Auteur Topic: Johan de Meij: Symfonie Nr. 1  (gelezen 1492 keer)

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
Johan de Meij: Symfonie Nr. 1
« Gepost op: 16 januari 2012, 16:57:30 »
Johan de Meij (*1953) is een Nederlandse componist die tot nu toe drie symfonieën schreef. Hij schijnt zich vooral toe te spitsen op composities voor blaasorkesten, waarschijnlijk omdat de componist zelf een trombonist en euphonist is. Hij schreef alle drie zijn symfonieën dan ook voor blaasorkesten, maar net als zijn eerste symfonie werden ook de tweed en derde geherarrangeerd voor een volledig symfonieorkest.

Zijn derde symfonie "Planet Earth" is in 2006 gepubliceerd en een cd is helaas nog niet beschikbaar via Amazon, maar ik wou jullie toch een link geven:

En op deze site is die cd ook te bestellen. Deze derde symfonie werd overigens speciaal in opdracht voor het Noord-Nederlands Orkest geschreven en dus ook door hen uitgevoerd. Dat geldt trouwens ook voor de 2de symfonie "Big Apple", een ode aan New York. De tweede symfonie werd in 1993 voltooid voor een harmonieorkest.

Johan de Meij's eerste symfonie is getiteld "geïnspireerd door Lord of the Rings" en werd voltooid in 1987. De muziek heeft dus absoluut niets te maken met de films (die bestonden toen nog niet) en dus ook niet met de composities van Howard Shore (die toen ook nog niet bestonden). De componist was gewoon een fan van de boeken van J.R.R. Tolkien en vond dat de figuren en verhaallijnen ook tot hun recht konden komen uitgedruikt in muziek. Johan schreef dus een symfonie in vijf bewegingen voor harmonieorkest (blaasorkest). Later werd deze symfonie, net als de tweede en derde, geherarrangeerd voor symfonieorkest.
De vijf bewegingen van de eerste symfonie zijn:
1. Gandalf (de tovenaar)
2. Lothlorien (het elfenwoud)
3. Gollum (Sméagol)
4. Reis in het duister
   a. De Mijnen van Moria
   b. De Brug van Khazad-Dûm
5. Hobbits
Het heeft echt geen zin deze symfonie van Johan de Meij te vergelijken met de "Lord of the Rings Symphony" van Howard Shore, die ik eerder besprak. Die laatste is immers afgeleid van de filmmuziek en dus de door regisseur Peter Jackson gecreeërde magistrale beelden. Johan de Meij had alleen de boeken en gebruikte zijn fantasie. Dat leidt ook tot verrassend magistrale momenten en fêle melodielijnen, maar op een geheel eigen manier. Vergelijk deze muziek dus niet met de filmmuziek, want ze zijn totaal verschillend.
De cd die ik heb van deze symfonie is de uitvoering met symfonisch orkest. het London Symphony Orchestra gedirigeerd door David Warble en opgenomen rond 2000-2001.

en een versie met blaasinstrumenten door het Ensemble Vent et Percussion de Québec o.l.v. René Joly is ook beschikbaar (maar die heb ik dus niet):

De LSO-versie bevat prachtige muziek met een zeer behooriljke technische kwaliteit. Warm aanbevolen dus.

Verschillende opnames van de drie symfonieën van Johan de Meij zijn overigens beschikbaar op YouTube. Zoek maar naar de naam van de componist.

« Laatst bewerkt op: 16 januari 2012, 23:49:28 door Bloom »