Auteur Topic: welke surround set  (gelezen 2725 keer)

ramon1310

• *
welke surround set
« Gepost op: 13 juni 2014, 01:44:18 »
hoi,

ik ben nieuw in de home cinema wereld,
nu ben ik aan het rondkijken voor een mooie surround set,
wat ik zelf al tegen was gekomen was deze:

Theater« 500 Mk2 "5.1-Set Cinema"
http://www.teufelaudio.nl/home-cinema/theater-500-mk2-5.1-set-cinema-p9973.html

ik zoek namelijk een set die echt krachtig is voor films en muziek en vooral qua bass druk,
hebben jullie misschien nog andere opties?

Gr Ramon.

Mokumer45

• Een zeer ge´nteresseerde 65plusser.
Re: welke surround set
« Reactie #1 Gepost op: 14 juni 2014, 01:11:09 »
Hoi Ramon 1310: welkom.
Eerst even een waarschuwing vooraf: iedereen beleeft geluid (muziek, soundtracks enz.) op zijn eigen manier. Wat de ÚÚn mooi vindt qua geluid, vindt een ander helemaal niks. Laat je uiteindelijk dus alleen door je eigen oren leiden.
Terug naar je topic: de set van Teufel, die jij tegen gekomen bent. De Teufel speakers worden betreffende het geluid in het algemeen goed beoordeeld, zeker qua geluid/prijs verhouding. Deze set zal daar ongetwijfeld ook aan voldoen.

Ik ben misschien wel iets bevooroordeeld ten opzichte van Teufel, ik heb zelf een 7.1 surround set van Teufel staan, bestaande uit 2 Teufel T 400 Mk2 frontspeakers (uit productie), de kleinere broertje van de T 500 Mk2, aangevuld met de Teufel Cubycon 2 "5.1-set" ( een micro set) als surroud speakers. Deze combinatie bevalt mij uitstekend, het geeft een prima geluid bij de weergave van muziek (via div. bronnen),  soundtracks van BluRay en DVD en bij TV kijken. Ik moet er wel bij zeggen, dat ik er de Sony sub van mijn vorige surround set er paralel bij aangesloten heb staan.

Ik weet niet, hoe groot je woonkamer (luisterruimte) is, maar als deze niet al te groot is, moet je er wel rekening mee houden dat de beide surround spakers, de center speaker en vooral de sub nogal aan de forse kant zijn. Ik persoonlijk vind de center speaker van die T500 Mk2 set niet om aan te zien, maar dat is een kwesie van smaak en heeft niets met het geluid te maken.
Laat vooral je eigen oren de uiteindelijke beslissing voor het grootste deel be-invloeden en laat je vooral niets aanpraten. Uiteindelijk ga jij er naar luisteren en niet de adviesgevers.     

ramon1310

• *
« Reactie #2 Gepost op: 14 juni 2014, 01:38:29 »
ja precies! bedankt voor de reactie alvast.
ja er staat bij voor kamers tot 50 m2
zo groot is mijn kamer ook alweer niet maar het lijkt me altijd goed om meer power over te hebben dan nodig is lijkt mij, en ik denk dat deze set toch echt een krachtig en vol geluid zal geven, Qua ruimte is het geen probleem ik heb al naar de afmetingen gekeken dat zit helemaal goed, ik heb verder niet echt mooie sets kunnen vinden.

Mokumer45

« Reactie #3 Gepost op: 14 juni 2014, 03:45:51 »
Let op: meer power komt niet van je speakers, maar uit je receiver/versterker. Speakers kunnen een bepaalde hoeveelheid power aan en hoe hoger die hoeveelheid is, hoe zwaardere qua power receivers/versterkers deze speakers aan kunnen. En een hoeveelheid extra power kan meestal geen kwaad, zolang je je speakers maar niet overstuurd, en hoe makkelijker de receiver/versterker zijn taak aan kan. Hij hoeft dan niet vol vermogen te leveren en daardoor de kans heeft overstuurd te raken. De volume regelaar hoeft dan ook niet steeds op een hoog volume te staan. Deze set zal zeker wel een krachtig en vol geluid geven.
Dit alles is een beetje simplistisch gesteld, er zijn nog een aantal ander factoren, die een rol spelen - o.a. het rendement van de speakers.
Ik moet je gelijk geven, de set ziet er prima uit (behalve de center speaker wat mij betreft) en het oog wil ook wat. Maar wat de ÚÚn mooi vindt, hoeft een ander niet mooi te vinden!

ramon1310

• *
« Reactie #4 Gepost op: 14 juni 2014, 10:46:31 »
sorry ik bedoelde eigenlijk zo van, die set is krachtig genoeg om een kamer van 50m2 te vullen met geluid,
zelf heb ik een kamer die tussen de 30/35 vierkante meter is, teufel heeft ook sets die tot 35m2 gaan maar dat bedoel ik dan een beetje met over power om dan gewoon voor die zwaardere set te gaan voor 50m2.

ik had al naar een paar versterkers gezocht en wat ik tegen gekomen was zijn deze 4:
die set kan op 4 ohm en op 8 ohm dus lijkt met het beste om een versterker te nemen die 4 ohm aankan zodat het krachtiger is ofniet?
mijn voorkeur gaat naar de pioneer of denon qua uiterlijk,
de pioneer ondersteund ook 4 ohm de denon zie ik niet staan.

