Auteur Topic: MQA zin of onzin.  (gelezen 1720 keer)

discocandy

• *
MQA zin of onzin.
« Gepost op: 8 juni 2016, 14:36:46 »
 :yeah: Ik zou zeggen schiet u maar. :yeah:

https://www.alpha-audio.nl/2015/04/demo-meridian-mqa/

Mijn idee. als je DAC de timing niet goed kan zetten en harde lijntjes om je geluid maakt dan heb je een k.u.t. DAC.
Heel mooi dat er weer een codec/hardware combi komt maar is meer marketing dan het waarde heeft.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: MQA zin of onzin.
« Reactie #1 Gepost op: 8 juni 2016, 18:54:38 »
Een verschil waarnemen van 5 microseconden, dat is dus 0.000005 x 340m/s= 1,7 mm. Deze 1,7 mm mag je hoofd dus niet bewegen om dit onderscheidingsvermogen in praktijk te brengen.
Waar dat onderscheidingsvermogen zich in tests uit wordt niet duidelijk uit het verhaal en we weten dus ook niet of het op muziekgebied aanwendbaar is.
Demotests met een flink "voor en na" de behandelingsverhaal leiden steevast tot waargenomen verschillen, zelfs wanneer er niets veranderd is.
Zowel Tidal als Meridian hebben baat bij een positief onderscheidend verhaal.

Ik heb als niet deskundige dus mijn twijfels.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

erikjan

« Reactie #2 Gepost op: 8 juni 2016, 19:21:20 »
Die 5 microseconden gaat over looptijd verschillen tussen linker- en rechteroor, niet over frequentiedomein. Beetje kolderiek verhaal.

Tevens: er wordt gedreigd met moeilijke wiskunde, en als je die al mocht begrijpen, dan is de natuurkunde vast te moeilijk. Jaja, dat doet me denken aan pseudowetenschap... ;)
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

discocandy

• *
« Reactie #3 Gepost op: 27 juni 2016, 16:32:44 »
Ik lees net dat MQA een lossy codec is.....
ze comprimeren alles boven de 22 kHz en vouwen dat in de bitjes 17-24 ma.w. je krijgt een 24 bits / 44.1 kHz audiofile.
of je dat hoort is een 2e natuurlijk..

entropy

« Reactie #4 Gepost op: 12 juli 2016, 17:37:33 »
Naar mijn mening is MQA een misser van Meridian. Met het geluid rommelen vind ik. Het schijnt dat er wordt gecompenseerd voor opnamecondities aan de hand van de meta-informatie in het geluidsbestand.

Ik heb een Meridian DAC en ben blij dat het geen MQA is.

erikjan

« Reactie #5 Gepost op: 12 juli 2016, 18:01:40 »
Ik lees net dat MQA een lossy codec is.....
ze comprimeren alles boven de 22 kHz en vouwen dat in de bitjes 17-24 ma.w. je krijgt een 24 bits / 44.1 kHz audiofile.
of je dat hoort is een 2e natuurlijk..

Ik zie je reactie nu pas... Maar je hebt wel eens begrepen dat CD's tot 22,05 Khz gaan? Het aantal bitjes staat daar weer los van. En lossy compressie hoeft helemaal niet zo erg te zijn. Mp3 op de hoogste resolutie is ook lossy, maar het is dubieus of je het kunt horen.

Het originele verhaal rammelt aan alle kanten, en stikt van de domme schrijfvauten: samling (waar sampling wordt bedoeld, de schrijver is in ieder geval wel consistent). Maar hij heeft niets van AD of DA conversie begrepen als je zijn verhaal leest. Wiskundig gaat het te ver voor hem. ;)
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

blikjebier

« Reactie #6 Gepost op: 13 juli 2016, 10:05:02 »
Ik heb het MQA verhaal gelezen en volgens mij heeft het heel veel overeenkomsten met het THX verhaal. Het is een licentieprogramma van Meridian, waarbij ze ook nog eens inzicht willen in de technieken van opname studio's. Het is een onzin techniek, want je kan aan de hand van een DAC helemaal niet borgen dat het bij jou thuis de weergave het beoogde resultaat gaat leveren zoals Meridian jou doen wil laten geloven. Volgens mij bepaald je luidspreker, de plaatsing er van en je luisterruimte het resultaat.
Naim CD5i | Chromecast Audio| SMSL M8 USB DAC | Naim Nait 5i | Monitor Audio RX1 > Atacama Nexus 5i

> Mijn set <