Auteur Topic: banaanstekker past niet in speaker ingang.  (gelezen 1450 keer)

SoundByte

• *
banaanstekker past niet in speaker ingang.
« Gepost op: 7 oktober 2016, 16:28:27 »
Ik heb banaanstekkers gekocht voor een paar speakers. Maar de banaanstekker past niet. stekker haat maar een cm in het gat. En blijft niet zitten Wat doe ik fout?
(eerste ervaring met banaanstekkers)

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: banaanstekker past niet in speaker ingang.
« Reactie #1 Gepost op: 7 oktober 2016, 16:41:02 »
Vraagje: is de speaker wel geschikt voor banaanstekers?
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

blikjebier

« Reactie #2 Gepost op: 7 oktober 2016, 17:23:29 »
Of heb je per ongeluk een BFA plug gekocht?
Naim CD5i | Chromecast Audio| SMSL M8 USB DAC | Naim Nait 5i | Monitor Audio RX1 > Atacama Nexus 5i

> Mijn set <

SoundByte

• *
« Reactie #3 Gepost op: 7 oktober 2016, 17:48:03 »
Sorry, had een plaatje moeten bijsluiten.

Het zijn precies dezen:

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #4 Gepost op: 7 oktober 2016, 18:46:32 »
Dat zijn banaanstekers ja maar zijn de luidsprekers er geschikt voor?
groeten,
Arjan

blikjebier

« Reactie #5 Gepost op: 8 oktober 2016, 09:24:08 »
Wat is het merk en type van je luidspreker?
Naim CD5i | Chromecast Audio| SMSL M8 USB DAC | Naim Nait 5i | Monitor Audio RX1 > Atacama Nexus 5i

> Mijn set <

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Lichtbij
« Reactie #6 Gepost op: 9 oktober 2016, 10:26:17 »
Zitten er geen dopjes in?

Mokumer45

• Een zeer ge´nteresseerde 65plusser.
« Reactie #7 Gepost op: 9 oktober 2016, 13:11:02 »
Bananenstekkers? Sorry hoor en als je ze wilt gebruiken, prima. Maar in mijn opstelling(en): nooit! Het zit nooit trekbestendig vast en geeft een extra overgangsweerstand (weliswaar heel klein, maar waarom iets toevoegen, wat niet nodig is?) en zelfs 2x als je ze aan de uitgaande en binnenkomende kant gebruikt. Ik zou dan, als het toch moet, spades gebruiken. Die zitten in ieder geval echt vast. Bananenstekkers zijn uiteraard wel handig bij regelmatig wisselen, maar dat is naar mijn mening het enige voordeel.
Rechtstreeks vast zetten aan de connetors (om het pootje met een lus of door het oogje in het pootje (indien aanwezig) steken en dan stevig aandraaien) is in mijn ogen nog steeds de beste methode.
PS: ik heb ze zelf geprobeerd en ik vond het niet solide genoeg. 
« Laatst bewerkt op: 9 oktober 2016, 13:16:17 door Mokumer45 »

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Lichtbij
« Reactie #8 Gepost op: 9 oktober 2016, 21:19:52 »
Ik heb niks tegen banaanstekers.
Zit m.i. altijd steviger dan je netsteker, en dat is de eerste overgangsweerstand die je set tegenkomt.

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #9 Gepost op: 9 oktober 2016, 21:45:58 »
Eh ja maar die heeft meestal geen kringweerstand van minder dan 8 Ohm.. Verder vind ik banaanpluggen prima trouwens.
groeten,
Arjan

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #10 Gepost op: 11 oktober 2016, 10:16:57 »
Bananenstekkers? Sorry hoor en als je ze wilt gebruiken, prima. Maar in mijn opstelling(en): nooit! Het zit nooit trekbestendig vast en geeft een extra overgangsweerstand (weliswaar heel klein, maar waarom iets toevoegen, wat niet nodig is?) en zelfs 2x als je ze aan de uitgaande en binnenkomende kant gebruikt. Ik zou dan, als het toch moet, spades gebruiken. Die zitten in ieder geval echt vast. Bananenstekkers zijn uiteraard wel handig bij regelmatig wisselen, maar dat is naar mijn mening het enige voordeel.
Rechtstreeks vast zetten aan de connetors (om het pootje met een lus of door het oogje in het pootje (indien aanwezig) steken en dan stevig aandraaien) is in mijn ogen nog steeds de beste methode.
PS: ik heb ze zelf geprobeerd en ik vond het niet solide genoeg.

Onzin, een goede banaanstekker in een goede connector zit echt wel stevig vast en trek je er niet zomaar uit.
Die overgangsweerstand die je noemt is wederom onzin. Als je gelijk hebt zouden alle netstekkers dezelfde overgangsweerstand hebben, je hoofdtelefoon stekker ook en eigenlijk alles met een stekker.....
Rotel RC-1090 - Rotel RB-991 - Rotel RCD-991 - HDX-1000 - TDL Monitor

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #11 Gepost op: 11 oktober 2016, 11:00:51 »
Geen onzin, een netgevoed apparaat heeft een weerstand ( impedantie ) van een paar honderd Ohm, een luidspreker dipt soms naar 2-3 Ohm. Vier overgangsweerstanden kunnen dan naar verhouding mee gaan tellen.
Meestal kan het prima.
groeten,
Arjan

Mokumer45

• Een zeer ge´nteresseerde 65plusser.
« Reactie #12 Gepost op: 11 oktober 2016, 13:29:32 »
@ Pimmie 1968: helaas, ik moet je teleurstellen. Elke elektrische overgang/verbinding heeft een overgangsweerstand (hoe klein ook). En ik zeg ook niet, dat je het er zo maar uittrekt (de bananenstekker). Ik probeer alleen maar aan te geven, dat hij (veel) sneller los zal komen dan een vast gezette en stevig aangedraaide verbinding. Ik kan elke bananenstekker met enige (matige) kracht er uit trekken en dat lukt me echt niet met een vastgedraaide verbinding.

blikjebier

« Reactie #13 Gepost op: 11 oktober 2016, 15:47:30 »
@ Pimmie 1968: helaas, ik moet je teleurstellen. Elke elektrische overgang/verbinding heeft een overgangsweerstand (hoe klein ook). En ik zeg ook niet, dat je het er zo maar uittrekt (de bananenstekker). Ik probeer alleen maar aan te geven, dat hij (veel) sneller los zal komen dan een vast gezette en stevig aangedraaide verbinding. Ik kan elke bananenstekker met enige (matige) kracht er uit trekken en dat lukt me echt niet met een vastgedraaide verbinding.
Ben ik het niet mee eens. De banaan stekkers in mijn Naim zitten echt goed vast en trek je niet even los.

> Mijn set <

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #14 Gepost op: 13 oktober 2016, 00:02:34 »

Je mag me gerust teleurstellen hoor, geen probleem en ik ga er ook niet om strijden.
Elke verbinding heeft een overgangsweerstand en als het een goede verbinding is zal die weerstand nihil zijn.
Een stekker, wat voor exemplaar ook, die volgens jou makkelijk los komt is naar mijn mening van slechte kwaliteit.
Mijn speakers zijn aan beiden zijden aangesloten met banaanstekkers en daar moet ik flink aan trekken wil ik die los trekken. Een normale netstekker trek je nog makkelijker uit het stopcontact...
Rotel RC-1090 - Rotel RB-991 - Rotel RCD-991 - HDX-1000 - TDL Monitor