Auteur Topic: Verticale lamellen voor venster achter speakers  (gelezen 1138 keer)

KayaRahnee

Verticale lamellen voor venster achter speakers
« Gepost op: 18 augustus 2014, 10:59:29 »
Zal er hoorbaar verschil zijn tussen plastiek of stoffen lamellen ...... moet deze nog aankopen en vraag me af of de diffusie of absorptie waarde hiervan al dan niet verwaarloosbaar is.

jrm

• "Do it now!"
Re: Verticale lamellen voor venster achter speakers
« Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2014, 11:25:23 »
Eerlijk gezegd heb ik daar geen ervaring mee, maar redelijker wijs kan en mag je er van uitgaan dat lamellen van stof absorberen en 'harde' kunststof lamellen reflecteren.
Geniet en maak plezier, maar niet met mate! Want muziek is emotie...

hrcc

« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2014, 15:52:47 »
Maar een paar dunne stoffen lamellen zullen niet heel veel zoden aan de dijk zetten lijkt me
vriendelijke groet
cees.

luistert allen naar FIP radio; jazz en wijde omstreken

supernova

« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2014, 16:12:50 »
Ik heb plastiek lamellen is mooier en nergens geen last van,ik heb er dan ook nog gevoerde gordijnen voor hangen 

KayaRahnee

« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2014, 16:27:09 »
Uit praktische overweging (afwasbaar) zou ik kiezen voor de plastiek versie, tenzij moest blijken dat de absorptie- of diffusiewaarde een hoorbaar verschil zou geven, dat zou dan doorslaggevend zijn m.b.t. keuze.
Dikke draperieŽn voor de lamellen liever niet maar kan wel.

supernova

« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2014, 17:29:58 »
Veel mensen hebben vitrages en gordijnen er voor ik heb gekozen voor lamellen met gordijnen ook met het idee dat als ik overdag muziek draai de lamellen wat schuin draai om toch voldoende licht te hebben en te gelijkertijd een soort difuser heb achter de speakers s`avond gaan de gordijnen alleen dicht als ik muziek draai.

Of het wat uitmaakt weet ik niet

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2014, 18:27:50 »
Leuk bedacht om je lamellen schuin te draaien als je overdag muziek luistert maar dit doet erg weinig.
Het enige wat kunststof lamellen doen is reflecteren maar in jouw geval reflecteer je alles naar 1 kant en dan heb je het puur over de hogere frequenties die overigens pas bij je lamellen terecht komen nadat ze eerst op de muur achter je geweest zijn.
Beter is, als je last hebt van reflecties, (flutter echo) om achter je luisterplek absorberende panelen te hangen.
Hierdoor worden de eerste reflecties geabsorbeerd (al dan niet helemaal) zodat je geluid echt opknapt.
Onder de kop akoestiek staat een uitleg van mezelf om zelf panelen te maken.

Pim
Rotel RC-1090 - Rotel RB-991 - Rotel RCD-991 - HDX-1000 - TDL Monitor

supernova

« Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2014, 18:59:27 »
Leuk bedacht om je lamellen schuin te draaien als je overdag muziek luistert maar dit doet erg weinig.
Het enige wat kunststof lamellen doen is reflecteren maar in jouw geval reflecteer je alles naar 1 kant en dan heb je het puur over de hogere frequenties die overigens pas bij je lamellen terecht komen nadat ze eerst op de muur achter je geweest zijn.
Beter is, als je last hebt van reflecties, (flutter echo) om achter je luisterplek absorberende panelen te hangen.
Hierdoor worden de eerste reflecties geabsorbeerd (al dan niet helemaal) zodat je geluid echt opknapt.

Pim
Heb ik ook achter de speakers onder de lamellen,ik zet de ene helft heel licht naar links de andere helft naar rechts....het klinkt geweldig hier heel ruimtelijk ;)

Pimmie1968

« Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2014, 19:06:09 »
Dan heb jij "Spatial Stereo" ! :wink2:

supernova

« Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2014, 20:24:24 »
Interesseerd me niet wat ik heb zolang ik het maar mooi vindt ;)

KayaRahnee

« Reactie #10 Gepost op: 18 augustus 2014, 22:35:27 »
Pim

Ik herinner me nog dat jij de panelen mooi met elkaar had verbonden door draadstangen, prachtig idee en uitvoering.
Heb zelf ook 2 zulke panelen van 150x90cm met daarin Rockwool 223 maar deze zijn niet erg geschikt om voor het vensterraam te plaatsen  :neenee: ;)

Pimmie1968

« Reactie #11 Gepost op: 18 augustus 2014, 22:49:22 »
Als je achter je luisterplek een raam hebt zitten niet nee ;-)