Auteur Topic: Hoe muziek/opnames te beoordelen?  (gelezen 1751 keer)

steks

• mijn links
Hoe muziek/opnames te beoordelen?
« Gepost op: 6 april 2012, 19:43:28 »
Ik denk dat de meesten hier er naar streven een zo mooi mogelijk geluid te horen bij het beluisteren van muziek via hun set, maar hoe beoordelen we dit eigenlijk? Een juist referentie kader is er in mijn ogen bij veel muziek niet. Een voorbeeld, recent was er in het theater van Selexyz in Rotterdam (voorheen Donner) een boekpresentatie van de biografie van Eva Cassidy, daarbij werden ook wat nummers van haar gezongen door Margriet Sjoerdsma. Het theater is denk ik 150m2 en daarmee de kleinste ruimte waar in in rustig naar het optreden van een zangeres heb kunnen luisteren. Maar ook dat kan ik niet als referentie gebruiken aangezien de zang middels en microfoon naar een 8 a 10 tal luidsprekers werd gestuurd die her en der aan het plafond waren bevestig, de gitaar die er was als begeleiding hoorde ik zowel direct als via de luidsprekers, en de piano die er ook was hoorde je als enige wel uitsluitend direct.

Het geluidsbeeld dat ik toen hoorde is niet zo als ik het thuis hoor (gelukkig maar), maar is het geen wat we (willen) horen wel realistisch? Of is het geluidsbeeld dat we thuis horen vooral gemaakt in een studio hoezeer we soms ook een duidelijke staging horen?
Luidsprekers: B&W Signature 805
Eindverstekers: UcD 180 HG HxR monoblokken
DAC: Denon DA-500
Roomcorrector: Behringer Ultracurve
Bron 1: Sony DVP-NS999ES
Bron 2: Apple TV
Volume regelaar: Creek OBH-10
Mijn set

Han

• Moderator
    • studio
Re:Hoe muziek/opnames te beoordelen?
« Reactie #1 Gepost op: 6 april 2012, 20:11:07 »
Ik moest eens spelen in een groot zwembad, de akoestiek van een kerk en men had bedacht dat de gitaar gewoon via de eigen gitaarversterker kon worden gehoord, de bas ook, maar de keyboards en de zang moest via de speakers die overal in het plafond zaten. Het gevolg was dat de toetsenist niet kon timen vanwege het tijdverschil tussen het aanslaan van de toets en het geluid dat meer dan 50 meter moest afleggen. En voor de zang gold hetzelfde. Toen ik ze waarschuwde dat dit niet ging werken werd dat weggewimpeld door een ambtenaar.

Het was dramatisch.

Geluid gaat rond 300 meter per seconde en een tiende seconde is genoeg om de weg kwijt te raken. Als je naar een groot concert gaat als Pinkpop dan staan er in het veld zg delaystacks. Dat zijn stapels luidsprekers welke worden aan gestuurd via een delay welke zodanig is afgeregeld dat het geluid van de podiumspeakers gelijk aankomt met het geluid uit die delaystacks zodat je het niet twee keer achter elkaar hoort.

Veel mensen zijn bezig met zaken waar ze onvoldoende kennis over hebben, wen er maar aan.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

steks

• mijn links
« Reactie #2 Gepost op: 6 april 2012, 20:22:44 »
In hoeverre kunnen we dan streven naar een realistische weergave thuis, realistisch t.o.v wat? Of moeten we dat gewoon laten voor wat het is en er voor zorgen dat het gewoon zo mooi mogelijk klinkt?
Luidsprekers: B&W Signature 805
Eindverstekers: UcD 180 HG HxR monoblokken
DAC: Denon DA-500
Roomcorrector: Behringer Ultracurve
Bron 1: Sony DVP-NS999ES
Bron 2: Apple TV
Volume regelaar: Creek OBH-10
Mijn set

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #3 Gepost op: 6 april 2012, 21:51:34 »
Een relatief klein gedeelte van de mens is ge´nteresseerd in geluidskwaliteit. Het overgrote deel luistert via crappy oorplugjes naar slecht opgenomen muziek in MP3. Muziek welke veelal opgeblazen is met compressie om toch vooral harder te klinken dan de concurrent.

Een deel van de jeugd vindt vinyl helemaal vet, maar niet vanwege het geluid, maar omdat het vet cool is. Ik spreek jochies van 16 die The Doors geweldig vinden, muziek uit de tijd dat paps nog in zijn broek scheet.

Geluidskwaliteit moet iets zijn dat het origineel zo dicht mogelijk benadert. Maar bij popmuziek heb je het dan weer over illusie. Klassieke muziek is meer van wat je hoort is hoe het is. Een akoestische gitaar heeft meestal een elementje en een gat waar het snoer in moet, een echt mooie klassieke gitaar hoor je zelden. De grand piano is vervangen door een doos met samples.

