Auteur Topic: ''Harry Belafonte Sings the Blues'' live opname met Carmen Gomes  (gelezen 567 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PAP

  • *
  • Berichten: 18
''Harry Belafonte Sings the Blues'' live opname met Carmen Gomes
« Gepost op: 11 november 2016, 11:57:44 »
Dit klinkt interessant;  zondag 13 november 2016 - 15u in het Muziekcentrum van de Omroep;
Citaat
In de serie jazzconcerten, getiteld Favourite Albums, georganiseerd door het Muziekcentrum van de Omroep in samenwerking met http://www.soundliaison.com/, presenteren we top acts uit de Nederlandse jazz-scene. De musici maken een eigen versie van de plaat die bepalend was voor hun muzikale ontwikkeling.

Bijzonder is dat de concerten allemaal live worden opgenomen. U beleeft dus niet alleen een bijzonder concert, maar maakt ook deel uit van een opname die op CD wordt uitgebracht. Een uniek kijkje in de keuken, op een unieke plek: in onze Studio 2, de oudste radiostudio van Nederland.

Citaat
In de tweede aflevering van de serie jazzconcerten ‘Favourite Albums’ laat Carmen Gomes in MCO’s Studio 2 horen welke bron van inspiratie belangrijk was voor haar muzikale ontwikkeling: het album Belafonte Sings the Blues. 
https://www.youtube.com/watch?v=oKpiQ2qr6uo
Zangeres Carmen Gomes is stuwende kracht achter de band Carmen Gomes Inc. – een band die sinds 2006 met succes ‘Souljazz with a Blues Flavour’ voor het voetlicht brengt. Het melodische jazzy geluid wordt regelmatig van impulsen voorzien door nu eens bluesy en dan weer funky elementen. Carmen kan haar publiek betoveren en meevoeren naar tragische liefdes, groots en meeslepend, of naar verstild geluk, klein en intens. Op andere momenten kan Carmen Gomes Inc. echter ook swingen, stampen en knetteren.  De vier musici zijn in staat om te vertolken en te creëren, te soleren of op te gaan in het collectief.

Een beetje googlen levert een stapel goede recensies over haar op;
Citaat
"I've seldom heard recordings that were so successful in both performance and sound aspects.
Her style is bluesy and intimate with a sexy voice that's sweet as dark tupelo honey, and her interpretations are unerring. this intimate effort is one of the best and best-sounding jazz vocal albums to come along in many a day. Rad Bennett's review in the audiophile SoundStage Magazine

Citaat
‘Gomes heeft een bevallige, bluesy stem, die balanceert tussen sensuele overgave en beheersing. E. van den Berg - De Volkskrant

‘Als ze de blues zingt, klinkt ze alsof ze zo van het katoenveld is afgeplukt. In een gospelachtig nummer moet de luisteraar zich inhouden om niet halleluja te roepen.
Jeroen de Valk - Het Parool
 
‘Ze weet het grotendeels door haar zelf geschreven repertoire een weldadige expressiviteit mee te geven.
Bert Vuijsje - HP/De Tijd

'Carmen Gomes, een van de mooiste stemmen van Nederland' Angela Groothuizen

‘Gomes Sings “You better come on into my kitchen, ‘cause it’s going to be raining outdoors” and what a wondrous musical kitchen she possesses. The utensils are the thoughtfully played musical notes. The chef is Carmen herself, serving a dream-like melodic delicacy. We at Adore Jazz, play the music from Gomes’ new CD “Torn” with great joy.
Guy Zinger,  All About Jazz

‘Her style is bluesy and intimate with a sexy voice that's sweet as dark tupelo honey, and her interpretations are unerring. The musicians play to her and to each other and the ensemble is so tight that the four musicians breathe and move as one. There are some standards on the set that knocked me over with their fresh approach. Any singer can misplace a few accents and rhythms and come up with something that's original, but perhaps also uneasy and a little strange. Not Gomes, who has taken the songs to their bones and then restructured them to suit her style. Thus "Fever" doesn't sound like a cover of Peggy Lee; it sounds like a brand new take on a familiar song. You emerge from hearing it not thinking it's better or lesser than Lee's version, but that it's a valid new interpretation that could have come first.
Gomes creates a languid, bluesy version that is a little bit reminiscent of Bobbie Gentry while still coming across as quite original. It'll cast a spell over you’
Rad Bennet, SoundStage! magazine
 
