Auteur Topic: Wat ga ik kopen? Help!  (gelezen 1491 keer)

Subbuilder

Re: Wat ga ik kopen? Help!
« Reactie #15 Gepost op: 6 augustus 2016, 09:34:10 »
Andermaal. Mij gaat het niet om vermogen en ook niet om toeters en bellen. Puur om klankkwaliteit.
Als instapper en ondergrens had ik persoonlijk in dat gamma een avr1911. Niet bepaald een model waarmee ikzelf zou kunnen leven, maar hé, als het al is wat het budget toelaat, dan is het beter dan nix.
Een X2200 uitloopmodel koop je nu voor minder dan  €500. Zeker niet overdreven gezien het beschikbare budget.
Winstmarge trouwens nul, dus uit commerciële overwegingen hoef ik dat advies zeker niet te geven. Dan stop je het geld beter volledig in de speakers, waar wel nog wat winst kan behaald worden.
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #16 Gepost op: 6 augustus 2016, 09:40:02 »
Ik zou je toch eens deelname aan een goed doortimmerde blndtest aanraden.  (ik maak me hier ook schuldig aan een aanname over jou maar ik vermoed dat wanneer jij een versterker, "waarmee je niet zou kunnen leven maar hé", er feilloos uit had gepikt dat eeuwige roem en internationale bekendheid je deel zouden zijn geworden).
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

blikjebier

« Reactie #17 Gepost op: 6 augustus 2016, 11:04:36 »
Beste subbuilder, mij hoor je niet zeggen dat jij een dozenschuiver bent. Echter geen van jouw opmerkingen snijden hout.

Voorbeeld. Wat nou als de beste topicstarter geen grote luisterruimte heeft en dus ook geen grote luidsprekers hoeft te hebben.
Over het algemeen kan je dan af met een kleiner formaat luidsprekers. Hier kun je wat betreft geld en kwaliteit helemaal los gaan, want zoals ik eerder al schreef heb je ook monitor luidsprekers van 2000 euro per stuk. Dus je kan het zo gek maken als jij het wil. Indien je een luidspreker hebt met een nominaal vermogen van 80 watt is de Denon meer dan capabel. Je kan een hele mooie AVR komen van 3000 euro, maar geloof me die gaat niets verbeteren aan het geluid.

De topic starter kan indien hij nu niet tevreden is over het geluid beter eerst op zoek gaan luidsprekers en dan pas uitkijken naar een andere versterker indien deze niet capabel zou zijn. Dus advies: ga lekker luisteren
Naim CD5i | Chromecast Audio| SMSL M8 USB DAC | Naim Nait 5i | Monitor Audio RX1 > Atacama Nexus 5i

> Mijn set <

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #18 Gepost op: 6 augustus 2016, 12:16:49 »
Niet het vermogen maar de onderdelen.
Maar hé, de gangbare mening van de meerderheid van de vaste forumbewoners is blijkbaar dat ALLE versterkers hetzelfde klinken. Dus doe er je voordeel mee, met die kennis...
... alleen deel ik ze NIET.
Ik deel het ook niet dat alle versterkers hetzelfde klinken.
Moeten nog kabels en CD spelers bij.
Wharfedale Laser 100 mids, met IMF TL voor het laag, Philips ribbons, B&O receiver, Revox, Marantz en Loewe CD en DVD spelers.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

benjamin

« Reactie #19 Gepost op: 6 augustus 2016, 12:29:45 »
Waaruit je dan vervolgens weer kunt concluderen dat de weergevers de hoogste prioriteit hebben , daar van uit kies je het vermogen van versterking.
Tussen kabeltjes en CD spelers zijn ook al geen verschillen te horen.
Wharfedale Laser 100 mids, met IMF TL voor het laag, Philips ribbons, B&O receiver, Revox, Marantz en Loewe CD en DVD spelers.

Subbuilder

« Reactie #20 Gepost op: 6 augustus 2016, 18:04:47 »
Die Denon 1611 heeft heus geen 75w RMS op 5 laat staan 7 kanalen! :think:
In het allerbeste geval in stereo met normale vervormingscijfers en 50w in meerkanaals met hoge vervorming.
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

erikjan

« Reactie #21 Gepost op: 6 augustus 2016, 18:22:14 »
En heb je enig idee hoe ontzettend luid het dan staat te spelen?
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Subbuilder

« Reactie #22 Gepost op: 6 augustus 2016, 18:59:59 »
En heb je enig idee hoe ontzettend luid het dan staat te spelen?
Jawel. Zeker gevoelsmatig, omwille van de vervorming. :wink2:

ozmeister

• **
« Reactie #23 Gepost op: 6 augustus 2016, 19:04:04 »
Subbuilder ik vind het knap van je dat je na alle kritiek nog steeds zo'n enthousiast blijft vechten.
Eerst over de kabels en nu over versterkers.
Ik blijf je volgen op dit forum..

