Auteur Topic: Heftige discussies over drummers  (gelezen 4170 keer)

Han

• Moderator
    • studio
Re: Heftige discussies over drummers
« Reactie #30 Gepost op: 12 oktober 2015, 14:32:52 »
Het mooie van Bill Bruford is dat hij heel raar is, maar ook heel inventief en hij doet dingen waar je gewoon niet opkomt.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

autograph 12

« Reactie #31 Gepost op: 12 oktober 2015, 16:08:03 »
Jazeker, als je dit goed beluisterd is dit beter te doen dan bijv.Roxanne , Copeland is wel een van de strakste drummers ( ook zonder metronoom ), en strak spelen valt nog helemaal niet mee :)

In principe is alles te leren, maar vergeet niet de persoonlijkheid van een levende drummer.

Elke drummer slaat anders, m.a.w zet twee goede drummers die kunnen lezen in de studio en laat ze beide

hetzelfde nummer inspelen, je zal dan horen dat je twee verschillende ''sounds'' hebt opgenomen...ook al

spelen ze op dezelfde drumkit.

M.a.w  al speel je het exact na, klinkt als de partij, maar het zal altijd anders klinken.

Mooi voorbeeld hiervan is de beruchte Purdy schuffel...........luister maar es naar Purdy en Ricky Lawson bij

Steely Dan.

Het is trouwens de Purdy schuffel die  Jeff Porcaro naar zijn rossana beat te inspireren in combinatie met de

schuffels van John Bonham. Jeff noemde het een hybrid van deze ritmes.
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2015, 16:26:13 door autograph 12 »

autograph 12

« Reactie #32 Gepost op: 12 oktober 2015, 16:25:33 »
Het mooie van Bill Bruford is dat hij heel raar is, maar ook heel inventief en hij doet dingen waar je gewoon niet opkomt.

Daar heb ik jaren geleden van mogen genieten in het kleine Lantaarn het venster in Rotterdam, hij speelde

toen samen met een piano man, dacht Partic Moraz.

Het was zonder p.a of andere versterking! puur dus...en dat was genieten!!.

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #33 Gepost op: 12 oktober 2015, 20:32:46 »
Buddy who?.. Die ken d'r zelf geen klote van...

https://www.youtube.com/watch?v=VJh9W3Gcpmo
Dit was de andere kant van Buddy Rich.....https://www.youtube.com/watch?v=omID1prJHFo En dit is de reden dat hij zulke woedeaanvallen had.....hij was gewoon de beste, en dat wist ie donders goed.... https://www.youtube.com/watch?v=Nhfdbon4728
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2015, 21:12:21 door benjamin »
Meestal Sansui ES-200 weergevers, dan weer IMF TLS50 gemodificeerd, Thiel CS3, Sony TA5650, Beomaster 6000, Mark levinson 383.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

drums97

• *
« Reactie #34 Gepost op: 16 oktober 2015, 23:31:01 »
Ik volg deze discussie/topic omdat ik van hart en nieren drummer :wink2: ben en vindt de meningen en inbreng geweldig.
Inhoudelijk gaat het natuurlijk weer nergens over. Zoveel mensen, zoveel wensen,,,,,,,. :yeah:
Er is geen beste, of beter, want het is hoe dan ook smaak gebonden, gelinkt aan de muziek voorkeur.
Bijv. Mike Mangini kan, zowel qua techniek als gevoel als drummen, maar boeit mij totaal niet. Waarom; Dream Theater, come on.... Not my music.
Wil niks nietes nada zeggen want is "niet MIJN ding", wil niet zegggen dat IK wel 1% van zijn techniek wil bezitten om MIJN muziek te maken  ;D
Tot slot; zatmansgelul ;D ;D ;D ;D (zei hij die 1,5 ltr wijn op heeft >:D)
Neemt niet weg; Jefff is MIJN held!!!!

dozo

« Reactie #35 Gepost op: 16 oktober 2015, 23:45:52 »
Luister ook eens naar de drummers die vroeger in de Dutch Swing College Band hebben gespeeld (die hele Rhythme-sectie was trouwens top, vooral ook door Arie Ligthart op Banjo). Heel andere soorten muziek, maar in hun soort de absolute top.

Helemaal mee eens!

https://www.youtube.com/watch?v=6vtDLdSIlos

benjamin

« Reactie #36 Gepost op: 17 oktober 2015, 12:48:44 »
Ik volg deze discussie/topic omdat ik van hart en nieren drummer :wink2: ben en vindt de meningen en inbreng geweldig.
Inhoudelijk gaat het natuurlijk weer nergens over. Zoveel mensen, zoveel wensen,,,,,,,. :yeah:
Er is geen beste, of beter, want het is hoe dan ook smaak gebonden, gelinkt aan de muziek voorkeur.
Bijv. Mike Mangini kan, zowel qua techniek als gevoel als drummen, maar boeit mij totaal niet. Waarom; Dream Theater, come on.... Not my music.
Wil niks nietes nada zeggen want is "niet MIJN ding", wil niet zegggen dat IK wel 1% van zijn techniek wil bezitten om MIJN muziek te maken  ;D
Tot slot; zatmansgelul ;D ;D ;D ;D (zei hij die 1,5 ltr wijn op heeft >:D)
Neemt niet weg; Jefff is MIJN held!!!!
Jammer dat Jeffrey Porcaro overleden is ; een prachtige drummer.
Dit heb ik altijd al een miraculeus stuk drummen gevonden.  https://www.youtube.com/watch?v=18wzIaSzGvI
Meestal Sansui ES-200 weergevers, dan weer IMF TLS50 gemodificeerd, Thiel CS3, Sony TA5650, Beomaster 6000, Mark levinson 383.

