Auteur Topic: Isolation Podium for speakers  (gelezen 2755 keer)

johncs

• **
Re: Isolation Podium for speakers
« Reactie #15 Gepost op: 25 februari 2017, 19:36:38 »
Ik denk dat dit weer zo'n product is om hele domme mensen geld af te pakken, en heel aan ze te verdienen!!! :armswing:
gr
John

Ruud13

« Reactie #16 Gepost op: 25 februari 2017, 20:47:46 »
Zoals ik al eerder heb aangegeven blijkt infrageluid veel vaker voor te komen dan JIJ lijkt te denken. Je bent nooit in staat geweest om dat waar te nemen ondanks je claims. Dat maakt je ongeloofwaardig op dit punt. Daar lees je iedere keer overheen (over slecht lezen gesproken...).

En nee, niet iedere trilling van <20 Hz is direct infrageluid, een stampende olifant brengt grond in trilling maar niet de lucht, en zeker niet op volume. Die grond trilling neem je waar. Jij verwart dat met infrageluid.

Overigens is het door het KNMI aangehaalde instituut zeker geen officiele instantie, een referentie die je niet van een wetenschappelijke organisatie zou verwachten. Tevens is de gepubliceerde informatie achterhaald zoals ik al heb aangegeven.

Probeer het eens. Je zult verbaasd worden. Ook jij hebt, net als ik, geen gouden oren of bijzondere lichaamssensoren.

Die luidsprekers zijn dermate zeldzaam dat ik betwijfel of je die vaker hebt kunnen beluisteren. Dat is geen lulkoek. Jij hebt die niet thuis, en ik ook niet. Jij claimt

hiermee uitputtend te hebben geexperimenteerd. I call your bluff in deze.

Toevoeging: https://en.wikipedia.org/wiki/Brown_note was een interessante aflevering.

Waar kun jij uit opmaken dat ik geen weet heb de hoeveelheid zaken die met het fenomeen infrageluid van doen heeft?

Waarom betwijfel je dat ik vaker naar luidsprekers heb kunnen luisteren die in staat zijn om tot 15 hertz op niveau te kunnen weergeven? Was jij daar bij dan? Dat ik ze nu niet in huis heb zegt niets over dat wat ik allemaal aan luidsprekers en subwoofers over de vloer heb gehad en waar ik heel uitvoerig mee heb kunnen experimenteren. Ik scheef in het verleden recensies voor een muziekblad "Luister" en voor een blad voor beeld en geluid HVT en kreeg op grond daarvan in de loop der jaren flink wat audioapparatuur over de vloer w.o. ook diverse luidsprekers en subwoofers die in staat waren om de genoemde 15 hertz op niveau te kunnen weergeven.

Ik vind het overigens nogal respectloos of beter gezegd behoorlijk onbeschofte dat je wat ik meld over m'n activiteiten op gebied van experimenteren op geluidsweergavegebied schaamteloos in twijfel trekt zonder dat hard te kunnen maken.

erikjan

« Reactie #17 Gepost op: 25 februari 2017, 21:28:20 »
Nee, jij maakt in niets hard wat dan de luidsprekers zijn die zo laag kunnen. Daarnaast trek je mijn goed onderbouwde verhaal volledig in twijfel, sterker nog, jij weet het beter... Nee, je geeft geen enkel steekhoudend argument. Je bent zelf redelijk onbeschoft met je opmerkingen dat ik je verhaal niet zou lezen terwijl overduidelijk is dat JIJ niet goed leest en al helemaal niet op argumentatie in gaat.

Jij bent uitgedaagd en reageert ad hominem. Niet ik.  Bewijs!

En ja, ik weet dat je recensent bij Luister geweest bent. So? En ja, ik twijfel aan je kennis omtrent infrageluid, juist door je niet steekhoudende opmerkingen.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Ruud13

« Reactie #18 Gepost op: 26 februari 2017, 01:08:38 »
Nee, jij maakt in niets hard wat dan de luidsprekers zijn die zo laag kunnen. Daarnaast trek je mijn goed onderbouwde verhaal volledig in twijfel, sterker nog, jij weet het beter... Nee, je geeft geen enkel steekhoudend argument. Je bent zelf redelijk onbeschoft met je opmerkingen dat ik je verhaal niet zou lezen terwijl overduidelijk is dat JIJ niet goed leest en al helemaal niet op argumentatie in gaat.

