Auteur Topic: Welk Klassiek Muziek Stuk om kennis te maken??  (gelezen 15423 keer)

Huub1980

• **
  • B&W fan
Welk Klassiek Muziek Stuk om kennis te maken??
« Gepost op: 6 maart 2012, 15:59:14 »
Ik ben de laatste tijden steeds meer bezig met het verzamelen van muziek, veel voor mijn collectie voor de Radio2 top2000.
Veel nieuwe nummers en muziek gehoord enz enz.
Maar omdat ik niet veel heb met Klassieke muziek en binnenkort mijn nieuwe (high end) stereo systeem in de woonkamer staat, ben ik wel benieuwd ofdat klassiek ook iets voor mij is om naar te luisteren.

Dus zou ik graag tips hebben; wat zou men echt aan raden om aan te schaffen? Een album op cd of high resolution download dat mij gelijk overtuigd om er vaker naar te luisteren.

Cheers,
Huub

B&W 802 - Classé CP800 - Classé CA2300 - NAD M50

gmmwr

• **
Re:Welk Klassiek Muziek Stuk om kennis te maken??
« Reactie #1 Gepost op: 6 maart 2012, 16:24:17 »
Eerste Symphony van Mahler Bernard Haitink met de Berliner Philharmoniker op Philips en dat geldt het zelfde voor de vijfde van Mahler,leuke opname's en goed om mee te beginnen.
JK-reference loopwerk,JK Ultimate DAC2,JK Ultimate2 voorv.,, JK Ulitimate power amp(2X),kuzma reference,allaertsMC1 boron MKII,JK Ultimate DT luidsprekers

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #2 Gepost op: 6 maart 2012, 17:00:33 »
Waarom probeer je geen verzamelcd's uit? Daarmee kun je vrij vlug een overzicht krijgen van populaire tracks en merk je al vlug wat je ligt en wat niet.
Bijvoorbeeld dit (zoals altijd zijn alle plaatjes aanklikbaar met een link naar Amazon):
1. Zeer hoge kwaliteit

(bestaat ook in sacd-vorm)
2. Gewone cd's, maar interessant als overzicht van klassieke muziek

Hiervan is een hele waslijst uitgekomen, een stuk of 20 denk ik.
De populairste nummers zullen natuurlijk wel in de eerste paar cd's zitten, maar ook bij latere cd's zul je leuke dingen aantreffen. De meeste platenfirma's brengen van tijd tot tijd verzamelaars uit. Zo zijn er ook verzamelcd's (zogenaamde 'samplers') met uittreksels van wat ze dat jaar op cd uitbrengen.
Kies bij Amazon.de maar eens voor klassieke muziek in de zoekbalk en typ dan 'sampler'.
Als je een sacd-speler hebt, zijn de samplers van PentaTone, Pentatone Classics, Universal en van Telarc en Telarc 2 serieus de moeite.
Ook aanbevolen:

En als je van lage tonen en orgels houdt, moet je deze zeker hebben, dat is absoluut WAAUW:

Sowieso alle samplers van Telarc!
Dit lijkt me ook erg leuk: "Classical music for people who hate classical music"   :wacko:

(dit zijn 4 cd's voor zo'n 10 euro, kan dus geen miskoop zijn - de kwaliteit valt reuze mee)
Een meer specifieke lijst van populaire stukken klassieke muziek die goed in het gehoor liggen:

* W.A.Mozart, "Eine kleine Nachtmusik"
    * G.F.Händel, "Wassermusik"
    * G.F.Händel, "Feuerwerksmusik"
    * A.Vivaldi, "Le quattro stagioni" (de vier jaargetijden)
    * L.v.Beethoven, "Ouvertures"
    * M.Moussorgsky, "Pictures at an Exhibition" (de schilderijententoonstelling)
    * L.v.Beethoven, 5de en 6de symfonie
    * S.Prokofiev, "Peter en de Wolf"
    * M.Ravel, "Bolero"
    * G.Bizet, "Carmen Suite"
    * N.Rimsky-Korsakov, "Scheherazade"
    * J.Haydn, Symfonie nr. 94 "Verrassing"

De luisteraars van Klara (Vlaamse klassiek radiostation van de Openbare Omroep) hebben een top 100 van de klassieke muziek samengesteld en daar kun je ook eens naar luisteren, maar dat is natuurlijk wel een 'hitparade' van mensen die al lang naar klassiek luisteren en daar zitten dan ook moeilijkere stukken tussen.
Bovenstaande lijst en die uit vorige berichten geven je alleszins al heel wat muziek om een kennismaking mee te beginnen. Alleen door zoveel mogelijk stukken te beluisteren kom je te weten wat je leuk vindt en wat niet.
Veel luisterplezier! Zo, daarmee kun je wel even voort denk ik.

