Auteur Topic: Aarden LS  (gelezen 6101 keer)

marconist

Re: Aarden LS
« Reactie #30 Gepost op: 21 juni 2013, 18:42:39 »
Inderdaad valt ook nú bij mij de mond open!   ;)

"Wanneer iemand van ons een hele tijd niets ongewoons beleeft dan is dat zeer ongewoon."
L. Asimov

HPteA

• *
« Reactie #31 Gepost op: 21 juni 2013, 20:30:24 »
Ik ben dit topic eens geheel gaan lezen, en tot mijn verbazing viel mij de mond open.

Jullie willen toch niet zeggen dat niemand de speakers geaard heeft.
Dat was het eerste wat ik hier gedaan heb, bedrijf gebeld voor een aardpin te slaan in de kruipruimte.
Vervolgens gleuven in de vloer gevreesd naar alle speakers toe.
Ik heb wel alles laten solderen voor een betere verbinding, ik denk ik laat niks aan het toeval over en wil geen slechte verbindingen.
Ook op de aardkabel heb ik natuurlijk niet bezuinigd, was geloof ik €37 p/m, veel maar dan heb je ook wat.
Na het solderen alles laten nameten tot het perfect was.
Voegen dichtgesmeerd met speciaal anti geleidingslijm, om natuurlijk geen nadelige invloeden op de aardkabel te krijgen.
Toen een akoestiek vloer laten leggen, gelukkig via via een bedrijf gevonden die dat voor een zacht prijsje kwam doen. Daar waar de speakers staan is de akoestiekvloer vermengt geworden met een rubbersamenstelling, denk heb ik dat ook meteen ingedekt.
Toen kwam natuurlijk het moment he, alles aansluiten.

Mensen een geluid, zo in balans niet te geloven, wat een verschil met voorheen.
Toen kwamen de kabels aan de beurt, kon geen verschil horen, hoe duur hij ook was.
Zou dit nu komen doordat ik de speakers prima geaard heb.?  :armswing: :armswing: :armswing: ;)  :imao: :imao: :imao:

Dit lijkt me wel wat maar heb een groot probleem.  :wink2:
Woon op 7 hoog.
Kruipruimte is 20 meter lager en als ik in mijn vloeren ga vrezen, kom ik bij de buren op 6 hoog uit.  :-[  :yeah:

AndreC

• *
« Reactie #32 Gepost op: 21 juni 2013, 21:46:38 »
Dit lijkt me wel wat maar heb een groot probleem.  :wink2:
Woon op 7 hoog.
Kruipruimte is 20 meter lager en als ik in mijn vloeren ga vrezen, kom ik bij de buren op 6 hoog uit.  :-[  :yeah:

Dan vergeet het maar het perfecte geluid, zonder aarddraad ben je verloren  :yeah:

hrcc

« Reactie #33 Gepost op: 22 juni 2013, 13:41:17 »
he HPteA
je moet wel de mogelijkheden zien hoor.
de aarde van je luidspreker aansluiten aan het leidinkje onder de wasbak op de wc en je baspoort verbinden met de regenpijp op je balkon/buitengevel;geheid geen staande golven meer in je woonkamer
vriendelijke groet
cees.

luistert allen naar FIP radio; jazz en wijde omstreken

HPteA

• *
« Reactie #34 Gepost op: 22 juni 2013, 17:28:05 »
he HPteA
je moet wel de mogelijkheden zien hoor.
de aarde van je luidspreker aansluiten aan het leidinkje onder de wasbak op de wc en je baspoort verbinden met de regenpijp op je balkon/buitengevel;geheid geen staande golven meer in je woonkamer

Sorry hoor, dat is imho toch een second hand oplossing die ongetwijfeld een negatief effect op mijn geluidsbeleving zal hebben. Waarom?
Het klinkt te goedkoop!!Voor zo'n oplossing ben ik misschien maar een paar tientjes kwijt, en dat terwijl het aardpin/frezen/solderen en lijmen toch minstens in de 3 nullen gaat lopen. Kijk en dat zal ik wel (moeten?) horen.

