Auteur Topic: Live festival - geluid volgens de nieuwe normen in BelgiŽ ?  (gelezen 1755 keer)

wimsinnesael

• **
Live festival - geluid volgens de nieuwe normen in BelgiŽ ?
« Gepost op: 5 juli 2013, 13:01:38 »
Waarde muziek- en hifi - liefhebbers,

Ik ben het afgelopen weekend naar een festival in BelgiŽ geweest (Graspop) en diende vast te stellen dat het geluid op het hoofdpodium helemaal niet zo goed was, m.n. er was veeeeel te veeeeeel basdrum te horen en de zang werd hierdoor achterop gesteld.

En het ging hem hier niet over 1 of meerdere concerten maar quasi echt ALLEMAAL.

Nu moet je weten dat er bij ons in BelgiŽ (met 'dank' aan Joke Schauwvlieghe, onze bevoegde minister van cultuur en aanverwanten) een geluidsbeperking geldt.

Mijn indruk was eigenlijk dat men het geluid dat van het hoofdpodium moet worden geproduceerd in die mate zo ver mogelijk moet laten dragen door de lage tonen (lees : de bassen) hoger in te stellen.

Dit verbrodde eigenlijk voor het grootste gedeelte de normale geluidskwaliteit.
Dit fenomeen was in de naburige tenten niet aan de orde.

Zullen wij in de nabije en verdere toekomst telkens met deze beperkingen worden geconfronteerd ?

Heeft iemand kaas gegeten van dit fenomeen en kan er hierover een interessante topic ontstaan ?

Ik hoor het graag

met vr gr
Wim

erikjan

Re: Live festival - geluid volgens de nieuwe normen in BelgiŽ ?
« Reactie #1 Gepost op: 5 juli 2013, 14:09:50 »
Klinkt meer als een heel slechte engineer. Gebeurt helaas veel vaker.
ďWhat're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.Ē
― Terry Pratchett, Eric

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #2 Gepost op: 5 juli 2013, 21:44:46 »
Gebeurt helaas bijna overal, een veel te vette kickdrum die je maag binnenstebuiten laat keren.
Het hoort er blijkbaar bij.
Ben zelf engineer en heb een tijdje live werk gedaan, tot het moment dat de zogenaamde "manager" van de band tegen me zei dat het allemaal harder moest.
Na een paar keer wordt je dat kotsbeu en ben ik gestopt, het lijkt dan alsof iedereen doof is behalve jijzelf.

Pim
Yamaha R-N803D - HDX-1000 - TDL Studio Monitor Compact

erikjan

« Reactie #3 Gepost op: 5 juli 2013, 21:47:34 »
Een keer dat het geluid wel bijzonder goed was ben ik gaan praten met de engineer. Die bevestigde het beeld dat er veel kaf onder het koren rondloopt. Paar jaar geleden op een festival in Tilburg (was niet mundial) was het ook niet om aan te horen (Ilse de Lange). Puur slecht afgesteld. Maria Mena was al stukken beter ingeregeld, ik schat dat die haar eigen engineer had meegenomen.
― Terry Pratchett, Eric

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #4 Gepost op: 5 juli 2013, 21:52:01 »
Wij waren een paar jaar geleden bij een concert van Sarah Brightman in de Heineken Music Hall. Heel orkest en Saartje en geen CD die zo mooi klinkt als het geluid dat we daar hebben gehoord.

Het kan dus wel.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

erikjan

« Reactie #5 Gepost op: 5 juli 2013, 22:03:15 »
Massive Attack was daar ook geweldig. Toto daarentegen... Die gasten horen zelf ook bijna niet meer, en hun technicus blijkbaar ook niet.
― Terry Pratchett, Eric

wimsinnesael

• **
« Reactie #6 Gepost op: 6 juli 2013, 11:25:50 »
Waarde vrienden,
dank voor jullie reacties tot nu toe. Er zijn inderdaad goede en slecht concerten qua geluidsregeling, maar de reden waarom ik deze topic heb geplaatst is misschien niet goed aangekomen.

Het komt erop neer dat alle concerten (gedurende 3 dagen op het hoofdpodium) slecht waren qua geluid.

Ik zocht eigenlijk het verband tussen de huidige 'volumebeperking' (schijnbaar ca. 100dB gemiddeld over 15 minuten tussen PA en podium) en de zware 'lage' tonen.
Wat heeft het ene met het andere te maken ?

Het kunnen toch niet allemaal slechte geluidsengineers zijn die daar de volle 3 dagen stonden ?

M.a.w. heeft een hoger ingestelde basdrum het 'voordeel' dat de volumebeperking kan worden omzeild ?

ik zie de reacties graag komen

greetz
Wim

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #7 Gepost op: 6 juli 2013, 12:09:40 »
Ik heb het tien jaar gedaan, met een eigen PA (geluidinstallatie voor zalen en pleinen) of op het huis PA van het jeugdcentrum of zaal.  Ik heb het meegemaakt dat de uitgang van de versterker voor de middentonen op de tweeters zat aangesloten en andersom. Ik ben in zalen geweest waar de helft van de speakers het niet meer deden of er alleen gekraak uit kwam.

Het kan dus ook aan de installatie zelf hebben gelegen, niet goed ingeregeld X-over of andere onzin.

Een groot PA is net een racewagen, je moet er mee kunnen omgaan.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.