Auteur Topic: Rel t7 coax aansluiten?  (gelezen 1713 keer)

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: Rel t7 coax aansluiten?
« Reactie #15 Gepost op: 1 juni 2015, 20:16:39 »
Nou,  de NAD kan een speciaal subsignaal geven op de cinh-aansluitingen en dan kun je met een enkele kabel volstaan. Wanneer je de uitgangen als PRE OUT gebruikt dan komt het volledige audiospectrum er uit en moet je de  filtering op de sub regelen. Dan wordt geen rekening gehouden met de afval in het laag van je stereoluidsprekers en ik snap dus ˇˇk niet zo goed waarom REL die wijze van aansluiten prefereert wanneer een versterker met sub out die filtering goed kan uitvoeren
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Bert69

« Reactie #16 Gepost op: 2 juni 2015, 03:18:23 »
In dit geval is het NAD vs REL, probeer beide en kijk wat jij het lekkerst vindt klinken.

Je zou ook nog wat kunnen googelen op REL T7 aansluiten, misschien vindt je gebruikers ervaringen of tips.

Mmpzandee27

• **
« Reactie #17 Gepost op: 2 juni 2015, 06:35:35 »
Ja had ik al gedaan maar kon niks vinden.

Mmpzandee27

• **
« Reactie #18 Gepost op: 2 juni 2015, 07:00:53 »
Wat is eigenlijk de betekenis van de L en R op de audio out aansluiting van de nad?
Gewoon rechts en links neem ik aan ofniet?

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #19 Gepost op: 2 juni 2015, 09:13:04 »
Afhankelijk  van de instelling van de NAD komt er volumegeregeld links en rechts of volumegeregeld LFE signaal ofwel alleen het laag. Vanwege je eerder genoemde bezwaren van teveel kabels op je luidspreker terminals zou ik eerst echt voor de LFE variant gaan temeer omdat je een ruime keuze in crossover frequenties hebt op de NAD. Je hebt dan keurige complementaire filterhellingen voor sub en links/rechts, geen verstoring van je links rechts geluid door laag dat je luidsprekers toch niet weer kunnen geven en eerder genoemde hoge belastbaarheid van het systeem.
Luister goed wat gebeurt wanneer je met je faseschakelaar op de sub speelt, die zou in de stand moeten staan waarin je meer laag hoort.
« Laatst bewerkt op: 2 juni 2015, 09:25:42 door Be tweeter »
groeten,
Arjan

Mmpzandee27

• **
« Reactie #20 Gepost op: 2 juni 2015, 13:21:38 »
Dus even voor de goede orde wat voor kabel heb ik nu nodig?

Mokumer45

• Een zeer ge´nteresseerde 65plusser.
« Reactie #21 Gepost op: 2 juni 2015, 13:57:02 »
Een doodgewone subwoofer(coax)kabel met cinch=tulp=RCA stekker/aansluiting (deze 3 namen komen voor het gemak alle drie voor, maar het is maar 1 type stekker/aansluiting) aan beide kanten. Zoek maar via o.a. Google naar subwooferkabel(s). Het beste kun je een afgeschermde kabel nemen/kopen, die zijn minder kwetsbaar.
P.S.: er hoeft helemaal geen (erg) dure kabel gekocht te worden. Afhankelijk van de fabrikant/het merk en de lengte hoeft het niet meer dan pak 'em beet ergens vanaf net onder 10 tot iets boven 20 Euro te kosten en dan heb je een prima werkende kabel.
« Laatst bewerkt op: 2 juni 2015, 15:13:46 door Mokumer45 »

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #22 Gepost op: 2 juni 2015, 14:37:33 »
Ik vermoed dat aansluiten met een enkele cinch kabel op L of R out van de NAD zal volstaan.
groeten,
Arjan

Mmpzandee27

• **
« Reactie #23 Gepost op: 2 juni 2015, 14:48:07 »
Ja ik heb al contact gehad met Nad. Ze zeiden audio out en dan een Rca kabel van L naar low level van Rel. Ook zeiden ze nog , sluit de sub aub niet high level aan dit kan de versterker zelfs beschadigen???

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #24 Gepost op: 2 juni 2015, 20:16:53 »
Daarom moet je die ene draad van die hi level kabel ook op het chassis aansluiten, dan loop je dat risico niet. Ook bij traditionele versterkers als de Sansui AU D77x kan het gillend fout gaan met sommige subs op Hi level.
groeten,
Arjan

Bert69

« Reactie #25 Gepost op: 2 juni 2015, 20:18:36 »
Zo zie je maar dat zelfs fabrikanten elkaar tegenspreken, las vanmiddag nog een paar gebruikers reviews en de ene
zweert bij High Level en dan andere bij LFE  ;)

NAD had wel iets duidelijker kunnen zijn in haar handleiding betreft het aansluiten van een sub, dat hier maar 1 rca aansluiting op de L (audio uit) voldoet.

Mmpzandee27

• **
« Reactie #26 Gepost op: 2 juni 2015, 21:00:37 »
Inderdaad. Begreep de manual niet helemaal. Maar heb het nu geprobeerd en hoor weinig verschil dus weer een meevaller

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #27 Gepost op: 2 juni 2015, 21:57:19 »
Bij de meeste producties is het laag in het midden gemixt en zul je geen verschil horen.
groeten,
Arjan

Bert69

« Reactie #28 Gepost op: 3 juni 2015, 01:58:53 »
Mooi zo, makkelijkste manier van aansluiten, veel plezier er mee, door al het lezen op het net kwam ik er wel achter dat de REL T7 en T9 bijzonder goede subwoofers zijn die veel lof krijgen van reviewers en gebruikers (goede koop dus).

Ga je trouwens (om op een van je eerste punten terug te komen) je speakers nog bi-wired aansluiten. Je weet dat dit geluidstechnisch totaal geen effect heeft, alleen maar meer kabel vanaf je speakers, ofheb je die kant-en-klare die vanuit een kabel (met 2 bananen) op het einde opsplitsen in 2 kabels met 4 bananen of spades.

Mmpzandee27

• **
« Reactie #29 Gepost op: 3 juni 2015, 06:34:24 »
Kant en klare,Van 2 naar 4 inderdaad. Ik vind het afstellen van een sub alleen erg moeilijk ik heb hem nu een maand of 4 denk ik. Crossover staat nu op 60 en volume vrij laag. Fase heb ik geprobeerd maar maakt volgens mij geen verschil. Ook heb ik hem nu in een hoek staan misschien dat ik hem beter vrij kan zetten. Is trouwens een subdude  een goede tweak voor 59Ç? Ik heb een laminaat vloer