Auteur Topic: Waarom is muziek zo enorm belangrijk voor mij?  (gelezen 1973 keer)

Johnhifi

Waarom is muziek zo enorm belangrijk voor mij?
« Gepost op: 20 februari 2012, 21:29:03 »
Bijvoorbeeld op mijn werk, als ik mensen vertel dat muziek belangrijk is voor me en dat ik graag luister naar alles tussen de meest rustige singer-songwriter en de meest ruige death metal dan moet je ze eens zien kijken... Meestal wordt er dan ingegaan op het woordje metal; 'Boh luister jij naar die rotherrie' etc.

Hoe maak je mensen in vredesnaam duidelijk dat muziek zo enorm belangrijk is voor je en dat het gewoon een essentieel onderdeel van je dagelijks leven is? Hoe leg je iemand uit dat de hele dag Sky Radio gewoon een aanslag is op het gemoed en dat je na zo'n dag geestelijk uitgeput bent? Hoe leg je iemand uit dat de eenheidsworst van de hedendaagse top40 je gewoon letterlijk misselijk maakt? De absurde eenvoud, de herhaling, de slappe covers, de uitgekauwde ellende die je de hele dag over je heen krijgt, en waar anderen om onverklaarbare redenen van schijnen te genieten?

Ik meen dit bloedserieus. Ik word op mijn werk de hele dag geconfronteerd met Sky Radio en ik word er echt, oprecht, fysiek niet goed van. Ik wou dat ik wist hoe dat kon. Hoe leg je nu iemand uit die dat niet heeft, wat zoiets met je kan doen?

Zijn er hier eigenlijk mensen die dit herkennen, of ben ik weer de enige? Ik heb een dagelijkse dosis nieuwe of in ieder geval uitdagende muziek nodig om me goed te voelen. Zo heb ik vandaag zowel Joy Division - Closer als King Crimson - Red voor het eerst geluisterd, op de iPod, onderweg van en naar het werk. Op dit moment staat een Miles Davis LP op die ik nog niet ken. Zonder dat kom ik de dag niet door.

Is het een verslaving of is het wat anders? Gaat het verder dan dat? Ik ben een boek aan het lezen over waarom muziek zo belangrijk is voor mensen, gewoon omdat ik probeer te achterhalen waarom ik deze dingen ervaar. Waarom is er een bepaald nummer uit al die duizenden nummers die ik ken dat me een bepaald gevoel geeft dat al die anderen niet doen?

Ik word af en toe een beetje gek van mezelf, dat ik die constante uitdaging nodig heb en niet simpelweg gelukkig kan zijn met Sky Radio.

Wtf is mis met mij? Ik zou graag eens een goed gesprek hebben met iemand die veel weet van muziekpsychologie...
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
Re:Waarom is muziek zo enorm belangrijk voor mij?
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2012, 21:36:11 »
Waarom moet er iets mis met je zijn? Muziek brengt emoties over. Het is dus een vorm van communicatie. En ieder mens reageert er anders op.
Sommige mensen kunnen de muzikale communicatie helemaal niet waarderen. En er zijn ook mensen die helemaal niets van schilderijen kunnen appreciëren en anderen die daar helemaal van in vervoering geraken. Mensen verschillen, hun emoties verschillen en hun waardering voor verschillende vormen van communicatie ook.

Richard Kuipers

• life's what you make it (Talk Talk)
    • De Wereld Door Mijn Lens
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2012, 22:14:36 »
Er is niks mis met jou volgens mij...... ;)

De één heeft dit nodig om z'n klokje te laten tikken en de ander dat. Als ik voor mezelf spreek kan ik rustig zeggen, als ik nooit meer na muziek kon luisteren wordt ik gek
en misschien wel erger dan dat. Ik ben geen (muziek) psycholoog verre van dat zelfs. Maar ik heb er wel degelijk elke dag mee te maken. En bij mij op speciaal vervoer van en naar een dag/school/verblijf voor kinderen met een psychiatrische aandoening met wat voor aard dan ook komt er absoluut geen SLAMfm op in de bus! Dan heb ik namelijk minstens 5 van de 8 als een stel stuiterballen in de bus. En zijn ze niet meer te houden. Muziek doet wat met iedereen in meer of mindere maten en daarom kan de één tegen skyradio de hele dag, week, maand en de ander kan er nog geen uur na luisteren.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2012, 22:33:33 door Richard Kuipers »

Rinus

« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2012, 11:40:51 »
Wat herken ik me hier in. Muziek is als een aorta voor mij, een levensader. Ik kan me ook niet voorstellen, wat er met mij zou gebeuren, als ik doof zou worden. Misschien zou dan de muziek in mijn hoofd nog doorspelen.