Pioneer SC-1223-K 595,00
Yamaha RX-A730 515,00
Denon AVR-X3000 599,00
Onkyo TX-NR636 549,00
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2014, 11:16:25 door ramon1310 »

Mokumer45

« Reactie #5 Gepost op: 14 juni 2014, 13:29:18 »
Sorry, verkeerd begrepen. Deze set heeft inderdaad ruim genoeg power om je ruimte te vullen met geluid en dan hoef je bij lange na niet tot het uiterste te gaan.
Ik neem aan, dat waar je versterkers schrijft, je eigenlijk (AV-)receivers bedoelt. Deze zijn nl. bedoeld om als krachtbron en schakelcentrum te dienen in een Home Theater (surround) systeem.
Wat betreft het merk en type, kan ik geen zinnig advies geven. Alle bekende merken zijn in deze prijsklasse goed vertegenwoordigd (kijk o.a. ook eens bij Marantz) en zullen prima voldoen. Het enige advies: indien mogelijk luisteren naar de combinaties.
Ook zal het uiterlijk een belangrijke rol spelen, je zal er normaaal gesproken een flinke tijd tegenaan moeten kijken.
Ik heb zelf een Sony, waar ik zeer tevreden over ben, zowel over het uiterlijk, de prestaties, het geluid en de aansluit- en schakelmogelijkheden. Het enige, wat ik nog "mis", is een optische uitgang i.v.m. het aansturen van mijn koptelefoon. Maar dat heb ik via een omweg opgelost en daar valt prima mee te leven.
Ik zou in jouw geval via Google de voor jou interessante modellen opzoeken en de recenties bekijken. Kan nooit kwaad, maar vaar er nooit blind op.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2014, 13:36:02 door Mokumer45 »

ramon1310

• *
« Reactie #6 Gepost op: 14 juni 2014, 19:47:48 »
ja,

ik ben net eens bij de mediamarkt geweest,
maar die gene zou voor de denon versterker kiezen zij hij maar dat is omdat hij het zelf heeft en pioneer verder niet kent dus daar heb ik dan ook weer niks aan verder, maar hij raadde ook nog een set aan wat hun hadden staan daar namelijk de Onkyo HT-S9400THX http://www.nl.onkyo.com/en/products/ht-s9405thx-43416.html?tab=Stage

maar dat lijkt me toch helemaal niks vergeleken met de
teufel Theater« 500 Mk2

Mokumer45

« Reactie #7 Gepost op: 14 juni 2014, 21:55:45 »
In mijn mening is de Teufel speaker set inderdaad een betere set dan de speaker set van de Denon, vooral de frontspeakers. Ook zou ik eigenlijk nooit voor een compleet Home Theater set (receiver plus bijbehorende speaker set) kiezen. Vaak is dan de kwaliteit van zo'n bijbehorende speaker set van een toch wat mindere kwaliteit en zeker bij het geluid is de persoonlijke smaak een doorslag gevende factor. Je zou dus nooit een op deze manier opgedrongen speaker set moeten willen kopen.
Ook zou ik niet/nooit afgaan op het advies van een verkoper van zulke winkelketens. Deze hebben in het algemeen nauwelijks, geen of totaal geen verstand ervan en proberen vaak alleen hun provisie te vergroten.
Alleen advies van een gerenommeerde HiFi winkel of -keten zou ik meer serieus nemen, maar zelfs daar moet je je eigen gezonde verstand goed gebruiken en je niets op laten dringen. Jij bent uiteindelijk degene, die er naar moet luisteren en naar kijken.

ramon1310

• *
« Reactie #8 Gepost op: 15 juni 2014, 16:28:43 »
ja en het verschil qua wattage is er ook
teufel subwoofer is 250 watt
onkyo is 125 watt
teufel staande speakers 170 watt rms
onkyo 130 watt piek, zie niet staan wat rms is

ik zeg natuurlijk niet dat je alleen naar wattage moet kijken maar toch.

het lijkt mij ook niet dat die onkyo set ruimte's tot 50m2 aan kan.

en wat marantz betreft, ik vind dat uiterlijk helemaal niks van die versterkers maar dat is mijn mening naruurlijk.

ik zit er toch dan aan te denken om de Denon of de Pioneer te nemen, het blijft moeilijk om die keuze te maken, de Pioneer is nog iets strakker qua uiterlijk maar qua klank weet ik het niet, want tot nu toe heb ik alleen nog maar die Denon gehoord en een goedkopere versie van die Pioneer, allebij op 2 Jamo staande speakers.
misschien dat ik dat ergens anders nog kan gaan beluisteren maar dan moet ik even een goede hifi zaak vinden ergens in overijssel.

