Auteur Topic: JVC RX-888R naar Philips 42PFL3507  (gelezen 1990 keer)

TB

• *
JVC RX-888R naar Philips 42PFL3507
« Gepost op: 16 januari 2016, 16:45:56 »
Goedemiddag,

Ik wil mijn TV aansluiten op mijn versterker, maar ik vroeg me af welke kabel ik precies nodig heb,

Al geprobeerd:
- Coaxkabel, deze blijft niet goed vastzitten in digital in versterker
- Optische kabel, mijn tv heeft geen optische uitgang
- Standaard rood/wit tulips

Iets te weinig kennis van wat er nu wel zou moeten werken!

JVC RX-888R versterker. Zie aansluitingen hier:

Philips 42PFL3507

Alvast bedankt voor de reacties.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2016, 16:50:33 door TB »

Mokumer45

• Een zeer ge´nteresseerde 65plusser.
Re: JVC RX-888R naar Philips 42PFL3507
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2016, 17:27:56 »
Helaas kan ik het opschrift op je TV van de aansluiting rechts onder niet goed lezen, het onderste woord lijkt mij audio, maar wat er boven staat is niet te lezen voor mij. Graag even vermelden wat er staat. Dit zou wel eens het aansluitpunt op je T kunnen zijn.
Op je versterker/receiver moet je in het vak Digital In de bovenste aansluiting (met opschrift PCM/Dolby Digital/.....) gebruiken.
Is die kabel wel een gewone audio coax kabel en niet per ongeluk een TV coax kabel? Ik heb nl nog nooit mee gemaakt, dat die kabel niet goed paste of te los zat.

TB

• *
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2016, 17:52:47 »
Rechtsonder staat 'digital audio out'. Deze heb ik inderdaad aangesloten naar de 'digital in' op de versterker. Het lijkt er op dat dit dan een verkeerde coax kabel is. Heb je misschien een voorbeeld van een geschikte coax audiokabel?

Mokumer45

« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2016, 18:06:03 »
Nee, helaas niet. Heb geen voorbeeld liggen en kan geen foto's plaatsen.
Even via Google opzoeken en er komen tig voorbeelden en leveranciers te voorschijn.
P.S.: om het uit te proberen kan je een simpel tulp kabeltje gebruiken, desnoods een ader (de rode of de witte/zwarte) van een stereo analoog tulp kabeltje. Is niet ideaal, maar werkt wel (zelf uitgeprobeerd).

TB

• *
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2016, 18:08:36 »
Bedankt voor de reactie, ik zal dit proberen.

TB

• *
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2016, 18:01:33 »
Ik heb een goede audio coaxkabel aangesloten maar als ik op TV bij luidsprekerinstelling versterker selecteer staat er 'mislukt'. Dit kan waarschijnlijk toch niet op deze manier via mijn TV. Of ik moet nog iets kunnen instellen op mijn versterker waardoor dit automatisch gaat? Ik heb geen idee eigenlijk.

Zou iemand misschien op basis van de handleiding en mijn foto's kunnen zeggen wat ik het beste kan doen (welke kabels en welke in/uitgangen) om dit werkend te krijgen?

De handleiding: http://download.p4c.philips.com/files/4/42pfl3507h_12/42pfl3507h_12_dfu_nld.pdf

Mokumer45

« Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2016, 23:08:29 »
Zie handleiding TV blz 24 en 25 om het audio signaal naar de digitale uitaansluiting te schakelen en vervolgens een of twee blz. verder om het type signaal (meerkanaals oid genaamd) in te stellen. Dit is volgens mij de setting om het geluid via de digitale coax aansluiting en kabel naar je JVC digitale ingang te krijgen. Vervolgens op je JVC de juiste ingang activeren. Ik weet niet of er nog in het JVC menu iets ingesteld moet worden.

Bert69

« Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2016, 16:38:04 »
Nog even over die coaxkabel, even voor de zekerheid, je moet wel een digitale coaxkabel hebben en geen gewone standaard RCA, d.w.z. een kabel met duidelijk opschrift digitale coax 75 Ohm. Dan natuurlijk nog de aanwijzigingen van Mokumer45 volgen.

Dat gezegd hebbende kun je natuurlijk ook een gewone rood en witte tulp aansluiten op je tv bij de onderste rood (R) en witte (L) uitgang en bij de receiver op de rood en witte bij "tv-sound".

Als je geluid vanuit je tv komt (tv-uitzending) zal het toch niet meer zijn dan een standaard 2.0 stereo signaal!

Mokumer45

« Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2016, 17:17:13 »
@ Bert69: je kan hem idd ook zo aansluiten en dan heb sowieso stereo geluid. Maar als je het aansluit via een audio coax kabel en je hebt een media box (of een ...card, weet de naam zo gauw niet)  om HD-TV te kijken is er echt minimaal 1 zender, die standaard een meerkanaals audio signaal levert (Animal Planet HD - bij mij op kanaal 208) en een aantal zenders (waar onder alle Nederlandse publieke en commerciŰle zenders - bij RTL9 weet ik het niet) hebben de mogelijkheid om te schakelen van stereo naar een soort Dolby Surround signaal. Dit signaal wordt hoogstwaarschijnlijk ter plekke bij het uitzenden gegenereerd en is niet origineel.
Dat van die kabel klopt, er moet een originele audio coax kabel gebruikt worden.
Ik weet alleen niet zeker of dit via deze manier van aansluiten werkt, maar als er een HD-TV aansluiting is, zou ik niet weten waarom niet. Ik heb alles via HDMI aangesloten en mijn receiver als centraal aansluitpunt gebruikt. Alleen het audio signaal van mijn TV wordt via een optical verbinding naar mijn receiver gestuurd, omdat ik geen ARC heb. 