Kermit

• Moderator
« Reactie #3 Gepost op: 6 maart 2012, 17:12:15 »
Meteen Mahler?
Begin wat rustiger en minder omvangrijk. Er is zoveel moois dat makkelijker toegankelijk is.
- Dance Macabre van Saint-Saens
- Tovenaarsleerling van Dukas

- De Moldau van Smetana
- Peer Gynt van Grieg
- Slavische dansen van Dvorak
- Eine kleine Nachtmusik van Mozart
- Pianomuziek van Chopin (etudes, polonaises, walsen)
- Sheherazade van Rimski-Korsakov (wat een feest is dat...)
- Nacht op de kale berg van Mussorgski
- Pictures at an exhibition van Mussorgski (orchestratie door Ravel)
- Carnaval des Animeaux van Saint-Saens
- Introduction et ronde capriccioso van Saint-Saens
- 1e pianoconcert van Tchaikovsky
- Notenkraker van Tchaikovsky
- Fantasie Ouverture Romeo en Julia van Tchaikovsky
- Finlandia van Sibelius
- Toneelmuziek bij Rosamunde van Schubert
- Midsummernightsdream van Mendelssohn
- 21e pianoconcert van Mozart
- Klarinetconcert van Mozart
- Polowetzer dansen van Borodin (neem die met koor)

Dit is een aantal dat zo bij me op komt, maar er zijn er beslist meer. Heel belangrijk is de goede uitvoering te kiezen. Het is me nu even te veel werk om die overal bij te zetten, maar bij wat meer gerichte vragen wil ik dat best doen.

Ik heb trouwens een aantal jaren geleden een aantal postings in het muziektopic geplaatst over klassieke werken en goede uitvoeringen. Die kun je met een zoekopdracht op mijn naam zo weer terug vinden.
« Laatst bewerkt op: 17 november 2013, 21:58:02 door Kermit »
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

Roelov

• *
« Reactie #4 Gepost op: 6 maart 2012, 17:41:50 »
Meteen Mahler zou ik ook niet doen.

gmmwr

• **
« Reactie #5 Gepost op: 6 maart 2012, 19:17:45 »
Meteen Mahler zou ik ook niet doen.

Ben zelf wel met Mahler en Shostakovich begonnen,vandaar.

Geert
JK-reference loopwerk,JK Ultimate DAC2,JK Ultimate2 voorv.,, JK Ulitimate power amp(2X),kuzma reference,allaertsMC1 boron MKII,JK Ultimate DT luidsprekers

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #6 Gepost op: 6 maart 2012, 20:28:04 »
Mahler heeft één erg gemakkelijk toegankelijke symfonie geschreven en dat is zijn vierde.
Shostakovich heeft er een paar die gemakkelijk toegankelijk zijn en eentje die ronduit hilarisch is.

Zee

« Reactie #7 Gepost op: 6 maart 2012, 21:28:24 »
Ik zou gewoon veel naar de radio luisteren (Radio 4, WDR3, BBC3, Klara etc).  Zo komt er veel klassiek voorbij en kun je je orienteren. Zo kom je er vanzelf achter welk klassiek genre je het meeste aanspreekt.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Roelov

• *
« Reactie #8 Gepost op: 6 maart 2012, 21:31:33 »
Ik zou gewoon veel naar de radio luisteren (Radio 4, WDR3, BBC3, Klara etc).  Zo komt er veel klassiek voorbij en kun je je orienteren. Zo kom je er vanzelf achter welk klassiek genre je het meeste aanspreekt.

Dat vink ik ook altijd het beste. Radio radio en nog eens radio

Zee

« Reactie #9 Gepost op: 6 maart 2012, 21:47:37 »
En met internetradio is de keuze enorm.  Voordeel van klassiek: veel klassieke internet stations hebben een behoorlijke hoge bitrate met dito geluidskwaliteit (BBC3 zelfs 320Kb/S MP3).
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.

gmmwr

• **
« Reactie #10 Gepost op: 6 maart 2012, 21:51:37 »
internetradio SR Klassikt (zweedse klassieke zender met speellijsten en cd-nummers) ook leuk om naar te luisteren,

Zee

« Reactie #11 Gepost op: 7 maart 2012, 12:32:51 »
internetradio SR Klassikt (zweedse klassieke zender met speellijsten en cd-nummers) ook leuk om naar te luisteren,

Wat is de url hiervan?

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #12 Gepost op: 7 maart 2012, 12:39:59 »
Klara Continuo (helaas maar 96 kbit/s)

edwin16

« Reactie #13 Gepost op: 7 maart 2012, 12:53:06 »
Om te oriënteren zou ik deze (web-)radiozender eens proberen:
Linn Classical Radio => even een stukje naar onderen scrollen, dan vind je halverwege de pagina de link. Uiteraard ook te beluisteren mbv een streamer (320kb).

Wat verder een leuke verzamel cd is en makkelijk te vinden op audiobeurzen:

Arabesque by Crystal Cable

Groeten,
Edwin
« Laatst bewerkt op: 7 maart 2012, 12:58:27 door edwin16 »

Huub1980

• **
  • B&W fan
« Reactie #14 Gepost op: 7 maart 2012, 17:12:24 »
Zover bedankt voor de tips, er is aan jullie lijstjes hier en daar te zien dat er heel erg veel keus is.

Ik had een tijdje geleden wel een documentaire gezien op nl3 over mahler (ben zelfs blijven kijken), was wel een apart verhaal mede door zijn stijl.

Ik zou inderdaad eens internet radio kunnen proberen, zo eens hier en daar wat horen en kijken wat me bevalt.
Snap alleen niet helemaal waarom een stuk van Mahler gelijk te zwaar zou zijn? Muziek is muziek en bevalt of niet...

Cheers,
Huub
B&W 802 - Classé CP800 - Classé CA2300 - NAD M50