Jij bent uitgedaagd en reageert ad hominem. Niet ik.  Bewijs!

En ja, ik weet dat je recensent bij Luister geweest bent. So? En ja, ik twijfel aan je kennis omtrent infrageluid, juist door je niet steekhoudende opmerkingen.

Had jij aan mij gevraagd om welke luidspreker het ging waaruit het me lukte om op niveau die 15 hertz te halen? Nee dat vroeg je niet en in plaats daarvan trok je op niets af dat wat ik over die luidspreker zei in twijfel. Dat is onterecht en verdient uitleg van jouw kant. Ik hoef toch niet als ik een bericht plaats over een luidspreker die dan tot 15 hertz op niveau doorloopt te vertellen wat de doopceel van deze luidspreker is als me daar niet om wordt gevraagd? Vanzelfsprekend staat het je vrij om me onmiddellijk in reactie te vragen naar de gegevens van de luidspreker en als je dat had gedaan had je vanzelfsprekend die informatie zonder mankeren van me gekregen. Als je het fatsoenlijk aan me vraagt kun je de gegevens alsnog van me krijgen. Nu zeg je dat ik niets hard maak terwijl de oorzaak van het gebrek aan gegevens waarover je klaagt komt omdat je me er domweg niet naar vroeg.

Dat ik je verweet nogal beroerd te lezen werd elke keer dat ik dat deed uitgebreid voorzien van de gebeurtenissen waarbij ik vond dat je de mist inging. In deze ontken je immers louter categorisch en verwijt je mij dat IK niet goed lees terwijl dat op niets is gebaseerd. Je beweert bijvoorbeeld volstrekt out of the blue dat ik nooit in staat ben geweest om infrageluid waar te nemen en dat zou me dan volgens jou ongeloofwaardig maken op dat punt. Om te beginnen: je slaat er maar een slag naar dat ik nooit in staat ben geweest het fenomeen waar te nemen. Hoe kom je op dat idee? Wederom twijfel je hier en ook volkomen onterecht aan wat ik er over heb gezegd in mijn berichten. Vandaar dus een herhaling van de vraag: kun jij hard maken dat ik het genoemde fenomeen niet heb waargenomen en op welke basis doe jij die uitspraak?

Dan zeg je nog tot overmaat van ramp dat ik daar iedere keer overheen gelezen heb terwijl er in dat opzicht helemaal niets te lezen viel in het hele draadje. Je hebt me immers niet één keer gevraagd naar de achtergronden van mijn waarnemen van infrageluid. Wat bedoel je dus met het er iedere keer overheen lezen?

Dan twijfel je ook aan mijn kennis van infrageluid omdat ik volgens jou geen steekhoudende opmerkingen maakte. Het enige dat bij herhaling steeds naar voren komt is dat jij je niet kunt vinden in mijn voorbeeld van de galopperende olifant. Ik zie niet wat daar mis mee is maar jij laat me weten dat ik het helemaal verkeerd zie dus vermoed ik dat je vindt dat ik op dat vlak geen steekhoudende opmerkingen maakte.

Natuurlijk is het prima dat jij je niet in mijn voorbeeld kunt vinden maar is dat voldoende om in fundamentele zin aan mijn kennis rond infrasonische aangelegenheden te twijfelen. Ik geef graag toe dat mijn voorbeeld van de olifant niet een erg pakkend voorbeeld is van infrageluid maar nog steeds ben ik van mening dat er in dat galopperen van de olifant over grond - weliswaar mogelijk in geringe mate gezien de omstandigheden - sprake kan zijn van infrageluid. Jij zegt echter nogal stellig dat dat niet kan maar je zegt niet waarom dat geen optie is. Heb je metingen gedaan gegeven de door mij beschreven omstandigheden waaruit dan opgemaakt kan worden dat er tijdens het galopperen van de 7 ton wegende dikhuid geen infrageluid kan ontstaan? Als ik de talrijke her en der opgesomde voorbeelden zie waarbij allemaal infrageluid kan ontstaan dan vind ik dat jouw bewering, dat het onmogelijk op de manier kon zoals ik had bedacht, minstens discutabel is. Hoe kun jij in deze zo stellig zijn alleen al gegeven een aantal variabelen met als belangrijkste de samenstelling van de grond van het terrein waarop dan het beest - beslist ook met een forse component goed hoorbaar geluid - zijn of haar sprintje trekt?   
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2017, 03:03:43 door Ruud13 »

