Auteur Topic: Akoestiek, wie doet er iets aan?  (gelezen 1734 keer)

Cantodea

• Hifiroom
Akoestiek, wie doet er iets aan?
« Gepost op: 19 juni 2015, 10:34:48 »
Op de meeste hifi - of HT forums lijkt akoestiek het ondergeschoven broertje. Terwijl dit net het meest de klank bepaald van je set. Hoe komt dit toch? Je kunt tegenwoordig voor relatief weinig geld uw set laten spelen zoals het moet, denk maar aan Dirac, Dspeaker Anti-Mode of een goedkoper alternatief zoals een Behringer. Bijna niemand doet het en lijkt zich neer te leggen bij boemende bassen of weinig bassen, een versmeerd midden of een schreeuwerig of te weinig hoog. Vreemd! Ikzelf gebruik bij het streamen Dirac Live en voor het analoge heb ik de curve van Dirac Live overgezet op een Behringer Ultra Curve Pro. Wie heeft er nog iets gedaan aan zijn akoestiek, al of niet door gebruik van elektronica, en wie niet en waarom niet?
http://hifiroom.jimdo.com

Luisterkamer:
Primare I22 - Quadral Platinum M4 - Imac met Roon Audio software - DSpeaker Anti-Mode

Marantz PM82 - Jamo D590 - Thorens TD 160MKII - AudioEngine D2 - Imac met Roon Audio software - Dirac Live RCS

turbomarco

• Audiofiel .....kuch
Re: Akoestiek, wie doet er iets aan?
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2015, 10:44:17 »
Ik gebruik nog steeds tot volle tevredenheid de Behringer Ultra Curve Pro  :idol:
Daarvoor gebruikte ik Audyssey XT wat voor mij een eye opener bleek te zijn .Nu moet ik wel zeggen dat ik de Behringer alleen voor stereo gebruik (het kan ook niet anders).
diyma

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2015, 11:57:51 »
Hier wil ik wel iets over kwijt.

Zoals je zegt is akoestiek een vaak ondergeschoven broertje, enerzijds omdat velen niet weten dat het juist bepaald wat je hoort, anderzijds door de waf factor.
Beheersing van je akoestiek is op zich redelijk te verbeteren door absorberende materialen te gebruiken, denk aan gordijnen, vloerkleden, stoffen zitmeubilair, akoestische wandpanelen en dergelijke.
Ik vind het gelijk inzetten van elektronica om je akoestiek te verbeteren het paard achter de wagen spannen.
Met software haal geen flutter echo's uit je kamer, haalt geen galm uit je kamer, heft op geen enkele manier staande golven op.
Het enige wat software doet is het maskeren van de problemen.
Een bult in bijvoorbeeld 220 Hz op de luisterplek zal de software ogenschijnlijk doeltreffend gelijk trekken maar wat als ik een meter ga verzitten, dan kan ik zomaar een dip hebben in de genoemde frequentie.
Ik zou dus eerst aan de slag gaan met de inrichting van je woonkamer om je akoestiek zo goed mogelijk te krijgen en de puntjes op de i zetten met elektronica.

Pim 

Op de meeste hifi - of HT forums lijkt akoestiek het ondergeschoven broertje. Terwijl dit net het meest de klank bepaald van je set. Hoe komt dit toch? Je kunt tegenwoordig voor relatief weinig geld uw set laten spelen zoals het moet, denk maar aan Dirac, Dspeaker Anti-Mode of een goedkoper alternatief zoals een Behringer. Bijna niemand doet het en lijkt zich neer te leggen bij boemende bassen of weinig bassen, een versmeerd midden of een schreeuwerig of te weinig hoog. Vreemd! Ikzelf gebruik bij het streamen Dirac Live en voor het analoge heb ik de curve van Dirac Live overgezet op een Behringer Ultra Curve Pro. Wie heeft er nog iets gedaan aan zijn akoestiek, al of niet door gebruik van elektronica, en wie niet en waarom niet?
Rotel RC-1090 - Rotel RB-991 - Rotel RCD-991 - HDX-1000 - TDL Monitor

turbomarco

• Audiofiel .....kuch
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2015, 13:25:07 »
Citaat
Ik vind het gelijk inzetten van elektronica om je akoestiek te verbeteren het paard achter de wagen spannen.
Het is onontkoombaar ,in studio's / zalen/open-air doen ze niet anders , dus waarom zou je thuis achter willen blijven ?
Je veranderd niet de akoestiek , maar je past het geluid erop aan .
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2015, 13:28:12 door turbomarco »
diyma

Bert69

« Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2015, 14:06:43 »
Maar in studio's zal dit nooit gepaard gaan zonder de ruimte aan te passen met akoestische materialen.
Ik was afgelopen zaterdag in een prof. studio, stevig onder de indruk van de akoestische materialen die daar waren aan gebracht en wat ook nog eens bizar mooi was (niet te betalen voor thuis), echter kun je wel een aantal ideeen op doen hoe je dit thuis zou kunnen vertalen in een wat simpelere uitvoering.