AndreC

• *
« Reactie #35 Gepost op: 22 juni 2013, 19:18:07 »
Sorry hoor, dat is imho toch een second hand oplossing die ongetwijfeld een negatief effect op mijn geluidsbeleving zal hebben. Waarom?
Het klinkt te goedkoop!!Voor zo'n oplossing ben ik misschien maar een paar tientjes kwijt, en dat terwijl het aardpin/frezen/solderen en lijmen toch minstens in de 3 nullen gaat lopen. Kijk en dat zal ik wel (moeten?) horen.

Kan je vertellen dat het niet een beetje verschil was maar een mega verschil.  :armswing:

HPteA

• *
« Reactie #36 Gepost op: 23 juni 2013, 11:12:39 »
Geen idee.
Ik ben nu bezig  aan te geven aan al mijn onderburen dat er binnenkort een aantal bouwvakkers voor hun deur staan om een gat door hun vloer te boren, zodat er een aardpin van de kruipruimte (box?) naar mijn huiskamer kan geslagen kan worden, die ik via mijn dan al gevreesde vloeren en via de eerder uitgelegde methode van solderen en lijmen op mijn plastic boekensteunspeakers van mijn  5.1 home cinema setje van Profoon zal bevestigen!

Om er zeker van te zijn dat niets de kwaliteit van bovenstaand "hifi-end" systeem zal verminderen, heb ik reeds de gewone luidsprekerkabels vervangen door zilveren op maat gemaakte 8mm2 welke zijn aangepast met vergulde aansluitpluggen.
En het verschil in geluidskwaliteit is nu al hoorbaar  :yeah:

erikjan

« Reactie #37 Gepost op: 23 juni 2013, 11:57:50 »
Om de aarding beter te laten gebeuren dient eigenlijk iedere terminal geaard te worden! Laat dit echter over aan de professionals, oftewel,  op zijn Amerikaans: don't try this at home.

Als het echter goed wordt uitgevoerd leidt dit automatisch tot de best denkbare audiokwaliteit! Ruis verdwijnt, er is geen vervorming meer waarneembaar. Het heeft echter ook enkele nadelen: het rendement van de versterker wordt 0%, en die wordt erg warm. Sommige slecht ontworpen versterkers kunnen niet tegen de configuratie.

Een veiliger methode is om de luidsprekers in het geheel niet aan te sluiten, echter hierbij is het rendement van de versterker wederom 0%. Deze blijft echter wel in werkende staat. Dezelfde voordelen als hierboven genoemd gelden wel. Geen vervorming, geen ruis. Wel een prima muzikale output van 0 dB.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

AndreC

• *
« Reactie #38 Gepost op: 23 juni 2013, 14:20:48 »
Geen idee.
Ik ben nu bezig  aan te geven aan al mijn onderburen dat er binnenkort een aantal bouwvakkers voor hun deur staan om een gat door hun vloer te boren, zodat er een aardpin van de kruipruimte (box?) naar mijn huiskamer kan geslagen kan worden, die ik via mijn dan al gevreesde vloeren en via de eerder uitgelegde methode van solderen en lijmen op mijn plastic boekensteunspeakers van mijn  5.1 home cinema setje van Profoon zal bevestigen!

Om er zeker van te zijn dat niets de kwaliteit van bovenstaand "hifi-end" systeem zal verminderen, heb ik reeds de gewone luidsprekerkabels vervangen door zilveren op maat gemaakte 8mm2 welke zijn aangepast met vergulde aansluitpluggen.
En het verschil in geluidskwaliteit is nu al hoorbaar  :yeah:

Kijk een hifi man in hart en nieren, dit kan ik waarderen.
Wel netjes van je dat je de buren even gewaarschuwd hebt, goed contact met je buren is voor hifi ook belangrijk.
Wat je aangaf van de speakerkabels heb ik hier ook, ik heb een van der hul interlink, niet aangesloten overigens.
Maar leg ik hem in de buurt dan al hoor ik verschil, neem ik hem weg dan ben ik niet tevreden met het geluid.

