Auteur Topic: naald vervangen met stroom aan HELP!  (gelezen 1275 keer)

Tortel

• *
  • Hoop is uitgestelde teleurstelling.
naald vervangen met stroom aan HELP!
« Gepost op: 20 juli 2017, 15:24:17 »
Beste leden,

Ik dacht net even snel mijn Ortofon 2M grijs naald op mijn Pro-Ject RPM3 carbon te upgraden naar een Ortofon 2M Blue naald.
Maar opeens ben ik mijn dynamiek kwijt en moet ik het volume wijd openzetten voor een beetje geluid. Daarna de grijze naald teruggezet maar het probleem blijft.
Verder heb ik geen instelling gewijzigd, ook niet van mijn Pro-Ject phono box S.
Nu bedacht ik mij dat ik niet helemaal de stroom eraf had tijdens het wisselen.

Kan ik nu mijn cartridge beschadigd hebben???
Sony STR-DN860 AV receiver, Denon DCD-50 cd speler, Pro-Ject RPM 3 Carbon draaitafel met Ortofon 2M silver cartridge, Pro-Ject Tube Box S via Dali Zensor 5 luidsprekers.

Ruud13

Re: naald vervangen met stroom aan HELP!
« Reactie #1 Gepost op: 21 juli 2017, 03:42:57 »
Beste leden,

Ik dacht net even snel mijn Ortofon 2M grijs naald op mijn Pro-Ject RPM3 carbon te upgraden naar een Ortofon 2M Blue naald.
Maar opeens ben ik mijn dynamiek kwijt en moet ik het volume wijd openzetten voor een beetje geluid. Daarna de grijze naald teruggezet maar het probleem blijft.
Verder heb ik geen instelling gewijzigd, ook niet van mijn Pro-Ject phono box S.
Nu bedacht ik mij dat ik niet helemaal de stroom eraf had tijdens het wisselen.

Kan ik nu mijn cartridge beschadigd hebben???

Als je de voedingsspanning van je phonovoorversterker niet uitschakelt tijdens het verwisselen van het naaldsysteem van je Ortofon 2M (welke kleur deze heeft maakt niet uit) zal dat niet je element beschadigen. Het kan dan wel zijn dat als je de phonovoorversterker hebt aangesloten op een ingeschakelde versterker met opengedraaide volumeregelaar er herrie uit de aangesloten luidsprekers kan komen als je het naaldsysteem verwisselt. 

Het is niet goed dat een Ortofon 2M Blue veel minder spanning afgeeft dan een Ortofon 2M Black (jij noemt het naaldsysteem grijs). Het naaldsysteem van de Ortofon 2M Black geeft 5 mV bij 5 cm/sec snijsnelheid af (1000 hertz). Voor de Ortofon 2M Blue geldt 5,5 mV bij 5 cm/sec snijsnelheid (1000 hertz). Het verschil in gevoeligheid van beide naaldsystemen is afgerond 0,83 dB en daar merk je niets van. Dat je dynamiek kwijt bent na het omruilen van "Black" voor "Blue" vind ik typisch want dat zou als beide naaldsystemen goed zijn geen hoorbaar verschil moeten opleveren.
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2017, 03:45:22 door Ruud13 »

Tortel

• *
« Reactie #2 Gepost op: 21 juli 2017, 06:59:43 »
Hoi Ruud,
Dank voor je reactie. Volgens mij gaat het toch om een silver element dat niet los te krijgen is, maar speciaal voor de RPM3 wordt gemaakt.
Maar dat terzijde. Ik heb deze er weer op geschoven ipv de blauwe en het probleem blijft.
Misschien moet ik de tafel weer opnieuw afstellen? Lijkt mij overigens niet logisch, maar misschien is de balans eruit door het wisselen.
Sony STR-DN860 AV receiver, Denon DCD-50 cd speler, Pro-Ject RPM 3 Carbon draaitafel met Ortofon 2M silver cartridge, Pro-Ject Tube Box S via Dali Zensor 5 luidsprekers.

Ruud13

« Reactie #3 Gepost op: 23 juli 2017, 01:53:35 »
Hoi Ruud,
Dank voor je reactie. Volgens mij gaat het toch om een silver element dat niet los te krijgen is, maar speciaal voor de RPM3 wordt gemaakt.
Maar dat terzijde. Ik heb deze er weer op geschoven ipv de blauwe en het probleem blijft.
Misschien moet ik de tafel weer opnieuw afstellen? Lijkt mij overigens niet logisch, maar misschien is de balans eruit door het wisselen.

