Auteur Topic: Sony CDP-X555ES: Hoe is het mogelijk???  (gelezen 1199 keer)

jwvanwijngaarden

• *
Sony CDP-X555ES: Hoe is het mogelijk???
« Gepost op: 19 mei 2016, 15:06:39 »
Hierbij mijn eerste post.
Begin jaren 90 heb ik ooit bij Staffhorst in Utrecht een Sony CD-speler gekocht, type CDP-X555ES. Dat was toen een best sjiek ding, gebruikte hem met zelfbouw buizen spul en Quad ESL63's. In die tijd heeft Rik Stoet de zes opamps in de uitgang vervangen door BurrBrown OP2604. Dat was toen in de mode.
Om een lang verhaal kort te maken: Op enig moment is het ding op zolder terecht gekomen, en in de vergetelheid. Jaren later kwam hij weer tevoorschijn en hing hij aan een oude Pioneer versterker uit mijn studenten tijd op de studeerkamer. Werd eigenlijk niet gebruikt. Vanmiddag heb ik hem naar aanleiding van berichten op het internet weer opgeduikeld. Ik heb het lensje met een wattenstokje met spiritus gereinigd, en de geleidestangen van het loopwerk met wat siliconenspray op een wattenstokje  gesmeerd en aangesloten op mijn installatie, een Primare I30 met B&W 805S luidsprekers. Hij doet het probleemloos, en het gekke is dat ik hem misschien wel mooier vind spelen dan mijn bij de versterker horende Primare CD31 speler. De speler heeft een soort van analoge rust en ruimtelijkheid. Daarnaast schuift het laatje een stuk stiller en soepeler in en uit. Bij mij komen twee vragen op:
1) Hoe is dit mogelijk, ben ik nou gek dat ik een 25 jaar oud ding mooier vind spelen dan de veel modernere Primare?
2) Zou de Sony nagezien moeten worden, of gewoon lekker genieten zolang het goed gaat? En als hij nagezien moet worden, tot wie zou ik me kunnen wenden?
Ik hoop op uw reactie.

blikjebier

Re: Sony CDP-X555ES: Hoe is het mogelijk???
« Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2016, 21:33:29 »
Mooi dat je weer geniet van een gouwe ouwe :)
Echter is het reinigen van de lens met schoonmaakspiritus niet zo'n goed idee.
Ik meen gelezen te hebben dat dit een waasje achter kan laten op de lens.
Naim CD5i | Chromecast Audio| SMSL M8 USB DAC | Naim Nait 5i | Monitor Audio RX1 > Atacama Nexus 5i

> Mijn set <

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Tapedeckforum
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2016, 10:13:07 »
Met een droog wattenstaafje napoetsen.
Informatie over bandrecorders en muziek

jwvanwijngaarden

• *
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2016, 16:55:47 »
Blikjebier en Sterremuur
Dank voor de tips, ik zal het lensje schoonvegen.
Voor wat betreft het nazien: na twee avonden intensief gebruik is me gebleken dat de gouwe ouwe alles prima doet. Geruisloos laatje, doodstil transport, heel snel inlezen en een gedecideerde klik van een relais bij het starten en stoppen van de weergave. Ook geen uitvallers of overslaan of wat dan ook, gewoon lekker spelen. Ik denk dat ik de servicebeurt nog maar even laat... If it aint broke, don't fix it zeggen de Engelsen.
Nogmaals dank voor de tips.
Jan Willem

Renewouters

• *
« Reactie #4 Gepost op: 21 mei 2016, 16:10:45 »
Re.1: marketingmachines van de audioindustrie (grote en kleine fabrikanten, media) blijken heel effectief te zijn :-)

Het mooiste voorbeeld vind ik nog steeds iets wat op (volgens mij) hifi.nl stond. Die waren helemaal lyrisch over een CD-speler want ze hoorden iets van beekjes kabbelen op de achtergrond die ze nooit eerder gehoord hadden. Omdat ik de muziek waar het over ging niet kende beluisterde ik het even via Spotify op mijn iPad. En verrek, er zat een mooi beekje op de achtergrond. Gewoon te horen met oordopjes van een tientje...

Frits Raaf

• Doe eens gek. Let op je spelling.
« Reactie #5 Gepost op: 21 mei 2016, 16:34:11 »
Ik heb ooit een recensie gelezen (ook op hifi.nl, dacht ik) over een heel erg high end cd-speler van weet -ik-veel hoeveel Euros, waar een simpel Sanyo loopwerk in zat.. Verder veel loze ruimte in de kast en een overbemeten voeding.
Kortom: volgens mij verschillen de meeste cd-spelers niet veel qua weergave.
Receiver: Denon DRA-1000
Cd-speler: Denon DCD-755AR
Versterker (tv): NAD C316BEE
Speakers Denon: Tanny Reveal
Speakers NAD: Eltax Monitor III Anniversary + Mordaunt Short MS-308 sub

Kermit

• Moderator
« Reactie #6 Gepost op: 21 mei 2016, 17:57:11 »
Die serie van Sony was erg mooi en degelijk gemaakt en dat kan niet voor een koopje. Ik heb zelf het topmodel gehad (CDP-X777ES) en dat ding woog 19(!) kilo. Daar lag echt geen betonplaat in om hem zwaar te maken.
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

Renewouters

• *
« Reactie #7 Gepost op: 23 mei 2016, 10:22:04 »
Bij de Philips CD850 Mark II hebben ze destijds een dikkere staalplaats onderop geschroefd omdat de concurrentie zwaardere spelers had. Maakte totaal niets uit voor het geluid maar het ding verkocht meteen een stuk beter... Dat is innovatie om je marges te verbeteren :-)

VanMar

• *
« Reactie #8 Gepost op: 20 december 2017, 23:40:16 »
Heb deze ook indertijd gekocht,was toen een referentie-model die soms beter werd bevonden dan de  777.
Ik koester de 555 en zal hem nooit wegdoen voor de warme klank die ik ervaar.Ook muzikaal is die dik in orde.
Enkel de draaiknop van de variable output kraakt.
Voor de rest nooit enig ongemak.
Blijkbaar nog van de tijd als je meer uit gaf je ook bouwkwaliteit ervoor terug kreeg.
Er zullen nu waarschijnlijk betere op de markt zijn, maar of die zo lang zonder problemen zullen werken is nog maar de vraag.