Auteur Topic: Behandelen van de Luisterrruimte  (gelezen 11966 keer)

Joske_55

Re:Behandelen van de Luisterrruimte
« Reactie #135 Gepost op: 21 februari 2012, 09:21:09 »
Joske,

De poetsnimf moet je gewoon de hoek in lellen. Doe ik ook!......niet...

Groet, Markus :angel:
Dan wordt het tijd, dat je mijn vrouw leert kennen, maar ik wens je een kennismaking met onze poetsnimf een geen geval toe,!!!

Joske_55

« Reactie #136 Gepost op: 21 februari 2012, 09:23:19 »
heeft iemand al eens gehoord dat ze je luisterruimte kunnen behandelen?

ze raken dan met een stokje ergens in gedoopt, de hoeken van je kamer aan tegen het plafond en de vloer, en dat geeft een flinke sprong voorwaarts in dode hoeken en zo,............
het kost 100 euro, en no cure no pay,  ???
wie durft?

:sceptic: :sceptic: :sceptic: :sceptic: :sceptic: :sceptic: :sceptic:

Ik heb niet alles gelezen, want het leek als teveel sarcasme voor mij om doorheen te ploegen, maar wel even dit: als je je luisterruimte akoestisch wilt verbeteren, zijn hoeken wel van belang. Als je daar basstraps in zet, kan dat enorm veel verschil maken in de bas. Ik heb zelfs basstraps in de kruisingen van muren en plafond en de bas is veel strakker en beter te volgen dan voorheen. Verder moet iedereen zelf weten of hij 100 euro wil betalen aan een man met een natte sok, maar ik ga het niet doen.
Hallo,
kan je dat uitleggen aan me???
gr Jos

starbase218

• Het maakt niet uit wat je gisteren deed - het gaat om dat wat je morgen pas weet
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #137 Gepost op: 21 februari 2012, 10:48:52 »
Hallo,
gr Jos

Ik weet het niet precies, maar kan een poging doen. Het gaat volgens mij om relfecties, en hoek van inval is hoek van uitval. Een geluidsgolf die naar een rechte hoek in je kamer gaat, zal onder precies dezelfde hoek terug worden gereflecteerd. Bij bepaalde golflengtes (frequenties) heft de gereflecteerde golf de aankomende golf grotendeels op. Op deze manier kunnen hoeken dus de energie uit sommige frequenties van je bas halen. Dat kun je trouwens ook meten met een decibel-meter en test-samples op een aantal frequenties.

Een basstrap absorbeert akoestische energie, zodat een veel kleiner deel van de golf wordt gereflecteerd. Dientengevolge vermindert het "uitdoven" van de bas op bepaalde frequenties, waardoor de bas kwalitatief beter wordt.

Hoe je dit met een natte sok kunt doen... beats me. Ik heb er grote panelen voor nodig.

Joske_55

« Reactie #138 Gepost op: 21 februari 2012, 11:12:17 »
Hallo,
gr Jos

Ik weet het niet precies, maar kan een poging doen. Het gaat volgens mij om relfecties, en hoek van inval is hoek van uitval. Een geluidsgolf die naar een rechte hoek in je kamer gaat, zal onder precies dezelfde hoek terug worden gereflecteerd. Bij bepaalde golflengtes (frequenties) heft de gereflecteerde golf de aankomende golf grotendeels op. Op deze manier kunnen hoeken dus de energie uit sommige frequenties van je bas halen. Dat kun je trouwens ook meten met een decibel-meter en test-samples op een aantal frequenties.

Een basstrap absorbeert akoestische energie, zodat een veel kleiner deel van de golf wordt gereflecteerd. Dientengevolge vermindert het "uitdoven" van de bas op bepaalde frequenties, waardoor de bas kwalitatief beter wordt.

Hoe je dit met een natte sok kunt doen... beats me. Ik heb er grote panelen voor nodig.

Ja ik snap je, ik heb wel wat met geluid gedaan beroepsmatig, maar niet met dode hoeken in een kamer, ik weet wel dat de 80Hz freq erg kritisch is,voor afval bij korte afstanden, maar ik ben een het denken pover zo,n equalizer met een meetmicrofoon PSpeaker bv, overigens, ik ben nu wel genezen van alle wazige verhalen, over geheimzinnige manen met tovermiddeltjes, wil je me eens vertellen hoe jij dat dan doet en met wat voor panelen?? reflectiepanelen, ??

