Auteur Topic: Aarden LS  (gelezen 6793 keer)

flakkees

Re:Aarden LS
« Reactie #15 Gepost op: 3 augustus 2012, 13:16:28 »
Ik ga toch het idee van mijn geaarde spikes maar eens nieuw leven inblazen. Er zullen ongetwijfeld idioten zijn die erin trappen, als ze maar duur genoeg zijn natuurlijk.

ik werk ook aan iets hier .
en ik zweer dat je verschillen hoort als het bij je geinstalleerd is

gelukkig is er niemand benieuwd
Toshiba / regza 42''
Marantz / 3 ma-700 / sr-7001 / dv-6400
klipsch / rf-83 / rb-61 / flakklipsch diy center
kabels / ru connected / Konig Electronic / Golden Note

Markus

• The real fiel
« Reactie #16 Gepost op: 3 augustus 2012, 14:47:34 »
Ik wil het niet horen!

Groet, Markus ^-^
BEYOND HIGH-END

Bryston Power

• High - end klinkt gewoon beter..!!
« Reactie #17 Gepost op: 3 augustus 2012, 14:50:11 »
Op de site wordt gesproken over een rca aansluiting.
Wie O wie heeft er een rca aan zijn luidsprekers zitten?

Sowieso slaat het verhaal helemaal nergens op :neenee:

Pim
Ik :)

Aan het sparen voor wat anders....

Markus

• The real fiel
« Reactie #18 Gepost op: 3 augustus 2012, 15:34:40 »
XLR zelfs!

Groet, Markus ::) ^-^
BEYOND HIGH-END

Bryston Power

• High - end klinkt gewoon beter..!!
« Reactie #19 Gepost op: 3 augustus 2012, 21:38:27 »
XLR zelfs!

Rca verloopstuk naar Xlr om precies te zijn.

Aan het sparen voor wat anders....

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #20 Gepost op: 18 augustus 2012, 01:11:00 »
Duhh, ik wist dat dit antwoord zou komen :wink2:
We hebben het over luidsprekers, geen monitoren!

XLR zelfs!

Yamaha R-N803D - HDX-1000 - TDL Studio Monitor Compact

ADAMAudio

« Reactie #21 Gepost op: 18 augustus 2012, 07:31:12 »
Duhh, ik wist dat dit antwoord zou komen :wink2:
We hebben het over luidsprekers, geen monitoren!

XLR zelfs!

???

Fidelio

• **
« Reactie #22 Gepost op: 5 september 2012, 15:15:18 »
Ik heb pas een Oude philips plano radio gerestaureerd, en die 2 luidsprekers die er in zitten ,liggen met de metalen kooi wel aan massa. de zin ervan ontgaat mij ook.

Schorpioen

Re: Aarden LS
« Reactie #23 Gepost op: 17 juni 2013, 14:53:03 »
Indien het chassis van een versterker is geaard, hangt het massapunt, het centrum van de voeding, aan aarde. Via de nul van de luidsprekerkabel die ook aan dit punt hangt, veroorzaak je met dit ding een mega aardelus.....

marconist

« Reactie #24 Gepost op: 17 juni 2013, 16:12:58 »
Ik heb pas een Oude philips plano radio gerestaureerd, en die 2 luidsprekers die er in zitten ,liggen met de metalen kooi wel aan massa. de zin ervan ontgaat mij ook.

Heeft te maken met be´nvloeding van het ingebouwde radiodeel.

"Wanneer iemand van ons een hele tijd niets ongewoons beleeft dan is dat zeer ongewoon."
L. Asimov

Ruud13

« Reactie #25 Gepost op: 18 juni 2013, 01:09:43 »

Heeft te maken met be´nvloeding van het ingebouwde radiodeel.

Het aan massa leggen van het luidsprekerschassis van de oude Philipsradio heeft denk ik van doen met het gegeven dat de 800 ohm spreekspoel vanwege de OTL-schakeling (trafoloze uitgang) onder een hoge spanning kan komen te staan. Als de spreekspoel heel blijft is er vanzelfsprekend niets aan de hand maar als de spreekspoel het magneetjuk raakt zou het chassis van de luidspreker onder die hoge wisselspanning van het audiosignaal kunnen komen te staan als het chassis van de luidsprekerunit niet was doorverbonden met het chassis van de radio. Ik vermoed dat het een veiligheidsmaatregel is.