Bert69

« Reactie #9 Gepost op: 21 januari 2016, 00:59:28 »
Ooh, dat weet ik geen eens, ik moet je ook zeggen dat het me niet veel interesseert, ik heb nog een 3e gen. plasma tv van ca. 12 cm dik, komt voor een normale tv uitzending prima geluid uit. Films gaan via de soundbar met sub.

Maar laten even kijken naar wat de bevindingen zijn van TB  ;)

TB

• *
« Reactie #10 Gepost op: 21 januari 2016, 23:31:35 »
Zie handleiding TV blz 24 en 25 om het audio signaal naar de digitale uitaansluiting te schakelen en vervolgens een of twee blz. verder om het type signaal (meerkanaals oid genaamd) in te stellen. Dit is volgens mij de setting om het geluid via de digitale coax aansluiting en kabel naar je JVC digitale ingang te krijgen. Vervolgens op je JVC de juiste ingang activeren. Ik weet niet of er nog in het JVC menu iets ingesteld moet worden.
Dit heb ik inderdaad geprobeerd, maar krijg maar geen digitaal signaal binnen op mijn versterker. Er wordt steeds over HDMI ARC gesproken maar ik heb dus geen HDMI ingang op de versterker.

Nog even over die coaxkabel, even voor de zekerheid, je moet wel een digitale coaxkabel hebben en geen gewone standaard RCA, d.w.z. een kabel met duidelijk opschrift digitale coax 75 Ohm. Dan natuurlijk nog de aanwijzigingen van Mokumer45 volgen.
Even gecontroleerd en het is de juiste kabel.

Dat gezegd hebbende kun je natuurlijk ook een gewone rood en witte tulp aansluiten op je tv bij de onderste rood (R) en witte (L) uitgang en bij de receiver op de rood en witte bij "tv-sound".
Ook dit heb ik een tijd geleden geprobeerd, maar hier kreeg ik ook geen geluid mee binnen. Ik zou het nog eens kunnen proberen.

Mokumer45

« Reactie #11 Gepost op: 22 januari 2016, 00:19:55 »
@ TB: nee, dat weet ik ook wel, al lang gezien op de foto. Maar om het uitgaande signaal naar je digitale audio uitgang te krijgen, moet je wel al die stappen volgen, waarbij je helemaal aan het einde van de instelling aangeeft, dat je die coax audio uitgang activeert. Ik zal de hele procedure stap voor stap aan je doorgeven, zodra ik weer enige tijd heb.

@ Bert69: ik heb ook al een wat ouder flat screen breedbeeld TV toestel van voor het ARC tijdperk, maar aangezien er, zo ver ik weet en ervaren heb, op ALLE flatscreens hooguit een set zeer middelmatige speakers zit, ben ik al heel snel gaan zoeken naar een oplossing om het geluid van de TV via mijn audio te laten gaan. En na een aantal mislukkingen en opnieuw proberen heb ik dit voor elkaar gekregen Ook heb ik het radio geluid ook rechtstreeks van de media box van Ziggo (eigenlijk een UPC) box naar mijn receiver te leiden, zodat bij het luisteren naar digitale radio mijn TV uit kan blijven.

Bert69

« Reactie #12 Gepost op: 22 januari 2016, 02:17:15 »
@ Mokumer: waarschijnlijk hecht jij meer waarde aan audio bij of beter gezegd 'uit' de tv dan ik  ;).

@ TB: De tulp werkt waarschijnlijk ook niet zomaar, je zult hier ook naar alle waarschijnlijkheid je tv moeten vertellen dat hij het audio signaal uitstuurt via de analoge tulp en niet meer via zijn eigen speakers.
Maar je kunt beter eerst de uitleg van Mokumer volgen, digitaal naar de versterker lijkt me toch wat beter, ik denk. mischien  ^-^

erikjan

« Reactie #13 Gepost op: 22 januari 2016, 06:20:24 »
Bert: dat is eenvoudig op te lossen door het volume op de tv op 0 te zetten. ;) Soms is de oplossing simpeler dan je denkt.
ôWhat're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.ö
― Terry Pratchett, Eric

Mokumer45

« Reactie #14 Gepost op: 22 januari 2016, 13:13:29 »
Bij mijn weten staat er bij elke TV, die een analoge audio uitgang (een witte en rode tulp aansluiting) heeft en uiteraard aan staat, altijd automatisch een uitgaand  signaal op deze uitgang. Mocht dit niet zo zijn, svp even een correctie. Het zou nl ook nog pas kunnen werken als je in het TV menu de TV-speakers op "uit" zet.
Over simpel gesproken: uiteraard moet je receiver ook aan staan, moet er een analoog stereo kabeltje tussen deze uitgang op de TV en de ingang analoge audio TV op de Receiver zitten en moet je de juiste bronkeuze activeren - waarschijnlijk op het knopje "TV" op de afstandbediening van de JVC drukken in dit geval. En ja, het volume van de TV moet dan op 0 staan en de volumeknop op je Receiver moet je langzaam open draaien. Je kan dan eventueel nog in je TV menu de TV-speakers op "uit"zetten.
Dit zou volgens mij altijd moeten werken, dit werkte bij mij in ieder geval altijd met al mijn TV's en Receivers en versterkers.   
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2016, 13:18:16 door Mokumer45 »