Auteur Topic: Dolby of Dts uit Onkyo TX SR-507  (gelezen 716 keer)

korbes

• *
Dolby of Dts uit Onkyo TX SR-507
« Gepost op: 16 mei 2017, 12:36:38 »
Hallo,

Ik krijg maar geen dolby surround of dts geluid uit mn Onkyo TX SR-507 versterker. Ik heb mijn Samsung led tv op de hdmi out van de versterker en de ziggo horizon box op de hdmi in2(VCR/DVR) en het geluid heb ik middels een optical kabel via de ziggo horizon naar de opt in 1 van de versterker. In de horizon box heb ik bij audio instellingen de dolby op aan gezet. Ik krijg wel gewoon geluid en beeld. Maar op de versterker heb ik een aantal keuzes voor listening mode en daar staat dus geen dolby of dts bij. Kan alleen kiezen uit oa. Neo: 6 cinema, surround sense en PL II movie e.d.
En daar krijg ik toch niet het geluid wat ik eerst wel had. Want toen ik de versterker pas installeerde, kan ik me herinneren dat ik wel uit dolby digital kon kiezen.

Heb inmiddels de receiver ook al gereset middels de vcr en power knop samen in te drukken en alles opnieuw ingesteld.

Wat doe ik verkeerd?
Als er aanvullende info nodig is hoor ik dat graag.
trouwens uit mn pc krijg ik ook niet het gewenste geluid. Heb de pc vanuit de hdmi van de video kaart op de receiver aangesloten. Bij luidspreker instellingen zie ik wel alle 5.1 speakers. Ze geven ook een test geluid af. Maar als ik films afspeel die wel 5, 6 of 7 channels audio hebben krijg ik niets te horen uit de surround speakers. De pc heb ik aangesloten op de DVD/BD ingang van de receiver en daar kan ik uit nog minder listening modes kiezen. Namelijk alleen Multichannel, All channel stereo, full mono en direct.

alle hulp welkom

Mokumer45

• Een zeer ge´nteresseerde 65plusser.
Re: Dolby of Dts uit Onkyo TX SR-507
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2017, 17:49:44 »
Ik vrees, dat er iets in de instellingen is veranderd, of in de receiver of in de TV of in de Horizon box of de PC. Het surround signaal komt nl binnen van buiten af en wordt in de receiver omgezet naar het juiste audio signaal. Voor alle zekerheid zou ik alle mogelijke instellingen voor wat betreft de audio bewerking even controleren. Via de listening mode kan je geen echt surround signaal rechtstreeks gebruiken, wel een soort pseudo-surround signaal maken.
Ik vermoed, dat het in de receiver niet goed gaat, omdat het vanuit verschillende bronnen niet goed gaat.
PS: geen BR of DVD speler aangesloten? Hierbij is het simpel te merken, of er wel surround binnen komt via (meestal een blauwe led, die aan gaat) een optische melding.   
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2017, 17:55:29 door Mokumer45 »

korbes

• *
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2017, 18:16:51 »
Denk dat het ook in de instellingen van de receiver gezocht moet worden. Maar heb alles doorgelopen met boekje op schoot en ik kom er alsnog niet uit.
Had gehoopt dat iemand me kon wijzen op welke instellingen ik moet gebruiken.

Mokumer45

« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2017, 18:58:00 »
Helaas is het zonder kennis en de gebruiksaanwijzing/manual van de receiver (bijna) onmogelijk om de juiste aanwijzingen/oplossing te geven. Beide heb ik dus niet.

korbes

• *
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2017, 20:44:15 »
Ik zie nu pas dat er op het display van de receiver continu PCM text is verlicht. Ongeacht de keus van listening mode. Alleen bij Neo: 6 cinema brandt er ook een rood text Dts naast het groene Pcm.

Of ik nu de dolby out van mn horizon op aan of uit zet, maakt voor het geluid verder niets uit. Zou het dan toch aan de Horizon box liggen?

PS: @Mokumer45: Ik weet niet of je tijd en/of zin hebt, maar ik heb wel een pdf van de receiver manual op mn pc. Is het een idee dat ik het naar je toe mail. En dat jij het doorkijkt.

korbes

• *
« Reactie #5 Gepost op: 16 mei 2017, 21:03:46 »
Ok, never mind. Probleem opgelost.

Het lag dus toch aan de Horizon box. Heb de box gereset naar fabrieksinstellingen en dolby surround werkt weer.
Toppie. :yeah:

Mokumer45

« Reactie #6 Gepost op: 16 mei 2017, 21:17:35 »
OK, prachtig. Veel zorgeloos luisterplezier weer.

korbes

• *
« Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2017, 21:19:40 »
Gaat lukken...
Dank je.