erikjan

« Reactie #19 Gepost op: 26 februari 2017, 10:02:44 »
Ruud,

Je blijft het feit (!) negeren dat niemand ooit heeft begrepen dat olifanten met infrageluid communiceren. Niemand heeft dat ooit gehoord, gevoeld of waargenomen totdat iemand op het lumineuze idee kwam om een opname versneld af te spelen. Jij blijft maar hameren op galopperende olifanten waar ik een heel ander voorbeeld geef. Meerdere zelfs (krokodillen die infrageluid produceren, niemand die het hoort of voelt, maar het is er wel).

Daarmee is het bewijs eenduidig geleverd dat mensen niet alle infrageluiden kunnen waarnemen. Bewijs uit het ongerijmde.

Omgekeerd kun je stellen dat het dus een uitzondering moet zijn als je wel infrageluid kunt waarnemen, wellicht alleen onder bijzondere omstandigheden. Het gegeven dat je dit niet weet geeft aan dat ook jouw kennis omtrent infrageluid tekort schiet! Net als de mijne overigens.

Maar ik twijfel, waar jij een zekerheid aan de dag legt. Twijfel is de basis van wetenschap. Niet zekerheid.

Je meet jezelf onterecht een te grote broek aan met betrekking tot infrageluid. Dat is mijn punt.
― Terry Pratchett, Eric

Ruud13

« Reactie #20 Gepost op: 26 februari 2017, 15:16:51 »
Ruud,

Je blijft het feit (!) negeren dat niemand ooit heeft begrepen dat olifanten met infrageluid communiceren. Niemand heeft dat ooit gehoord, gevoeld of waargenomen totdat iemand op het lumineuze idee kwam om een opname versneld af te spelen. Jij blijft maar hameren op galopperende olifanten waar ik een heel ander voorbeeld geef. Meerdere zelfs (krokodillen die infrageluid produceren, niemand die het hoort of voelt, maar het is er wel).

Dat het

Daarmee is het bewijs eenduidig geleverd dat mensen niet alle infrageluiden kunnen waarnemen. Bewijs uit het ongerijmde.

Omgekeerd kun je stellen dat het dus een uitzondering moet zijn als je wel infrageluid kunt waarnemen, wellicht alleen onder bijzondere omstandigheden. Het gegeven dat je dit niet weet geeft aan dat ook jouw kennis omtrent infrageluid tekort schiet! Net als de mijne overigens.

Maar ik twijfel, waar jij een zekerheid aan de dag legt. Twijfel is de basis van wetenschap. Niet zekerheid.

Je meet jezelf onterecht een te grote broek aan met betrekking tot infrageluid. Dat is mijn punt.

Ik weet niet wat jij onder negeren verstaat maar ik heb in geen geval in dit draadje doelbewust het aspect dat olifanten met behulp van infrageluid met elkaar communiceren buiten beschouwing willen laten. Het enige wat ik deed is het geven van een ander voorbeeld - toegegeven niet het meest sprekende voorbeeld van het deels genereren van infra geluid - maar over het onderwerp van het opwekken van infrageluid via het strottenhoofd van de olifant kwam ik niet te spreken zonder daar trouwens een vooropgezet doel voor te hebben. 

Dat het communiceren met behulp van infrageluid zoals o.a. olifanten dat doen voor mij niet zo op de voorgrond staat - in de zin van het niet in eerste instantie aan denken als zaken aan de orde komen rond het fenomeen infrageluid - kun je vanzelfsprekend zien als tekortschieten van kennis op het gebied van infrageluid. De vraag mag zijn of het een serieus probleem is dat ik niet direct denk aan de eigenschappen van strottenhoofden en aanpalende onderdelen van sommige beesten als het onderwerp infrageluid als onderdeel van het weergeven van geluid de revue passeert. Ik negeer het onderwerp beesten en hun voorgebrachte infrageluid niet, ik breng het alleen hier niet voor het voetlicht

Om nu te zeggen dat ik mezelf een te grote broek heb aangemeten door het infrageluid dat de beesten produceren in mijn verhaal buiten beschouwing te laten vind ik op zijn zachtst gezegd raar omdat het gezegde in het geheel niet van toepassing is.

erikjan

« Reactie #21 Gepost op: 26 februari 2017, 15:32:44 »
Het is raar omdat je negeert dat infrageluid veel verder gaat dan jij in je verhaal betrekt. Je claimt er veel van te weten en eigenlijk suggereer je dat infrageluid altijd hoor- of merkbaar is. Dat is met zekerheid niet het geval.