Zelf hier weer een upgrade gedaan, ik meende soms storing te zien in het beeld van mijn 50vt50, nadat ik er diverse zaken over gelezen had las ik ergens dat ook de beugel geaard moest zijn voor betere beeldkwaliteit.
Dus tv van de muur en weer vrezen, een stukadoor laten komen om de muur weer netjes te maken, vervolgens wilde de vrouw een andere kleur.
Ik dacht nog, wacht even ik laat me niet vangen, dus over verf lezen, en wat denk je, ja hoor er bestaat verf die negatieve stralingen van mobiele telefoons en wifi wegneemt. Dus uiteraard ik die gekocht, koste me wel €197 voor 1,5 liter, maar ja dan heb je ook wat.
En wat denk je, had de schilder de verkeerde roller gebruikt, die bleek niet de statische lading die reeds in de muur zat wegnam, dus hopla weer 1,5 liter verf kopen.

Maar uiteindelijk is alles goed gekomen, en nu ben ik wel weer tevreden met het beeld, je ziet echt veel meer details, ik meen zelf ook nog verschil te horen qua geluid tijdens tv kijken, maar weet het nog niet helemaal zeker, kom daarop terug.
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2013, 14:28:53 door AndreC »

AndreC

• *
« Reactie #39 Gepost op: 23 juni 2013, 14:23:29 »
Om de aarding beter te laten gebeuren dient eigenlijk iedere terminal geaard te worden! Laat dit echter over aan de professionals, oftewel,  op zijn Amerikaans: don't try this at home.

Als het echter goed wordt uitgevoerd leidt dit automatisch tot de best denkbare audiokwaliteit! Ruis verdwijnt, er is geen vervorming meer waarneembaar. Het heeft echter ook enkele nadelen: het rendement van de versterker wordt 0%, en die wordt erg warm. Sommige slecht ontworpen versterkers kunnen niet tegen de configuratie.

Een veiliger methode is om de luidsprekers in het geheel niet aan te sluiten, echter hierbij is het rendement van de versterker wederom 0%. Deze blijft echter wel in werkende staat. Dezelfde voordelen als hierboven genoemd gelden wel. Geen vervorming, geen ruis. Wel een prima muzikale output van 0 dB.

Ook een goede oplossing, en als voordeel zie ik meteen dat de waarde van je speakers en apparatuur minder snel daalt.
Je kunt zelfs bij de advertentie zetten dat speakers en apparatuur nog ingespeeld moet worden.  :think:

hrcc

« Reactie #40 Gepost op: 23 juni 2013, 14:40:35 »

mndr s mr !

vriendelijke groet
cees.

luistert allen naar FIP radio; jazz en wijde omstreken

Leen

• *
« Reactie #41 Gepost op: 24 juni 2013, 16:40:26 »
Units van de moderne luidsprekers zijn over het algemeen van kunststof of aluminium met een paar metalen daargelaten, wat moet een aardedraad daaraan :think: :sceptic:
Dit is de gekte nabij en idd kan Gent zijn befaamde spikes weer van zolder halen :))

AndreC

• *
« Reactie #42 Gepost op: 24 juni 2013, 21:07:01 »
Units van de moderne luidsprekers zijn over het algemeen van kunststof of aluminium met een paar metalen daargelaten, wat moet een aardedraad daaraan :think: :sceptic:
Dit is de gekte nabij en idd kan Gent zijn befaamde spikes weer van zolder halen :))

Je moet ook de speakers loskoppelen en dan aan de speakers sloderen.

erikjan

« Reactie #43 Gepost op: 24 juni 2013, 21:12:33 »
Inderdaad, en vergeet dan niet beide polen te aarden!
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

AndreC

• *
« Reactie #44 Gepost op: 24 juni 2013, 21:18:43 »
Inderdaad, en vergeet dan niet beide polen te aarden!

Uiteraard, ik laat niks aan het toeval over.

Ik heb gisteren iets gelezen over de aardpin extra te laten aarden door een extra pin.
Zou nog beter zijn, je begrijpt wel dat de afspraak al is gemaakt zodat ze die werkzaamheden kunnen komen uitvoeren.

Hou jullie op de hoogte.