Auteur Topic: Isolation Podium for speakers  (gelezen 2754 keer)

discocandy

• *
Isolation Podium for speakers
« Gepost op: 2 februari 2017, 20:24:39 »
Isolation Podium for speakers. Weer ééntje voor de gouden oortjes.....

https://www.youtube.com/watch?v=dW9-r83IvhI

turbomarco

• Audiofiel .....kuch
Re: Isolation Podium for speakers
« Reactie #1 Gepost op: 5 februari 2017, 02:14:45 »
Iets wat volgens de meting dus wel werkt .
diyma

erikjan

« Reactie #2 Gepost op: 5 februari 2017, 07:19:18 »
Je moet je alleen afvragen hoeveel invloed trillingen van de vloer uitwerking hebben op je speaker, en of dat ueberhaupt wel hoorbaar is. Mijn inschatting is van 'totaal niet'. Onderbouwing: het trillingsoppervlak van de vloer is heel groot (hele grote conus), en die trilling wordt echt wel overgebracht op de ruimte, daar heb je geen speakers voor nodig.

Daarnaast: onder de 16 Hz is het niet hoorbaar, dus je kunt je speakers wel dapper niet op 3 Hz laten reageren, maar dat was toch al niet hoorbaar.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Ruud13

« Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2017, 02:07:50 »
Je moet je alleen afvragen hoeveel invloed trillingen van de vloer uitwerking hebben op je speaker, en of dat ueberhaupt wel hoorbaar is. Mijn inschatting is van 'totaal niet'. Onderbouwing: het trillingsoppervlak van de vloer is heel groot (hele grote conus), en die trilling wordt echt wel overgebracht op de ruimte, daar heb je geen speakers voor nodig.

Daarnaast: onder de 16 Hz is het niet hoorbaar, dus je kunt je speakers wel dapper niet op 3 Hz laten reageren, maar dat was toch al niet hoorbaar.

Het klopt dat trillingen onder de ongeveer 20 hertz niet hoorbaar zijn. Dan gaat het erom dat de geproduceerde grondtonen lager dan die 20 hertz niet via de oren worden waargenomen. We nemen echter wel degelijk tonen lager dan die 20 hertz waar via het gevoel in ons lichaam. Denk dan aan hele lage tonen waarbij dan grote voorwerpen resoneren. Bijvoorbeeld een podium, muren, vloeren, plafonds maar ook de laagste grondtonen van een 32' orgelpijp in het pedaal. De C in het subcontraoctaaf van de stem - bijvoorbeeld een 32' bazuin - is goed voor 16,35 hertz als je over de grondtoon spreekt. Die grondtoon hoor je dan niet met je oren - alle boventonen natuurlijk wel - maar de grondtoon voel je dan wel. Er zijn nog wel tonen die veel lager in grondtoon komen die we ook moeiteloos kunnen voelen. Denk dat aan staande golven in grote ruimtes die op gang worden gebracht door de wind of verkeer rond de locatie om maar een voorbeeld te geven. Maar ook een minder goed uitgebalanceerde ventilator van een verwarming, de motor van een verwarmingspomp kunnen ook aardig subsonisch van zich laten horen. Veel van het geluid van deze bronnen kun je gewoon met je oren horen maar er zit ook niet zelden aardig wat onder de 20 hertz en dat voel je dan en mis je beslist in het totaal als je dat niet weergeeft. Er is vanzelfsprekend ook geluid dat zich boven de 20 hertz bevindt dat zowel via de oren als via de diverse onderdelen van ons lichaam wordt waargenomen. Dat is dan een combinatie van horen en voelen van de toon. 

erikjan

« Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2017, 08:12:36 »
Grappig dat we denken dat we alles voelen, maar een olifant niet. En die maakt best veel herrie in het infrageluid gebied. Ook daar zijn onze zintuigen veel minder goed dan we denken.
― Terry Pratchett, Eric

Ruud13

« Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2017, 17:55:56 »
Grappig dat we denken dat we alles voelen, maar een olifant niet. En die maakt best veel herrie in het infrageluid gebied. Ook daar zijn onze zintuigen veel minder goed dan we denken.