Maar inderdaad, als je alleen maar radio zou luisteren, zoals Sky bijvoorbeeld, dan zou ik ook helemaal gek worden. Of Q-music, radio 538 of hoe ze ook maar mogen heten. Voorgeprogrammeerde muziek, dat aan een zogenaamd format moet voldoen. Mainstream, met veel gebazel ertussen. Op de radio is het meestal een herhaling van zetten, en van muziek, die het ene oor ingaat en het andere oor weer net zo snel uit. Er blijft maar een heel enkele keer iets hangen.

Ik kan me ooki niet voorstellen, dat hele volksstammen naar popie jopie en piratenmuziek luisteren, omdat dat zo gezellig is. Alsof muziek gezellig moet zijn .....

Daarom heb ik al heel lang geleden mijn eigen stereo op mijn kantoor gezet. Ik neem elke dag een selectie aan CD-tjes mee (zoals jullie wel kunnen zien in het topic Wat staat er nu op). Dan kan ik zelf lekker bepalen wat ik draai. Ook collega's staan vaak verbaasd van mijn brede muzieksmaak en keuze, maar hebben ook veel opgepikt van mij. Dat is ook wel weer leuk. En thuis draai ik ook meestal muziek, maakt niet uit wat ik er ondertussen ook nog bij doe. Zelfs zet ik vaak het geluid van de TV uit, en draai ondertussen gewoon een plaat of CD, en zet ik de dovenondertiteling (Teletext 444 of 888) aan). Werkt goed bij het Journaal ook.

Mijn muzieksmaak, en dat weten jullie onderhand, is erg breed, van klassiek tot metal, en alles dat er tussenin zit en bijhangt. En ik draai het graag dwars door elkaar heen. Mijn  vrouw zegt wel eens tegen mij....Kun je niet een keertje zonder muziek rond je heen? En dan zeg ik meestal weer...Nee, liever niet. Zij houdt ervan, om bijvoorbeeld ook naar de "stilte" te luisteren (lees geen muziek op), maar ik hou dat niet lang uit. Tenminste niet thuis of op mijn werk. Als ik op vankantie ben, dan heb ik dat niet zo, maar 1 van de eerste dingen, die ik doe als ik weer thuis ben, is de stereo aanzetten.

Mijn HiFi hobby is ook helemaal voortgekomen door die drijfveer...muziek. Door niets anders.

ik kan me ook helemaal niet voorstellen, dat iemand niet van muziek houdt. Ik had vroeger een collega, die helemaal niks had met muziek. Ik hoorde hem zelfs nooit een deuntje fluiten. Volgens mij mis je dan wat in je leven, iets essentieels. Muziek is iets, dat mij erg kan raken. Ik kan daar zeer ge-emotioneerd door worden, blij van worden, maar ook tot tranen toe ontroerd worden. Ik geloof niet, dat er een ander medium is, die dit effect op mij heeft. Boeken niet, films niet.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2012, 14:27:07 door Rinus »
JVC QL-A75 met Audio Technica AT-F3/III MC
Sony CDP-X303ES, Kenwood DP-4090 &  DP-3080
AKAI GX-69 & GX-52 & Sony TC-K790 ES
Hitachi HCA & HMA 8500 MK.II, Kenwood Basic C1 & C2, M1a & Yamaha MX50 & M35
Heco Celan XT 701, Magnat Zero 2, 4, Eltax Monitor III
AKG K 701

Carpe Diem

Richard Kuipers

• life's what you make it (Talk Talk)
    • De Wereld Door Mijn Lens
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2012, 12:16:39 »
Muziek is iets, dat mij erg kan raken. Ik kan daar zeer ge-emotioneerd door worden, blij van worden, maar ook tot tranen toe ontroerd worden. Ik geloof niet, dat er een ander medium is, die dit effect op mij heeft. Boeken niet, films niet.

zullen we elkaar de hand schudden Rinus hier idem, en ik kon nog wel een aantal zinnen van jou citeren

Rinus

« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2012, 12:22:01 »
Muziek is iets, dat mij erg kan raken. Ik kan daar zeer ge-emotioneerd door worden, blij van worden, maar ook tot tranen toe ontroerd worden. Ik geloof niet, dat er een ander medium is, die dit effect op mij heeft. Boeken niet, films niet.

zullen we elkaar de hand schudden Rinus hier idem, en ik kon nog wel een aantal zinnen van jou citeren