Afgelopen zaterdag was de techneut van de studio te druk en kon ik hem niet spreken, maar dat komt nog wel (gezien een goede vriend van mij mede-eigenaar is).
Mede om even naar de nieuwe Amphion speakers te luisteren die ze daar gebruiken maar ook zeker om even te bomen over hoe je de akoestische elementen (en welke) het beste kunt plaatsen in een simpele uitvoering voor een thuissituatie.

Toen ik dit topic opende dacht ik ook dat het hier over ging. Ik heb de ballen geen verstand van de bovengenoemde apparaten dus daar heb ik ook niets aan.

Wat bij mij al een flink verschil maakt is de gordijnen dicht (bedekt ruim 2/3 van de rechter wand) en een dik bontachtig groot kleed over de leren bank op achterwand.

Alleen deze 2 dingen zorgen er al voor dat ik (gevoelsmatig) een slag harder kan spelen zonder de volumeknop na 2 minuten weer terug te draaien omdat het je irriteert.

Frankie

• **
« Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2015, 14:15:46 »
Het is allemaal een kwestie van smaak en voorkeuren denk ik.
Ik zou zelf niet willen dat het geluid al aangepast uit de luidsprekers komt. Ik hou het graag zo puur mogelijk, en als ik niet helemaal tevreden ben dan los ik het wel op door te experimenteren met de plaatsing van de luidsprekers, luisterpositie, of door wat andere aanpassingen in de woonkamer.

turbomarco

• Audiofiel .....kuch
« Reactie #6 Gepost op: 19 juni 2015, 14:31:07 »
Citaat
Ik hou het graag zo puur mogelijk
Dat heb ik met whisky  :)

Maar gaat jouw voorkeur dan ook naar een filterloos luidsprekersysteem ?
diyma

Frankie

• **
« Reactie #7 Gepost op: 19 juni 2015, 14:56:08 »
Whiskey moet ik nog leren drinken.  ;)

Ik heb 3 weg luidsprekers van Wharfedale, ik ga daar niets aan veranderen.
Dat daar filters in zitten is toch min of meer noodzakelijk lijkt me.

turbomarco

• Audiofiel .....kuch
« Reactie #8 Gepost op: 19 juni 2015, 15:01:56 »
Citaat
Dat daar filters in zitten is toch min of meer noodzakelijk lijkt me.
Het kon zijn dat je als purist met breedband speakers draait .

Een filter werkt ook als een equalizer ,zo haalt hij wat weg en voegt ergens anders weer wat toe .
Met een DSP kan je ook de overnamefrequenties wat gladder strijken ,ook kan je daarmee phase fouten aardig corrigeren .
Het grootste voordeel van actieve filtering is dat je makkelijk kan corrigeren zonder verliezen ,en een DSP maakt het helemaal af  :yeah:
diyma

Frankie

• **
« Reactie #9 Gepost op: 19 juni 2015, 15:24:43 »
De weergave is hier gelukkig zo goed dat er niets gecorrigeerd hoeft te worden.  ;D

Bert69

« Reactie #10 Gepost op: 19 juni 2015, 15:42:45 »
Moet je wel verstand hebben van DSP, ik zelf snap er niets van, vandaar eerder een aanpassing in de huiskamer materialen.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #11 Gepost op: 19 juni 2015, 16:17:42 »
Ik ben het op zich wel met Pim eens dat het maskeren is en eigenlijk niets met akoestiek van doen heeft. De genoemde effecten van bijv. flutterecho (die je met twee tegenoverliggende betonnen wanden al snel hebt) kun je beter met akoestische middelen te lijf gaan. Het kan desondanks heel weldadig werken omdat een smalle bult meer stoort dan een smal dal.
voor correctie van roomgain effecten vind ik het ook een heel goed middel.

groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

turbomarco

• Audiofiel .....kuch
« Reactie #12 Gepost op: 19 juni 2015, 23:57:35 »
De weergave is hier gelukkig zo goed dat er niets gecorrigeerd hoeft te worden.  ;D
Lucky bastard  ;D

Maar serieus ,ik ben nog nooit zo happy geweest met al die DSP mogelijkheden ,eindelijk kan ik nu redelijk een live-performance realiseren  :yeah:
diyma

turbomarco

• Audiofiel .....kuch
« Reactie #13 Gepost op: 20 juni 2015, 00:00:13 »
De genoemde effecten van bijv. flutterecho (die je met twee tegenoverliggende betonnen wanden al snel hebt) kun je beter met akoestische middelen te lijf gaan.
Zeer zeker , maar wanneer je dat eenmaal al aangepakt hebt is een DSP nog steeds een enorme aanwinst .
diyma

turbomarco

• Audiofiel .....kuch
« Reactie #14 Gepost op: 20 juni 2015, 00:00:43 »
Moet je wel verstand hebben van DSP, ik zelf snap er niets van, vandaar eerder een aanpassing in de huiskamer materialen.
Hoe pas je de kamer aan dan ,op het gehoor ?
Met een beetje DSP+roomcorrectie kan je zien waar de problemen zich voordoen ,automatische correctie is dan wel zo gemakkelijk .
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2015, 00:04:38 door turbomarco »
diyma