Maar even voor de duidelijkheid en het juiste begrip: ik denk beslist niet dat we alles voelen en sprak daar ook niet over. Lees m'n bericht maar even terug. Het ging er in mijn reactie op je bericht om dat we gemiddeld gesproken wel degelijk geluid met grondtonen beneden de 20 hertz waarnemen of zo je wilt niet in staat zijn om infrageluid te horen maar wel in staat zijn het gedeelte van het geluid dat tot het spectrum van het infrageluid behoort te voelen. Het spreekt voor zich dat die tonen dan wel een sterkte moeten hebben om ze te kunnen voelen. Een olifant die voorzichtig van zijn ene poot op de ander gaat staan produceert ongetwijfeld infrageluid maar als dat over een afstand van 100 meter tot de waarnemer moet komen zal dat
denk ik niet voelbaar zijn. Het zal daarbij beslist zo zijn dat de één voor wat het waarnemen van een grondtoon lager dan 20 hertz gevoeliger zal zijn dan de ander. Ongetwijfeld zijn er ook mensen die helemaal niks van infrageluid voelen maar dan praat je niet over gemiddeld gevoelige gevoelszenuwen. Er zijn ook zeker mensen die de component beneden het gebied waar het oor afhaakt, niet ervaren als voelen maar het geheel als horen ervaren. Onder het geheel versta ik dan grondtoon plus bijbehorende boventonen want de kale grondtoon komt in een natuurlijk gegenereerd geluid niet voor. De infrageluiden die we voor wat de grondtoon betreft alleen maar kunnen voelen kunnen overigens afgezien van laag in toonhoogte ook best luid zijn. Laat die er zonet er bijgehaalde olifant maar eens in een lomp galopje op je afkomen dan zul je zeker als hij dichterbij komt via de grond infrageluid voelen. Het is dus niet zo dat je voor het waarnemen van infrageluid bovengemiddeld gevoelige gevoelszenuwen moet hebben om die trillingen te kunnen waarnemen.

Je hebt dus gelijk als je zegt dat tonen beneden de 20 hertz niet hoorbaar zijn maar je slaat over dat er tonen beneden de 20 hertz wel degelijk gevoeld kunnen worden en je laat ook buiten beschouwing dat grondtonen in de regel harmonischen zullen bevatten die de toon hoorbaar maken.   

erikjan

« Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2017, 18:14:53 »
Je hoort en voelt 15 en 16 Hertz echt niet. Ga maar eens bij de olifanten staan, en het geluid maken doen ze niet door van de ene poot op de andere te gaan staan. Het gaat op vol volume en als communicatie middel. Dat staat volledig los van de mini aardbevingen die ze  veroorzaken door te lopen of te galopperen. Het geluid wordt in de borstkas van de olifant gemaakt, niet met de poten. Je voelt bij het lopen het dreunen in de grond, niet het infrageluid!

Er is maar weinig voelbaar beneden de 20 Hertz, veel minder dan jij lijkt te denken (en ik in het verleden ook overigens).

De verrassing dat olifanten zo actief met infrageluiden communiceren was groot en haalde de theorie dat mensen veel horen en voelen onder de 20 Hertz volkomen onderuit. Je kent een te grote waarde toe aan hoorbaarheid zeer laagfrequent geluid. Alles onder de 20 Hertz heet overigens infrageluid.

Neem maar eens geluid op bij een olifant, en speel dat versnelt af (verhoogt de frequentie). Je zult verrast zijn.
― Terry Pratchett, Eric

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2017, 20:29:25 »
Maar hoe zit het dan met een verschrikkelijke onweersbui ?
Daar zitten best behoorlijk lage frequenties tussen , die wel degelijk voelbaar zijn , en ook ver onder de 20 Hz gaan.
Meestal Sansui ES-200 weergevers, dan weer IMF TLS50 gemodificeerd, Thiel CS3, Sony TA5650, Beomaster 6000, Mark levinson 383.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

erikjan

« Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2017, 22:49:55 »
Daar zitten schokgolven in, en die stoten allerlei frequenties aan, en zorgen voor trillingen. Die laatste zul je voelen.
― Terry Pratchett, Eric

Ruud13

« Reactie #9 Gepost op: 25 februari 2017, 00:23:32 »
Je hoort en voelt 15 en 16 Hertz echt niet. Ga maar eens bij de olifanten staan, en het geluid maken doen ze niet door van de ene poot op de andere te gaan staan. Het gaat op vol volume en als communicatie middel. Dat staat volledig los van de mini aardbevingen die ze  veroorzaken door te lopen of te galopperen. Het geluid wordt in de borstkas van de olifant gemaakt, niet met de poten. Je voelt bij het lopen het dreunen in de grond, niet het infrageluid!

