Auteur Topic: ontkoppelen koppelen  (gelezen 3508 keer)

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: ontkoppelen koppelen
« Reactie #15 Gepost op: 3 april 2014, 14:13:35 »
Zes ;)
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

menki

• *
« Reactie #16 Gepost op: 3 april 2014, 14:31:12 »
Dank voor de reacties.

Is dat dan ook de reden dat sommige mensen eerst een tegel op het laminaat leggen en daarop de boxen incl spikes?

KayaRahnee

« Reactie #17 Gepost op: 3 april 2014, 14:55:36 »
Je zit altijd tegen wiebelen aan, met drie punten ben je zeker van druk op de standpunten.

3 gaat misschien wat makkelijker, wat niet wil zeggen dat je met 4 even zeker mag zijn van druk op de standpunten mits goed afgesteld natuurlijk.

Mokumer45

• Een zeer geïnteresseerde 65plusser.
« Reactie #18 Gepost op: 3 april 2014, 15:06:09 »
De hoeveelheid spikes is vaak al van te voren bepaald door standaard schroefgaten bij de hoeken aan de onderkant van de speakers en dat zijn er waarschijnlijk altijd 4, omdat 3 steunpunten een stuk mindere stabiliteit opleverd (kiepert veel gemakkelijker om). Wel staan 3 steunpunten normaal gesproken altijd in kontakt met de ondergrond en dit is bij 4 (vaste) steunpunten niet altijd het geval.
Een tegel is o.a. inderdaad een prima middel om beschadiging aan de vloer te voorkomen en om akoestische ontkoppeling te verkrijgen wordt er meestal een stuk rubber of iets dergelijks onder geplakt.

KayaRahnee

« Reactie #19 Gepost op: 3 april 2014, 16:46:08 »
Wel staan 3 steunpunten normaal gesproken altijd in kontakt met de ondergrond en dit is bij 4 (vaste) steunpunten niet altijd het geval.

Snap dan niet welke spikes er dan worden gebruikt,  niet regelbare spikes......  :sceptic: :think:

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #20 Gepost op: 3 april 2014, 16:53:48 »
Nee gewoon simpele logica:
Harde ondergrond met spikes vormt een een star geheel en in principe zorgt een honderdste mm verstellen al voor ongelijke belasting ook al voel je dat bij stellen niet per se.
Kijk eens naar een keukenkastje, wanneer je daar een potje een slag van verdraait staat ie nog keurig op vier poten maar de belasting is ongelijk geworden en je kastbodem een weinig krom.

Drie pootjes staan dus per definitie vaster gekoppeld ( en inderdaad wankeler).
groeten,
Arjan

hrcc

« Reactie #21 Gepost op: 3 april 2014, 20:29:54 »
Ik heb een ongelijke houten vloer en los het probleem altijd op door aan de voorkant een klein zwart audiofiel
legoblokje er onder te schuiven aan de voorkant
Staat het mooi stabiel (genoeg) op drie pootjes
vriendelijke groet
cees.

luistert allen naar FIP radio; jazz en wijde omstreken

autograph 12

« Reactie #22 Gepost op: 3 april 2014, 21:21:59 »
Ik heb een ongelijke houten vloer en los het probleem altijd op door aan de voorkant een klein zwart audiofiel
legoblokje er onder te schuiven aan de voorkant
Staat het mooi stabiel (genoeg) op drie pootjes

En je kinderen maar zoeken naar dat  legeblokje! >:D >:D

KayaRahnee

« Reactie #23 Gepost op: 4 april 2014, 10:31:45 »
Nee gewoon simpele logica:
Harde ondergrond met spikes vormt een een star geheel en in principe zorgt een honderdste mm verstellen al voor ongelijke belasting ook al voel je dat bij stellen niet per se.
Kijk eens naar een keukenkastje, wanneer je daar een potje een slag van verdraait staat ie nog keurig op vier poten maar de belasting is ongelijk geworden en je kastbodem een weinig krom.
Drie pootjes staan dus per definitie vaster gekoppeld ( en inderdaad wankeler).

Maar goed dat velen, net zoals ik, er wel in slagen om speakers met 4 (soundcare super) spikes stevig en stabiel te laten staan.

