Auteur Topic: Top of the World!  (gelezen 1039 keer)

Ad58

Top of the World!
« Gepost op: 11 november 2013, 08:30:29 »
Sinds jaren kopen wij het blad "Songlines". Een Engelstalig magazine dat wereldmuziek in kaart brengt. Verschijnt acht maal per jaar. Bij iedere uitgave zit een cd-tje met daarop 10 nummers waarvan de redactie vindt dat het representatief is voor dat moment. Plus dat er nog 5 nummers op staan van een muzikale VIP, die hij of zij mooi vindt. Deze CD' s noemen zij " Top of the World". Zoals de titel al aangeeft, hele mooie wereldmuziek. Van Afrika tot Ierland, Portugal tot Japan, ga zo maar door. Dik genieten voor ons. Vaak zeiden we tegen elkaar,dat we eens een compilatie moesten maken en op CD branden.
Sinds enige tijd stream ik echter. Op eenvoudige wijze, als mediaspeler een WDTV live, aangesloten via een optische link op een digitale ingang van mijn surround receiver. En een premium abonnement op Spotify, waardoor we mp3's in 320 kb formaat streamen. Klinkt echt heel erg goed.

Tot mijn verrassing zijn haast alle tracks van " Top of the World" te vinden in Spotify.....

Dus ben ik een paar maanden terug begonnen van iedere jaargang een playlist te maken in Spotify. Op de site van Songlines is een digitaal archief te vinden, dat teruggaat tot 2004, nummer 26. Alle tracks en artiesten worden vermeld. Daar ben ik mee begonnen, omdat wij pas zijn begonnen met nummer 52.

Een hele klus, maar wt een plezier! Een hele mooie muzikale reis met verassende ontdekkingen! Inmiddels ben ik al beland bij 2012, nr 81. Iedere jaargang bestaat uit 120 nummers, en die moeten dus handmatig ingevoerd worden. Ik probeer iedere week wat te doen.

Wat me eigenlijk opvalt is, dat deze muziek echt goed in elkaar zit. Vaak heel erg origineel, vaak hoor je passie, een joie de vivre, en plezier van de muzikanten. Die zich niets aantrekken van de commercie, maar gewoon muziek maken zoals zij die mooi vinden. Regelmatig juweeltjes.... Ik kan er echt urenlang met veel plezier en genietend naar luisteren. En het mooie is.... Van de "Loudness War" is vaak niets te bespeuren. Dus gn doodgemasterde muziek, maar veel dynamiek. Je moet er wel even een oor voor krijgen, omdat het zo anders is dan je gewend bent.  Malinese blues, gipsy punk, fado's, klezmer, Ierse folk, dreunende flamenco, brass bands, Creoolse koren, Tunesische Riff, Folk, Country, Americana en ga zo maar door. En natuurlijk veel verschillende instrumenten ook.

In plaats van een compilatie te maken, voer ik dus alle nummers in. We hebben ontdekt dat muziek z stemmingsafhankelijk is, dat een compilatie eigenlijk ondoenlijk is. Wat je de ene keer niet mooi vindt, vind je de keer daarop weer wl mooi. Waarschijnlijk is dat afhankelijk van je stemming. Maar misschien maken we nog wel een keer een soort toplijst.
Eigenlijk vind ik wel dat ik nu een uniek muziekdocument aan het creren ben.  Met enorm veel variatie. En dik genieten.....

Zo, dat wilde ik even kwijt....
« Laatst bewerkt op: 11 november 2013, 14:20:44 door Ad58 »

Renew

• *
Re: Top of the World!
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2013, 09:30:27 »
Dat maakt mij wel nieuwsgierig!
Heb je daar een playlist voor gemaakt? Die kan je voor spotify delen.
In ieder geval veel luisterplezier.

Ad58

Re: Top of the World!
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2013, 10:00:07 »
Ja, daar heb ik playlisten per jaargang voor gemaakt. Ik ben begonnen met 2004, maar daar waren slechts 2 issues van te vinden. 2005 werd al beter, 5 issues. In 2006 werden het er al 7. En vanaf 2007 de volledige acht issues per jaargang. Vanaf issue 52 in 2008 kon ik ook de 5 VIP-nummers erbij zetten, want die staan niet in het digitale archief in Songlines, die zijn alleen terug te vonden in het tijdschrift en bijgeleverde CD. En vanaf issue nr 52 zijn we het gaan kopen. Alleen zijn sommige VIP- tracks niet te vinden, omdat ze soms heel oud of speciale uitvoeringen betreffen. Maar wat ik kon vinden, staat er op.
Dat je playlists kunt delen is mij bekend ja  :)
« Laatst bewerkt op: 11 november 2013, 14:14:40 door Ad58 »