Er is maar weinig voelbaar beneden de 20 Hertz, veel minder dan jij lijkt te denken (en ik in het verleden ook overigens).

De verrassing dat olifanten zo actief met infrageluiden communiceren was groot en haalde de theorie dat mensen veel horen en voelen onder de 20 Hertz volkomen onderuit. Je kent een te grote waarde toe aan hoorbaarheid zeer laagfrequent geluid. Alles onder de 20 Hertz heet overigens infrageluid.

Neem maar eens geluid op bij een olifant, en speel dat versnelt af (verhoogt de frequentie). Je zult verrast zijn.

Om te beginnen: je leest erg slecht. Dat wat jij  "het infrageluid maken" noemt gaat namelijk niet om het deels infrageluid maken van een olifant dat ik als voorbeeld gaf: het van de ene poot op de andere gaan staan. Dat ik niet jouw voorbeeld gebruik om te vertellen over het maken van infrageluid wil natuurlijk niet zeggen dat het voorbeeld dat jij gaf de enige manier is waarop het beest infrageluid kan produceren. Ja dus je voelt bij het galopperen van de olifant het dreunen op de grond en geloof me maar bij die activiteit ontstaat ook deels infrageluid. Er zijn overigens duizenden omstandigheden waarbij infrageluid kan ontstaan. 

Dat je zegt dat een toon van 15 hertz niet hoor- of voelbaar is, is naar mijn idee baarlijke flauwekul. Zoals eerder gezegd is sec een sinustoon van 15 hertz niet hoorbaar maar afhankelijk van de sterkte is een sinus van die frequentie wel degelijk voelbaar. Afgaande op wat jij beweert zou infrageluid van 15 hertz of lager niet voelbaar zijn. Wat gek dat de C in het subcontraoctaaf van een Bazuin 32' alleen maar zo realistisch laag kan klinken tijden weergave als je luidsprekers in staat zijn om op niveau tot een hertz of 15 kunnen gaan. Als je de grondtoon niet zou voelen zou de luidspreker ook niet zo laag hoeven gaan. Als orgelgek pur sang heb ik met dit fenomeen uitputtend geëxperimenteerd.

Ruud13

« Reactie #10 Gepost op: 25 februari 2017, 00:41:06 »
Daar zitten schokgolven in, en die stoten allerlei frequenties aan, en zorgen voor trillingen. Die laatste zul je voelen.

O en alleen de schokgolven veroorzaken trillingen die dan vervolgens voelbaar zijn en de component infrageluid - ook trillingen toch - maar die voel je dan niet? Wat is er zo bijzonder aan infrageluid afgezien van het gegeven dat het gaat om frequenties beneden de 20 hertz? Ongeveer de frequentie waarbij we met ons oor de trilling van het geluid in de lucht niet meer kunnen waarnemen.

erikjan

« Reactie #11 Gepost op: 25 februari 2017, 09:03:18 »
Ruud, je gaat al de mist in als je denkt dat het stampen van een olifant infrageluid produceert, dat is wat ik betoog.

Ben je wel eens in een dierentuin geweest, en heb je het geluid van olifanten gehoord? Nee, want dat kun je niet, dat is infrageluid, en per definitie onhoorbaar. En reken maar dat ze geluid maken! Alternatief, ga eens naar de paringsroep van een krokodil of alligator luisteren. Wedden dat je ook die gewoon niet hoort of niet voelt? Je kunt alleen aan het wateroppervlak zien dat er iets gebeurt, maar het zeker niet horen.

Je verhaal is op nog andere plaatsen niet zo sterk, er zijn bijzonder weinig speakers in staat om 15 Hz op fatsoenlijk niveau weer te geven.

