Auteur Topic: Welk Klassiek Muziek Stuk om kennis te maken??  (gelezen 15424 keer)

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
Re:Welk Klassiek Muziek Stuk om kennis te maken??
« Reactie #15 Gepost op: 7 maart 2012, 17:20:16 »
Moeilijk heeft meestal te maken met de structuur en complexiteit van de muziek. Muziek die goed in het gehoor ligt, dus met duidelijk herkenbare en meeneuriebare melodieën, maakt het meestal makkelijker om klassiek te leren appreciëren. Daarvoor hoeft dat nog geen hoempapa-muziek te zijn, al bestaat die ook wel bij klassiek.
Mahler is een laatromantische componist en dat wil zeggen dat vooral zijn symfonieën complexe kunstwerken zijn met verschillende in elkaar grijpende en om elkaar heen wervelende melodielijnen en ingewikkelde orkestraties. Hoe moderner de componist, hoe meer hij melodie zal opofferen voor structuur. En om de structuur te kunnen appreciëren van iets dat geen duidelijk herkenbare melodie heeft, of - nog erger - gebruik maakt van atonaliteit of dissonantie, moet je toch al wat ervaring hebben met klassiek.
Voor Mahler moet je al een liefhebber van bombasme zijn. Als je dat niet bent, begin je beter met wat gemakkelijker in het gehoor liggende stukken zoals die uit de barok, de klassieke of vroegromantische periode.

gmmwr

• **
« Reactie #16 Gepost op: 7 maart 2012, 18:24:02 »
internetradio SR Klassikt (zweedse klassieke zender met speellijsten en cd-nummers) ook leuk om naar te luisteren,

Wat is de url hiervan?

Hier is de URL in het engels:    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1603&artikel=572753
« Laatst bewerkt op: 7 maart 2012, 18:26:23 door gmmwr »
JK-reference loopwerk,JK Ultimate DAC2,JK Ultimate2 voorv.,, JK Ulitimate power amp(2X),kuzma reference,allaertsMC1 boron MKII,JK Ultimate DT luidsprekers

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #17 Gepost op: 7 maart 2012, 18:56:05 »

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #18 Gepost op: 7 maart 2012, 19:13:57 »
Andre Rieu? Staat op 1, 2 en 3.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Richard Kuipers

• life's what you make it (Talk Talk)
    • De Wereld Door Mijn Lens
« Reactie #19 Gepost op: 7 maart 2012, 19:58:00 »
ludovico Einaudi bevalt mij heel goed niet te zwaar en modern. Ik ga binnenkort naar Groningen voor een concert in de Oosterpoort en dat wil wat zeggen in mijn geval. Ook Yo-Yo Ma kan ik waarderen zeker zijn interpretatie van de muziek van Ennio Morricone vind ik erg mooi gedaan

beunky

• Laat alle hoop varen, gij die hier binnentreedt.
    • LinkedIn profiel
« Reactie #20 Gepost op: 8 maart 2012, 20:45:02 »
Voor Mahler moet je al een liefhebber van bombasme zijn. Als je dat niet bent, begin je beter met wat gemakkelijker in het gehoor liggende stukken zoals die uit de barok, de klassieke of vroegromantische periode.

Eens. Als TS van een stevige bak metal of hardrock houdt, is de kans groter dat Mahler in de smaak valt dan wanneer TS helemaal uit zijn plaat gaat van Norah Jones...
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Zee

- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

richard

« Reactie #22 Gepost op: 18 maart 2012, 22:55:14 »
Vergeet niet de moderne klassieken; zoals
Philip Glass
,
Arvo Pärt
,
Alan Hovhaness
,
Steve Reich
en
Preisner
. Niet alles is even toegankelijk maar hier zitten ook erg mooie werken tussen.

Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder.

Rinus

« Reactie #23 Gepost op: 28 maart 2012, 11:55:22 »
Hoe moderner de componist, hoe meer hij melodie zal opofferen voor structuur. En om de structuur te kunnen appreciëren van iets dat geen duidelijk herkenbare melodie heeft, of - nog erger - gebruik maakt van atonaliteit of dissonantie, moet je toch al wat ervaring hebben met klassiek.

En dat is dus waar ik afhaak in de klassieke muziek. Als melodie opgeofferd wordt voor structuur, dan hoeft het voor mij niet meer. Schnittke en Schonberg zijn ook al zulke componisten. Maar ook Shostakovich heeft vreselijke stukken geschreven. Na 1 of 2 keer beluisteren, wil ik daar dan ook niet meer naar luisteren. Wat ik niet mooi vind, blijf ik echt niet draaien totdat ik het misschien ga waarderen. Dat is voor mij net zoiets als zo vaak naar een slecht popnummer luisteren, net totdat je er vertrouwd mee bent. Eigenlijk gaat het voor mij rond 1920 ongeveer mis in de klassieke muziek (op sommige uitzonderingen na dan).
JVC QL-A75 met Audio Technica AT-F3/III MC
Sony CDP-X303ES, Kenwood DP-4090 &  DP-3080
AKAI GX-69 & GX-52 & Sony TC-K790 ES
Hitachi HCA & HMA 8500 MK.II, Kenwood Basic C1 & C2, M1a & Yamaha MX50 & M35
Heco Celan XT 701, Magnat Zero 2, 4, Eltax Monitor III
AKG K 701

