Auteur Topic: Spierspannings frequentie  (gelezen 2787 keer)

3000 hertz

• **
Spierspannings frequentie
« Gepost op: 11 september 2014, 20:27:01 »
In de nationale wetenschapsquiz van een aantal jaren geleden, gepresenteert door het culturele fenomeen Wim T Schippers, werd het volgende onderwerp besproken.

Als je met je vlakke hand op één van je oren drukt (vrij stevig), dan hoor je een laag gerommel. Volgens Schippers zou dit een toon van slechts 22 hertz zijn en worden veroorzaakt door de spierspanning in je arm en hand. Door het drukken op je oor, zijn je arm en handspieren op dat moment onder spanning en wordt de toon geproduceerd.

Ik herinnerde me dat vandaag opeens weer ( de aanleiding daarvoor is niet duidelijk. Misschien het mooie weer. Wie zal het zeggen  ;) )

Ik heb het bij me zelf gedaan en inderdaad een laag gerommel. Op zich is 22 hertz zeer laag, maar mijn ervaring was, dat het niet klonk als een super lage toon. Voor mijn gevoel lag het meer tussen de 60 en 70 hertz.

Ik heb wel eens een 31,5 hertz toon over mijn speakers gehad en dat klonk veel lager. Bijna niet te horen.

Is dit een bekend fenomeen, dat een toon van een bepaalde frequentie op de ene geluidsbron hoger of lager klinkt, dan een andere geluidsbron? In dit geval dus de spierspanning van mijn arm enerzijds en de speaker anderzijds.

Dan zou dit tussen verschillende merken speakers ook moeten gelden. Ik heb altijd begrepen, dat klank verschillen tussen speakers  worden veroorzaakt door een andere verhouding hogere en lagere toonsoorten.

Han

• Moderator
    • studio
Re: Spierspannings frequentie
« Reactie #1 Gepost op: 12 september 2014, 10:47:21 »
Het is echt wel een veel lagere toon dan 60 a 70 Hz, luister maar eens naar een 50Hz brommetje, die is echt veel hoger. Bij speakers denk je wel eens dat je de lage grondtoon hoort, maar wat je hoort is de eerste harmonische.

20Hz is heel laag en ik was in een grote opnamestudio waar de opnametechnicus die 20 Hz niet hoorde, terwijl ik hem heel goed kon horen. Maar het is wel ongeveer de laagste toon die we kunnen waarnemen.

Interessant topic.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Lichtbij
« Reactie #2 Gepost op: 12 september 2014, 11:40:43 »
De spieren produceren echt geen mooie sinus toon maar een onregelmatig getril. Het is dus meer een soort ruis rond de 20 x per seconde. Daardoor hoor je ook een soort boventonen, en die klinken uiteraard hoger.

3000 hertz

• **
« Reactie #3 Gepost op: 12 september 2014, 20:31:12 »
Dan zal ik inderdaad afgeleid zijn door die hogere boventonen. Het is ook zo duidelijk hoorbaar. Dit in vergelijk met die 31,5 hertz toon over mijn speakers.

Schorpioen

« Reactie #4 Gepost op: 1 mei 2015, 11:58:44 »
Interessant. Kortgeleden heb ik een EMG (ElectroMyoGram) bij de neuroloog gehad. Elke samentrekking van de spier wordt hoorbaar gemaakt. Geen sinus, maar een blokpulsje waardoor een een krakend geluid hoorbaar is. De frequentie zou op het eerste gehoor best eens rond de 20..30 Hz kunnen liggen.

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #5 Gepost op: 2 mei 2015, 00:33:22 »
20 hertz is laag... heel laag. Heb mijn IMF TLS 50 transmissionline speakers vroeger op de toongenerator bij mijn vader in de werkplaats gehad (hij was radio en TV reparateur). Wat we samen nog hoorbaar konden waarnemen was 25 Hertz, bij lagere tonen zag je de woofers prachtige langeslag bewegingen maken maar je hoorde geen geluid meer.
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale units, 4 Wharfedale Rank Arena mids en 4 Rank tweeters, Philips ribbons. Gereviseerd Rosita 6500 stereomeubel met Dual 1239.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