En nee, het infrageluid van een olifant wordt bij mijn weten niet door een strottenhoofd gegenereerd.

Nogmaals, het in de natuur bestaan van infrageluid zonder dat mensen er van wisten is genoeg aanwijzing om aan te nemen dat de kennis te beperkt is. Claimen dat het dus altijd voelbaar is gaat veel en veel te ver, dat is wel wat jij deed. Daarvoor hoef ik niet te weten welke superluidsprekers jij thuis hebt gehad. ;)
― Terry Pratchett, Eric

Ruud13

« Reactie #22 Gepost op: 26 februari 2017, 18:22:33 »
Het is raar omdat je negeert dat infrageluid veel verder gaat dan jij in je verhaal betrekt. Je claimt er veel van te weten en eigenlijk suggereer je dat infrageluid altijd hoor- of merkbaar is. Dat is met zekerheid niet het geval.

En nee, het infrageluid van een olifant wordt bij mijn weten niet door een strottenhoofd gegenereerd.

Nogmaals, het in de natuur bestaan van infrageluid zonder dat mensen er van wisten is genoeg aanwijzing om aan te nemen dat de kennis te beperkt is. Claimen dat het dus altijd voelbaar is gaat veel en veel te ver, dat is wel wat jij deed. Daarvoor hoef ik niet te weten welke superluidsprekers jij thuis hebt gehad. ;)

Even voor de duidelijkheid. Ik heb NIET het infrageluid dat door dieren wordt voortgebracht genegeerd. Ik bracht het hier in dit draadje niet ter spraken zoals duidelijk al gezegd. Mag ik misschien mijn eigen verhaal maken zonder dan dat jij me schaamteloos de les leest omdat ik niet het infrageluid dat bepaalde dieren voortbrengen ter sprake breng? Ook suggereer ik trouwens nergens zoals je zegt dat infrageluid altijd hoor- en merkbaar is en nergens zul je vinden dat ik claimde dat infrageluid altijd voelbaar is. Maar kom maar op en zeg even waar dat waarvan je me beschuldigd staat. 

Het klopt dat het infrageluid niet wordt gegenereerd via het strottenhoofd zoals ik zei maar door de stembanden die dan weer een onderdeel zijn van het strottenhoofd. Excuus voor het maken van deze fout. 

erikjan

« Reactie #23 Gepost op: 26 februari 2017, 19:30:20 »
Ook niet.

Maar leef je uit Ruud, blijf in je bubbel zitten waar je 15 Hz hoort in je huiskamer. Ik bestrijd dat je het kunt horen, draag daar bewijs voor aan, maar jij brengt dat niet ter sprake (omdat het niet in je straatje past?). Je claimt wel degelijk dat je de 15 Hz hoort.

Citaat
Dat je zegt dat een toon van 15 hertz niet hoor- of voelbaar is, is naar mijn idee baarlijke flauwekul. Zoals eerder gezegd is sec een sinustoon van 15 hertz niet hoorbaar maar afhankelijk van de sterkte is een sinus van die frequentie wel degelijk voelbaar.

En voor de duidelijkheid: Die opmerking bestreed en bestrijd ik dus met de genoemde olifant.Het is soms voelbaar. Jij claimt altijd. Kijk eens naar het niveau van de olifantencommunicatie. Het volume is dermate hoog dat jij dat had moeten kunnen waarnemen. Dat gebeurt niet, ergo, je stelling is incorrect.

Wat mij betreft qed.
― Terry Pratchett, Eric

Ruud13

« Reactie #24 Gepost op: 27 februari 2017, 02:02:23 »
Ook niet.

Maar leef je uit Ruud, blijf in je bubbel zitten waar je 15 Hz hoort in je huiskamer. Ik bestrijd dat je het kunt horen, draag daar bewijs voor aan, maar jij brengt dat niet ter sprake (omdat het niet in je straatje past?). Je claimt wel degelijk dat je de 15 Hz hoort.

