Auteur Topic: Loudness war... maar WAAROM?  (gelezen 2408 keer)

de-poelier

• *
Loudness war... maar WAAROM?
« Gepost op: 16 november 2015, 13:47:19 »
Ik kom veel tegen over al dan geen goede mastering e.d. En daarbij wordt vaak gesproken over de 'Loudness war' (https://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war).

Nou snap ik wel wat het inhoudt, maar het is mij nog altijd niet duidelijk WAAROM het gedaan wordt.

Vroeger, in de Jukebox, ja die snap ik. Maar nu? Het ene cd-tje klinkt luider dan het andere. Ja, so what?
En op de radio. Ik kan me niet voorstellen dat de loudness daar niet recht getrokken wordt voordat het de ether in wordt geslingerd. Dus dat is dan ook geen argument.

Kan iemand hier een lichtje op schijnen?

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
Re: Loudness war... maar WAAROM?
« Reactie #1 Gepost op: 16 november 2015, 19:57:55 »
Goeie vraag , ik hoorde laatst "Stairway To Heaven" van Led Zeppelin op Arrow classic rock en wat ze met die opname allemaal hebben geknoeid weet ik niet , maar er zaten allemaal "extraatjes" bij in de vorm van een soort reverb geluiden o.i.d.
Het resultaat klonk op mijn installatie echt voor geen meter, terwijl de originele CD die ik in bezit heb prima klinkt.
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale units, 4 Wharfedale Rank Arena mids en 3 Rank tweeters, Philips ribbons. Gereviseerd Grundig Rosita 6500 stereomeubel met Dual 1239. Denon DRA-550.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2015, 20:15:53 »
De zenders sturen alles nog een keer door een Optimod en dat is een extra gigantische bak compressie met een brick wall limiter er achter. Het gevolg is dat alle dynamiek er nu helemaal uit is geperst.

De loudness wars zijn begin jaren 90 begonnen door producers van platenmaatschappijen die inplaats van oren een soort dollarbiljetten aan het hoofd hebben hangen.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

de-poelier

• *
« Reactie #3 Gepost op: 16 november 2015, 20:54:37 »
Goeie vraag , ik hoorde laatst "Stairway To Heaven" van Led Zeppelin op Arrow classic rock en wat ze met die opname allemaal hebben geknoeid weet ik niet , maar er zaten allemaal "extraatjes" bij in de vorm van een soort reverb geluiden o.i.d.
Het resultaat klonk op mijn installatie echt voor geen meter, terwijl de originele CD die ik in bezit heb prima klinkt.

Ook heel vervelend, maar dat is niet wat er bedoeld wordt met de loudness war, namelijk dat het gemiddelde volume van de track/cd/lp omhoog geschroefd wordt wat een nadelige invloed heeft op de dynamic range van het geheel.

de-poelier

• *
« Reactie #4 Gepost op: 16 november 2015, 20:55:59 »
De loudness wars zijn begin jaren 90 begonnen door producers van platenmaatschappijen die inplaats van oren een soort dollarbiljetten aan het hoofd hebben hangen.

Dat verklaart voor mij nog niet het waarom.
Waarom zouden platenmaatschappijen meer verdienen aan luidere albums dan aan 'normale'?

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #5 Gepost op: 16 november 2015, 21:10:25 »
Zoals Han al suggereert zal het uiteindelijk allemaal wel weer om geld draaien.

En ik heb zo'n idee dat eenzelfde muziekje net zo ''lekker" op de klokradio van de buurvrouw moet klinken als bij iemand op de autoradio.
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale units, 4 Wharfedale Rank Arena mids en 3 Rank tweeters, Philips ribbons. Gereviseerd Grundig Rosita 6500 stereomeubel met Dual 1239. Denon DRA-550.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

de-poelier

• *
« Reactie #6 Gepost op: 16 november 2015, 21:12:52 »
Ja daar ga ik ook vanuit.

Maar ik ben zo benieuwd naar de motivatie. Waarom levert het nou meer geld op?

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #7 Gepost op: 16 november 2015, 22:00:57 »
Omdat als je een hardere CD draait tussen de zachtere, in een club of op de (locale) radio, dan vindt het niet aufiofiele volk hem beter klinken. Hij valt meer op en dus verkoopt hij beter.

Dat het nergens meer naar klinkt ontgaat het grote publiek.

Progjero

• *
« Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2016, 19:42:12 »
Het komt de huidige mp3-generatie ook prima uit. Want je merkt minder van de afgevlakte details, omdat het volume toch al opgeblazen was. Draai voor de aardigheid eens Metallica - Death Magnetic op je set via cd en vervolgens via een mp3-speler. Gek genoeg klinkt het album stukken beter op het laatste apparaat. De cd is een toonbeeld van clipping. Klinkt nergens naar.