 ‘Gomes intoneert intens ‘zwart’ en legt een bezieling in haar noten en tekstbehandeling, die je diep raakt. Hoe dichter Carmen Gomes bij haar grote voorbeeld Billie Holiday blijft, hoe beter. De weemoedige bluesklankrijkdom die de Amsterdamse zangeres in het middenregister produceert, doet de rillingen over je rug lopen. Het is een unieke combinatie van sensueel en cool zingen die typerend is voor Gomes’ interpretaties. Alles staat dan ten dienste van de klein gehouden zuivere emotie op de vierkante centimeter. Op haar eigen speelveld is Gomes ongenaakbaar.’ H.Invernizzi- resencent

‘En het belangrijkste is misschien wel dat ze de blues heeft. Niet letterlijk in de zin dat ze blues-songs zingt -wat af en toe wel gebeurt- maar in de zin dat haar stembuigingen doordrenkt zijn van alles waar de blues voor staat en dat is geen geringe prestatie.
Kees Polling -Trouw

 ‘Gomes schrijft mooie, intrigerende stukken, die ze zelf zeer overtuigend zingt. Gomes heeft door haar stem en composities weliswaar het voortouw maar het groepsgevoel spat van het eindresultaat af’’ Ton Ouwehand – Jazz
‘Amsterdamse die als jazzsinger wordt geafficheerd, maar veel meer is. Met haar schitterende, intiem sensuele stem kan ze alle kanten op. Een krant schreef: ‘Als ze blues zingt, klinkt ze alsof ze zo van het katoenveld is afgeplukt, bij een gospelachtig nummer ga je halleluja roepen.’ Hier geen gospel, maar halleluja is wel op zijn plaats. Ze swingt, ze bluest en er zijn soulinvloeden. Bijzonder - voor jazz - is dat ze zelf de nummers schrijft. Ze is daardoor ook singersongwriter. ‘Take a little time out’, ‘Dance until it’s over’ e.a. doen aan een jazzy Joni Mitchell denken. En in INC. spelen geweldige muzikanten. TROS TELETEKST CD RECENSIES- TON VAN BEMMEL
Peter Nørgaard - Ekstra bladet (Denemarken)
 
...Een ontspannend, elegant, gevoelig, volwassen bluesy geluid. Men hoeft niet zwart te zijn om de essentie van de blues te vangen....opvallend dat het zo goed gebeurt in Holland- maar factum est.
Jørgen Sørensen - Helsingør Dagblad (Denemarken)
 
Dé grote stem uit Nederland.
BT (Denemarken)
  ‘De nauwgezette dynamiek, het subtiele karakter en
de enorme rijkdom in nuances is misschien wel het
meest typerende van Carmen Gomes Inc.” F.Huser jazzflits 
‘Een spannende mix van souljazz met een tikje Blues.Op de stem van zangeres Carmen Gomes kun je alleen maar heel jaloers zijn’ - Flair
 ‘De vier-eenheid is een basis van waaruit beklijvende muziek wordt gemaakt . De afgelopen jaren zijn de nummers live als het ware in het kwartet geroeid. En dat hoor je...Verreweg de meeste nummers op de cd zijn van de hand van de zangeres en die heeft dus meer in haar mars dan alleen mooi zingen !’ Peter Beije- Haarlems dagblad
‘In de eerste plaats is deze cd opmerkelijk omdat vrijwel alle nummers, muziek en tekst, door Carmen Gomes zelf zijn geschreven. In de tweede plaats valt op hoe goed Carmen Gomes zingt. In de derde plaats lijkt de muziek helmaal niet uit Nederland te komen maar uit de binnenlanden van de Verenigde Staten…haalt met deze cd een mooi stukje muziek in huis van een zangeres waar we trots op mogen zijn” T. Beetz- Jazzism

‘Tot de toppers binnen de jonge garde behoort absoluut Carmen Gomes. Niet alleen omdat ze een perfecte stem voor het genre heeft en de gave van de doorleefde vertolking bezit, maar ook omdat ze zeer actief is als componiste en tekstschrijfster…’Sticks’ van Cannonball Adderley...In deze vlammende vertolking roept de zangeres in her heetst van de ’strijd’ herinneringen op aan Ella Fitzgerald.
Wim Schulpen - De Limburger

« Laatst bewerkt op: 11 november 2016, 13:15:17 door PAP »