Een trilling is niet per definitie infra geluid! Infra geluid: is geluid (longitudinale golven), waar trillingen ook oppervlakkig kunnen zijn, een donderslag kan een oppervlakkige trilling aanstoten. Hoe ga je onderscheiden of de donderslag die je hoort 15 Hz (onhoorbaar) of 20 Hz is? Niet, want het is een schokgolf, en die bevat weer heel veel frequenties...
― Terry Pratchett, Eric

Ruud13

« Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2017, 16:17:32 »
Ruud, je gaat al de mist in als je denkt dat het stampen van een olifant infrageluid produceert, dat is wat ik betoog.

Ben je wel eens in een dierentuin geweest, en heb je het geluid van olifanten gehoord? Nee, want dat kun je niet, dat is infrageluid, en per definitie onhoorbaar. En reken maar dat ze geluid maken! Alternatief, ga eens naar de paringsroep van een krokodil of alligator luisteren. Wedden dat je ook die gewoon niet hoort of niet voelt? Je kunt alleen aan het wateroppervlak zien dat er iets gebeurt, maar het zeker niet horen.

Je verhaal is op nog andere plaatsen niet zo sterk, er zijn bijzonder weinig speakers in staat om 15 Hz op fatsoenlijk niveau weer te geven.

Een trilling is niet per definitie infra geluid! Infra geluid: is geluid (longitudinale golven), waar trillingen ook oppervlakkig kunnen zijn, een donderslag kan een oppervlakkige trilling aanstoten. Hoe ga je onderscheiden of de donderslag die je hoort 15 Hz (onhoorbaar) of 20 Hz is? Niet, want het is een schokgolf, en die bevat weer heel veel frequenties...

Wat infrageluid is, is me allang bekend. En ja ik weet ook dat geluid met een grondtoon van 15 hertz zich voor wat de grondtoon betreft behoort tot infrageluid. Waarom je zo nadrukkelijk meldt dat trillingen niet per definitie tot het infrageluid behoren is me niet duidelijk want ik heb nergens gezegd dat trillingen (in zijn algemeenheid) tot het infrageluid behoren. Als je even terugleest in mijn berichten kun je lezen dat ik heb gezegd dat infrageluid trillingen zijn waaraan nog toegevoegd werd dat het bij infrageluid gaat om trillingen beneden de 20 hertz. Ik denk dat je wederom hier weer laat merken dat je m'n berichten nogal beroerd leest.

Hoe je er bij komt dat een olifant niet in staat is om met zijn poten deels(!) infrageluid te produceren begrijp ik niet goed. Het infrageluid komt dan weliswaar niet uit het lichaam van de olifant zelf maar als de poten op de grond terecht komen kan dat moeiteloos deels(!) infrageluid veroorzaken waarbij dat het resoneren van de grond onder het beest qua toonhoogte afhankelijk is van de samenstelling van de grond. Voor het opwekken van infrageluid heb je overigens niet zo'n zwaar beest als een olifant nodig want als je zelf stevig op een podiumvloer vloer danst kan deze in resonantie komen en kan de grondtoon zich onder die 20 hertz bevinden en dan is er wat de opgewekte toon betreft sprake van infrageluid. Vanzelfsprekend zal er sprake van een som van die onhoorbare grondtoon plus harmonischen van die grondtoon zijn waarbij dan die harmonischen zich in het hoorbare spectrum bevinden.

Dat er maar weinig luidsprekers zijn die 15 hertz op niveau kunnen weergeven is beslist waar máár dergelijke weergevers bestaan wel. Is mijn verhaal niet zo sterk omdat er maar weinig luidsprekers zijn die niet op niveau die 15 hertz kunnen weergeven. Wat is dat voor lulkoek? Het gaat er in deze toch om of zo'n luidspreker bestaat en het daarmee lukt om het subcontraoctaaf vanaf de laagste noot weer te geven? Wat heeft daar de hoeveelheid luidsprekers mee te maken die in staat zijn dat te kunnen? Geldt er in deze een ondergrens voor het aantal luidsprekers dat in het subcontraoctaaf tot toonhoogte Es (19,45 hertz) op niveau blijft?

Hoezo infrageluid wordt niet gevoeld?...

