Auteur Topic: Eindelijk  (gelezen 1768 keer)

Fotohuis

• **
Re: Eindelijk
« Reactie #15 Gepost op: 7 augustus 2018, 19:26:20 »
Over Philips vintage, de beste speakers die ze ooit gemaakt hebben: FB1000 maar daar zijn er maar heel weinig van in omloop.
Maar een set FB815-820-821 of 825 zijn ook erg goed. Ik heb zelf een set gere-foamde en met Visaton MKP folie condensatoren uitgeruste set FB820. 100 (met refoam) en de recap was 60 dus voor 160 een mooi 3-weg systeem. Hangt aan een NAD amp van 2x 115W.

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #16 Gepost op: 7 augustus 2018, 21:13:27 »
Ik vond ze helemaal niet zo geweldig en heb ze weggegeven.

Ik heb nog een set van die zuiltjes met platte speakers en die mooie ribbon tweeter voor je.
« Laatst bewerkt op: 7 augustus 2018, 21:16:05 door Han »
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Fotohuis

• **
« Reactie #17 Gepost op: 7 augustus 2018, 21:33:07 »
Prima, als je ze weg wilt geven ...

Fotohuis

• **
« Reactie #18 Gepost op: 7 augustus 2018, 21:34:40 »

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #19 Gepost op: 7 augustus 2018, 22:02:58 »
Zoals al in de recensie staat, "Philips zou met wat extra inspanning deze luidspreker tot aanzienlijk betere prestaties kunnen brengen".
Precies wat ik nu ook altijd met Philips boxen heb gehad: min of meer tekentafel ontwerpen, met weliswaar drivers die echt wel goed zijn, maar waar gewoon niet het onderste van uit de kan werd gehaald. Altijd is er wel wat: een waardeloze demping, eindeloos doormodderen met dome squawkers die de pan uit kleuren, units die niet in hun optimale gebied werden gefilterd....

Die broodnodige extra inspanning werd gewoon niet gedaan, zelfs in de MFB ontwerpen weer die walgelijke dome middentoner.....zonde.

De grootste verdiensten van Philips zijn een paar werkelijk goede breedbanders, zoals de AD 12100, de 9710, de AD 5200, de AD 1255 en 1265, en een paar ribbons. Maar niet in de ontwerpen van Philips zelf, dan waren andere fabrikanten die Philips units gebruikten een stuk zorgvuldiger bezig, en bouwden wel prima, evenwichtige luidsprekers.
« Laatst bewerkt op: 7 augustus 2018, 23:39:33 door benjamin »
Wharfedale Laser 100 met IMF TL voor het laag, Philips ribbons, B&O receiver, Revox, Marantz en Loewe CD en DVD spelers,
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Fotohuis

• **
« Reactie #20 Gepost op: 7 augustus 2018, 22:17:16 »
Met een FB820, re-foam, recap en wat extra demping is dit voor het geld een uitstekende luidspreker. Zo ook de FB815 en FB821 (met ribbon). De FB825 valt voor het formaat wat tegen. Die ribbons hebben alleen effect als je een vrije stralingshoek hebt dus in een vrijwel ideale luidspreker opstelling. Heb je dat niet dan ben je beter af met een gewone dome tweeter.

Die 0211 dome middentoner was wel goed maar je moet deze niet inzetten onder 500Hz. Bij de MFB 545 een grote fout, daar zat standaard de 0210 in, geen textiel maar papier dome die wat scheller klonk. Bij de 544 ligt het overname punt gunstiger en vanaf versie 50R of 79R zit er ook een 0163 en 0211 verbeterde hoge toner en middentoner in. Voor het formaat (544) een bijzonder klein actief 3-weg systeem en met 30Hz-20kHz met MFB opnemer voor die tijd een hele goede prestatie alleen te duur voor Philips wat ook later bleek toen de derde versie werd geintroduceerd met besparingen op kast en electronica: Jammer ...