In de jaren 70 was er een groep mensen die zich Sheffield Labs noemde en die namen platen op met een zo hoog mogelijke geluidskwaliteit. Ik heb de afgelopen weken een CD opgenomen met een bluesband. Negen nummers eerst de drums, bas en gitaren en later de mondharmonica en de zang toegevoegd. Het tiende nummer werd alles tegelijk gedaan, de zanger en een van de gitaristen bij mij in de regieruimte, de rest van de band in de grote ruimte en die hoorden de zang via een koptelefoon.

Dat tiende nummer steekt met kop en schouders boven de rest uit omdat men elkaar inspireert. De andere negen nummers hebben een aantal zg 'overdubs', toevoegingen van voornamelijk gitaarpartijen. Dat betekent dat je in zo'n nummer soms zes gitaren hoort en als ik daar heel erlijk en bot over mag zijn vind ik dat niet zo tof. Er is namelijk niets mis met hoe een band echt klinkt, dus zonder al die trucks welke mogelijk zijn in de studio. Je kunt makkelijk te ver gaan.

Er kan een boek over geschreven worden en misschien doe ik dat nog eens.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Rinus

« Reactie #4 Gepost op: 11 april 2012, 11:54:19 »
Ik geloof, dat de eerste 2 a 3 albums van Van Halen in zowat 1 take zijn opgenomen door Ted Templeman. De hele zooi in de studio, en spelen met die hap, gewoon als band. Daarom hoor je Eddie ook van ritme naar solo overgaan (ritmegitaar valt dan weg). En zitten er (haast) geen overdubs in die opnamen. Klinkt het veel organischer allemaal.

Ook een (live) album als Strangers in the Night van UFO is haast zonder latere overdubs opgenomen. Je hoort ook Paul Raymond switchen tussen gitaar en keyboards.
« Laatst bewerkt op: 11 april 2012, 12:01:08 door Rinus »
JVC QL-A75 met Audio Technica AT-F3/III MC
Sony CDP-X303ES, Kenwood DP-4090 &  DP-3080
AKAI GX-69 & GX-52 & Sony TC-K790 ES
Hitachi HCA & HMA 8500 MK.II, Kenwood Basic C1 & C2, M1a & Yamaha MX50 & M35
Heco Celan XT 701, Magnat Zero 2, 4, Eltax Monitor III
AKG K 701

Carpe Diem

ReceiverBeaver

• *
« Reactie #5 Gepost op: 25 april 2012, 22:33:40 »
Ha ha. Ik heb hier wat oudere platen (o.a. otis redding) en die lijken ook in 1 keer opgenomen. Wat ik mooi vind is dat er kleine "foutjes" in zitten en de muziekanten die daarop inspelen. Dat maakt voor mij de muziek o.a. zo swingend.

On topic: Wat mij hielp bij het beoordelen van de hifi sets is dat ik steeds luisterde naar:

- detail van het geluid (hoor ik aanslagen van muzikanten)
- hoor ik de afzonderlijke geluidslagen los van elkaar
- hoor ik de dynamiek van een stem (aanzet, hoog en laag)
- natuurgetrouwheid: klinken de instrumenten zoals ze doen als je er naast zou staan.
- swingt het.... maw gaat mijn been er van wippen als ik geconcentreerd zit te luisteren. Krijg ik de onnavolgbare drang om van de bank op te springen, luchtgitaar te spelen, mee te zingen of bizar te dansen. En dat is eigenlijk de belangrijkste :-)
- Kan ik me voorstellen waar de afzonderlijke muzikanten staan.

just mij 0.002. Er zullen vast intelligentere opdelingen zijn :-)
Marantz pm7001ki
Marantz CD5001
Marantz ST6001
Philips AF-829
Quadral platinum M4

Joske_55

« Reactie #6 Gepost op: 25 april 2012, 22:43:38 »
hetzelfde als live in de huiskamer zou betekenen, dat het  kanon in wellingtons sieg,  de ramen uit je flat zou blazen............... :wink2:

Rinus

« Reactie #7 Gepost op: 2 mei 2012, 18:25:59 »
hetzelfde als live in de huiskamer zou betekenen, dat het  kanon in wellingtons sieg,  de ramen uit je flat zou blazen............... :wink2:

Als de meeste opnamen hetzelfde als live zouden klinken,zou ik geen muziek meer luisteren. Live klinkt het vaak uitermate beroerd (en mono). Ik kan de concerten op mijn vingers tellen, waar het geluid echt goed stond.
JVC QL-A75 met Audio Technica AT-F3/III MC
Sony CDP-X303ES, Kenwood DP-4090 &  DP-3080
AKAI GX-69 & GX-52 & Sony TC-K790 ES
Hitachi HCA & HMA 8500 MK.II, Kenwood Basic C1 & C2, M1a & Yamaha MX50 & M35
Heco Celan XT 701, Magnat Zero 2, 4, Eltax Monitor III
AKG K 701

Carpe Diem