Het element dat standaard in de Pro-Ject RPM3 zit is een Ortofon 2M Silver. Het element geeft een spanning af van 5,5 mV bij 5 cm/sec snijsnelheid (1000 hertz). De Ortofon 2M Red en versie Blue geven gezien de gegevens van beide elementen dezelfde spanning af.

Als de Blue-versie hoorbaar minder spanning afgeeft dan je Silver-versie kun je er vanuit gaan dat er iets mis is met het naaldsysteem van het element zelf of dat er iets mis is gegaan met het insteken van het naaldsysteem.

Stel wel het element dat je gebruikt in op de aanbevolen naaldkracht. Die aanbevolen naaldkracht vind je bij de gegevens van het element. Het juist instellen van de naaldkracht en de daarbij behorende instelling van de dwarskrachtcompensatie zal veronderstel ik in de gebruiksaanwijzing van de draaitafel staan.   

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Lichtbij
« Reactie #4 Gepost op: 23 juli 2017, 09:51:57 »
Heb je hem wel ver genoeg ingeschoven?
Verder kan ik me voorstellen dat de spanningspiek van het verwisselen de elektronica zou kunnen beschadigen.
Hoewel niet voor de hand liggend.

PeterD

• **
    • Het weer en zo - IJsselstein
« Reactie #5 Gepost op: 23 juli 2017, 10:12:33 »
Ik zou de platenspelers helemaal los halen (los van stroom en versterkers) en met een multimeter de bedrading eens controleren. Op de ohms stand, tussen headshell zonder element en clinch pluggen.
Voor zover ik weet moet je dan 0 ohm meten.

Vervolgens tussen de pennen van de headshell onderling. Daar mag je gn 0 ohm meten, behoudens twee pinnen die beide aan de massa zitten.

Ik vermoed een slecht contact of een kortsluiting.
AV Receiver:   Marantz SR6007
TV:         Samsung UE50JU6870
Blue-Ray:      Sharp BD-HP22S
Platenspeler:   Technics SL-Q2 / AT95E
Luidsprekers:   Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround:      Mission 700
Center:      Infinity Alpha
Set-top box:   VuPlus Duo
Streaming:   ApplTV IV / iPad Air / Spotify Premium

Tortel

• *
« Reactie #6 Gepost op: 23 juli 2017, 10:45:23 »
Ik heb hem er wel goed opgeschoven.
Volgens de winkel zou het element verschoven kunnen zijn bij het verwisselen, maar buiten het feit dat dit niet zichtbaar is, dus wellicht minimaal, lijkt mij dit niet zo'n grote invloed op de dynamiek te kunnen hebben...
Ik vermoed inderdaad ook kortsluiting.

Ruud13

« Reactie #7 Gepost op: 25 juli 2017, 01:38:32 »
Ik heb hem er wel goed opgeschoven.
Volgens de winkel zou het element verschoven kunnen zijn bij het verwisselen, maar buiten het feit dat dit niet zichtbaar is, dus wellicht minimaal, lijkt mij dit niet zo'n grote invloed op de dynamiek te kunnen hebben...
Ik vermoed inderdaad ook kortsluiting.

Is het zo dat je aanvankelijk voldoende signaal uit het Ortofon 2M Silver element kreeg en dat je na het verwisselen van het 2M Silver naaldsysteem voor een 2M blue naaldsysteem belangrijk minder spanning uit het element kreeg en dat na het weer verwisselen van het 2M blue naaldsysteem voor het 2M Silver naaldsysteem er toen k minder spanning uit het element kwam? Anders gezegd: dat er nu ongeacht welk van beide naaldsystemen je op de body schuift het audiosignaal dat uit het element komt ongeveer even zacht klinkt? Zo zacht dat je de volumeregelaar van je versterker in beide situaties erg ver moet openzetten.

« Laatst bewerkt op: 25 juli 2017, 02:55:38 door Ruud13 »

Tortel

• *
« Reactie #8 Gepost op: 25 juli 2017, 06:59:48 »
Ja klopt precies Ruud!
Ik heb nu het vermoeden dat het aan mijn phono versterker ligt, die wellicht kapot is. Ik heb ook een enorme spanningspiek gehad doordat airplay begon te spelen terwijl de boxen veel te hard stonden. Ik ga dat ook even na.

Ruud13

« Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2017, 17:26:56 »
Ja klopt precies Ruud!
Ik heb nu het vermoeden dat het aan mijn phono versterker ligt, die wellicht kapot is. Ik heb ook een enorme spanningspiek gehad doordat airplay begon te spelen terwijl de boxen veel te hard stonden. Ik ga dat ook even na.

