Auteur Topic: naald vervangen met stroom aan HELP!  (gelezen 1133 keer)

Raymond1

Re: naald vervangen met stroom aan HELP!
« Reactie #15 Gepost op: 31 juli 2017, 13:15:34 »
Ik heb nog eventjes gegoogled waar ik het gelezen had. Was op Audio-creative... zegt denk ik wel genoeg.
Albert Einstein: in het bestaan zijn er twee dingen oneindig. Het heelal en menselijke domheid. Maar van dat eerste ben ik niet helemaal zeker.

Ruud13

« Reactie #16 Gepost op: 31 juli 2017, 22:51:40 »
Ik heb nog eventjes gegoogled waar ik het gelezen had. Was op Audio-creative... zegt denk ik wel genoeg.

Misschien zoek ik verkeerd maar kan niets vinden. Help me even waar ik het onderwerp in Audio-creative kan vinden.

Raymond1

« Reactie #18 Gepost op: 1 augustus 2017, 13:40:17 »
Yep, daar staat het. Bij de tip. Thanks.
Albert Einstein: in het bestaan zijn er twee dingen oneindig. Het heelal en menselijke domheid. Maar van dat eerste ben ik niet helemaal zeker.

Ruud13

« Reactie #19 Gepost op: 1 augustus 2017, 20:36:38 »
Yep, daar staat het. Bij de tip. Thanks.

Ja daar staat het zeg je ... Maar realiseer je je ook dat zolang het zo is dat niet alles wat in een artikel wordt neergeschreven klopt, het misschien handig is om kritisch te kijken naar wat er wordt gezegd? Dat wat Marco Brouwer beweert kan namelijk niet kloppen en zo te merken heeft de schrijver weinig verstand van de zaken als ik het hl voorzichtig zeg. Alleen al gezien zijn opmerking over het magnetiseren van het weekijzer in de spoeltjes van het element doen de tenen krom staan van iemand die verstand van het onderwerp heeft.

Inderdaad magnetiseer je het ijzer in de beide jukken van het element een klein beetje met een stroompje - met nadruk op verkleinwoord van stroom! - mr... wat de "deskundige" helemaal buiten beschouwing laat is dat er met een behoorlijk intens magnetisch veld binnen de genoemde jukken al heel flink permanent worden gemagnetiseerd met de magneet die in ieder(!!!) element zit. Brouwer heeft dus klaarblijkelijk niet in de gaten dat het magnetiserende kriebelstroompje vanuit het meetcircuit geen noemenswaardige invloed kn hebben op het totaal van de magnetisatie door de permanente magneet die in elk MM- of MC elementen zit. 

Dan over het vernielen - of zo jij zegt doorbranden - van de spoeltjes in het element met de meetstroom. Ik kan daar kort over zijn. Je kunt onmogelijk met de stroomkring van welke universeelmeter dan ook de spoeltjes van elk willekeurig element doorbranden. Zeker, de draad van zo'n spoeltje is erg dun maar gegeven de inwendige weerstand van het meetcircuit plus dan nog de ohmse weerstand van het element is de dan lopende stroom in die stroomkring niet in staat om het spoeltje te laten doorbranden. Ook hier valt weer te merken dat Brouwer geen idee heeft waarover hij praat en aldus beroerd genoeg de lezer op een dwaalspoor zet. Deze misser van formaat zegt vanzelfsprekend ook iets over Audio-Creative: door hun bijdrage komen immers van die onnozele flauwekulverhalen in de wereld. Nogmaals: je moet niet alles geloven wat er wordt geschreven. Brouwer vertelt sprookjes.

