Auteur Topic: Gehoorschade door gebruik AirPort  (gelezen 4228 keer)

entropy

Gehoorschade door gebruik AirPort
« Gepost op: 4 februari 2014, 20:01:45 »
Ik heb met een AirPort van Apple de MP3's van Spotify afgespeeld op mijn HiFi-installatie. Daar is die AirPort toch voor zou je denken...

Maar nu piepen mijn oren nog steeds. Waarschijnlijk heb ik (lichte) gehoorschade opgelopen, en zijn de tweeters van mijn speakers opgeblazen.

Ik heb er nog nooit van gehoord dat dit gebeuren kan... is er soms iets fout geweest met mijn versterker? Of iets anders? Hebben jullie er ooit van gehoord dat dit gebeuren kan?

superge

Re: Gehoorschade door gebruik AirPort
« Reactie #1 Gepost op: 4 februari 2014, 20:25:56 »
Had je Die Fledermaus opstaan? Daar zitten veel hoge tonen in.

entropy

« Reactie #2 Gepost op: 4 februari 2014, 21:06:47 »
Had je Die Fledermaus opstaan? Daar zitten veel hoge tonen in.
Gewoon pop...

entropy

« Reactie #3 Gepost op: 4 februari 2014, 21:21:24 »
Wat ik ook nog wou vragen: Als mijn versterker mijn tweeters (en mijn oren :( ) heeft opgeblazen, is mijn versterker dan ook kapot, en kan ik hem dus eigenlijk weggooien?

John Wx

« Reactie #4 Gepost op: 5 februari 2014, 07:57:04 »
Dan heb je stand straaljager op gezet

* AUDIOLAB * PIONEER * IXOS * AudioQuest * TARALABS* Brennenstuhl * LG * CISCO * MONITOR PC * QED * Philips * CORDIAL * FUJITSU * LOGITECH * Xindak * TAGA *

entropy

« Reactie #5 Gepost op: 5 februari 2014, 10:26:49 »
Dan heb je stand straaljager op gezet
Het gaat meer om de harmonischen in het gecomprimeerde MP3-signaal door de tweeters heen te jagen... :(

Ik bedoel eigenlijk, kan de kwaliteit van een versterker achteruit gaan als hij een tijd heeft staan clippen? (Als gevolg van de harmonischen...)
« Laatst bewerkt op: 5 februari 2014, 10:54:08 door entropy »

John Wx

« Reactie #6 Gepost op: 5 februari 2014, 11:07:59 »
Het gaat meer om de harmonischen in het gecomprimeerde MP3-signaal door de tweeters heen te jagen... :(

Ik bedoel eigenlijk, kan de kwaliteit van een versterker achteruit gaan als hij een tijd heeft staan clippen? (Als gevolg van de harmonischen...)

Maar van "harmonisch" clipt een vertserkerr niet van mp3 word altijd info van laag en hoog weg gekapt

Als hij clips is het toch echt stand JSF of er is iets stuk of aan het gaan

Speakers kunnen van zoveel Hz tot zoveel alles daarbuiten eventueel hoor je niet
* AUDIOLAB * PIONEER * IXOS * AudioQuest * TARALABS* Brennenstuhl * LG * CISCO * MONITOR PC * QED * Philips * CORDIAL * FUJITSU * LOGITECH * Xindak * TAGA *

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #7 Gepost op: 5 februari 2014, 11:11:46 »
-Gaat een versterker clippen ten gevolge van harmonischen? nee
-Een goed gemaakte mp3, in welke kwaliteit dan ook, heeft volgens mij geen extra harmonischen.
-De harmonischen ontstaan pas door het clippen.
-Clippen gebeurt voornamelijk door te hard afgespeeld laagfrequent materiaal.
-Wanneer de Airport Express de oorzaak is lijkt me er iets mis mee, ik heb er tijden probleemloos mee gespeeld.
-Gaat een versterker stuk van clippen? Dan moet je het heel bont maken en dan doet hij het ook helemaal niet meer naar mijn idee.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

entropy

« Reactie #8 Gepost op: 5 februari 2014, 11:15:23 »
Maar van "harmonisch" clipt een vertserkerr niet van mp3 word altijd info van laag en hoog weg gekapt

Hoog en laag worden 'weggekapt', maar de inhoud van een MP3-tje is een dusdanige rotzooi dat er allerlei plotselinge (en hoogfrequente) componenten in het discrete signaal ontstaan (volgens mij).

-Wanneer de Airport Express de oorzaak is lijkt me er iets mis mee, ik heb er tijden probleemloos mee gespeeld.

Ik heb op zeer gematigd volume afgespeeld, bovendien kreeg ik net zo goed ook piepende oren toen ik de AirPort via de DAC aansloot op de line van mijn versterker, dus daar zit het probleem niet :)

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #9 Gepost op: 5 februari 2014, 11:25:53 »
Hoog en laag worden 'weggekapt', maar de inhoud van een MP3-tje is een dusdanige rotzooi dat er allerlei plotselinge (en hoogfrequente) componenten in het discrete signaal ontstaan (volgens mij)..
volgens jou ja, volgens mij niet. Hele volksstammen spelen op hoog volume aan mp3 gelieerde gecomprimeerde geluidsbestanden af bij films zonder enige schade aan hun set en zonder piep in de oren.
Citaat
Ik heb op zeer gematigd volume afgespeeld, bovendien kreeg ik net zo goed ook piepende oren toen ik de AirPort via de DAC aansloot op de line van mijn versterker, dus daar zit het probleem niet :)
Waar zit het probleem niet?
Ik zou eens kijken of er iemand is met een scoop die de inhoud van je audiosignaal kan bekijken om erachter te komen waar het probleem huist.

groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

marconist

« Reactie #10 Gepost op: 5 februari 2014, 11:46:04 »
Hoog en laag worden 'weggekapt', maar de inhoud van een MP3-tje is een dusdanige rotzooi dat er allerlei plotselinge (en hoogfrequente) componenten in het discrete signaal ontstaan (volgens mij).