Ik mag de dynamische eigenschappen van een album graag nachecken op een site als dr.loudness war. Dan zul je zien dat menig LP (ook van nu) veel dynamischer gemastered is dan een cd. De cd moet volgens veel engineers gelijk knallen en je overrompelen. Op zich is dat voor bepaalde genres niet altijd slecht hoor. Ik ken genoeg cd's die vrij hard gemastered zijn en die lekker veel impact hebben. Maar soms dan krijg je echt zo'n 'brickwalled' effect, waardoor elke nuance verloren gaat. Een ander gevolg is dat instrumenten als drums niet meer natuurlijk klinken. Nu zijn heel veel albumdrums al samples, maar ik wil toch wel kunnen horen dat hi-hats iets nagalmen of dat bekkens uitfaden in plaats van dat het geluid direct afgebroken is. Maakt het allemaal wat levendiger.

Overigens. Leuk vergelijkingsmateriaal. De metalband Iced Earth heeft het laatste album Plagues Of Babylon met dvd uitgebracht. Op die dvd staat ook de vinyl master. Die klinkt beduidend levendiger dan de cd-master. Niet dat er met laatstgenoemde veel mis is, maar het geheel is gewoon organischer. Staat ook een hele uitleg bij, waarom die keuze is gemaakt.

Ik heb zelf ook wel een paar albums zowel op vinyl als op cd en daar merk je het ook. Natuurlijk moet je het volume bij een platenspeler wat opschroeven, maar het verschil is soms belachelijk. Heel veel engineers 'vergeten' simpelweg dat muziek dichtslibt als je het volume van de basistrack opschroeft en gelijkstelt aan de uitschieters. Die uitschieters verdwijnen vervolgens boven de gehoorgrens. Ander nadeel is dat je bij zo'n harde cd de volumeknop terugdraait. Effect? Minder details. Zet je 'em harder, dan wordt het modderig.

Aan de andere kant moeten we ook weer niet te dramatisch doen. Een goed nummer blijft een goed nummer. Ook met een luide master.

Progjero

• *
« Reactie #9 Gepost op: 22 januari 2016, 20:25:06 »
Een voordeel voor platenmaatschappijen is trouwens dat een harde master ook in de auto voldoet.

morca

• **
  • Simuleren is geen vervanging voor nadenken.
« Reactie #10 Gepost op: 22 januari 2016, 23:48:11 »
Een voordeel voor platenmaatschappijen is trouwens dat een harde master ook in de auto voldoet.
Als je een goeie set hebt klinkt die oude juist beter imo.

Mazzel

Progjero

• *
« Reactie #11 Gepost op: 22 januari 2016, 23:58:46 »
Uiteraard

hklink

• *
« Reactie #12 Gepost op: 23 februari 2016, 10:49:16 »
"Pilot to Paradise" van Eloy
(CD uit 1989)

(CD uit 2005)

Te treurig voor woorden.
NAD C320BEE - NAD C542 - NAD C422 - Quad 22L2 - Sennheiser HD650 - Sennheiser HD600

Cowon D2+ - Fiio X1 - Sennheiser HD25 II Aluminium (25th anniversary edition)

Mokumer45

• Een zeer ge´nteresseerde 65plusser.
« Reactie #13 Gepost op: 23 februari 2016, 11:23:20 »
+1.

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #14 Gepost op: 23 februari 2016, 20:20:58 »
De professionele geluidsmensen met goede oren klagen hier al meer dan 20 jaar over, maar er gebeurt niets.

Momenteel is er een discussie over het geluid van de TV en dan niet alleen het keiharde en super irritante pokkenherriegeluid van de commercials, maar ook de veel te harde muziek achter het gesproken woord waardoor veel mensen moeite hebben met de verstaanbaarheid.

Neem daarbij de keiharde tunes van programma's als Voice of H, DWDD en dergelijke, de belachelijke geluidsnivo's van het juichende publiek bij Robert ten Brink en je zou wensen dat we terug gingen naar de jaren 60.

De Nederlandse film en TV serie is per definitie slecht verstaanbaar en mensen met een gehoorprobleem zijn toegewezen op de ondertiteling. Dit komt niet alleen door het geluid op zich, maar ook omdat de acteurs van tegenwoordig niet meer begrijpen wat articuleren inhoudt.

Dan kun je zeggen dat ik een gehoorprobleem heb, maar waarom kan ik dan Engelse en Amerikaanse series moeiteloos verstaan en waarom heb ik moeite met Nederlandse series en films?

De apparatuur kan veel meer dan die van 50 jaar geleden. Digitaal zijn er nauwelijks grenzen, maar de mensen die er mee omgaan waren vroeger beter? Wie het weet mag het zeggen.