Auteur Topic: Sansui SR 525  (gelezen 542 keer)

Perlaboy

• *
Sansui SR 525
« Gepost op: 14 april 2017, 21:47:41 »
Hallo,
Vandaag een platenspeler gekocht. De Sansui SR 525. Hierin zit het originele Shure element nog in 70B. Ik lees dat zo'n element naar zoveel jaar niet meer optimaal kan werken.
Hoe kan ik een goede vervanger bepalen?
Heeft iemand tips?
Ik zoek een gewoon goede combinatie (element en naald) zonder in het extreme te schieten.
Dank vast.

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
Re: Sansui SR 525
« Reactie #1 Gepost op: 14 april 2017, 22:04:00 »
Welkom , waar lees je dat een element na zoveel jaar niet meer optimaal werkt ?
Ik heb hier een beogram 1600 platenspeler ( eerste eigenaar) , uit 1979 met een mmc 20 E element , waar ik in 2002 een nieuwe naald ingezet heb. De laatste naald heeft bijzonder weinig speeluren , omdat ik de speler alleen maar gebruik om af en toe een LP te digitaliseren.

Het element werkt na ruim 37 jaar trouwe dienst nog optimaal en speelt als een zonnetje.
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale units, 4 Wharfedale Rank Arena mids en 4 Rank tweeters, Philips ribbons. Gereviseerd Grundig Rosita 6500 stereomeubel met Dual 1239.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Perlaboy

• *
« Reactie #2 Gepost op: 14 april 2017, 22:21:07 »
De beweging van de spoeltjes zouden minder goed zijn waardoor de trilling niet optimaal doorgegeven wordt. Of is dit onzin?

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #3 Gepost op: 14 april 2017, 23:33:14 »
Tsja , welbeschouwd zet een element (MM of MC ) kinetische energie om in elektrische energie. Het mechanisme is klein , en er zullen ongetwijfeld elementen bestaan die de tand des tijds moeilijker doorlopen dan andere elementen.

Ouderdomsverschijnselen bij bewegende onderdelen zullen natuurlijk op een gegeven moment hun tol gaan eisen.

Of het een wet van Meden en Perzen is dat de beweging van de onderdelen minder zou worden in de loop der jaren zou ik eigenlijk niet weten.

.
« Laatst bewerkt op: 15 april 2017, 06:43:32 door benjamin »
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale units, 4 Wharfedale Rank Arena mids en 4 Rank tweeters, Philips ribbons. Gereviseerd Grundig Rosita 6500 stereomeubel met Dual 1239.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Ruud13

« Reactie #4 Gepost op: 22 april 2017, 02:19:27 »
De beweging van de spoeltjes zouden minder goed zijn waardoor de trilling niet optimaal doorgegeven wordt. Of is dit onzin?

Dat een hoogbejaard element op een gegeven moment minder goed kan gaan weergeven is beslist geen onzin. Doorgaans wordt van een element het snelst de flexibele ophanging van het naaldsysteem kwalitatief minder. Het materiaal wordt te week of wat ook wel voorkomt is dat de beweegbaarheid onvoldoende wordt. Wat ook voorkomt - en dat komt toch ook wel vaak voor - is dat een goed behandeld element het onwaarschijnlijk lang goed kan blijven doen. Ik heb in mijn collectie elementen - allemaal oudjes inmiddels maar wel van bekende merken met originele naaldsystemen - die nog buitengewoon goed presteren.