En voor de duidelijkheid: Die opmerking bestreed en bestrijd ik dus met de genoemde olifant.Het is soms voelbaar. Jij claimt altijd. Kijk eens naar het niveau van de olifantencommunicatie. Het volume is dermate hoog dat jij dat had moeten kunnen waarnemen. Dat gebeurt niet, ergo, je stelling is incorrect.

Wat mij betreft qed.

[zucht]

Ik claim inderdaad dat je een toon van 15 hertz kunt voelen máár zoals je in dezelfde zin kunt lezen - ik weet het, goed lezen is niet je sterkste kant... - staat er nog expliciet bij dat het afhankelijk is van de sterkte van het signaal. Ergo er staat dus helemaal niet dat 15 hertz altijd voelbaar is. Zo kan de amplitude van het infrageluid vanzelfsprekend onder de grens liggen op de plek waar de waarnemer zich bevindt waardoor dan de waarnemer niet meer in staat is het geluid te voelen. Je vraagt om bewijs? Ik kan wel wat publicaties vinden op internet waaruit blijkt dat infrageluid onder bepaalde omstandigheden wordt gevoeld. Jij kunt die informatie zelf overigens ook vinden als je zoekt op het onderwerp infrageluid maar als je niets weet te vinden kan ik je wel wat linkjes geven. 

Dan bestrijd je vreemd genoeg nog dat je infrageluid kunt horen alsof ik gezegd zou hebben dat je het fenomeen infrageluid kunt horen. Waarom zeg je dat tegen mij want ik heb nog niet eerder beweerd dat je de geluidssoort kun horen? Derhalve ben ik het niets dan volmondig met je eens dat infrageluid onhoorbaar is. Driewerf nee dus beste erikjan ik claim helemaal nergens dat je 15 hertz hoort. Je hebt waarschijnlijk gedacht dat ik gezegd had de 15 hertz te kunnen horen. Maar misschien is het handig als je even tegen met zegt waar je die bewering van mij aantrof. Ik kan de claim namelijk nergens in mijn geplaatste berichten vinden.

EDIT: Wordt het trouwens zo zoetjes aan geen tijd dat je eens stopt met die stortvloed van onterechte beschuldigingen aan mijn adres? 
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2017, 03:34:55 door Ruud13 »

erikjan

« Reactie #25 Gepost op: 27 februari 2017, 08:08:15 »
Mijn laatste opmerking (en al heel vaak geschreven en vakkundig door je genegeerd): Olifanten communiceren dermate luid dat je dat had moeten merken. Krokodillen produceren dermate luid infrageluid dat je dat had moeten merken. Dat gebeurt niet, ergo, de omstandigheden waaronder je infrageluid opmerkt moeten bijzonder zijn. Veel bijzonderder dan jij denkt. Vermoedelijk moet er iets anders mee resoneren waardoor je het opmerkt.

Er zijn geen onterechte beschuldigingen. Maar je schrijft onzin, en in lijn met het gedachtegoed van het forum reageer ik daar op. Je blijft bewijsvoering negeren, je komt niet met tegenbewijs (en je weet, bewijs gaat verder dan 'ik hoor het' of in dit geval 'ik voel het dus is het zo'). O, en waar ik per ongeluk 'horen' heb geschreven moet natuurlijk 'waargenomen' zijn, dat weet jij ook donders goed.
― Terry Pratchett, Eric

Ruud13

« Reactie #26 Gepost op: 28 februari 2017, 02:37:29 »
Mijn laatste opmerking (en al heel vaak geschreven en vakkundig door je genegeerd): Olifanten communiceren dermate luid dat je dat had moeten merken. Krokodillen produceren dermate luid infrageluid dat je dat had moeten merken. Dat gebeurt niet, ergo, de omstandigheden waaronder je infrageluid opmerkt moeten bijzonder zijn. Veel bijzonderder dan jij denkt. Vermoedelijk moet er iets anders mee resoneren waardoor je het opmerkt.

Er zijn geen onterechte beschuldigingen. Maar je schrijft onzin, en in lijn met het gedachtegoed van het forum reageer ik daar op. Je blijft bewijsvoering negeren, je komt niet met tegenbewijs (en je weet, bewijs gaat verder dan 'ik hoor het' of in dit geval 'ik voel het dus is het zo'). O, en waar ik per ongeluk 'horen' heb geschreven moet natuurlijk 'waargenomen' zijn, dat weet jij ook donders goed.

