Auteur Topic: hulp bij MM of MC  (gelezen 12346 keer)

Remco1980

• *
hulp bij MM of MC
« Gepost op: 14 juni 2013, 11:26:21 »
Hallo,

Op moment ben ik bezig een nieuwe set samen te stellen.
Met onder andere de Marantz PM7004.
Deze heeft een Phono ingang voor alleen een MM-platenspeler.

Ik heb er absoluut geen verstand van, nooit een platenspeler gehad.
Maar ik heb wel nog oude platen thuis, lijkt me leuk die eens te kunnen draaien.

Hoe herken ik een MM of MC??
Ik zoek een normale platenspeler, geen duur high-end ding.
Heb wel een akai gezien maar staat niet bij of dat MM is of MC???

Remco1980

• *
Re: hulp bij MM of MC
« Reactie #1 Gepost op: 14 juni 2013, 11:42:34 »
En nog een tweede vraag meteen.
Ik zie dat sommige platenspelers een ingebouwde voorversterker hebben, zoals de Marantz TT5005.
Op de site van marantz dat ik hem op iedere versterker kan aansluiten dan.
Maar kan ik hem dan ook alsnog aansluiten op mijn Phono-ingang???
Of gaat er dan iets kapot??

Kermit

• Moderator
« Reactie #2 Gepost op: 14 juni 2013, 12:12:59 »
MM of MC heeft uitsluuitend met het element te maken. Stroompjes in een element worden opgewekt door een magneetje en een spoeltje ten opzichte van elkaar te laten bewegen. Het verschil tussen MM en MC is dat in het eerste geval het magneetje aan de naalddrager (staafje waar de naald op bevestigd is en wat het element in gaat) bevestigd is en bbeweegt in een gefixeerd spoeltje. Vandaar de naam Moving Magnet (MM) of Magneto Dynamisch (MD) Beide namen komen voor.
Bij MC (Moving Coil) is juist het spoeltje aan de naalddrager bevestigd en beweegt t.o.v. een gefixeerd magneetje.

Het grote voordeel van MC over MM/MD elementen zit hem in de massa: een spoeltje weegt veel minder dan een magneetje, dus MC element laten zich makkelijker (lees vooral ook preciezer) meenemen met de bewegingen van de naald.