Auteur Topic: staande golf 47 Hz  (gelezen 2396 keer)

Mokumer45

• Een zeer geïnteresseerde 65plusser.
Re: staande golf 47 Hz
« Reactie #30 Gepost op: 22 februari 2016, 16:47:40 »
@ Ruud13: Hartelijk dank voor je reactie, maar de vertaling is het probleem niet. Het probleem is waar de de afkorting MLP voor staat. Ik heb er zelf een verklaring voor gemaakt, maar ik wilde controleren of die de juiste is.

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #31 Gepost op: 22 februari 2016, 22:30:14 »
Vraagje: MLP = Main Listening Position of zo iets? De enige uitleg, die ik kon vinden via Google en Wikipedia, was "My Little Pony" en dat wordt hier vast niet bedoeld.
Nou , Mokumer , op dit forum kan het alle kanten op dus je weet maar nooit....hahaha :yeah:
Wharfedale Laser 100 met IMF TL voor het laag, Philips ribbons, B&O receiver, Revox, Marantz en Loewe CD en DVD spelers,
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

morca

• **
  • Simuleren is geen vervanging voor nadenken.
« Reactie #32 Gepost op: 23 februari 2016, 11:43:17 »

Er bestaan geen staande golven die alleen uit een knoop bestaan. Als er sprake is van een knoop (jij noemt dat dan een dip) is er te allen tijde ook sprake van een buik (naar jouw idee een piek) binnen dezelfde staande golf. Het is zeg maar nooit een dip zonder een piek even geredeneerd vanuit jouw woordkeuze.
Altijd een piek bij een dip.......
Imo absoluut niet altijd,heb veel metingen langs zien komen.

Mazzel

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #33 Gepost op: 23 februari 2016, 12:31:27 »
Met metingen geldt ook: Shit in shit out.
Dips die ten gevolge van staande golven ontstaan hebben ook pieken ergens in de kamer, daar helpt geen lievemoederen aan.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Ruud13

« Reactie #34 Gepost op: 23 februari 2016, 14:17:40 »
Altijd een piek bij een dip.......
Imo absoluut niet altijd,heb veel metingen langs zien komen.

Er is in het geval van een staande golf(!) - en daar hebben we het hier over - te allen tijde spraken van een buik en minimaal twee knopen. Meer buiken en knopen kan ook maar nooit kan het één knoop - of zoals jij zegt een dip - zijn als het gaat over een staande golf. Ik denk dat je in de war bent met een dip in bijvoorbeeld het frequentieverloop als gevolg van een basstrap of zo je wilt de absorptie van geluid in een een herlmholtzresonator. Over een dergelijke dip - en dat is ook géén knoop - gaat het hier echter niet.
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2016, 14:21:43 door Ruud13 »

morca

• **
  • Simuleren is geen vervanging voor nadenken.
« Reactie #35 Gepost op: 23 februari 2016, 23:15:13 »
Er is in het geval van een staande golf(!) - en daar hebben we het hier over - te allen tijde spraken van een buik en minimaal twee knopen. Meer buiken en knopen kan ook maar nooit kan het één knoop - of zoals jij zegt een dip - zijn als het gaat over een staande golf. Ik denk dat je in de war bent met een dip in bijvoorbeeld het frequentieverloop als gevolg van een basstrap of zo je wilt de absorptie van geluid in een een herlmholtzresonator. Over een dergelijke dip - en dat is ook géén knoop - gaat het hier echter niet.
Nee dat laatste bedoel ik niet.
Wat jij zegt gaat niet in elke ruimte op....
Dat is van veel factoren afhankelijk imo.
Grote en vorm vd ruimte,en de tatale plaatsing daarin.
Mazzel

Ruud13

« Reactie #36 Gepost op: 24 februari 2016, 01:51:05 »
Nee dat laatste bedoel ik niet.
Wat jij zegt gaat niet in elke ruimte op....
Dat is van veel factoren afhankelijk imo.
Grote en vorm vd ruimte,en de tatale plaatsing daarin.