erikjan

« Reactie #24 Gepost op: 6 augustus 2016, 20:07:53 »
Jawel. Zeker gevoelsmatig, omwille van de vervorming. :wink2:
En wat vervormt er (heel veel) meer denk je? De versterker of de luidspreker?
― Terry Pratchett, Eric

Subbuilder

« Reactie #25 Gepost op: 7 augustus 2016, 01:46:40 »
Subbuilder ik vind het knap van je dat je na alle kritiek nog steeds zo'n enthousiast blijft vechten.
Eerst over de kabels en nu over versterkers.
Ik blijf je volgen op dit forum..
Bedankt! Ik heb nu eenmaal mijn eigen waarheid die na jaren ervaring is gegroeid en dan ook behoorlijk overeind blijft. De mate van kortzichtigheid van sommigen verbaasd me dan ook mateloos. Op een ander forum had ik gelezen dat de meeste leden hier toch wel erg "fundi" waren. Dat had mijn interesse gewekt om eens een kijkje te komen nemen. Ik begreep niet wat ze bedoelden. Ondertussen wel ;D.
(uiteraard begrijp ik dat anderen mijn visie als "breedzichtig" kunnen interpreteren, en dat is hun goed recht)

Anderzijds is de dynamiek van een forum als dit, me niet meer zo vreemd. Al zou de gemiddelde lezer het uitermate storend vinden dat er 2 pagina's kritiek moet komen op mijn simpele suggestie om de receiver mee te nemen in de overweging bij de aanschaf van een nieuwe set...
« Laatst bewerkt op: 7 augustus 2016, 02:04:36 door Subbuilder »

Subbuilder

« Reactie #26 Gepost op: 7 augustus 2016, 01:47:38 »
En wat vervormt er (heel veel) meer denk je? De versterker of de luidspreker?
Ik weet het niet... zou het de combinatie kunnen zijn?

benjamin

« Reactie #27 Gepost op: 7 augustus 2016, 01:54:55 »
Bedankt! Ik heb nu eenmaal mijn eigen waarheid die na jaren ervaring is gegroeid en dan ook behoorlijk overeind blijft. De mate van kortzichtigheid van sommigen verbaasd me dan ook mateloos.
Anderzijds is de dynamiek van een forum als dit, me niet meer zo vreemd. Al zou de gemiddelde lezer het uitermate vreemd en storend vinden dat er 2 pagina's kitiek moet komen op een simpele suggestie om de receiver mee te nemen in de overweging bij de aanschaf van een nieuwe set...
Zo'n receiver is totaal ondergeschikt aan de gekozen weergevers. Als jij serieuze subwoofers bouwt dan zou je dat als eerste moeten weten.
Ik heb vroeger een zelfbouw orgelbox met 24 Philips breedband speakers op een zelfbouw versterkertje van 2 (!) Watt aangesloten.
De ramen vielen nog net niet uit de kozijnen.

erikjan

« Reactie #28 Gepost op: 7 augustus 2016, 07:20:20 »
Ik weet het niet... zou het de combinatie kunnen zijn?

Op het moment dat de vervorming van 1 component een orde van grootte groter is (en dat is minimaal 1 orde van grootte bij luidsprekers, waarschijnlijk  zelfs 2 ordes) dan valt de vervorming van de versterker volledig weg.

Kortom, je kletst uit je nek, je zogenaamde ervaring ten spijt. Doe eens een dubbelblind test voordat je verder gaat. Je zult verrast worden.
― Terry Pratchett, Eric

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #29 Gepost op: 7 augustus 2016, 11:43:36 »
"de mate van kortzichtigheid" ?

Ik sta na meer dan vijfentwintig jaar mijn brood in audio te hebben verdiend nog steeds open voor de zogenaamde witte olifant die de door hem /haar benoemde verschillen in een blindvergelijk ook weet te bestendigen...
Er is naar mijn idee maar één gebied waar de 'niet fundi' creativiteit betonen en dat is het verzinnen waarom blindtests niet valide zouden zijn, ze het niet de moeite waard vinden of waarom ze er geen tijd voor hebben.
Je zou net zo goed kunnen stellen dat het vermeende waarnemen van mogelijke verschillen zonder verificatie een vorm van fundamentalisme is. Net als bij andere geloven zijn er tal van goden om uit te kiezen , het schurkt in elk geval meer tegen religie aan dan het hardnekkig ( dat geef ik grif toe)  willen controleren van waarnemingen.

groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....