Natuurlijk zijn die MFB's inmiddels 40+ jaar oud en moeten voor een goede werking helemaal gereviseerd en opnieuw ingeregeld worden. Ik heb nog een 22RH544/79R set van mijn vader (1978) helemaal gereviseerd en in een zeer mooie staat. Ook perfect voor feestjes icm. met een (eigen gebouwde) Klasse A hoofdtelefoonversterker en een iPad met "Spotify".

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #21 Gepost op: 7 augustus 2018, 22:27:41 »
De speakers van Philips zijn zeker niet slecht, maar ik heb nimmer een model gehoord waar ik een wauw gevoel bij kreeg, en inderdaad: wanneer je het een en ander modificeert, krijg je uiteindelijk een acceptabele speaker.

Blijft bij mij de vraag waarom Philips dan niet zelf de puntjes op de i heeft gezet.
Wharfedale Laser 100 met IMF TL voor het laag, Philips ribbons, B&O receiver, Revox, Marantz en Loewe CD en DVD spelers,
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Fotohuis

• **
« Reactie #22 Gepost op: 7 augustus 2018, 22:32:11 »
Dat moet je aan Philips vragen, niet aan mij. Overigens Hans Mons van het vroegere Philips audio team biedt gemodificeerde MFB PCB's aan voor de liefhebber op MFB-labs. Kun je het Philips MFB gebeuren naar een nog hoger nivo brengen.
Ik ben overigens bezig met een MFB Sub, opgebouwd uit gedeeltelijke onderdelen van een 22RH544/50R, nieuw ontworpen actief subsonic filter en gebruik makend van de 60W klasse AB Philips versterker met MFB terugkoppeling. Leuk projectje en kost (bijna) niks.

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #23 Gepost op: 8 augustus 2018, 00:08:28 »
Ik heb nog drie AD 12100 in de garage hangen waarvan twee in de hp uitvoering, dus 75 watt en ik heb denk ik ook nog twee AD 1255's in zelfbouwboxen zitten, hangt er ook nog als ik uitgehangen ben denk ik. Mag allemaal weg.

De 9710's heb ik verkocht, geweldige speakers, maar vroeger had ik een studio in een loods van 240 m en nu zit ik in een normaal huis.

Ik heb een container van 12 m vol gekregen met zooi dat allemaal weg kon en een vrachtwagen vol met orgels, piano's, meubulair, glaswerk, vaatwerk, keukeninrichting, allemaal naar de kringloop.

Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Fotohuis

• **
« Reactie #24 Gepost op: 8 augustus 2018, 09:11:15 »
Ja soms zijn de verzendkosten hetzelfde als de oude audio die je in huis haalt.

mfweert

• *
« Reactie #25 Gepost op: 8 augustus 2018, 19:16:29 »
Ik heb over deze versterker wat info vergaard en dat zit er niet slecht uit om te beginnen. Maar ziet Rob mij al aankomen met een paar speakers die het mss niet waard zijn om op deze versterker te beluisteren? Daar moet ik even over na denken.....
Met vriendelijke groet,
Math

Mmuetst

« Reactie #26 Gepost op: 9 augustus 2018, 10:21:23 »
Ik heb over deze versterker wat info vergaard en dat zit er niet slecht uit om te beginnen. Maar ziet Rob mij al aankomen met een paar speakers die het mss niet waard zijn om op deze versterker te beluisteren? Daar moet ik even over na denken.....
Ik heb mijn oudjes (Translator Reflextion) ook naar hun versleept vanuit Utrecht. In de luisterruimte van hifi winkel-beek hebben mijn luidsprekers nog nooit zo mooi geklonken. Ik heb thuis nieuw spul staan zoals de Dali Opticon 5 (deze staan in de woonkamer) en verschillende oudjes in mijn luisterruimte zoals de  Wharfedale Shelton XP2 en de Translator Impact 30. Persoonlijk vind ik dat deze oude speakers niet er voor onder doen bij wat je nu voor veel centjes nieuw kan kopen. Ik vind Rob een zeer prettige verkoper, ze hebben lekkere koffie en zeer goede luisterruimtes. Zou het gewoon doen. PS als Beek te ver uit je buurt is kun je de speakers ook bij mij beluisteren op mijn Prima Luna, maar mijn luisterruimte is niet zo goed als die van hifiwinkel-beek.