Infrageluid wordt veroorzaakt door geluidsgolven waarvan de frequentie zo laag ligt, dat het menselijk oor dit niet meer als geluid kan waarnemen, tenzij het geluid een zeer hoog geluidsniveau heeft. Het geluid wordt dus niet door het oor gehoord, maar door het lichaam gevoeld. * Meestal ligt de frequentie van infrasone trillingen tussen de 0,001 en 16 Hertz. Veelal legt men de zogeheten "onderste gehoorgrens" (de bovengrens van infrageluid) bij 20 of 30 hertz. Het ''American National Standards Institute'' hanteert een grens van 20 Hz. Het grensgebied tussen normaal hoorbaar en infrasoon geluid wordt laagfrequent geluid genoemd. De geluiden met frequenties ''boven'' de gehoorsgrens heten ultrageluid of ultrasoon geluid. De sterkte van infrageluid wordt gemeten in Pascal (Pa) of hectopascal (hPa).

Bron [http://www.knmi.nl/seismologie/uitleg_infrasound/index.html ''Infrasound data - Uitleg over infrageluid metingen en detecties'']. KNMI

* zin vetgemaakt door mij

« Laatst bewerkt op: 25 februari 2017, 17:51:54 door Ruud13 »

erikjan

« Reactie #13 Gepost op: 25 februari 2017, 18:31:05 »
Zoals ik al eerder heb aangegeven blijkt infrageluid veel vaker voor te komen dan JIJ lijkt te denken. Je bent nooit in staat geweest om dat waar te nemen ondanks je claims. Dat maakt je ongeloofwaardig op dit punt. Daar lees je iedere keer overheen (over slecht lezen gesproken...).

En nee, niet iedere trilling van <20 Hz is direct infrageluid, een stampende olifant brengt grond in trilling maar niet de lucht, en zeker niet op volume. Die grond trilling neem je waar. Jij verwart dat met infrageluid.

Overigens is het door het KNMI aangehaalde instituut zeker geen officiele instantie, een referentie die je niet van een wetenschappelijke organisatie zou verwachten. Tevens is de gepubliceerde informatie achterhaald zoals ik al heb aangegeven.

Probeer het eens. Je zult verbaasd worden. Ook jij hebt, net als ik, geen gouden oren of bijzondere lichaamssensoren.

Citaat
Dat er maar weinig luidsprekers zijn die 15 hertz op niveau kunnen weergeven is beslist waar máár dergelijke weergevers bestaan wel. Is mijn verhaal niet zo sterk omdat er maar weinig luidsprekers zijn die niet op niveau die 15 hertz kunnen weergeven. Wat is dat voor lulkoek? Het gaat er in deze toch om of zo'n luidspreker bestaat en het daarmee lukt om het subcontraoctaaf vanaf de laagste noot weer te geven? Wat heeft daar de hoeveelheid luidsprekers mee te maken die in staat zijn dat te kunnen? Geldt er in deze een ondergrens voor het aantal luidsprekers dat in het subcontraoctaaf tot toonhoogte Es (19,45 hertz) op niveau blijft?

Die luidsprekers zijn dermate zeldzaam dat ik betwijfel of je die vaker hebt kunnen beluisteren. Dat is geen lulkoek. Jij hebt die niet thuis, en ik ook niet. Jij claimt

Citaat
Wat gek dat de C in het subcontraoctaaf van een Bazuin 32' alleen maar zo realistisch laag kan klinken tijden weergave als je luidsprekers in staat zijn om op niveau tot een hertz of 15 kunnen gaan. Als je de grondtoon niet zou voelen zou de luidspreker ook niet zo laag hoeven gaan. Als orgelgek pur sang heb ik met dit fenomeen uitputtend geëxperimenteerd.

hiermee uitputtend te hebben geexperimenteerd. I call your bluff in deze.

Toevoeging: https://en.wikipedia.org/wiki/Brown_note was een interessante aflevering.
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2017, 18:40:09 door erikjan »
― Terry Pratchett, Eric

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #14 Gepost op: 25 februari 2017, 18:33:56 »
Het geluid wordt dus niet door het oor gehoord, maar door het lichaam gevoeld. *

Misschien vandaar dat sommige dieren veel eerder dan mensen een zwaar onweer opmerken ?
Meestal Sansui ES-200 weergevers, dan weer IMF TLS50 gemodificeerd, Thiel CS3, Sony TA5650, Beomaster 6000, Mark levinson 383.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.