Ik weet dat je dat laatste niet bedoelt maar dat was van mij niet meer dan een voorbeeld van een situatie waarin er alleen sprake van een dip kan zijn. Het stukje tekst dat je vet maakte was om je duidelijk te maken dat het in het geval van alleen een dip niet kàn(!) gaan om een staande golf want bij het optreden van dat fenomeen is er naast dan twee knopen (jij noemt dat dippen) te allen tijde ook sprake van minimaal een buik (jij noemt dat een piek). Het kenmerk van een staande golf in een ruimte waarin wordt weergegeven is zeg maar dat er sprake is van minimaal twee knopen aan de uiteinden van de luchtkolom en één buik daar precies tussenin. Alles wat het minder is dan het voorgaande is géén staande golf. Het bestaan van een buik kan niet zonder knopen en er kunnen geen knopen bestaan zonder een buik. Kijk anders even onder het begrip staande golf. Bijvoorbeeld: https://nl.wikipedia.org/wiki/Staande_golf

bullseye!

• *
« Reactie #37 Gepost op: 28 februari 2016, 23:19:44 »
Ik heb ondertussen het volgende geleerd:
Ik heb last van 1/2 golf. Mijn huiskamer is 3,69m breed. Een hele golf is dan 7,38meter wat overeenkomt een frequentie van 46Hz, hetgeen erg dichtbij mijn meting komt. Tevens neem ik waar dat deze frequentie bij de beide muren versterkt is en in het midden tussen de muren verzwakt. Dit komt overeen met het model van een 1/2 staande golf.
Ik heb maar eens 1 speaker aangesloten en op de plek gezet waar ik een  subwoofer zou kunnen plaatsen, maar dat is ook bij de muur en geeft eenzelfde effect. Een subwoofer heeft dus niet veel zin, behalve dat ik daar makkelijk het volume van kan instellen. De ingebouwde equalizer heeft als laagste frequentie 63Hz. Als ik die een dB of 6 verlaag geeft dat iets verlichting. Ook heb ik geprobeerd om de receiver te vertellen dat ik een subwoofer heb en de front speakers op "klein" gezet. Als ik dan een crossover van 80Hz in stel is het effect ook minder omdat ik dan lage frequenties ga afsnijden. Dan reduceer ik praktisch gezien de luidsprekers tot boekenplank formaat.
Misschien zijn andere speakers die minder ver gaan in het laag wel een goede optie?

gr,
Richard.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #38 Gepost op: 28 februari 2016, 23:55:05 »
47 Hz zit in een gebied met nog veel muzikale inhoud dus dat weglaten geeft gemis van laag. Smalbandig wegfilteren zou verlichting moeten geven.
Je kamer is dus 1/2 golflengte breed maar de golf die 'staat' is, omdat ie heen en weer gaat, toch een hele en wel de grondtoon.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Ruud13

« Reactie #39 Gepost op: 29 februari 2016, 15:53:18 »
47 Hz zit in een gebied met nog veel muzikale inhoud dus dat weglaten geeft gemis van laag. Smalbandig wegfilteren zou verlichting moeten geven.
Je kamer is dus 1/2 golflengte breed maar de golf die 'staat' is, omdat ie heen en weer gaat, toch een hele en wel de grondtoon.

Ik heb lang geleden ook de frequentie waarin de lucht van mijn toenmalige woonkamer een geweldig storende staande golf kon ontwikkelen smalbandig weggefilterd uit het bronsignaal. Dat hielp weliswaar iets maar beslist onvoldoende omdat de frequenties in de buurt waarop dat dubbel T-netwerk stond afgestemd ook dartel meeronkte. Ergo, de dreun beperkte zich niet alleen tot één frequentie. Het filter werd dan ook uiteindelijk een stopband filter maar hoe leuk ook bedacht, dat er dan min of meer een gat zit hoor je wel. Door niet alles in dat gebiedje weg te halen klinkt het dan weliswaar wat beter maar als je dan lang aanhoudende tonen in dat laag hebt - denk dan aan stemmen in het pedaal van een orgel - krijgt de staande golf goed tot ontwikkeling te komen en dreunt de staande golf alsnog door de betonnen koker. Het is in die woonkamer nooit bevredigend opgelost. Niet zelden klonk rigoureus laagaf met een standaard Baxendall nog niet eens zo beroerd. Wel toentertijd een kwestie van sublimeren.