Auteur Topic: Leuke speakertjes  (gelezen 1821 keer)

johncs

• **
Re: Leuke speakertjes
« Reactie #15 Gepost op: 24 maart 2017, 19:31:53 »
60 euro voor de Superspeakers???
Zit het geld dan in de schijdings  filters?
Kast is wel duur 1000 euro!
gr

erikjan

« Reactie #16 Gepost op: 25 maart 2017, 08:34:44 »
Tsja, ik heb daar de keer dat ik er was een doos zien staan van een merk luidsprekers. Zeker geen slecht merk, maar om die nu te verkopen met een 10.000 (of nog veel meer) voudige markup voor een kastje?

Toegegeven: het maken van het kastje zelf is complex.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #17 Gepost op: 25 maart 2017, 10:12:23 »
Hoe je het ook wendt of keert, de luidspreker is en blijft behelpen. Je zult er nooit het geluid uit halen van een concertvleugel, een cello, een mooie viool of een prachtige menselijke zangstem.

Iemand die een mooi kastje er omheen maakt dat ook nog zoveel mogelijk de luidspreker helpt om toch nog in de buurt te komen van het echte geluid verdient een pluim. Maar als hij daar dergelijke bedragen voor gaat vragen krijg ik de onbedwingbare neiging om de zaak niet meer te vertrouwen.

Iedereen die wel eens in de concertzaal komt weet wat ik bedoel met geluid.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #18 Gepost op: 25 maart 2017, 11:09:51 »
Hoe je het ook wendt of keert, de luidspreker is en blijft behelpen.
Vandaar dat versterkers al helemaal niet relevant zijn, zolang de zwakste schakel wordt aangestuurd door een versterker met goede specs ( en dat heeft een beetje versterker sowieso ), blijft het idd behelpen geblazen met luidsprekers.
Wharfedale Laser 100 mids, met IMF TL voor het laag, Philips ribbons, B&O receiver, Revox, Marantz en Loewe CD en DVD spelers.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #19 Gepost op: 25 maart 2017, 11:15:55 »
Een van de beste luidsprekers die ik de laatste vijf jaar gehoord heb (behalve die van mij dan) en die me waw! deden zeggen, zijn de K100 van Link Audio, een Vlaamse luidsprekerfabrikant. Dat is een kleine monitor, maar wat daaruit komt hou je niet voor mogelijk.

(<klik!)

En de prijs? 4000 euro/paar, zonder stand (er is dus ook nog een bijpassend statief verkrijgbaar).

Als morgen mijn kot afbrandt en ik word gedwongen alles nieuw te kopen, dan zou ik deze luidsprekers kopen.

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #20 Gepost op: 25 maart 2017, 13:01:22 »
Het begint eigenlijk al bij de bron. Zo zag ik van de week Thierry Baudet op TV op een vleugel spelen op TV en dat doet hij nog helemaal niet verkeerd. Maar zijn aanslag, wat ze zo mooi touche noemen, was wel wat hard en dan straft zo'n piano je af.

Maar stel dat je iemand hebt met een heel mooie techniek en die speelt op een perfect gestemd instrument. Dat klinkt alsof het uit een andere dimensie vandaan komt en dat wil je ook uit je luidsprekers horen komen.

Dan zet je een stereo opstelling neer van de beste microfoons die je kunt vinden. Neumann is zo'n merk, net als B&K, Schoeps en nog een paar van die fabrikanten die helemaal voorop lopen.

Het relatief onbekende Sanken maakt zelfs microfoons met een membraan van 1/1000 milimeter. Daar heb ik mee gewerkt en ik was verrast over de kwaliteit.

Met zo'n microfoon ga je naar een voorversterker en die zijn er ook in kwaliteit van aardappel tot puur goud. Vandaar ga je naar een opnamemedium en dat zal tegenwoordig niets anders zijn dan digitaal op hoge resolutie.

Je kunt dat format tot in den treure manipuleren, de mogelijkheden zijn bijna onbegrensd, maar dan nog blijft het behelpen en de laatste schakel, de luidspreker is ook ongeveer de zwakste.

Je komt al snel tot de conclusie dat er 60 jaar geleden al opnamen werden gemaakt die buitengewoon goed klinken en die werden afgeluisterd met betrekkelijk krakkemikkige speakertjes en die hebben zeker geen tonnen of zelfs miljoenen gekost.

We hadden een keer een meeting bij mij in de studio, waar John Picoso een plaat draaide op zijn mooie speakertjes, met een Thorens spelert en dat klonk zo realistisch dat we er van schrokken.

Dat was een Direct Cut plaat, opgenomen half jaren 70 met een enkele stereomicrofoon en een 'interlink' er aan van 200 meter.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2017, 19:27:27 door Han »
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

benjamin

« Reactie #21 Gepost op: 25 maart 2017, 13:12:03 »
Dit doet me sterk denken aan een interview met Alan Parsons , die altijd zat te dimdammen welke microfoons te gebruiken voor orkest , en welke microfoons voor vocalen en solisten.

''Het opnameproces is beginnen met een gulden middenweg'' , vond ik een mooie uitspraak van deze topper in opnameland.
Wharfedale Laser 100 mids, met IMF TL voor het laag, Philips ribbons, B&O receiver, Revox, Marantz en Loewe CD en DVD spelers.

