Auteur Topic: Akoestiek kleine, gehorig appartement  (gelezen 1867 keer)

André_84

• *
Akoestiek kleine, gehorig appartement
« Gepost op: 22 december 2014, 12:47:31 »
Hee lui,

ben nieuw hier, geďnteresseerd in hi-fi en steeds opzoek naar kleine verbeteringen, om t meeste uit mn set / home cinema beleving te halen. Ben net verhuisd naar een klein appartement (begane grond), wat voornamelijk van de andere woningen is gescheiden dmv gipswandjes en van dat kalkzandsteen. De kamer is 4 bij en heeft een flinke hoogte (+-3mtr), met een systeemplafond. Hoogpolig karpet + gordijnen zijn aanwezig :-).

Kan ik hier dingen doen om de akoestiek te verbeteren en eventueel overlast te verminderen? waar zit de grootste winst? Zelf dacht ik eraan om de frontspeakers (KEF iq7se) en de sub te voorzien van speakerisolatie. Iemand tips daarvoor? meest handige oplossing leek mij zoiets:

http://www.bax-shop.nl/luidspreker-monitor-isolatie/vicoustic-combo-feet-geluidsisolatie-4-stuks

recycle

• . . . . want weggooien is zonde
  • **
Re: Akoestiek kleine, gehorig appartement
« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2014, 15:41:51 »
Goedkope en effectieve oplossing (tenminste, als je tennist of iemand kent die dat doet): doormiddengesneden tennisballen.
Bij mij staan er B&W zuilen van 21 kilo op.
C'est le ton qui fait la musique

André_84

• *
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2014, 15:47:29 »
Thx voor de reactie. Even googelend zag ik idd al andere opties voorbij komen zoals doormidden gesneden squashballen. Dat leek me een geschikte oplossing :). Gewoon onder de speakers /sub plakken, of bv even een plankje op maat maken met de balletjes eronder en de speakers weer op het plankje?

supernova

« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2014, 16:44:55 »
Goedkope en effectieve oplossing (tenminste, als je tennist of iemand kent die dat doet): doormiddengesneden tennisballen.
Bij mij staan er B&W zuilen van 21 kilo op.
21 kilo maar. kan dat ook met speakers van 89 kilo? ;D

recycle

• **
« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2014, 23:56:27 »
Bij mij staan ze er gewoon los op, 4 halve per speaker. (Ze kunnen een beetje bewegen als je er tegen duwt. Geen huisdieren of kinderen in huis, dus geen 'ongelukjes'.)
@supernova: kwestie van meer halve tennisballen er onder. Ze hebben een verrassend groot draagvermogen.
Over de werking: ze helpen natuurlijk alleen tegen overdracht van trillingen aan de vloer. Aan staande golven in de kamer kunnen ze niets veranderen, daar heb je basstraps voor nodig.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #5 Gepost op: 23 december 2014, 08:16:48 »
Ik denk dat er al niet veel trillingen door de luidspreker aan de vloer worden doorgegeven wanneer ik lees dat er hoogpolige vloerbedekking ligt. Verder zit je op de begane grond dus geen benedenburen.

Wanneer de gipswanden niet voorzien zijn van voldoende isolatie en los staan van elkaar dan heb je daar al snel last van doorgifte. Staande golven die in jouw ruimte storen zullen ook voor extra doorgifte zorgen op de wanden in de dimensie van de staande golf. Die kun je dus inderdaad met basstraps aanpakken.
Diffusers en boekenkasten kunnen zorgen voor minder doorgifte doordat de druk bij probleemfrequenties niet precies gelijk op een hele muur aan kan grijpen.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

André_84

• *
« Reactie #6 Gepost op: 23 december 2014, 12:52:37 »
Er ligt een klein hoogpolig karpetje in het midden van de kamer. De speakers staan op een laminaatvloer met van die groene platen eronder. Ik voel in de buurt van de speakers de vloer trillen (vooral tussen de 2 speakers in?) en ik zou zelf verwachten dat het ontkoppelen van de speakers dus de grootste winst op zouden leveren, misschien doet t ook nog iets goeds voor de geluidskwaliteit, of hoef ik het daarom niet te doen?

