Auteur Topic: platenspeler stuk?  (gelezen 392 keer)

vvhke

• *
platenspeler stuk?
« Gepost op: 21 maart 2017, 09:53:44 »
Hallo iedereen

Bij deze mijn eerste post/topic. Sinds het erven van een, wat ouder  ;) maar weinig gebruikt, setje (B&W DM5 op Kenwood KR-A4060) ben ik mee op de vinyltrein gesprongen. Ik heb een van de platenspelers waar ik vroeger al eens mee op een feestje speelde aangesloten om rustig van wat muziek op vinyl te genieten (Stageline djp-200 direct drive met Ortofon concorde DJ-E). Echter, het begin van de plaat klinkt nog wel goed, maar hoe verder hoe minder het geluid wordt. Stemmen lijken overstuurd als ze "uithalen". Nu is mijn vraag: Is er iets mis (bv met arm?) of is de kwaliteit van de platenspeler gewoon niet goed en komt dit er beter uit met wat kwalitatievere luidsprekers? IK heb naar mijn beste mogelijkheid proberen af te stellen qua naalddruk ed, zelfs de naald heb ik vervangen maar zonder verbetering. De platenspeler staat aangesloten op de phono-ingang.

Kan er iemand mij advies geven zodat ik weet of ik richting audiozaak moet voor een nieuwe platenspeler of voor herstelling?

Alvast bedankt!

Kermit

• Moderator
Re: platenspeler stuk?
« Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2017, 11:54:59 »
Dit lijkt wel heel duidelijk op een sporingsprobleem, m.a.w. de naald kan de groef niet goed volgen. Dat kan verschillende oorzaken hebben in de inbouw of afstelling van het element, een beschadigde naald of een beschadigd element.
Met hoeveel gram naaldkracht speel je af en hoe heb je dat afgesteld?
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

vvhke

• *
« Reactie #2 Gepost op: 22 maart 2017, 09:02:51 »
Hallo Kermit

Bedankt voor je reactie. Ik speel met een naalddruk van 3g, zoals in de handleiding van de naald staat. De naald zelf heb ik vervangen. Het element is een concorde, dus weet niet of je veel kunt afstellen.

Groeten!

Kermit

• Moderator
« Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2017, 10:06:00 »
Hoe heb je de afstelling van de naaldkracht gedaan? En waar komt die vervangingsnaald vandaan?
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

monstromorini

• *
« Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2017, 07:01:19 »
Komt je arm wel volledig vrij van de lift? Zo ja, is je armlagering beschadigd of moet opnieuw ingesteld.