Auteur Topic: Nieuwe Versterker gezocht  (gelezen 1628 keer)

wouter renardel

• *
Nieuwe Versterker gezocht
« Gepost op: 20 april 2015, 16:40:55 »
Lieve Mensen,

Ik heb laatst de volgende boxen gekocht:
MB Quart 1000
nominal impendance : 4 Ohm
power handling : 90-190 watt
frequency response: 31-32 000 hertz

Het zijn 2 staande boxen.

Hiervoor ben ik op zoek naar een betaalbare versterker.
Waar moet ik op letten om een geschikte versterker te kopen voor deze boxen of welke versterkers zouden jullie mij aan kunnen raden?
Ik moet opbiechten geen 'audiofiel' te zijn maar wel eens huisfeestjes geef voor 100+ man, de installatie moet dus vooral veilig en hard kunnen gaan.

Bij voorbaat dank,

Wouter

Bert69

Re: Nieuwe Versterker gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 21 april 2015, 01:56:58 »
Raar genoeg maar hier al vaker genoemd, een versterker met een stuk meer vermogen dan je speakers aan kunnen. Speakers gaan bij hard spelen eerder stuk door een versterker die te weinig vermogen kan leveren dan een die teveel vermogen levert. Als je nog op kunt zoeken wat de gevoeligheid van de speaker is kan kun je dit berekenen.

Gevoeligheid wordt aangegeven in XX dB gemeten op een meter afstand van je speaker.

wouter renardel

• *
« Reactie #2 Gepost op: 21 april 2015, 15:33:20 »
Bert,

Bedankt voor je reactie. We zullen iets zoeken met veel vermogen. Waar zouden we het beste kunnen kijken? marktplaats ? zou jij een concreet voorbeeld van een model kunnen geven (welke goed bij onze boxen past), waardoor een beter idee hebben wat we moeten kopen.

Groet,

Wouter

Bert69

« Reactie #3 Gepost op: 22 april 2015, 03:10:52 »
Ik heb even gekeken maar er valt weinig te vinden over deze speaker m.u.v. wat je boven al hebt geschreven.
Dus we weten niet de gevoeligheid en de continue minimale impedantie.

Ik ken de ruimte niet waarin je speelt maar deze zal redelijk aan de maat zijn gezien je er 100 man kwijt kunt.
2 van zulke speakers in een grote ruimte met zoveel feest vierende mensen en je wilt hard spelen is dan wel erg aan de magere kant. In zulke situaties stap men vaak over naar het prof spul wat hier natuurlijk voor gemaakt is.

Dat gezegd hebbende zou ik zelf naar een versterker kijken die toch minimaal 250W continue kan leveren bij 4 Ohm. Maar ik zag wel dat het vrij oude duitse speakers zijn en als ik kijk naar wat je er mee wilt gaan doen, durf ik  wat betreft veiligheid en levensduur niets te zeggen.

Merk maakt niet zoveel uit, speakers en akoestiek bepalen het geluid. Wel is het vaak zo dat versterkers met een hoger vermogen ook vaak wat meer kosten. Ligt er ook een beetje aan wat je er aan uit wilt geven
« Laatst bewerkt op: 22 april 2015, 03:22:42 door Bert69 »