Auteur Topic: Wereldmuziek; Huun-Huur-Tu  (gelezen 2441 keer)

Kerfstok_66

• **
Wereldmuziek; Huun-Huur-Tu
« Gepost op: 11 juli 2012, 21:41:50 »
Kom dacht ik, ik laat in de afdeling muziek eens wat van me horen. Al dat populaire geweld met hier en daar een orgelklank, dat moet anders.  :wink2:

Hoe ik er precies mee in aanraking kwam weet ik niet meer, maar het zal wel via één van mijn vaste stekkies op de interwebs geweest zijn, Retecool denk ik. Wel eens gehoord van Tibetaans keelzingen? Dat is niet (uitsluitend) Tibetaans maar dat komt uit Centraal en Noord-Azië, met name Tuva (of Toeva), een deelrepubliek van Rusland waar ook Huun-Huu-Tu vandaan komt.

Op Youtube kwam ik nog meer Keelzingen of boventoon zingen tegen en ik werd enthousiast. Dit is mooi, man!

Heerlijk volks: die cassette-recorder die voorbij komt vind ik mooi!

Minder volks, maar dan wel weer erg mooi:

Ook op youtube kwam ik een bekende keelzinger tegen, Congar Ol' Ondar, met Béla Fleck & The Flecktones met een van mijn favoriete bassisten, Victor Wooten:

Voor de liefhebber is van dat concert op youtube nog veel meer te vinden.

Anyway, op die manier kwam ik terecht bij Huun-Huur-Tu, van hen heb ik een 'CD' (The Orphan's Lament) gekocht in de iTunes-store. En ik moet zeggen; geweldig! Goed opgenomen en een fantastische laagweergave (opname). Vooral het laatste nummer van de CD, 'Odugen Taiga' heeft een heerlijke dreunende drum. Zo een die maar nét wordt aanraakt en dan veel en diep laag produceert waarvan het in de kamer gaat trillen.

Huun-Huur-Tu Live op youtube (bijna een uur en 20 minuten!) Jammer dat ze tussen de nummers door uitleg geven, van mij hoeft dat niet:

Veel luisterplezier en verwondering gewenst, Groet, Hajo

Keelzingen op wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Boventoonzang
Huun-Huur_Tu op wikpedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Huun-Huur-Tu

Lord Pieter

• *
Re: Wereldmuziek; Huun-Huur-Tu
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2016, 08:43:56 »
Mijn schoonfamilie woont in Mongolië dus ik ken het genre wel. Als je dit apprecieert zeker eens volgende bands beluisteren:
TransMongolia (klassieke muziek van de steppe met originele instrumenten en veel keelzang, wonen allemaal in Duitsland dus kan je met wat geluk wel eens live meepikken)
Altan Urag (moderne interpretatie en mix met rock, maar wat een niveau ...)

Trouwens muziek die live heel anders klinkt dan door speakers.
Pioneer S-1EX || Vincent SA-93 plus || Vincent SP-998 || Vincent CD-S3 || Vincent STU-1
Vincent DAC-1 || Vincent PHO-8 || Vincent KHV-1pre
Pro-Ject Debut Carbon III Esprit || AKG K-701 || 2000+ cd's and growing