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #7 Gepost op: 23 december 2014, 15:46:14 »
Wanneer de vloer meetrilt is ontkoppelen zinvol en mogelijk klinkt het dan ook beter.
De vloer kan zowel door de luchtdruk als door de kasten in trilling raken maar dat merk je snel genoeg als je er iets tennisballerigs onder zet.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Mokumer45

• Een zeer geďnteresseerde 65plusser.
« Reactie #8 Gepost op: 23 december 2014, 16:00:36 »
@ Supernova: heb jij speakers van 89 kg p/s? Hoe wil je die ooit optillen om er iets onder te plaatsen of om ze te verplaatsen? En het lijkt me heel onverstandig om hier spikes onder te hebben, zeker op tapijt of een houten vloer. Op steen zou waarschijnlijk nog kunnen, maar daar ben ik zelfs niet zeker van. Dit moeten qua volume wel giganten zijn om aan zo'n gewicht te komen!

supernova

« Reactie #9 Gepost op: 23 december 2014, 16:37:50 »
Er zitten voetjes onder en verplaatsen gaat wel maar ze staan goed dus dat hoeft niet.

Mokumer45

• Een zeer geďnteresseerde 65plusser.
« Reactie #10 Gepost op: 23 december 2014, 17:04:02 »
@ Supernova: Dat ze goed staan, had ik al zonder meer aangenomen. Maar er zal waarschijnlijk ooit een tijd komen (herinrichting kamer, verhuizing - intern of extern - , of wat dan ook), dat ze verplaatst moeten gaan worden. Dan kan je ze toch niet alleen verplaatsen! ik heb al "moeite" met mijn zuilen van ruim 21 kg. Er zitten bij mijn weten (helaas) geen enkele handgrepen of goede aangrijpingspunten aan welke grote of zware speakers dan ook.
Sorry. dit heeft allemaal helemaal niets met het topic te maken, maar ik ben nu eenmaal redelijk nieuwsgierig van aard.
« Laatst bewerkt op: 23 december 2014, 17:06:56 door Mokumer45 »

André_84

• *
« Reactie #11 Gepost op: 24 december 2014, 08:52:23 »
Heb ze inmiddels op squashballetjes staan. Lijkt wel wat te doen nog even goed voor zitten. Wel vervelend dat t geheel er niet steviger van gaat staan. Zal ook te maken hebben met de vorm van de zuilen, die zijn aan de achterkant smal. Misschien toch maar een plankje ertussen...of de balletjes vervangen door van dat vlokkenschuim, op maat geknipt?
« Laatst bewerkt op: 24 december 2014, 09:43:50 door André_84 »

recycle

• **
« Reactie #12 Gepost op: 24 december 2014, 10:33:29 »
In dat geval zou ik een vierkante grondplaat maken, waar 4 halve ballen onder passen.
Omdat je een systeemplafond hebt, is onderdrukking van vloerresonantie extra belangrijk. Een trillende vloer brengt die trilling via de luchtmassa over op het plafond, en als de ruimte boven het plafond niet goed geisoleerd is kan die als resonantiekamer gaan werken, waarvan je bovenburen last kunnen krijgen.

supernova

« Reactie #13 Gepost op: 24 december 2014, 10:35:57 »
Misschien een rubberen tegel van de Gamma,Praxis of zo worden gebruikt voor bijvoorbeeld de wasmachine niet mooi maat werkt wel,of tapijt tegels met bitum.

André_84

• *
« Reactie #14 Gepost op: 24 december 2014, 10:59:29 »
Toch jammer dat ik nét mn overtollige marmertegels heb weggedaan :'), maar een mdf plaatje moet ook oke zijn neem ik aan :)