Auteur Topic: dringend advies gevraagd!! welke 5.1 set het beste voor muziek??  (gelezen 1091 keer)

ludwig

• *
Ik ben op zoek naar een 5.1 setje om op mijn Pioneer VSX-923 receiver aan te sluiten.
De set mag tot 1000 euro kosten.
Na wat online speurwerk ben ik tot het volgende lijstje gekomen.

Q Acoustics 7000i
Kef E305
Monitor Audi Mass
Bose Acoustimass 6
Harman Kardon HKTS 16

Eigenlijk dient de set in de eerste plaats om muziek weer te geven.
Achtergrondmuziek die van overal lijkt te komen zoals in een winkel, en waarvan het hele spectrum te horen is, dus ook de middentonen/kloppende bass.
Op de tweede plaats komt stereo tv-geluid.
5.1 films bekijken komt op dit moment op de laatste plaats, maar dat kan veranderen als ik merk hoe leuk een film kan klinken  ;D

Ik weet dat de speakers eigenlijk best op oorhoogte opgesteld staan, maar klinkt het ook goed als ze hoog geplaatst zijn?
ik vind het veel mooier staan, en de aansluitingen zijn al voorzien in de muren op 40 cm van het plafond.
De woonkamer is 9,5m op 4,25m maar de opstelling beslaat 4m op 4,25m.

Ik hoop op een snelle reactie want één setje uit de lijst kan ik voordelig kopen maar dan moet ik snel beslissen.
Alvast erg bedankt!!!

Mokumer45

• Een zeer geïnteresseerde 65plusser.
Re: dringend advies gevraagd!! welke 5.1 set het beste voor muziek??
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2015, 16:57:58 »
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik uit jouw lijstje alleen de HK set ken (staat al geruime tijd bij mijn oudste dochter zijn werk te doen). Klink in mijn belevenis prima.
Om het voor jou nog wat  nog wat moeilijker te maken: ik heb persoonlijk een zeer goede ervaring met de Teufel Cubycon 2 "5.1-set".
Deze set staat al een flinke tijd in mijn 7.1 set-up als de surround speakers bij mijn front vloerstaanders en bevallen uitstekend. Hoe ze het als enkele set bij alleen muziek doen, kan ik helaas niet beoordelen (lees eventueel de recensies op het net). Maar ze klinken in ieder geval in mijn oren prima. Ze zitten alleen helaas tegen de top van jouw budged, maar kunnen in ieder geval (hoog) tegen de muur bevestigd worden (via helaas apart verkrijgbare wandbeugels).
De bouwkwaliteit is oerdegelijk en ik vind ze er ook mooi uitzien.   

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2015, 17:06:27 »
Tip: Probeer voor muziek van het 'alle kanten' idee af te stappen. Een zanger staat nl niet van alle kanten te zingen en op die manier ontzeg je je het genot van een mooi stereoplaatje ....iets wat jij juist weer van tv verwacht. Ik heb onlangs  voor iemand een set samengesteld van Canton satellieten (Conrad) en een zelfbouw sub.  Dat klonk lang niet verkeerd. Het goed instellen van een dergelijke set is heel belangrijk en niet altijd simpel.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

ludwig

• *
« Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2015, 17:13:15 »
Tip: Probeer voor muziek van het 'alle kanten' idee af te stappen. Een zanger staat nl niet van alle kanten te zingen en op die manier ontzeg je je het genot van een mooi stereoplaatje
Dat snap ik, maar ik kan toch ook nog steeds 2.1 instellen als ik stereo wens, niet?

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #4 Gepost op: 26 juli 2015, 17:17:03 »
Uiteraard.
groeten,
Arjan

ludwig

• *
« Reactie #5 Gepost op: 26 juli 2015, 17:18:07 »
Eigenlijk wat ik vooral wil weten:
Gaat de Q Acoustics 7000i goed klinken?
In die ruimte, kort tegen het plafond, en dan vooral voor muziek... :think:

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #6 Gepost op: 26 juli 2015, 17:32:59 »
Dat is zo niet te voorspellen, montage tegen het plafond heeft niet mijn voorkeur. Het laag uit de speaker kan iets aangezet worden hetgeen prettig kan zijn of juist ongewenst, afhankelijk van de luidspreker.
groeten,
Arjan

ludwig

• *
« Reactie #7 Gepost op: 26 juli 2015, 17:37:12 »
Dat is zo niet te voorspellen, montage tegen het plafond heeft niet mijn voorkeur. Het laag uit de speaker kan iets aangezet worden hetgeen prettig kan zijn of juist ongewenst, afhankelijk van de luidspreker.

Het is niet tegen plafond, maar 40 tot 50 cm onder het plafond, dus op 2 meter hoogte.
Als ik de luidsprekers dan schuin naar beneden richt, zal het dan ongeveer klinken zoals luidsprekers die naast de tv hangen?

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #8 Gepost op: 26 juli 2015, 17:42:44 »
Het klankbeeld zal dan wel goed zijn maar het geluid lijkt bij 2.1.wel van boven te komen.
Het is persoonlijk of je je daaraan zult storen.
groeten,
Arjan

ludwig

• *
« Reactie #9 Gepost op: 26 juli 2015, 17:46:41 »
Het klankbeeld zal dan wel goed zijn maar het geluid lijkt bij 2.1.wel van boven te komen.
Het is persoonlijk of je je daaraan zult storen.

Ok, misschien dan de achterste luidsprekers wel aansluiten op de voorziene aansluitingen op 2 meter hoogte, en de voorste op tv-hoogte.

Maar klinkt een 5.1 setje goed bij muziek?
En dan vooral de Q Acoustics 7000i, die set van het jaar is op whathifi.

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #10 Gepost op: 26 juli 2015, 17:50:50 »
Hier klinkt een 5.1 set prima (in mijn oren). Je zult de set in jouw ruimte moet horen om een oordeel te kunnen vormen. De sub dient dan wel goed (tussen de frontspeakers) geplaatst te worden als de crossoverfrequentie niet heel laag gekozen wordt.
groeten,
Arjan