Edit: Ik zie overigens niet hoe het radiodeel hinder kan ondervinden van een niet aan het chassis gelegd chassis van de luidsprekerunit.   
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2013, 01:39:30 door Ruud13 »

marconist

« Reactie #26 Gepost op: 19 juni 2013, 06:17:56 »
Ik zie overigens niet hoe het radiodeel hinder kan ondervinden van een niet aan het chassis gelegd chassis van de luidsprekerunit.

Door de 'open tuner' constructie van die oude radio's is het e.e.a. nogal gevoelig voor handeffecten e.d.
Een brok ongeaard metaal in de buurt versterkt dat effect. Vandaar.

Niet al die dingen hebben een OTL, maar wellicht is dat een bijkomend argument.

"Wanneer iemand van ons een hele tijd niets ongewoons beleeft dan is dat zeer ongewoon."
L. Asimov

Ruud13

« Reactie #27 Gepost op: 20 juni 2013, 16:46:38 »

Door de 'open tuner' constructie van die oude radio's is het e.e.a. nogal gevoelig voor handeffecten e.d.
Een brok ongeaard metaal in de buurt versterkt dat effect. Vandaar.

Niet al die dingen hebben een OTL, maar wellicht is dat een bijkomend argument.

Als het zo is wat je zegt - dat het brok ongeaard metaal gevoelig is voor handeffect zolang het niet aan het chassis ligt - zou dat bij heel veel oude radio's een probleem moeten opleveren want in het geval er gewone laagohmige luidsprekers in de kast worden gebruikt ligt het chassis van de luidspreker nooit aan het chassis van de ontvanger.

marconist

« Reactie #28 Gepost op: 21 juni 2013, 17:27:03 »
Verover maar zo'n oud ding. Hang een metertje aan de discriminator en beweeg je hand van/naar het toestel.
Het brok metaal zelf is niet gevoelig voor handeffect, het versterkt het slechts via capacitieve koppeling.
Zelfs in een oud torrenbakje als deze: http://tinyurl.com/nh2w5mr ligt het speakertje aan gnd.

Voor de rest zijn er nog tig andere redenen te bedenken waarom je niet zo'n ongeaard brok vlakbij een schakeling wilt hebben waar hoge impedanties de hoofdrol spelen.
L. Asimov

AndreC

• *
« Reactie #29 Gepost op: 21 juni 2013, 17:59:11 »
Ik ben dit topic eens geheel gaan lezen, en tot mijn verbazing viel mij de mond open.

Jullie willen toch niet zeggen dat niemand de speakers geaard heeft.
Dat was het eerste wat ik hier gedaan heb, bedrijf gebeld voor een aardpin te slaan in de kruipruimte.
Vervolgens gleuven in de vloer gevreesd naar alle speakers toe.
Ik heb wel alles laten solderen voor een betere verbinding, ik denk ik laat niks aan het toeval over en wil geen slechte verbindingen.
Ook op de aardkabel heb ik natuurlijk niet bezuinigd, was geloof ik Ç37 p/m, veel maar dan heb je ook wat.
Na het solderen alles laten nameten tot het perfect was.
Voegen dichtgesmeerd met speciaal anti geleidingslijm, om natuurlijk geen nadelige invloeden op de aardkabel te krijgen.
Toen een akoestiek vloer laten leggen, gelukkig via via een bedrijf gevonden die dat voor een zacht prijsje kwam doen. Daar waar de speakers staan is de akoestiekvloer vermengt geworden met een rubbersamenstelling, denk heb ik dat ook meteen ingedekt.
Toen kwam natuurlijk het moment he, alles aansluiten.

Mensen een geluid, zo in balans niet te geloven, wat een verschil met voorheen.
Toen kwamen de kabels aan de beurt, kon geen verschil horen, hoe duur hij ook was.
Zou dit nu komen doordat ik de speakers prima geaard heb.?  :armswing: :armswing: :armswing: ;)  :imao: :imao: :imao: