Auteur Topic: Akoestiek verbeteren in een moeilijke kamer  (gelezen 1096 keer)

svdf

• *
Akoestiek verbeteren in een moeilijke kamer
« Gepost op: 1 juli 2015, 09:48:41 »
Sinds gisteren ben ik de gelukkige eigenaar van een mooi nieuw stel speakers (Teufel Ultima 40 MKII). Dit is voor mij een mooie upgrade van de Eltax Monitor III speakers die ik bijna 10 jaar met veel plezier heb gebruikt.

Met nieuwe speakers komt ook de uitdaging om deze zo optimaal mogelijk te plaatsen, en daar heb ik meteen mijn uitdaging. Ik heb een nogal.. eehm... bijzonder gevormde kamer, die momenteel veel gedoe oplevert. Ik heb geprobeerd een plattegrond te tekenen, hij zal niet volledig in verhouding zijn maar het is duidelijk genoeg.

Wat je ziet is een enorme punt, wat je niet ziet is dat het uiterste stuk van de punt (voorbij de zwarte stippellijn) een open "zuil" is naar de eerste verdieping. Daarboven is een plat plafond met een lichtkoepel en vanaf de eerste verdieping kijk je door een groot raam deze zuil in. Zoals je kan voorstellen levert dit dus een enorme hoeveelheid galm op in de kamer.

Daarnaast heb ik links in de woonkamer nog een rare hoek zitten omdat daar een trapkast is. Ik heb deze twee delen ook even rood gemarkeerd omdat mijn ervaring is dat daar bij het draaien van muziek het meeste "boenkerig" geluid te horen is (onevenredig veel laag).

Momenteel is dit mijn huidige opstelling van de woonkamer, allemaal een beetje schuin. Dit is (na veel experimenteren) zo tot stand gekomen om de volgende redenen:
- de TV zit vast met een muurbeugel en kan dus niet verplaatst worden (kan wel, maar is veel gedoe)
- voor zover ik kan zien is dit de opstelling met het meeste "lucht" voor de speakers (zowel naar achteren als tussen de speakers als naar de luisteraar toe)
- dit lijkt de opstelling waarbij de ideale luisterpositie (blauwe cirkel) het minst last heeft van de slechte akoestiek

Nu mijn vraag: omdat "de punt" en "de hoek" in mijn kamer het geluid (vooral in het laag) ernstig vertroebelen wil ik proberen met demping of andere methodes het boenkerige geluid te verminderen, hoe pak ik dat aan?

- Wat zijn de beste plekken om effectief demping toe te passen? B.v. moet ik de punt dempen of is "voorkomen beter dan genezen" en moet ik al demping achter mijn speakers plaatsen
- De punt is dus een meter of 4 hoog, moet de demping beneden, boven of over de volledige hoogte
- Welke materialen kan ik het best hiervoor gebruiken zonder een vermogen kwijt te zijn

Okey dat is meer dan één vraag, maar ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen :)

Cantodea

• Hifiroom
Re: Akoestiek verbeteren in een moeilijke kamer
« Reactie #1 Gepost op: 9 juli 2015, 14:10:17 »
Hier zal er echt wel moeten gemeten worden, zodat je weet wat je gaat en kan doen. Volgens mij zal de ene speaker ook luider klinken dan de andere. Misschien dat er je iemand kan helpen met een meetmicrofoon en rew en dat erop die manier in kaart wordt gebracht waar de grootste problemen zitten. Zomaar wat demping aanbrengen, zal niet veel helpen, of je moet echt geluk hebben! Ik zou je kunnen helpen, met meetmicrofoons, maar ik vrees dat ik te veraf zal wonen (Belgische kust).
http://hifiroom.jimdo.com

Luisterkamer:
Primare I22 - Quadral Platinum M4 - Imac met Roon Audio software - DSpeaker Anti-Mode

Marantz PM82 - Jamo D590 - Thorens TD 160MKII - AudioEngine D2 - Imac met Roon Audio software - Dirac Live RCS