Hififreak

• http://www.hififreak.nl
« Reactie #139 Gepost op: 21 februari 2012, 11:16:06 »
Neem maar van mij aan dat jij niet zit te wachten op meer reflecties.   ;)

Joske_55

« Reactie #140 Gepost op: 21 februari 2012, 11:31:33 »
Neem maar van mij aan dat jij niet zit te wachten op meer reflecties.   ;)

mogge, je maakt me in de war. kan je het uitleggen??

Hififreak

« Reactie #141 Gepost op: 21 februari 2012, 11:35:19 »
....................... en met wat voor panelen?? reflectiepanelen, ??
Sorry dat ik ervoor zorg dat je verwart raakt.   ;)

starbase218

• Het maakt niet uit wat je gisteren deed - het gaat om dat wat je morgen pas weet
« Reactie #142 Gepost op: 21 februari 2012, 11:47:06 »
Hallo,
gr Jos

Ja ik snap je, ik heb wel wat met geluid gedaan beroepsmatig, maar niet met dode hoeken in een kamer, ik weet wel dat de 80Hz freq erg kritisch is,voor afval bij korte afstanden, maar ik ben een het denken pover zo,n equalizer met een meetmicrofoon PSpeaker bv, overigens, ik ben nu wel genezen van alle wazige verhalen, over geheimzinnige manen met tovermiddeltjes, wil je me eens vertellen hoe jij dat dan doet en met wat voor panelen?? reflectiepanelen, ??

Ik heb me laten adviseren door de heren (en dames) van GIK Acoustics. Gewoon het formulier op die site invullen, liefst met een plattegrond van je luisterruimte erbij. Ik kwam uit op 3 GIK-242's achter de luisterplek en 4 GIK-244's, per twee naast elkaar opgehangen in de kruising van muur en plafond.

Overigens heb ik ook in een ver verleden mijn luisterruimte doorgemeten. Hier staat hoe ik dat deed: http://www.hififorum.nl/index.php?topic=12302.msg273419#msg273419. Dit was voordat ik de GIK-panelen had.

Joske_55

« Reactie #143 Gepost op: 21 februari 2012, 11:49:21 »
....................... en met wat voor panelen?? reflectiepanelen, ??
Sorry dat ik ervoor zorg dat je verwart raakt.   ;)

:think: :think: :yeah:

Frits

• het gaat om de muziek
    • Eigen Saab Viggen site
« Reactie #144 Gepost op: 21 februari 2012, 14:03:20 »
Een kennis van mij heeft zijn luisterruimte ook met basstraps en geluidsabsorptieschermen uitgevoerd. Wat mij betreft een beetje overdone: het heeft nu de akoestiek van een tapijthandel in een te kleine ruimte. Tamelijk ‘dood’ dus. Maar, toegegeven: je hoort wel perfect wat op de cd staat.
Kenwood DP7060, Dual 510 met Coral MC-88E, Sony TA-F630ESD, A.D.A.M. compact

Door feiten is nog nooit iemand van z'n geloof gevallen (Karel van het Reve)

starbase218

« Reactie #145 Gepost op: 21 februari 2012, 14:54:53 »
Een kennis van mij heeft zijn luisterruimte ook met basstraps en geluidsabsorptieschermen uitgevoerd. Wat mij betreft een beetje overdone: het heeft nu de akoestiek van een tapijthandel in een te kleine ruimte. Tamelijk ‘dood’ dus. Maar, toegegeven: je hoort wel perfect wat op de cd staat.

Je kunt ook een diffusor gebruiken. Die dempt niet zozeer maar verspreid de energie meer.

jpi

• to boldly go..
« Reactie #146 Gepost op: 21 februari 2012, 15:05:13 »
ik ben toch echt wel verknocht aan de reflekties.. daar waar de planars het ook van moeten hebben denk ik.
Pioneer, Onkyo-D, Meridian, soms Luxman,  Magnepan.

Hififreak

« Reactie #147 Gepost op: 21 februari 2012, 15:16:32 »
ik ben toch echt wel verknocht aan de reflekties.. daar waar de planars het ook van moeten hebben denk ik.

Als dat zo was zou je ze wel in je badkamer zetten.   ;)

jpi

• to boldly go..
« Reactie #148 Gepost op: 21 februari 2012, 15:19:59 »
echnie.. maar dat is wel de reden dat heel veel mensen zingen in een badkamer.. vanwege de reflecties...
Pioneer, Onkyo-D, Meridian, soms Luxman,  Magnepan.

Hififreak

« Reactie #149 Gepost op: 21 februari 2012, 15:21:42 »
echnie.. maar dat is wel de reden dat heel veel mensen zingen in een badkamer.. vanwege de reflecties...
Dan had je moeten schrijven dat je verknocht ben aan een bepaalde mate van reflectie.    :ciao:

;)