Auteur Topic: Heftige discussies over drummers  (gelezen 3460 keer)

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: Heftige discussies over drummers
« Reactie #60 Gepost op: 23 juli 2018, 08:04:31 »
Dat je al niet eens weet hoe je zijn naam schrijft geeft te denken. ;)
Ik vind de solo geweldig maar hij vertelt minder een verhaal dan Peart dat doet, wederom de mening van een fan en niet drum-kundige.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #61 Gepost op: 23 juli 2018, 14:04:03 »
Neil Peart heeft zeg maar vanaf "All the world's a stage" zich helemaal het leplazarus geoefend. Dagen van 10 uur oefenen waren heel gewoon. Peart is en was echter geen goede improvisator; hij richtte zich op vaste patronen, en ging die zo foutloos mogelijk herhalen, totdat je het idee kreeg dat hij de riffs zomaar uit zijn mouw schudde. Dat kon je heel goed horen op de solo op "Exit stage left", de drumsolo had inderdaad een verhaal, iets wat op "All the world's a stage" nog niet echt hoorbaar was. Die tussenliggende jaren tussen die twee albums heeft de meeste progressie voortgebracht in Peart zijn spel, daarna belandde hij naar eigen zeggen in een inspiratieloze fase, en hij nam zelfs lessen(!) bij verschillende grote drummers om zijn improvisatietechniek te verbeteren. En dat is een moeilijk gegeven: leren improviseren, feitelijk heeft Neil Peart een omgekeerde levensweg bewandeld in de drumwereld, van Dante Agostini overstappen naar wat "aanklooien" is meestal omgekeerd zoals andere grootheden de ladder opgeklommen zijn.
Neemt natuurlijk niet weg dat het spel van Peart tot veler verbeelding spreekt, en zijn ritmes met fijn spel op de bel van een ride bekken, in combinatie met syncopen op een loeistrak gespannen snare, heeft de harten van velen gestolen. Ook die van mij; hoewel ik bij Peart nog steeds het idee krijg vaak hetzelfde (virtuoze) riedeltje te horen krijg.
Neem je nu Ainsley Dunbar, dan heb je een drummer die met gemak het spel van Neil Peart kan spelen, maar daar ook weer het type persoon niet voor is; omdat zijn creativiteit vrijwel altijd de overhand neemt: Dunbar is moeilijk in een hokje te stoppen, ook omdat jazz en fusion een kolfje naar zijn hand zijn, iets waar Peart ook niet echt in thuis was. Gaandeweg de jaren is Dunbar wat minder heftig bezig achter de drumkit, en ook wat minder met zijn onnavolgbare bassdrumpatronen met een enkel pedaal, misschien is Ainsley Dunbar wel de snelste drummer met 1 bassdrum die in de rock heeft rondgelopen.

Peart en Dunbar zijn allebei meesters, maar op twee totaal verschillende gebieden in de drumwereld, het is in elk geval geen straf om beide heren te horen spelen.
Wharfedale Laser 100 mids, met IMF TL voor het laag, Philips ribbons, B&O receiver, Revox, Marantz en Loewe CD en DVD spelers.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

benjamin

« Reactie #62 Gepost op: 12 oktober 2018, 23:48:07 »
Nu twee weken op een tweedehands elektronische kit te hebben gespeeld, moet ik zeggen dat het niet in de verste verte te vergelijken is met akoestisch, de voordelen zijn geen burengerucht, en je kit is altijd juist gestemd, blijf nog wel ff door oefenen, kijken wat er uit te halen valt.

https://www.youtube.com/watch?v=WAe33sQxv6Q
Wharfedale Laser 100 mids, met IMF TL voor het laag, Philips ribbons, B&O receiver, Revox, Marantz en Loewe CD en DVD spelers.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #63 Gepost op: 13 oktober 2018, 06:22:05 »
Leuk! Leuk verhaal ook over Peart en Dunbar etc.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #64 Gepost op: 13 oktober 2018, 21:07:52 »
Nu twee weken op een tweedehands elektronische kit te hebben gespeeld, moet ik zeggen dat het niet in de verste verte te vergelijken is met akoestisch, de voordelen zijn geen burengerucht, en je kit is altijd juist gestemd, blijf nog wel ff door oefenen, kijken wat er uit te halen valt.

https://www.youtube.com/watch?v=WAe33sQxv6Q

Ik vind het helemaal niks. Dan liever een akoestische kit met gaasvellen.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

benjamin

« Reactie #65 Gepost op: 14 oktober 2018, 00:00:00 »
Elektronisch is totaal anders, de feeling, de afstanden van de rand van een tom naar het midden, de bassdrum heeft geen bounce, je zit eigenlijk op een dood stuk hout te kloppen. En die triggers met die pičzo's volgen gewoon niet exact wat je slaat. Op mijn akoestische zit ik veel beter te spelen, alles 'zakt een beetje door'. Er zit speling in je toms, je snare, je hi-hat, je bassdrum. En als je daar dertig jaar aan gewend bent, dan is elektronisch heel raar, het 'voelt' totaal anders, waardoor je automatisch weer anders gaat slaan.
Er gaat niks boven akoestisch, wat wel weer lekker is, dat ik nu met een hoofdtelefoon op zo tot 3 uur vannacht kan gaan spelen, ik heb er een dik tapijt onder gelegd, en je hoort een verdieping lager werkelijk helemaal niks, wanneer ik de (geļsoleerde) deur van de zolder dicht doe  ;D

benjamin

« Reactie #66 Gepost op: 14 oktober 2018, 00:01:31 »
 :yeah: hoeraaaa!!! een post PRECIES op klokslag twaalf! Dat kan alleen een drummer hahahaha

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #67 Gepost op: 14 oktober 2018, 00:25:25 »
Ik had een opnameruimte van 90m2 en kon daar gewoon midden in de nacht zo hard mogelijk slaan. Niemand die het kon horen, geluidisolatie.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

benjamin

« Reactie #68 Gepost op: 14 oktober 2018, 00:31:18 »
Oeff, iedere drummers natte droom. Als ik dat nu ga doen staat oom agent binnen een kwartiertje aan mijn deur  :o

benjamin

« Reactie #69 Gepost op: 4 december 2018, 23:23:39 »
Nu, vanaf 27 september elke dag half uurtje elektronisch, valt het verschil tussen akoestisch en elektronisch me steeds zwaarder, het is en blijft surrogaat. Het lijkt wel als je speelt je steeds achter de feiten aanloopt; de 'bounce' en feeling ontbreken t.o.v. gaasvellen, terwijl ik het snare-drummetje gewoon op kan spannen; het tipt niet aan akoestisch...............https://www.youtube.com/watch?v=kNUbTi0Y3ag