Spelen andere bronnen dan de platenspeler goed?

Tortel

• *
« Reactie #10 Gepost op: 29 juli 2017, 10:36:10 »
Alle andere bronnen spelen goed. Ik heb de phono versterker ook al aangesloten op
een andere ingang van mijn receiver, daar ligt het niet aan. Ik heb net een andere phono trap getest, maar weergave is precies hetzelfde. Dus ook geen defecte phono versterker. Ik heb alle interlinks vervangen, helaas ook zonder resultaat. Ik weet het niet meer. Het moet dan toch het element/draaitafel zijn. Zit niks anders op dan met mijn draaitafel langs de winkel te rijden vrees ik...
Ik ben toch niet gek  :-\ ik moet het volume dik 2x zo hard opendraaien in vergelijking met cd-speler en streaming...

Ruud13

« Reactie #11 Gepost op: 30 juli 2017, 03:29:13 »
Alle andere bronnen spelen goed. Ik heb de phono versterker ook al aangesloten op
een andere ingang van mijn receiver, daar ligt het niet aan. Ik heb net een andere phono trap getest, maar weergave is precies hetzelfde. Dus ook geen defecte phono versterker. Ik heb alle interlinks vervangen, helaas ook zonder resultaat. Ik weet het niet meer. Het moet dan toch het element/draaitafel zijn. Zit niks anders op dan met mijn draaitafel langs de winkel te rijden vrees ik...
Ik ben toch niet gek  :-\ ik moet het volume dik 2x zo hard opendraaien in vergelijking met cd-speler en streaming...

Als alle andere bronnen voldoende signaal geven en ook een andere phonovoorversterker hetzelfde signaal geeft, kan het euvel weinig anders zijn dan een defect in het element of een defect in de bedrading naar het element. Wat dan wel vreemd is, is dat na het verwisselen van het 2M Silver naaldsysteem voor het 2M Blue naaldsysteem tot gevolg had dat zowel het 2M Silver- als het 2M Blue-naaldsysteem beide zo weinig signaal afgaven en dat dan ook nog eens gold voor beide kanalen.

Wat je nog zou kunnen meten - in het geval je een universeelmeter hebt - is de weerstand van de beide elementspoeltjes. Deze moet voor de spoeltjes in de body van de 2M Silver gezien de specificaties 1000 ohm zijn. Houd er trouwens rekening mee dat de meeste universeelmeters niet zo nauwkeurig zijn voor wat de weerstandsmeting betreft en dat daardoor de absolute waarde van de meting af kan wijken van de genoemde 1000 ohm. Wel moet het dan zo zijn dat de gemeten waarde voor beide spoeltjes gelijk is.     

Raymond1

« Reactie #12 Gepost op: 30 juli 2017, 22:49:41 »
Ik heb wel eens begrepen dat het doormeten van een element met een universeelmeter niet geheel zonder risico is. Sommige universeelmeters zouden bij weerstandmeting een vrij hoge spanning en stroom afgeven waardoor de spoeltjes van het element kunnen doorbranden.
Albert Einstein: in het bestaan zijn er twee dingen oneindig. Het heelal en menselijke domheid. Maar van dat eerste ben ik niet helemaal zeker.

Ruud13

« Reactie #13 Gepost op: 31 juli 2017, 03:14:54 »
Ik heb wel eens begrepen dat het doormeten van een element met een universeelmeter niet geheel zonder risico is. Sommige universeelmeters zouden bij weerstandmeting een vrij hoge spanning en stroom afgeven waardoor de spoeltjes van het element kunnen doorbranden.

Ik moet de eerste universeelmeter - zowel analoog als digitaal - nog tegenkomen die qua spanning op en stroom door de spoeltjes van welk element dan ook, in staat is deze spoeltjes te laten doorbranden. Kun je me misschien vertellen waar je deze informatie tegenkwam en om welke destructieve universeelmeters het dan gaat?     
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2017, 03:38:11 door Ruud13 »

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Lichtbij
« Reactie #14 Gepost op: 31 juli 2017, 11:43:01 »
Er staat op zijn hoogst 1.5V over de meetpennen. Over 1000 Ohm is dat een stroom van 1.5 / 1000 = 1.5 mA.
Dan brandt er echt niks.

Een ander verhaal was dat je het magnetisme van het element door de stroom zou kunnen veranderen maar ook dat lijkt mij sterk omdat de fabrikant juist de gelijkstroomweerstand in de specs opneemt. Zonder waarschuwingen daaromtrent.