Auteur Topic: probleem platenspeler en versterker en oplossing? leverancier  (gelezen 1143 keer)

indy219

• *
probleem platenspeler en versterker en oplossing? leverancier
« Gepost op: 12 februari 2014, 18:58:32 »
Hoi,

ik heb onlangs een versterker en platenspeler gekocht.
Versterker: Rotel RA-12
Platenspeler: edwards TT1 (gepimpte Rega P2).

Nu heb ik een probleem met de platenspeler:
de plaat stopt/start met de aan/uit schakelaar. Als ik dat doe slaat soms de beveiliging van de rotel in. M.a.w. er komt bij het aan/uit schakelen van de platenspeler een piekje in de stroom waardoor deze zichzelf uitschakelt. Ik kreeg van de leverancier van de platenspeler de volgende reactie:

Uw verhaal aanhorende denk ik dat de Rotel blijkbaar gevoelig is voor
inschakel/uitschakel dipjes/pieken op het voedingsnet.

De Edwards TT1 is dusdanig simplistisch dat er verder weinig invloed kan
hebben op het door uw omschreven probleem. Zie het als een aan/uit
schakelaar op een schemerlamp. Die kan bij bedienen ook een plopje
genereren als deze op dezelfde groep als bijvoorbeeld een versterker
staat.

Mijn advies zou zijn de Rotel op een ander wandcontactdoos aan te
sluiten dan de Edwards TT1. Of eventueel een netfilter toe te passen.

Kan dit verhaal kloppen? De platenspeler was nou niet bepaald goedkoop en ik vind het raar dat ik er een duur netfilter bij moet kopen (waarvan de werking ook betwist wordt). Bovendien heb ik er met andere apparatuur geen last van. En een andere wandconctactdoos....ik weet niet hoeveel contactdozen die kerel in de buurt van zijn installatie heeft, maar die zijn in huizen nou niet bepaald dik gezaaid. Ik heb wel alle apparatuur op 1 (vrij goedkope) stekkerdoos zitten (geen randaarde, zit jammer genoeg niet in het stopcontact), en dat dus in 1 stopcontact. En als toch een netfilter nodig is, wat is een goede voor een nette prijs?

Alvast ontzettend bedankt,
vriendelijke groet, Michiel.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: probleem platenspeler en versterker en oplossing? leverancier
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2014, 19:16:21 »
Het is ook mogelijk dat het vonkje door het element/berdrading wordt opgepikt. Vervolgens wordt dit plopje door de RIAA correctie en versterker tot grote proporties opgeblazen en de versterker moet een reusachtige hoeveelheid stroom leveren en schakelt uit.
Wanneer dit ook optreedt wanneer de Rotel op een andere ingang staat geschakeld dan PHONO dan klopt mijn hypothese niet.

Een netfilter lijkt me overbodig, een RC snubbernetwerkje (weerstand 100 Ohm en condensator 1nF in serie) over de schakelaar van de platenspeler zou moeten volstaan.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....