Hierbij, Richard  ;D ;D ;D
JVC QL-A75 met Audio Technica AT-F3/III MC
Sony CDP-X303ES, Kenwood DP-4090 &  DP-3080
AKAI GX-69 & GX-52 & Sony TC-K790 ES
Hitachi HCA & HMA 8500 MK.II, Kenwood Basic C1 & C2, M1a & Yamaha MX50 & M35
Heco Celan XT 701, Magnat Zero 2, 4, Eltax Monitor III
AKG K 701

Carpe Diem

Frits

• het gaat om de muziek
    • Eigen Saab Viggen site
« Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2012, 14:17:46 »
Ik ben niet verslaafd aan muziek, maar het kan me zeker wel raken. Dat hangt dan zowel van mijn stemming als van de muziek af. Ik heb niets tegen sky radio, maar dat is net zoiets als saai behang in verhouding tot een mooi schilderij. En net als Rinus heb ik een tamelijk brede muzieksmaak, van Erik Satie tot Igor Strawinsky en van de Beatles tot King Crimson en Tool. De enige muzieksoorten die mij nog nooit hebben kunnen bekoren zijn musicals, operette en opera en ik ben bang dat dat ook niet meer gaat veranderen ;)
Kenwood DP7060, Dual 510 met Coral MC-88E, Sony TA-F630ESD, A.D.A.M. compact

Door feiten is nog nooit iemand van z'n geloof gevallen (Karel van het Reve)

jobo2800

• Vintage lover.
« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2012, 14:44:09 »
Rustig aan maar John.
Misschien draaide je vader ook al death metal toen je nog in moeders schoot zat ;D
Misschien heb je het daarvan.
Muziek is bij ons ook dagelijkse kost,de hele dag door.
S,avonds meestal ook nog.
Wij luisteren veel naar de radio.
Hebben we daar genoeg van dan draai ik een cd of zet een lp op.
Garrard 301 sme Ortofon spu.   Thorens 124 mk1 3012 Sme Goldring Eroica.  Lenco 88 sme 3009 Benz Gold. Lenco l75 lb.   Denon dcd 2700.
T +A helios maxi e.  Rogers ls3/a5.
Luxman L507s. Quad 303.
Phonotrap Powerflux.

Groet Peter.

dozo

« Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2012, 01:10:53 »
Ik heb in de hoogtij dagen van radio 10 gold daar ruim 4 jaar van mogen genieten op het werk. NIET dus. Er zijn nu nog nummers waar ik echt agresief van wordt als ik ze weer hoor. Ik heb echt heel veel variatie nodig en dan ook constant opzoek naar muziek die me weer een poosje bezig houdt. Hoezo verslaaft  ;D

Mr. Forest

• *
« Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2012, 22:35:55 »
Dan zal ik ook iets goed mis met mij moeten zijn... Ik merk goed op mijn werk dat muziek een flinke invloed heeft op mijn humeur. Als er iemand 100% nl of Hollandia........heeft opgezet, sta ik bijna te janken. Ik kan er echt chagrijnig van worden. Dat het zo'n invloed op je kan hebben is bizar te noemen.

We hebben normaal gesproken 3FM of radio Veronica opstaan. Als er dan leuke platen voorbij komen, ga ik veel ontspannender te werk.

Blijkbaar hebben we ook zenuwen die reageren op muziek :-).

Konvikt

• **
« Reactie #10 Gepost op: 22 februari 2012, 23:06:41 »
Ik kan hele interessante dingen in jouw verhaal herkennen John!

Zelf ben ik er onlangs achter gekomen waarom ik niet stil kan zitten. Ik dacht werkelijk dat er iets mis was met mijn werkelijkheid en heb mezelf daarom ook laten testen op autisme en verwanten. Bleek niets uit te komen. Nu blijkt dat een mens 5 zintuigen heeft. Schokkend, ik weet het  ;D. Maar dat ieder mens op een bepaalde manier 1 of 2 dominante zintuigen heeft waarmee hij/zij de wereld ervaart. Mensen zijn visueel, auditief, kinestetisch (gevoel), olfactorisch (ruiken) of gustatorisch (proeven). De laatste 2 zijn niet zo heel erg dominant omdat deze organen niet echt ontwikkeld zijn ivm de ogen/oren/sensoren.

De wereld bestaat voor 75%-85% uit visueel ingestelde mensen. De andere 4 beslaan dus de rest.

Mijn vermoeden is dus dat jij, John, zeer auditief bent. Daarmee ben je dus ook veel gevoeliger voor geluiden dan andere mensen. Geluid in jouw omgeving bepaalt dus daarmee jouw stemming, zoals bewegen/sporten/zenuwlijergedrag :P mijn stemming bepaalt.