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #37 Gepost op: 17 oktober 2015, 12:57:13 »
https://www.youtube.com/watch?v=TarlykOCZvQ

Luister naar de break op 2:15.

Ik had drumles van Frits Landesbergen begin jaren 80 en hoorde deze break en ik dacht: wtf, hoe doet hij dat?
Dus ik vroeg dat aan Frits en die zei: gewoon zo en hij liet het zien op zijn drumkit.

Die break had ik me in no time eigen gemaakt en ik deed hem nog ingewikkelder met twee basdrums, dus triolen op toms en twee basdrums en bouwde daar een hele drumsolo omheen. Dat is heel spectaculair drummen en eigenlijk niet zo ingewikkeld.

Als drummer zit je tot grote ergernis van familieleden vaak mee te tikken op muziek en ik merk dat ik na al die jaren nog geen enkele moeite heb met strak op de tel mee te tikken. Het is net als fietsen en zwemmen, even de routine ophalen en je bent er weer.

benjamin

« Reactie #38 Gepost op: 17 oktober 2015, 13:22:16 »
Mijn familie ergert zich niet aan mijn getik Pinokkio lange neus.
Veel dingen heb ik me eigen gemaakt door in gedachten voor te stellen hoe het werd gespeeld ,en opeens kon ik het zomaar spelen!
Nadat ik Buddy Rich in Singer Laren had gezien heb ik een jaar lang geen drumstok meer aangeraakt....DDD ( Diepe Drummers Depressie ). In dat jaar heb ik me via mijn gedachten een paar prachtige dingen bijgeleerd, zonder te oefenen.De break op 2.15 klinkt indrukwekkend , maar is inderdaad een makkie als je weet hoe hij in mekaar steekt.
De volgende terugslag heb ik gehad toen ik in Ahoy 3 meter achter deze man heb gestaan , weer een jaar geen stok aangeraakt :)) https://www.youtube.com/watch?v=oyKVYwBacAQ

benjamin

« Reactie #39 Gepost op: 17 oktober 2015, 13:52:29 »

drums97

• *
« Reactie #40 Gepost op: 22 oktober 2015, 23:00:25 »
Jammer dat Jeffrey Porcaro overleden is ; een prachtige drummer.
Dit heb ik altijd al een miraculeus stuk drummen gevonden.  https://www.youtube.com/watch?v=18wzIaSzGvI

Hey leuk, merk aan je dat je toch ook wel 'n echte fan Jeff bent?
Zijn maar weinig mensen die dit joetoep kanaal kennen. Fenomenaal wat die gast allemaal gedrumd heeft toch?  :yeah:

Vwb. de overige posts, weer veel gezien NICE! :cheer: THANX :armswing:

Helaas heb ik op dit moment even niet meer de mogelijkheid om te drummen (ivm. 3 kleine kids  ;D) en ligt de interesse er ook niet. Ik heb n tijdje rondgezweefd op 't drumforum (veel geleerd overigens) maar nu 't op een laag pitje ligt even niet.... 

benjamin

« Reactie #41 Gepost op: 27 oktober 2015, 01:01:23 »

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #42 Gepost op: 27 oktober 2015, 11:54:53 »
Zohee, dan heb je het toch over talent. Het is dan wel geen vreselijk moeilijke partij, maar ze is wel heel strak en minstens zo goed als Alex.

benjamin

« Reactie #43 Gepost op: 27 oktober 2015, 13:05:06 »
 :think: Tsjonge .... dit kan ze ook heel goed zeg , goeie genade !
https://www.youtube.com/watch?v=C00BpiE52mM&list=RDFIYDaqrfdL8&index=11
Dit is zo veelbelovend dat ze het verdient om gratis les van Neil Peart te krijgen !

Progjero

• *
« Reactie #44 Gepost op: 22 januari 2016, 20:32:24 »
Een drummer die heel veel kan is mooi. Maar ik vind het belangrijker dat een drummer weet wat hij of zij niet moet doen.

Een van mijn favoriete drummers is Mark Zonder. De slagwerker die jarenlang bij de progressieve metalband Fates Warning trommelde. Een drummer die techniek mixt met een subliem gevoel voor nuance. In tegenstelling tot een ongenuanceerde octopus als Portnoy (natuurlijk technisch niks mis mee), weet Zonder wat een song nodig heeft.

Draai voor de aardigheid het albums Inside Out eens van Fates Warning. Die drumpartijen zijn op zo'n prachtige en subtiele wijze ingepast. Het spel is vrij technisch, maar nooit overdadig. Net als Neil Peart weet Zonder van tempo te wisselen zonder dat je het echt in de gaten hebt. Dat is een kunst op zich.

Verder houd ik erg van een robuuste drummer als Gene Hoglan (Dark Angel, Strapping Young Lad, Death). Die beul kan alles. Zo klinkt ie bij Death alsof z'n drumstel ritmisch kloppend van de trap dondert. Niet voor niets wordt deze man 'God' genoemd. Prachtig.

Ach ja, zoveel goede drummers. Ik kan net zo goed genieten van een slagwerker die strak een simpele basis legt in 4/4 dan een technische duizendpoot. Zo lang het maar een doel heeft.