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #24 Gepost op: 4 april 2014, 10:52:08 »
of in die waan verkeren.. ;)
Ik laat het er verder bij. Ik ga niet aan een dood paard sjorren.
groeten,
Arjan

hrcc

« Reactie #25 Gepost op: 4 april 2014, 13:13:24 »
En je kinderen maar zoeken naar dat  legeblokje! >:D >:D

Ja precies,en dan kan ik lekker jennend mijn opvoedkundige talenten laten zien;
"Zie je nou wat er van komt,moet je je zooi maar opruimen,hoe vaak heb ik het je gezegd !!!"
Nee hoor,ze hebben nog wel een paar stukjes reserve
vriendelijke groet
cees.

luistert allen naar FIP radio; jazz en wijde omstreken

Snarfie

• *
« Reactie #26 Gepost op: 26 april 2018, 13:04:19 »
Ok ik kon het niet laten ben na ruim 30 jaar weer eens een testje aan het doen m.b.t. loskoppelen van m.n. speakers van de omgeving. Zoals op de foto plaats ik mijn speakers (vroeger grote kolom JK Optima 3 nu IMF compact II monitors) op 1 ½ cm rubber een stoeptegel en spikes. Resultaat een verbluffend helder 3D beeld met veel lucht om instrumenten en vooral stemmen mits goeie versterker etc. etc. Bronnen NAD C370 – Philip CD 630 met JK filter – Interlink JK type II

Tja heb eerst de spikes van beide speakers verwijderd. Vervolgens “De Night Fly” Donald Fagen op gezet. “De Night Fly” dient bijzonder goeie audio componenten nodig te hebben om het spannend te laten klinken een iets mindere versterker (of die koud is) of boxen maar zeker akoestiek zorgen ervoor dat deze CD saai klinkt. Indien alle componenten redelijk optimaal zijn begint het echt te leven en komt alles in balans. Wat opviel zonder spikes is de stem niet meer los kwam maar zat in de speaker instrumenten er een beetje omheen. Klonk niet slecht maar ik miste detail en plaatsing ach kan suggestief zijn.

Vervolgen alleen linker speaker spikes gemonteerd en met de balans een links recht vergelijk gemaakt moet toch ondanks stereo kanalen redelijk het zelfde klinken indien spikes niks uit maken. Nou vergeet het maar links met spikes klonk aanzienlijk meer gedetailleerd en helder dan recht op alle vlakken midden, hoog en laag strakker. In deze combinatie (ene speaker met andere zonder spikes) was het homogene totaal beeld weg klonk on samenhangend geen balans (dus die spikes moeten iets doen).

Nou laten we de speaker kabels even wisselen kan misschien wel iets met Speaker plaatsing te maken hebben resultaat exact het zelfde links helder en open rechts zeg maar alles bleef in de speaker en kwam niet in die maten los als links.
De “Night Fly” daar zit niet veel bas in dus voor het laag maar even Soul to Soul uit de kast gehaald en 'keep on moving” opgezet eerst zonder spikes beide speakers.  Tja de boel om me heen (weet niet wat) maar het begon te resoneren. Spikes eronder en de resonantie was verdwenen en alles klonk weer strak. Ben geen wetenschapper maar voor mij is het duidelijk het zijn die spikes die de speakers van hun omgeving/ondergrond ontkoppelen wat meer voor dan nadelen heeft. Voordelen stuk gedetailleerder mooi 3D beeld. Nadeel die Compact II zijn al in het hoog aan de scherpe kant en dat word er met spikes niet beter op dus ik ben de eerste reflectie met demping materiaal te lijf gegaan wat het hoog nu een stuk rustiger gemaakt heeft.
Heb maar weer snel die spikes onder beide speaker geplaatst. Ben weer klaar voor de komende 30 jaar met testen.

« Laatst bewerkt op: 26 april 2018, 15:13:11 door Snarfie »

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #27 Gepost op: 26 april 2018, 13:47:15 »
Heb per box vier wieltjes met rubberen 'banden' er onder. (handig als je aan het stofzuigen bent).
Dat staat op mijn state-of the-art Kwantum laminaatvloer niks te resoneren. Daarvoor op viltjes trouwens ook niet.
Wharfedale Laser 100 met IMF TL voor het laag, Philips ribbons, B&O receiver, Revox, Marantz en Loewe CD en DVD spelers,
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Snarfie

• *
« Reactie #28 Gepost op: 26 april 2018, 15:10:12 »
Moet ik toch eens zo'n Kwantum laminaat vloer gaan aanschaffen kunnen die spikes weg.  :think:

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #29 Gepost op: 26 april 2018, 16:21:10 »
Wij zitten in zo'n jaren 80 rijtjeshuis, allemaal gewapend beton. Denk dat dat ook wel wat te maken heeft met die resonanties. Ik kan bijvoorbeeld mijn platenspeler gerust zo'n 20 cm. naast een luidspreker zetten, en dan op een behoorlijk volume draaien zonder last te hebben van rondzingen o.i.d.

In mijn vorige woning hoefde ik zo iets echt niet te proberen, want dan stuiterde mijn naald alle kanten uit, daar hadden we parket.
Wharfedale Laser 100 met IMF TL voor het laag, Philips ribbons, B&O receiver, Revox, Marantz en Loewe CD en DVD spelers,
En nog meer rotzooi uit de kringloop.