Mokumer45

« Reactie #9 Gepost op: 15 juni 2014, 17:59:48 »
Laat je niet door het wattage alleen leiden, het max. wattage is is niet zalig makend. Ten eerste zal je nooit op max. vermogen spelen bij deze vermogens, want dan heb je binnen de korste tijd riante gehoorproblemen, vliegen je ramen bij wijze van spreken uit hun sponnigen en ten tweede zal je al je buren over je heen krijgen. Ook is er niet zo veel verschil in het verschil in vermogen, pas bij 4x het vermogen is er een verdubbeling van geluidsvolume. Wat trouwens wel telt, is dat het bij een hoger haalbare max. het lagere vermogen wat minder inspanning kost.
Volgens info verkregen via Google zou de Denon een plastic voorfront en (draai)knoppen hebben en dus niet zo'n geweldige uitstralling hebben, maar uiterlijk is altijd persoonlijk. Over het geluid heb ik niet veel (positiefs) kunnen vinden.
De Pioneer heeft volgens een gebruiker/tester op een Amerikaanse site een prima geluid.
Ik zou, als ik jou was, ook de Sony STR-DN1040 of 1050 in jouw rijtje zetten, de 1040 heeft (gemeld door een gebruiker via de site Kieskeurig) ook o.a. een prima geluid en ziet er in mijn ogen prima strak uit. Ook valt hij in dezelfde prijsklasse.
P.S.: de Denon heeft in vehouding tot alle andere wel wat minder vermogen (tussen zo'n een derde en een kwart), maar of dat echt veel verschil uit maakt?
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2014, 21:24:04 door Mokumer45 »

ramon1310

• *
« Reactie #10 Gepost op: 16 juni 2014, 16:33:35 »
alleen het probleem is wat ik nu zie bij de denon en de sony is het 6-16 ohm en bij de pioneer is het 4-16 ohm
omdat de teufel set op 4-8 ohm aangesloten kan worden lijkt me toch het beste op 4 ohm?

Mokumer45

« Reactie #11 Gepost op: 16 juni 2014, 17:16:39 »
Zo ver ik weet (maar ik ruil deze wetenschap zo in voor een betere) kan dit totaal geen kwaad. Dit zou alleen kwaad kunnen bij pure 4 ohms speakers. Ik heb zelf een Sony STR-DN1010 met daaraan al enige tijd Teufel T 400 Mk2 speakers en sinds kort een Teufel Cubycon 2 "5.1-set Micro Satellite" speakers (voorheen gedurende een lange tijd een Sony Micro Satellite System SA-VE535H) zonder enig probleem en tot volle tevredenheid.
De genoemde Teufel speakers zijn allemaal 4-8 ohm en van mijn Sony heb ik geen gegevens hierover gevonden. Maar ik neem aan, dat dit voor alle Sony's uit deze serie hetzelfde zal zijn? Bij de Sony's staat alleen het geleverde vermogen bij 6 ohm en bij mijn Sony bij 8 ohm.
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2014, 17:56:00 door Mokumer45 »

ramon1310

• *
« Reactie #12 Gepost op: 17 juni 2014, 16:44:23 »
een klein vraagje krijg je door Bi amping ook meer wattage?
de pioneer kan het wel maar de denon weer niet wat moet ik me daarbij voorstellen?
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2014, 16:46:48 door ramon1310 »

Mokumer45

« Reactie #13 Gepost op: 18 juni 2014, 02:32:27 »
Op deze vraag heb ik helaas geen antwoord, ik weet het niet. Er is op dit forum kennis genoeg om hier een afdoend antwoord op te kunnen geven. Persoonlijk denk ik van niet, want ik zie totaal geen veschil tussen het aansluiten van de speaker op de versterker via 1 speakerkabel en doorlussen op de speaker of 2 speakerkabels aansluiten op 1 speaker uitgang. Het uitgestuurde/opgenomen vermogen blijft bij eenzelfe stand van de volume knop gelijk. Volgens mij is het precies hetzelfde als je 2 lampen via 2 aparte kabels op een stopkontakt aansluit of dat je 1 kabel naar 1 lamp doet en vanaf daar doorlust naar lamp 2. In beide gevallen staat dezelfde spanning over de aansluitingen van de lampen en is het totaal geleverde/opgenomen vermogen precies hetzelfde.

Mokumer45

« Reactie #14 Gepost op: 22 juni 2014, 09:53:51 »
P.S.: Volgens mij is het enige verschil het meerverbruik van speakerkabel bij bi-wirering.
Volgens mij wordt er bij bi-amping gebruik gemaakt van twee verschillende versterkers/receivers en dat is een heel ander verhaal. Daar is het maximaal totale vermogen de som van beide versterkers/receivers en moet je beide delen van de speaker dus ook apart aansluiten, dus zonder doorlussing. Ook is de volumeregeling in mijn ogen veel lastiger i.v.m. de balans van het volume tussen de beide speaker delen.