Auteur Topic: hulp bij MM of MC  (gelezen 12346 keer)

Remco1980

• *
hulp bij MM of MC
« Gepost op: 14 juni 2013, 11:26:21 »
Hallo,

Op moment ben ik bezig een nieuwe set samen te stellen.
Met onder andere de Marantz PM7004.
Deze heeft een Phono ingang voor alleen een MM-platenspeler.

Ik heb er absoluut geen verstand van, nooit een platenspeler gehad.
Maar ik heb wel nog oude platen thuis, lijkt me leuk die eens te kunnen draaien.

Hoe herken ik een MM of MC??
Ik zoek een normale platenspeler, geen duur high-end ding.
Heb wel een akai gezien maar staat niet bij of dat MM is of MC???

Remco1980

• *
Re: hulp bij MM of MC
« Reactie #1 Gepost op: 14 juni 2013, 11:42:34 »
En nog een tweede vraag meteen.
Ik zie dat sommige platenspelers een ingebouwde voorversterker hebben, zoals de Marantz TT5005.
Op de site van marantz dat ik hem op iedere versterker kan aansluiten dan.
Maar kan ik hem dan ook alsnog aansluiten op mijn Phono-ingang???
Of gaat er dan iets kapot??

Kermit

• Moderator
« Reactie #2 Gepost op: 14 juni 2013, 12:12:59 »
MM of MC heeft uitsluuitend met het element te maken. Stroompjes in een element worden opgewekt door een magneetje en een spoeltje ten opzichte van elkaar te laten bewegen. Het verschil tussen MM en MC is dat in het eerste geval het magneetje aan de naalddrager (staafje waar de naald op bevestigd is en wat het element in gaat) bevestigd is en bbeweegt in een gefixeerd spoeltje. Vandaar de naam Moving Magnet (MM) of Magneto Dynamisch (MD) Beide namen komen voor.
Bij MC (Moving Coil) is juist het spoeltje aan de naalddrager bevestigd en beweegt t.o.v. een gefixeerd magneetje.

Het grote voordeel van MC over MM/MD elementen zit hem in de massa: een spoeltje weegt veel minder dan een magneetje, dus MC element laten zich makkelijker (lees vooral ook preciezer) meenemen met de bewegingen van de naald.

Hoe minder wikkelingen het spoeltje heeft, hoe lager de massa, maar ook hoe lager de afgegeven spanning. Voor een MC met weinig wikkelingen (Low Output MC) is een extra voorversterker nodig om het signaal op een niveau  te brengen dat voldoende is als input voor een gewone pick-up (= phono) ingang. Sommige versterkers hebben die extra versterking aan boord en die kun je herkennen door een omschakelbare PU ingang met als standen MM/MC (meestal een drukknopje)

Nu zijn er ook tussenvormen bedacht waarbij het spoeltje veel meer wikkelingen heeft, maar die nog altijd minder massa hebben dan een MM eement. Door het grotere aantal wikkelingen geven die  voldoende signaal af om direct op een MM/MD phono ingang aangesloten te worden, maar het niveau is dan toch lager dan van een MM/MD element, waardoor de volumeknop verder open moet. Denon DL10 en DL160 zijn hier goede voorbeelden van.

Low Output MC's zijn prijzig tot extreem duur. MM/MD elementen kun je vaak al vanaf een paar tientjes aanschaffen, maar ook daar kunnen de prijzen flink uit de pan rijzen. De toegepaste naaldvorm (rond, elliptisch of een of andere zeer speciale vorm) is zeer prijsbepalend.

Akai draaitafels zijn aan de onderkant van de markt gepositioneerd. Ik zou er een leuk MM elementje op zetten met een elliptische naald, maar meer dan 50 of 60 euro zou ik er niet aan uitgeven.

Ga naar een speciaalzaak, want bij elemeneten spelen er veel meer zaken dan kijken of het past: arm en element moeten goed bij elkaar passen. Een uitspraak van een bekend recensent van vroeger luide: neem het beste element ter wereld en de beste arm ter wereld en je hebt waarschijnlijk niet de beste draaitafel ter wereld. Een andere was: een matig element en een matige arme die goed matchen levert een veel beter resultaat op dan een top element en een top arm die dat niet doen.

Voldoende info zo?

PS - een PU-voorversterker versterkt het PU-signaal naar lijn niveau. Als je dat vervolgens weer aan gaat biede aan een PU voorversterker, dan zal afgrijselijke vervorming je deel zijn in een mate dat je meteen naar je versterker vliegt om de boel uit te zetten.. K
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2013, 12:20:44 door Kermit »
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

Remco1980

• *
« Reactie #3 Gepost op: 14 juni 2013, 12:58:56 »
ik neem aan dat als ik een nieuwe koop incl. element dat het toch wel enigzins goed moet werken.

Maar als ik het dus goed begrijp kan ik een platenspeler met ingebouwde voorversterker niet aansluiten op de phono van mijn Marantz PM7004, dat gaat dan vervormen.
Dan kan ik beter een tweedehandse kopen zonder voorversterker....mits ik die phono-ingang wil gebruiken.

Zie je aan een platenspeler (op de foto) of het een MM of MC is??

Kermit

• Moderator
« Reactie #4 Gepost op: 14 juni 2013, 13:14:37 »
Nee, dat kan niet. Je kunt hem wel aansluiten op een van de andere uitgangen die nog vrij is: Aux, Tape-ingang, CD..

In mijn vorige posting heb ik aangegeven dat het onderscheid tussen MC en MD uitsluitend met het element te maken heeft en niet met de speler. Een speler met een ingebouwde voorversterker zal dat niet kunnen tenzij ook de extra voorversterker ook al is ingebouwd.

Je kunt ook even googlen op merk en type-aanduiding. Dan vind je beslist de info die je zoekt.
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

mslbatla

• *
STR-DH130
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2017, 14:35:40 »
Kermit goede middag
Denk dat ik de vraag al had gesteld heb maar bij deze nogmaals
Ik wil graag de sony str-dh130 kopen de aansluiting op de achterkant kom ik echt niet uit.
De uit en ingangen kom ik niet uit, audio in SA-CD-CD 1 R/W, dan audio out MD 1R/W, audio in TAPE 1R/W, dan audio in SAT, audio in BD/DVD 1R/W, en laatste audio out audio in is VIDEO 2R/W 2R/W.
Sommige R/W zit als 2 bij elkaar andere R/W 4 bij elkaar hoop dat u er uit kom.
Heb een platenspeler SONY PS FL1 maar ben de gebruiks aanwijzing kwijt en op internet ook niet te vinden of verkocht.
hoop op een goede uitslag van u.

Privé gegevens verwijderd. Het lijkt me uiterst onverstandig om die hier neer te zetten - Kermit

« Laatst bewerkt op: 12 januari 2017, 14:56:32 door Kermit »

Kermit

• Moderator
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2017, 15:06:52 »
Het is allemaal niet zo moeilijk hoor. Neem gewoon een van de ingangen die je niet gebruikt. Je zult wel een voorversterker nodig hebben om het signaal wat de platenspeler afgeeft voor te versterken. Anders hoor je bijna niets. Ik kan niet zo gauw de specificaties van de ingangen vinden, maar ik zou voor de Sat-in gaan, tenzij je die zelf nodig hebt. Ik ga er daarbij van uit dat de specificaties overeenkomen met die van de andere twee ingangen van BD/DVD en SA-CD/CD.