3000 hertz

• **
« Reactie #6 Gepost op: 3 mei 2015, 20:17:13 »
Opzich is het mij niet helemaal duidelijk, dat je zulke lage tonen uberhaupt kunt horen, als je met je hand op je oor drukt. Lage tonen hebben hele lange golf lengten. Bijvoorbeeld 30 hertz circa 11 meter.
De ruimte tussen je trommelvlies en je hand is maar een paar centimeter..........!
Een luidspreker in een hele kleine ruimte laat geen 30 hertz horen. Omdat die lange golf niet past in die kleine ruimte. Althans ik heb altijd begrepen, dat het zo werkte. Maar ik kan het mis hebben.   :think:

benjamin

« Reactie #7 Gepost op: 3 mei 2015, 20:50:20 »
Heb het idee dat het toch anders zit. Want dan zou je met een goede hoofdtelefoon op een kleine afstand ook geen zeer lage frequenties moeten kunnen horen.Het membraan van een hoofdtelefoon bevindt zich immers ook op een korte afstand tot het trommelvlies.
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale units, 4 Wharfedale Rank Arena mids en 4 Rank tweeters, Philips ribbons. Gereviseerd Rosita 6500 stereomeubel met Dual 1239.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #8 Gepost op: 3 mei 2015, 22:24:50 »
In jouw toilet zou ik je prima 30 Hz. kunnen laten horen. Dat golflengte-past-niet-in-de-kamer verhaal is hardnekkig maar de hoofdtelefoon ontkracht het eigenlijk al afdoende.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

benjamin

« Reactie #9 Gepost op: 4 mei 2015, 15:26:18 »
In jouw toilet zou ik je prima 30 Hz. kunnen laten horen. Dat golflengte-past-niet-in-de-kamer verhaal is hardnekkig maar de hoofdtelefoon ontkracht het eigenlijk al afdoende.
Vraag me af waar dat golflengte dogma eigenlijk vandaan komt. Je kunt een ultra lage frequentie van heel dichtbij prima waarnemen (hoofdtelefoon),maar ook van grote afstand (naderende onweersbui, zitten ook frequenties van 20 Hertz en lager bij.)

tingtong5

« Reactie #10 Gepost op: 4 mei 2015, 18:12:45 »
Een hele golf van een lage frequentie pas niet in je kamer, dat is een feit. Het misverstand is de conclusie dat je dan ook niks zou horen..

3000 hertz

• **
« Reactie #11 Gepost op: 4 mei 2015, 20:05:52 »
Dat golf lengte verhaal heb ik uiteraard ooit ergens gelezen of gehoord. Dat kan je niet zelf verzinnen.
Mogelijk weer verkoop praat geweest. Nou ik er weer goed over nadenk. Er werd ook nog gezegd, dat je de golf lengte door 2 mocht delen. Die halve golf was dan ook nog goed hoorbaar........... :alien:

Maakt het dan  echt geen enkel verschil of je een 30 hertz golf hoor in een kamer van 11 meter of in
het toilet.
Ik stel me zo voor, dat je op 2 meter afstand van een luidpspreker zit. Die produceert een golf van 11 meter. Na drie meter kaatst hij terug op een wand van een kleine ruimte en komt weer terug waar je zit.
Het lijkt mij, dat er dan een verzwakking is opgetreden.

Mogelijk komt daar dit verhaal vandaan.    :think:

benjamin

« Reactie #12 Gepost op: 4 mei 2015, 20:42:00 »
Ik meen me te herinneren dat het programma Mythbusters daar een keer een item over heeft gehad ? ze probeerden toen in elk geval wel met een gruwelijke zelfgebouwde speaker de ramen van een auto eruit te blazen.

Frankie

• **
« Reactie #13 Gepost op: 5 mei 2015, 01:09:27 »
Geluid legt 343 meter per seconde af, dus het is niet zo gek dat het bij weergave over luidsprekers in een woonkamer anders klinkt dan door een hoofdtelefoon.
Zelf vind ik lage tonen in ieder geval mooier klinken bij weergave via de luidsprekers en soms hoor ik hele lage tonen die me bij het luisteren met een hoofdtelefoon nog nooit zijn opgevallen.
Het gekke is dat mijn hoofdtelefoon bij 20 Hertz begint en mijn luidsprekers bij 35 Hertz.  :think:

Schorpioen

« Reactie #14 Gepost op: 7 mei 2015, 08:00:15 »
Opzich is het mij niet helemaal duidelijk, dat je zulke lage tonen uberhaupt kunt horen, als je met je hand op je oor drukt. Lage tonen hebben hele lange golf lengten. Bijvoorbeeld 30 hertz circa 11 meter.
De ruimte tussen je trommelvlies en je hand is maar een paar centimeter..........!
Een luidspreker in een hele kleine ruimte laat geen 30 hertz horen. Omdat die lange golf niet past in die kleine ruimte. Althans ik heb altijd begrepen, dat het zo werkte. Maar ik kan het mis hebben.   :think:

Je gehoor werkt niet alleen via het rommelvlies. Ook trillingen door de schedel worden geregistreerd. Daar kwam ik achter toen mijn dochter haar gehoor werd gemeten door de audioloog (buisjes in de oren). Trillingen van je armspieren worden, neem ik aan, direct op de schedel overgebracht. Klop maar eens met een vinger op je hoofd.
Daarnaast hoeft de lengte van een geluidsgolf niet tussen de bron en je trommelvlies te passen om die te kunnen horen.