Kermit

• Moderator
« Reactie #22 Gepost op: 25 maart 2017, 16:59:47 »
Han
Toch maar eens naar een Quad ESL gaan luisteren.
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #23 Gepost op: 25 maart 2017, 18:07:05 »
Ik ken Quad en mijn persoonlijke smaak gaat naar Audiostatic, die vind ik véél beter klinken.

Kermit

• Moderator
« Reactie #24 Gepost op: 25 maart 2017, 18:11:39 »
Ieder zijn voorkeuren en de Audiostatc heb ik ook gehoord. Die konden mij veel minder bekoren, met name door de bloedarmoede in het lagere midden, waardoor bijvoorbeeld een trombone en een cello nasaal gaan klinken en body missen. Ook stemmen lijden daar onder.
In het verleden heb ik hier iemand gehad die contrabas speelt. Haar commentaar: ik mis alleen het getril in mijn handen, voor de rest is dit echt zoals een contrabas klinkt.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2017, 18:15:26 door Kermit »
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

benjamin

« Reactie #25 Gepost op: 26 maart 2017, 00:06:41 »
Deze Grundig Monolith speakers klonken met zware klassiek magistraal , maar met alleen menselijk stemgeluid was het een regelrechte ramp om aan te horen , de keuze is aan de luisteraar. Waren destijds ook niet te betalen.  De helikopter op The Wall van Pink Floyd was een belevenis.....

De speakers op de bovenste foto heb ik beluisterd , de onderste helaas (nog) niet. Maar wel mooi hoor !!

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #26 Gepost op: 26 maart 2017, 01:17:06 »
Het is wat Han mooi verwoorde, de luidspreker is en zal voorlopig de zwakste schakel in onze geluidsketen blijven.
Maar ook al zal deze het geluid nog zo natuurgetrouw weergeven dan zal de akoestiek van onze luisterruimte roet in het eten gooien en zal een opname op cd of plaat nooit klinken zoals het bedoeld is.
Het blijft te allen tijden behelpen uiteindelijk.
De mate waarin dat gebeurt zal afhangen van je interieur en afwerking.
Rotel RC-1090 - Rotel RB-991 - Rotel RCD-991 - HDX-1000 - TDL Monitor

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #27 Gepost op: 26 maart 2017, 10:11:11 »
Ieder zijn voorkeuren en de Audiostatc heb ik ook gehoord. Die konden mij veel minder bekoren, met name door de bloedarmoede in het lagere midden, waardoor bijvoorbeeld een trombone en een cello nasaal gaan klinken en body missen. Ook stemmen lijden daar onder.
In het verleden heb ik hier iemand gehad die contrabas speelt. Haar commentaar: ik mis alleen het getril in mijn handen, voor de rest is dit echt zoals een contrabas klinkt.
Yep, dat commentaar ken ik ook. De Audiostatic ES-50 en ES-100 hadden inderdaad last van een dip in het lagere midden, maar bij de ES-200 en ES-300 was dat opgelost. Het zijn die, die je moet proberen te pakken te krijgen als je Audiostatic op de kop wil tikken. Van de latere modellen alleen de DCM5. Ik heb allerlei muzikanten bij me thuis gehad: drummers, pianisten, violisten, saxofonisten en zelfs iemand die basklarinet speelt. Steevast kreeg ik als opmerking dat het instrument "echt" klinkt zoals het moet zijn, maar dat de impact (zeker bij zoiets als een stel bongodrums) van de bassen, dat wat je in je buik voelt, tekort schiet. Ik heb liever dat de noten juist zijn dan dat je de bas kunt voelen. Voor dat laatste heb ik er een sub aan toegevoegd. Dat helpt.

Kermit

• Moderator
« Reactie #28 Gepost op: 26 maart 2017, 11:48:31 »
Volgens mij heb ik de 200 wel gehoord, en die had voor mij hetzelfde karakter. Naar mijn idee kan dat met twee aspecten te maken hebben: de vorm van de ESL (het zijn juist de hoge, smalle modellen die er last van hebben, terwijl de Quad veel lager en breder is) en de vertragingslijnen (virtuele puntbron), die de Quad ESL 63 en nieuwere modellen allemaal hebben.

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #29 Gepost op: 26 maart 2017, 11:59:32 »
De 200 is een veel minder hoog model. De 300 is zo'n 1m88 groot, maar de 200 is slechts 1m60 of zo. Het lagere midden wordt wat opgepept bij de 200 en 300 omdat Audiostatic een mirrortrafo toevoegde specifiek voor dat doel.
Een 100 kun je ook wel corrigeren door zo'n mirror- of autotrafo toe te voegen, maar dan moet je iets doen om het frame te stabiliseren want dat is veel minder stug dan bij een 200 of 300 waardoor dat met de extra bas nogal eens aan het resoneren slaat. Daarom raad ik aan meteen te kiezen voor een 200 of 300, daaraan hoef je op een revisie na niks aan te passen.
Wie wil weten hoe dat bij mij klinkt, is van harte welkom. Breng vooral je eigen favoriete muziek mee.