Carpe Diem

Kermit

• Moderator
« Reactie #24 Gepost op: 28 maart 2012, 12:07:04 »
Ik begrijp niet goed waarom modern klassiek 'moet'. Een aantal jaren geleden werden klassieke concerten ingezet in een poging het publiek 'op te voeden' en werden moderne stukken geprogrammeerd in één concert met werken die wel bekend en geliefd waren. Dan werd er weer een modern stuk uitgevoerd wat al 40 jaar op de plank lag, omdat toen al niemand het kon waarderen. En dan liep de zaal grotendeels leeg, omdat niemand er iets aan vond.

Stukken houden repertoire of niet en de laatste stukken verdwijnen in de vergetelheid. Dat is van alle tijden.

Als je met klassieke muziek begint, dan kun je het best stukken beluisteren die laten horen hoe mooi een symfonieorkest kan klinken. Op dat vlak is heel veel te ontdekken. Later kun je eventueel stukken gaan beluisteren die laten horen hoe lelijk een symfonie-orkest kan klnken..
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2012, 22:21:48 door Kermit »
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

Frits

• het gaat om de muziek
    • Eigen Saab Viggen site
« Reactie #25 Gepost op: 28 maart 2012, 12:32:12 »
Ik zit er denk ik ergens tussenin. Ik mag graag wat scherpe randjes en verrassende wendingen horen en door een stuk uitgedaagd worden om de schoonheid te ontdekken, maar als het te complex wordt haak ik ook af. De sacre is voor mij én een hoogtepunt én de grens van wat ik nog kan bevatten/waarderen in moderne klassieke muziek. Alhoewel, ook bijvoorbeeld het requiem van Schnittke vind ik erg mooi. Aan de andere kant van het spectrum kan ik meestal ook niet geboeid blijven door zeer harmonieuze en voorspelbare muziekstukken. Maar het mooie is: alles heeft z’n uitzonderingen zodat je nooit uitgeluisterd raakt.
Kenwood DP7060, Dual 510 met Coral MC-88E, Sony TA-F630ESD, A.D.A.M. compact

Door feiten is nog nooit iemand van z'n geloof gevallen (Karel van het Reve)

BST

• Wat je ook leuk vind aan hifi, vergeet nooit te genieten..
« Reactie #26 Gepost op: 28 maart 2012, 12:59:17 »
Ik heb Carmina Burana van Orff altijd een heel mooi stuk gevonden, afwisselend ook. Heb er ook mensen mee naar toe genomen en laten luisteren die niets met klassiek hadden. Misschien is het wat voor je  ;)
Groeten, BST

Frits

• het gaat om de muziek
    • Eigen Saab Viggen site
« Reactie #27 Gepost op: 28 maart 2012, 19:40:14 »
Die ken ik al vrij lang ;)
Kenwood DP7060, Dual 510 met Coral MC-88E, Sony TA-F630ESD, A.D.A.M. compact

Door feiten is nog nooit iemand van z'n geloof gevallen (Karel van het Reve)

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #28 Gepost op: 28 maart 2012, 21:21:52 »
En dat is dus waar ik afhaak in de klassieke muziek. Als melodie opgeofferd wordt voor structuur, dan hoeft het voor mij niet meer. Schnittke en Schonberg zijn ook al zulke componisten. Maar ook Shostakovich heeft vreselijke stukken geschreven. Na 1 of 2 keer beluisteren, wil ik daar dan ook niet meer naar luisteren. Wat ik niet mooi vind, blijf ik echt niet draaien totdat ik het misschien ga waarderen. Dat is voor mij net zoiets als zo vaak naar een slecht popnummer luisteren, net totdat je er vertrouwd mee bent. Eigenlijk gaat het voor mij rond 1920 ongeveer mis in de klassieke muziek (op sommige uitzonderingen na dan).

Ik heb zelf ook de meeste moeite met 20ste eeuwse klassieke muziek als die volledig uit structuren zonder melodielijnen bestaat, of een hoop gepiep en gekreun te berde brengt.
Maar Schönberg heeft ook toegankelijke werken gecomponeerd hoor. Gurrelieder, bijvoorbeeld, is een laatromantisch erg magistraal werk dat probeert de 8ste van Mahler te overtreffen. Zeer de moeite!
<a href="http://www.youtube.com/v/InEWKnCtrdA" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/InEWKnCtrdA</a>

JohnR

• *
« Reactie #29 Gepost op: 30 maart 2012, 00:00:41 »
Als je echt een tussenvorm zoekt, is de muziek van enigma misschien iets voor je. Die mixen klassieke (gregoriaanse) invloeden met een redelijk melodieuze beat. Ik had er zelf eigenlijk nooit aan gedacht maar mijn eega kwam er net mee.