Omdat jij het bent vertel ik nog één keer dat er geen speciale redenen waren waarom ik hier niet kwam te spreken over het fenomeen infrageluid uit de door jou genoemde beesten. Dat olifanten en de rest van de beesten die je noemt substantiële hoeveelheden infrageluid kunnen produceren is me bekend en is ook nooit door mij ontkend maar ik heb dat gegeven verder niet in mijn berichten gebruikt. Door dat te doen negeer ik niet het onderwerp infrageluid voortgebracht door de door jou genoemde dieren.

Naast wat ik over het onderwerp infrageluid heb gemeld vond ik het verder niet nodig om het te hebben over het infrageluid dat uit het strottenhoofd van de genoemde beesten komt. Het staat me immers vrij om over het aspect infrageluid te vertellen zoals ik denk dat dat goed is. 

Dat je nog meldt dat het fenomeen infrageluid bij die beesten veel bijzonderder is dan ik denk zou vanzelfsprekend kunnen maar ik zie niet wat ik verder met die opmerking van jou moet. Ik heb niet gesproken over het wel of niet bijzonder vinden van dit onderwerp. Hoe kun je dan zeggen dat infrageluid bij die beesten veel bijzonderder is dan ik denk? Nergens blijkt immers uit hoe ik er over denk? In het geval je had willen weten hoe bijzonder ik infrageluid bij die beesten vind had je me dat vanzelfsprekend gewoon kunnen vragen en dan had je daar zeker ook gewoon antwoord op gekregen. Maar je vroeg in deze niets en dat is dan de reden waarom je niets over het onderwerp van mij vernam. Jij kunt natuurlijk verwachten dat ik aandacht zou besteden aan dat wat jij over de beesten vertelde maar als dat uitblijft is daar verder niets mis mee.

Door te zeggen dat ik "bewijsvoering blijf negeren" moet het zo zijn geweest dat ik je ergens in mijn berichten tegensprak en me vervolgens niets aantrok van je ter tafel gebrachte bewijsvoering. Wat je zegt klopt alleen niet want ik heb je in deze niet één keer tegengesproken dus kan ik ook onmogelijk bewijsvoering van je negeren.   

Waarom reageer je trouwens nooit(!) op zaken die ik correct weerleg waarbij ik als recent voorbeeld wil noemen dat je me citeerde maar het je kennelijk was ontgaan dat ik helemaal niet had geclaimd dat infrageluid altijd voelbaar was? Zie in deze de eerste alinea van mijn vorige bericht. Je komt daar domweg niet op terug terwijl het overduidelijk is dat je daar enorm de mist in gaat omdat je aan die door jou verkeerd gelezen bewering van mij ontleent dat mijn stelling niet juist is. Vind je het moeilijk om te bekennen dat je er faliekant naast zat? Dat is pas negeren als je weet dat je fout zit en je direct geconfronteerd wordt met het volkomen en evident verkeerd lezen van het notabene door jezelf geciteerde fragment. Maar er zijn op deze manier nog veel meer momenten te vinden die je wel met een overdosis bombarie voor het voetlicht haalt maar als ik je vraag die te weerleggen geef je niet thuis en kom je voor de zoveelste keer zeggen dat ik negeer wat jij dan bijzonder of belangrijk vindt.

Welnu je was zo flink om me aan te spreken en te verwijten dat ik een en ander verkeerd had voorgesteld maar wees dan ook zo flink om er op terug te komen nu blijkt dat ik helemaal niet gezegd had zoals jij het had gelezen.

Ruud13

« Reactie #27 Gepost op: 28 februari 2017, 04:34:51 »
[...] O, en waar ik per ongeluk 'horen' heb geschreven moet natuurlijk 'waargenomen' zijn, dat weet jij ook donders goed.

Wat ik dondersgoed weet doet hier niet ter zake. Ik weet wel hoe het met "horen" dan wel "voelen" of "waarnemen" zit rond het onderwerp infrageluid maar krijg toch sterk de indruk dat jij het onderscheid niet al te trefzeker kunt maken. Als je immers per ongeluk "horen" schreef waar het "waargenomen" moet zijn is het wel typisch te noemen dat je tot drie keer toe "per ongeluk" horen en horen in vervoeging schreef waardoor het lijkt of je niet weet waarover je spreekt. Ook zou je wat zorgvuldiger moeten zijn met het maken van teksten zeker als je over iemand zo dik aangezet en nietsontziend oordeelt.