Als je ruwweg die percentages aanhoudt kom je erachter dat slechts een aantal honderden miljoenen mensen dominant auditief zijn ;). Je bent niet alleen. Je hebt een heel forum dat ook muziek zeer waardeert.
Als brute kracht niet werkt, gebruik je te weinig!!

jpi

• to boldly go..
« Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2012, 08:25:21 »
Dan zal ik ook iets goed mis met mij moeten zijn... Ik merk goed op mijn werk dat muziek een flinke invloed heeft op mijn humeur. Als er iemand 100% nl of Hollandia........heeft opgezet, sta ik bijna te janken. Ik kan er echt chagrijnig van worden. Dat het zo'n invloed op je kan hebben is bizar te noemen.

We hebben normaal gesproken 3FM of radio Veronica opstaan. Als er dan leuke platen voorbij komen, ga ik veel ontspannender te werk.

Blijkbaar hebben we ook zenuwen die reageren op muziek :-).

x2

Daarnaast ook nog eens als 'hooggevoelig/sensorisch' gediagnosticeerd.. dus muziek kennelijk ook om externe invloeden te dempen en/of de behoefte om prettige klanken te willen horen. Maar 'stilte' zoals in een bos oid wordt ook zeer geapprecieerd.. o.h.a. boven muziek zelfs.
Pioneer, Onkyo-D, Meridian, soms Luxman,  Magnepan.

Johnhifi

« Reactie #12 Gepost op: 23 februari 2012, 21:30:50 »

Zelf ben ik er onlangs achter gekomen waarom ik niet stil kan zitten. Ik dacht werkelijk dat er iets mis was met mijn werkelijkheid en heb mezelf daarom ook laten testen op autisme en verwanten. Bleek niets uit te komen. Nu blijkt dat een mens 5 zintuigen heeft. Schokkend, ik weet het  ;D. Maar dat ieder mens op een bepaalde manier 1 of 2 dominante zintuigen heeft waarmee hij/zij de wereld ervaart. Mensen zijn visueel, auditief, kinestetisch (gevoel), olfactorisch (ruiken) of gustatorisch (proeven). De laatste 2 zijn niet zo heel erg dominant omdat deze organen niet echt ontwikkeld zijn ivm de ogen/oren/sensoren.

De wereld bestaat voor 75%-85% uit visueel ingestelde mensen. De andere 4 beslaan dus de rest.

Mijn vermoeden is dus dat jij, John, zeer auditief bent. Daarmee ben je dus ook veel gevoeliger voor geluiden dan andere mensen. Geluid in jouw omgeving bepaalt dus daarmee jouw stemming, zoals bewegen/sporten/zenuwlijergedrag :P mijn stemming bepaalt.

Als je ruwweg die percentages aanhoudt kom je erachter dat slechts een aantal honderden miljoenen mensen dominant auditief zijn ;). Je bent niet alleen. Je hebt een heel forum dat ook muziek zeer waardeert.

Dank je voor deze bijdrage. Ik ga me eens in die materie verdiepen, het zou zomaar eens kunnen dat je gelijk hebt. Ik ben, als ik dat even uit de losse pols beredeneer, niet bepaald visueel ingesteld. Mijn kleurenblindheid zou daar best wel eens debet aan kunnen zijn, net als het feit dat ik brildragend ben. Mijn visus is dus nogal gemankeerd. Daarnaast hebben bepaalde visuele prikkels op mij een migraine-opwekkende werking.
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

Konvikt

• **
« Reactie #13 Gepost op: 23 februari 2012, 22:44:31 »

Dank je voor deze bijdrage. Ik ga me eens in die materie verdiepen, het zou zomaar eens kunnen dat je gelijk hebt. Ik ben, als ik dat even uit de losse pols beredeneer, niet bepaald visueel ingesteld. Mijn kleurenblindheid zou daar best wel eens debet aan kunnen zijn, net als het feit dat ik brildragend ben. Mijn visus is dus nogal gemankeerd. Daarnaast hebben bepaalde visuele prikkels op mij een migraine-opwekkende werking.

De meeste informatie heb ik uit NLP (neuro linguïstisch programmeren). Deze therapiewijze richt zich op het aansluiten bij het wereldbeeld van de ander om de ander beter te begrijpen. Dat haal ik ook uit jouw verhaal. Mensen begrijpen jouw niet en andersom. Dit heeft uiteraard ook met willen te maken, maar dat is een ander discussiepunt. Succes ermee!  ;)
Als brute kracht niet werkt, gebruik je te weinig!!