Auteur Topic: Vloerspeakers op meubel  (gelezen 1115 keer)

JanCl

• *
Vloerspeakers op meubel
« Gepost op: 10 september 2015, 09:21:06 »
Hoi,

Ik ben bezig mijn homecinema aan het optimaliseren, momenteel gewoon 2 frontspeakers.
Ik wil voor een 5.1 combinatie gaan, maar ik hecht veel belang aan de geluidskwaliteit bij het afspelen van muziek ook. Vandaar dat ik zou gaan voor 2 vloerspeakers als frontspeakers, aan te vullen met een center en twee satelieten achteraan voor de surround bij het spelen van films,..

Het probleem is nu dat ik thuis een doorlopende tablet heb over de volle breedte van de muur waarop mijn tv staat met daaronder ingebouwde kastjes, waar o.a. de versterker staat, etc.. die tablet is wel in arduin.
Ik heb dus met andere woorden geen ruimte om de vloerspeakers op de vloer naast het meubel te plaatsen.
Ik vroeg mij af of het mogelijk is/goed is om die vloerspeakers op dat verhoog te zetten.
Is dit slecht voor de geluidservaring?

Bijkomend vraagje: heb je nog een extra sub nodig bij zo'n systeem? (vloerspeakers zijn reeds voorzien van subs)?

Alvast bedankt voor jullie tips/reacties!

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
    • RF and Microwave Rotary Joints
Re: Vloerspeakers op meubel
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2015, 10:16:43 »
Beste

Het is moeilijk te zeggen of het geluid verandert als je je speakers hoger plaatst. Er wordt gezegd dat de tweeters op oorhoogte moeten zitten maar het hangt echt van de speakers af. Mijn speakers zijn ruim 150 hoog en de tweeters zitten bovenin, dus boven oorhoogte als ik zit.

Je moet er wel goed op letten dat de speakers stevig staan maar dat moet op een arduinen plaat geen probleem zijn.

Een subwoofer was oorspronkelijk een doos waar het sub laag uit kwam. Het ging dan echt alleen om de allerlaagste tonen. Ondertussen is het begrip subwoofer bijna synoniem geworden voor een gewone woofer.

Een normale vloerstaande speaker is in principe een full range luidspreker en dan heb je dus geen 'sub' nodig om het laag fatsoenlijk weer te geven. Als je echter de aardbevingen in films ook wilt voelen dan kun je een subwoofer toevoegen voor het echte sub laag.

« Laatst bewerkt op: 10 september 2015, 10:34:57 door Gent »
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

Mokumer45

• Een zeer ge´nteresseerde 65plusser.
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2015, 10:29:34 »
Aannemende dat je "tablet" genoeg draagkracht heeft om de speakers aan te kunnen, kan het altijd. Maar of het geluidtechnisch ideaal is of Řberhaupt mogelijk is - geen idee. Hoe hoog boven de vloer komen ze staan? Dit is belangrijk voor de hoogte van de tweeters, een vloerstaander is nl meestal zo gemaakt, dat hij, als hij op de vloer staat, de tweeters op oorhoogte zijn, als je zit. Er zit dus een grote kans, dat de tweeters te hoog komen. Waarschijnlijk is het ook nodig om de speakers accoustisch te ontkoppelen van je "tablet".
En misschien zijn er nog meer nadelen, maar dat kunnen je de echte kenners op dit forum wel vertellen.
Om een lekker vol geluid bij films te krijgen, zou ik altijd adviseren om er een sub bij te nemen.
PS: wat is arduin, een soort graniet (steensoort)?
Huiskamer: AVR: Sony STR-DN1010, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-505-4 met Shure M97xe of Orto

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
« Reactie #3 Gepost op: 10 september 2015, 10:34:20 »
@ Mokumer ... Arduin
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

Mokumer45

« Reactie #4 Gepost op: 10 september 2015, 10:37:54 »
@ Gent: hartelijke dank, weer wat geleerd.
Huiskamer: AVR: Sony STR-DN1010, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-505-4 met Shure M97xe of Orto

JanCl

• *
« Reactie #5 Gepost op: 10 september 2015, 10:42:53 »
Bedankt voor de snelle reacties.

De tablet is ongeveer op 50cm hoogte boven de vloerpas.
Die is zeker stevig genoeg, ik kan er zelfs op dansen :-) (als ik dat wil).
Meetrillen is onmogelijk omdat ze overal goed verankert is en op gemetste muurtjes ligt.

Het enige wat dus parten kan spelen is de hoogte. Het alternatief was van die satelieten of bookshelf speakers, ik heb een aansluiting klaar zitten in de muur, maar die zitten helemaal boven tegen het plafond.
Lijkt me dus nog minder interessant naar hoogte...

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
« Reactie #6 Gepost op: 10 september 2015, 11:13:56 »
Gewoon uitproberen dus en luisteren of het bevalt. Succes !

Mokumer45

« Reactie #7 Gepost op: 10 september 2015, 12:18:33 »
Meetrillen is onmogelijk? Vergis je niet in wat lage frequenties te weeg kunnen brengen. Mijn vloerstaanders stonden ook eerst gewoon op de vloer bestaande uit een betonnen onderlaag (de eigelijke vloer van de flat), daarop een ondertapijt van groene tegels van ?? en daarop een tapijten vloerbedekking van gemiddelde dikte. Hierbij stond er bij een beetje volume bij een film van alles en nog wat lekker mee te trillen. Pas nadat deze speakers op spikes met daaronder nog een metalen plaatje en rubberen voetjes geplaatst zijn, is dit verholpen. Ontkoppelen doet soms "wonderen".