Auteur Topic: Storende pieptoon van Yamaha YSP-2200 Soundbar  (gelezen 1534 keer)

Hippus

• *
Storende pieptoon van Yamaha YSP-2200 Soundbar
« Gepost op: 23 januari 2016, 16:07:03 »
Ik heb al een tijd het volgende probleem met mijn 3-jaar oude Yamaha YSP-2200 soundbar.
Ik hoor telkens een lichte snerpende pieptoon zowel wanneer mijn soundbar af als aan staat. Dit gaat over wanneer ik de stekker uittrek maar ik ben niet van plan dit telkens te doen wanneer ik 's avonds mijn televisie uitzet.
De pieptoon is op zijn luidst vlak na het uitzetten en hij dus in standby-modus komt te staan. Dat gepiep neemt pas na enkele uren in intensiteit af. 's Morgens hoor ik het nog heel zachtjes.
Iemand een idee aan wat dit kan liggen?
Kan dit te wijten zijn aan het feit dat de stekker in een stekkerdoos zit en niet rechtstreeks in de muur?

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: Storende pieptoon van Yamaha YSP-2200 Soundbar
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2016, 00:36:17 »
Lijkt me een schakelende voedingsrobleem.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Hippus

• *
« Reactie #2 Gepost op: 7 februari 2016, 22:42:56 »
Lijkt me een schakelende voedingsrobleem.
Als elektronica-leek zijnde, vraag ik me dan af: Gaat dit gepiep luider worden met de leeftijd van de soundbar?
Ik veronderstel dat de voeding dan dient te vervangen worden of bestaat er een andere oplossing voor?

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #3 Gepost op: 7 februari 2016, 23:05:54 »
Het is inderdaad de verwachting dat zo'n klacht blijft. Het kan een loszittende wikkeling van een spoel of trafo zijn en dat kan ingegoten worden en het kan ook het begin van een storing zijn. Of de hele voeding vervangen moet worden is niet zeker, de juiste onderdelen vervangen is vaak afdoende.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Hippus

• *
« Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2016, 15:59:18 »
Het is inderdaad de verwachting dat zo'n klacht blijft. Het kan een loszittende wikkeling van een spoel of trafo zijn en dat kan ingegoten worden en het kan ook het begin van een storing zijn. Of de hele voeding vervangen moet worden is niet zeker, de juiste onderdelen vervangen is vaak afdoende.
Dat wordt de soundbar binnen doen voor herstelling, vrees ik. Ik vind het toch wel opmerkelijk voor een Yamaha toestel van net geen 3,5 jaar oud. Gewoon pech hebben zeker?
Had ik dit kunnen voorkomen door de sounbar telkens uit de stekker te trekken? Heeft langdurig in de standby-modus staan hier soms invloed op?

Bert69

« Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2016, 03:24:46 »
Dat zou niet mogen, mijn versterker staat (wanneer niet in gebruik) ook altijd in stand-by. Alhoewel mijn Denon soundbar iets ouder is (6 1/2 jaar), herken ik het probleem van bijgeluiden om het zomaar even te noemen vooral als deze een paar uur aan staat.

Soms heb ik het gevoel dat die zomaar de geest zo kunnen geven, denk toch dat we hier te maken hebben met een matige vorm van klasse D versterking en/of voeding.

laserpower

• *
« Reactie #6 Gepost op: 5 april 2016, 11:44:36 »
Is het de adapter? voor de voet van mijn Philips TV had ik ook een adapter die een voor mij heel vervelende pieptoon had, mijn vrouw hoorde het niet :) Ik wel :-\

Hippus

• *
« Reactie #7 Gepost op: 5 april 2016, 17:55:25 »
Is het de adapter? voor de voet van mijn Philips TV had ik ook een adapter die een voor mij heel vervelende pieptoon had, mijn vrouw hoorde het niet :) Ik wel :-\
Mijn soundbar heeft geen adapter dus daar kan het niet aan liggen.

Bert69

« Reactie #8 Gepost op: 6 april 2016, 02:24:23 »
Toch maar eens een expert naar laten kijken, misschien is het geeneens een groot probleem.

Hippus

• *
« Reactie #9 Gepost op: 17 juni 2018, 23:50:07 »
Update: sinds een 2-tal weken produceert de soundbar ook die vervelende pieptoon wanneer hij aanstaat.
In stand-by modus kon ik het oplossen door de soundbar telkens uit de stekker te trekken. Momenteel piept de soundbar dus continu van zodra hij in het stopcontact zit.
Uiterst vervelend tijdens TV, Bluray, Apple TV kijken!  >:(