D'r wordt niks 'weggekapt'! Wel wordt er gebruik gemaakt van de (gemiddelde) menselijke gehoorcurve en het versluieringseffect.
Wellicht helpt dit je gedachten te bepalen:
http://www.mp3-tech.org/tech.html

De airport heeft een simpele DA. Aangeraden wordt dan ook (voor hifi op MP3-niveau  ;) ) de digitale output te gebruiken.

Een ouwe test van de airport vindt je hieronder. Inmiddels zijn die dingen een stuk beter. Maar ook bij die oude vindt je weinig 'spurious' (troep).
Als je versterker daar negatief op reageert is er iets mis met de stabiliteit. Overigens is het gehoor vaak de oorzaak van vreemde beoordelingen. Bij de meeste mannen (!) is het horen niet meer feilloos en ontstaat een indruk van scherpte of 'digitale randjes'. Vandaar de extreme aandacht bij die groep voor 'smooth sound'.
http://www.stereophile.com/digitalprocessors/505apple

"Wanneer iemand van ons een hele tijd niets ongewoons beleeft dan is dat zeer ongewoon."
L. Asimov

John Wx

« Reactie #11 Gepost op: 5 februari 2014, 11:56:50 »

D'r wordt niks 'weggekapt'! Wel wordt er gebruik gemaakt van de (gemiddelde) menselijke gehoorcurve en het versluieringseffect.
Wellicht helpt dit je gedachten te bepalen:
http://www.mp3-tech.org/tech.html

De airport heeft een simpele DA. Aangeraden wordt dan ook (voor hifi op MP3-niveau  ;) ) de digitale output te gebruiken.

Een ouwe test van de airport vindt je hieronder. Inmiddels zijn die dingen een stuk beter. Maar ook bij die oude vindt je weinig 'spurious' (troep).
Als je versterker daar negatief op reageert is er iets mis met de stabiliteit. Overigens is het gehoor vaak de oorzaak van vreemde beoordelingen. Bij de meeste mannen (!) is het horen niet meer feilloos en ontstaat een indruk van scherpte of 'digitale randjes'. Vandaar de extreme aandacht bij die groep voor 'smooth sound'.
http://www.stereophile.com/digitalprocessors/505apple

als ik een mp3 128kbps vergelijk met de cd mis ik altijd wat laag en in het hoog bij 320kbps ga ik al de mist in  8)

entropy

« Reactie #12 Gepost op: 5 februari 2014, 12:00:39 »
Wil dat dan zeggen dat er iets aan mijn versterker/speakers mankeert?

Marcel Dali

« Reactie #13 Gepost op: 5 februari 2014, 12:25:53 »
Wil dat dan zeggen dat er iets aan mijn versterker/speakers mankeert?

Dat staat nergens.  Maar dat er ergens iets niet goed gaat lijkt me van wel.
Als jij op zeer matig geluidsniveau speelt en je krijgt toch last van je oren moet er ergens iets aan de hand zijn.
Er kan misschien ergens een zeer hoge toon vandaan komen welke voor jou niet meer direct waarneembaar is maar wel op dusdanig volume is dat je er piepende oortjes van krijgt. Alleen meten kan uitsluitsel geven.
Je hebt voorheen nooit last gehad van dit fenomeen? Niet onlangs flink verkouden geweest?

Marcel

marconist

« Reactie #14 Gepost op: 5 februari 2014, 12:50:49 »
als ik een mp3 128kbps vergelijk met de cd mis ik altijd wat laag en in het hoog bij 320kbps ga ik al de mist in  8)

In het laag is zeer ongebruikelijk  :think: , in die band wordt normaal nauwelijks wat weggefilterd behoudens de bekende troep beneden 30 Hz.
In het hoog klopt het wel, je mist de 'attaques' van allerlei (slag)instrumenten. Piano is wat mij betreft de meest hoorbare. Daar komt nog bij dat sommige populaire (free or lowcost) encoders boven de 15 kHz (fm-limiet) niet veel doen. Je kunt dat ook duidelijk horen als je luistert naar een prof. gecodeerd signaal zoals b.v. van de (inmiddels uitgefaseerde) MusiCast coder.
E.e.a. gaat een stuk beter met AAC en verwante MP4-codecs. Daarvan is de filterbank groter en het compressie algorithme veel efficiŽnter. Dat is ook goed te horen. Bij 128 kHz verkrijg je dan ongeveer het resultaat van 320 kHz MP3.

De decoders voor MP3 en MP4 zijn meestal wel goed. Het hele proces is erop gericht om het aan de ontvangkant simpel te kunnen houden.

"Wanneer iemand van ons een hele tijd niets ongewoons beleeft dan is dat zeer ongewoon."
L. Asimov