Auteur Topic: Sony Minidisc recorder als dac gebruiken  (gelezen 1175 keer)

cccp

• **
Sony Minidisc recorder als dac gebruiken
« Gepost op: 7 november 2013, 20:33:03 »
Op enkele fora is mij ten gehore gekomen dat het ook mogelijk is om een Sony Minidisc recorder als dac te gebruiken. Deze kun je verbinden met de spdif-verbinding van de computer. Vervolgens moet je op record drukken om het dac-gedeelte actief te maken. Er hoeft geen minidisc in de recorder te worden geplaatst. Dit roept bij mij weer enkele vragen op, namelijk:

- Hoe verhoudt de kwaliteit van de dac in een Sony minidisc recorder uit 1996 zich met de hedendaagse dacs?
Ik heb enkele specificaties opgezocht van een Sony MDS-J3000es:
Sampling rate: 44.1 kHz
data compression: ATRAC
error correction: ACIRC
frequency from: 5 Hz
frequency to 20.000 Hz
wow and flutter: not measurable
D/A converter 1 bit C-Pulse
A/D converter 1 bit Delta-Sigma (20 bit)

- Nu weet ik dat minidisc gebruikt maakt van compressie. Betekent dit dat dac van de minidisc-recorder in de opnamestand ook comprimeert bij het doorgeven aan de versterker?
- Is het opnemen zonder disc niet schadelijk voor de apparatuur, bijvoorbeeld de laser?

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Lichtbij
Re: Sony Minidisc recorder als dac gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: 9 november 2013, 11:11:39 »
Voordat ik een echte DAC had deed ik het ook met mijn MD, en ook met een DCC.
Niks mis mee.
De compressie vindt plaats op de data naar de schijf of tape, niet naar het audiosignaal.
Je kunt niet opnemen zonder disk dus er slijt niks.
Bij mijn Sony moet er wel een disk in anders kun je hem niet op opname zetten.
Je hoeft niet daadwerkelijk op te nemen, bij drukken op de rec-toets komt hij in pauze te staan, maar hij "dact" dan wel.

erikjan

« Reactie #2 Gepost op: 9 november 2013, 11:25:09 »
Maar waarom zou je dat überhaupt willen doen? De dac's in moderne computer zijn zeker niet slechter dan die in die sony, en vermoedelijk klassen beter. Niet dat je dat hoort, maar ik ben aanhanger van het KISS principe. (Keep it simple, stupid).
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Lichtbij
« Reactie #3 Gepost op: 9 november 2013, 11:50:20 »
Uit de onboard audio komt vaak een rottig geluid.

erikjan

« Reactie #4 Gepost op: 9 november 2013, 11:53:09 »
Uit welk jaar komt jouw rottig geluid? Oftewel, ik denk dat er sprake is van een (enorm) vooroordeel. Sinds HD audio is ingevoerd zijn de DA's gewoon goed. Voeding spreekt ook al lang niet meer over/in.
― Terry Pratchett, Eric

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Lichtbij
« Reactie #5 Gepost op: 9 november 2013, 11:57:39 »
Ik gebruik de onboard audio (AC97) voor de systeemgeluiden en Youtube.
Voor kwaliteit gebruik ik een M-Audio 2496 geluidskaart. Die heeft perfecte audio uit, en hoeft dus in principe niet via een DAC, maar omdat ik die toch heb zit hij ook digitaal op de DA500.
Verder koop ik alleen PC's van beneden de 50 euro, uit principe. ;D

erikjan

« Reactie #6 Gepost op: 9 november 2013, 12:10:57 »
Oude meuk dus. ;) Niet echt een referentie en inderdaad een vooroordeel.

Maar waarom sluit je dan een heel goede M-Audio nog eens aan op een DAC? Zinloos en voldoet niet aan het KISS principe.
― Terry Pratchett, Eric

cccp

• **
« Reactie #7 Gepost op: 9 november 2013, 13:09:13 »
Ik heb een computer van 7 jaar oud met een Realtek HD audiochip op het moederbord. Deze heeft het echter begeven dus gebruik ik nu een externe usb-geluidskaart van van Sweex van zo'n 25 euro. Als ik deze via rca-kabels aansluit op mijn versterker hoor ik al ruis als de volumeknop nog maar half open staat. Als deze geluidskaart ook maar iets beweegt, ik kom er wel eens tegenaan omdat de pc onder mijn bureau staat, hoor ik gekraak, gezoem en andere nare bijgeluiden over de speakers.

Sinds kort heb ik de externe usb-geluidskaart via spdif verbonden met een externe dac en de problemen zijn weg. Ik heb ook het idee dat het 'schoner' klinkt, maar dat kan ook zinsbegoocheling zijn.

De reden dat ik wellicht een minidisc-recorder wil gebruiken is omdat het een apparaat is wat uit dezelfde serie komt als mijn versterker en qua uiterlijk dus beter past. Een tweede reden is dat een minidisc-recorder goedkoper is dan losse dac, althans in mijn geval.

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Lichtbij
« Reactie #8 Gepost op: 9 november 2013, 14:33:37 »
Oude meuk dus. ;) Niet echt een referentie en inderdaad een vooroordeel.

Maar waarom sluit je dan een heel goede M-Audio nog eens aan op een DAC? Zinloos en voldoet niet aan het KISS principe.
Gezien de afstand, 5 meter, en ook omdat het kan.
Maar ik heb beide werelden, want de boel zit ook analoog via een dubbingkastje voor 4 analoge tapedecks.
Maar ik neem ook wel eens wat digitaal op, en dan heb ik er liever geen analoge slag tussen.
Het hoeft niet simpel, en kissen doe ik in de vrije tijd. ;)

Robocop

• *
« Reactie #9 Gepost op: 4 september 2019, 16:23:17 »
Beste Mensen,

Ik heb even een vraag over het aansluiten van een minidiscrecorder op een "moderne receiver."....Op de minidiscspeler zit een optical IN , maar op mijn receiver zit er geen optical OUT aansluiting......Kan ik dan deze minidiscspeler alleen rechtstreeks op een cd speler aansluiten met een optical OUT of zijn er nog andere mogelijkheden? Heeft iemand een idee ? Jullie adviezen zijn van harte welkom! Alvast bedankt!

Jan

« Reactie #10 Gepost op: 5 september 2019, 10:20:13 »
Je gaat van optical OUT van de Minidisc naar optical IN van de receiver.