Overigens klopt het na je verbetering nog steeds niet want er zijn immers wel degelijk voorbeelden te geven waarbij je infrageluid kunt waarnemen als je daar o.a. voelen mee bedoelt. En nee dan heb ik het niet over waarnemen in de zin van zien van rimpels in wateroppervlaktes van stilstaand water waar het geluid van bijvoorbeeld krokodillen infrageluid verraadde maar gaat het met name om voelen in onze ledematen en lichaamsholtes van infrageluid uit diverse bronnen. Daar zijn legio voorbeelden van. Je kunt het een en ander over dat aspect terugvinden in diverse publicaties waarvan de linken op internet terug te vinden zijn. Simpelweg zoeken onder infrageluid. Eerder gaf ik daar al een voorbeeld van. Ook een vorm van waarnemen is trouwens infrageluid via een voor de frequenties geschikte microfoon in stelling brengen en dan het elektrische signaal vanuit de microfoon via een scoop zichtbaar maken. Je ziet dat er nog heel wat mogelijkheden zijn om infrageluid waar te nemen.

Derhalve denk ik dat ik zonder problemen kan claimen dat infrageluid onder bepaalde omstandigheden goed voelbaar is en als ik diverse publicaties mag geloven kan dat voelen van geluid onder de 20 hertz afhankelijk van de mate van geluidsdruk een buitengewoon onprettige sensatie zijn. Het kan zelfs pijnsensatie veroorzaken zonder dat er sprake is van hoge geluidsdrukken.   
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2017, 04:55:08 door Ruud13 »

erikjan

« Reactie #28 Gepost op: 28 februari 2017, 09:36:55 »
Citaat
Derhalve denk ik dat ik zonder problemen kan claimen dat infrageluid onder bepaalde omstandigheden goed voelbaar is

En dat is precies wat ik betoog, en wat jij tot nu toe veralgemeniseerde. Dank je voor de aanpassing.

Citaat
en als ik diverse publicaties mag geloven kan dat voelen van geluid onder de 20 hertz afhankelijk van de mate van geluidsdruk een buitengewoon onprettige sensatie zijn. Het kan zelfs pijnsensatie veroorzaken zonder dat er sprake is van hoge geluidsdrukken.   

En dat is debunked door de mythbusters in het linkje dat ik eerder gaf.
― Terry Pratchett, Eric

Ruud13

« Reactie #29 Gepost op: 28 februari 2017, 21:07:23 »
En dat is precies wat ik betoog, en wat jij tot nu toe veralgemeniseerde. Dank je voor de aanpassing.

En dat is debunked door de mythbusters in het linkje dat ik eerder gaf.

Wat heb ik tot nu toe veralgemeniseerd en voor welke aanpassing bedank je me eigenlijk? Zoals je kunt lezen in het bericht dat je in een paar berichten terug citeerde, heb ik hier nog niet anders gezegd dan dat onder bepaalde omstandigheden infrageluid voelbaar was. Bij mijn weten heb ik niets aangepast. 

Dat het verschijnsel werd ontmaskerd door de mythbusters had ik gelezen. Dat neemt echter niet weg dat er in heel wat berichten wordt gesproken over het voelbaar zijn van infrageluid. Waarbij dan nog komt dat ik de ervaring heb dat onder bepaalde omstandigheden infrageluid daadwerkelijk voelbaar is.

Ik vind het trouwens nogal opmerkelijk dat je alleen op dat wat in de laatste alinea van m'n vorige bericht staat een reactie geeft. Op dat wat in de laatste twee berichten nog meer staat zeg je verder niets. Zo sprak ik in mijn bericht van gisteren (reactie #26) over het voorval met het niet terugkomen op je uitspraken terwijl het overduidelijk was dat je mijn bericht niet goed had gelezen. Ik zou volgens jou geclaimd hebben dat infrageluid altijd voelbaar was. Zoals je zelf hebt kunnen lezen in dat wat je van mij citeerde deed ik dat niet. Ik vind het op zijn zachtst gezegd niet netjes van je dat je niet terugkwam op de beschuldiging aan mijn adres.
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2017, 21:19:21 door Ruud13 »