Tot slot nog even een zuiver praktijkvoorbeeldje om een en ander wat meer tot de verbeelding te laten spreken. Van een simpele analoge universeelmeter is de batterij 1,5 volt en meet de inwendige weerstand van de stroomkring met kortgesloten meterpennen 350 ohm. Gegeven het voorbeeld is er zeker wat variatie mogelijk maar het is in de categorie simpele universeelmeter voor weerstandmeting vaak voorkomende waardes in de stand 1 maal. We nemen dan een MM-element met een gelijkstroomweerstand van 1000 ohm. De stroom die in deze kring gaat lopen is dan afgerond 4,3 mA. Gezien de stroom door die 1000 ohm (het elementspoeltje) is de vermogensontwikkeling dan afgerond 0,0023 watt of zo je wilt 2,3 milliwatt. Het lijkt me duidelijk dat je  met dit vermogen onmogelijk het wikkeldraad van het spoeltje voelbaar kunt verwarmen, laat staan doorbranden.       
« Laatst bewerkt op: 1 augustus 2017, 21:02:55 door Ruud13 »

Tortel

• *
  • Hoop is uitgestelde teleurstelling.
« Reactie #20 Gepost op: 1 augustus 2017, 22:25:50 »
Allemaal mooi dat meten, maar dat laat ik graag aan mijn vakman over, die overigens nog nooit in zijn hi-fi carriere heeft meegemaakt wat ik nu ervaar. Hij gaat informeren bij de leverancier....
Maar ik vermoed toch dat het element niet meer 100% werkt.
Iemand ook de ervaring dat Ortofon 2M elementen zeer gevoelig zijn en snel kapot gaan? Dan zou ik misschien toch aan iets anders moeten gaan denken.
Sony STR-DN860 AV receiver, Denon DCD-50 cd speler, Pro-Ject RPM 3 Carbon draaitafel met Ortofon 2M silver cartridge, Pro-Ject Tube Box S via Dali Zensor 5 luidsprekers.

Ruud13

« Reactie #21 Gepost op: 2 augustus 2017, 02:28:29 »
Allemaal mooi dat meten, maar dat laat ik graag aan mijn vakman over, die overigens nog nooit in zijn hi-fi carriere heeft meegemaakt wat ik nu ervaar. Hij gaat informeren bij de leverancier....
Maar ik vermoed toch dat het element niet meer 100% werkt.
Iemand ook de ervaring dat Ortofon 2M elementen zeer gevoelig zijn en snel kapot gaan? Dan zou ik misschien toch aan iets anders moeten gaan denken.

Ik moet toegeven dat het wat vreemd is als je een naaldsysteem uit de body van een 2M Silver haalt en vervangt voor een naaldsysteem van de 2M Blue dat dan de uitkomende spanning dat het element geeft zo sterk daalt zoals je beschreef en het wordt nog vreemder als blijkt dat na het weer terugplaatsen van het 2M Silver naaldsystem de output dan zo laag blijft. Gezien het voorgaande lijkt het er op dat er iets mis is met de body. In de zoektocht naar het euvel adviseerde ik je om de beide spoeltjes door te meten met een universeelmeter. Goed mogelijk dat daar niets mis mee is maar door te elimineren kom je er achter waar de narigheid zit. Laat je overigens niet gek maken door de hoax dat je de spoeltjes van het element zou laten doorbranden als je ze met een universeelmeter zou doormeten want dat verhaal is aantoonbaar jereinste lulkoek.

Wat trouwens ook nog zou kunnen is dat het inwendige van de body - daar waar je de achterkant van het naaldsysteem in de body steekt - je de beide jukken naar achteren hebt geduwd tijdens het plaatsen van het 2M-Blue naaldsysteem - waardoor de achterkant van de cantilever (het magneetje) niet meer (goed) tussen de vier polen van de beide jukken zit. Een dergelijke situatie verklaart namelijk de enorme vermindering van het signaal uit beide kanalen. Een soortgelijk euvel heb ik al eens eerder aangetroffen maar niet bij een Ortofon-element. Het uit positie duwen van de spoeltjes en het ijzerwerk erin is vanzelfsprekend niet best en mogelijk niet meer te herstellen maar valt mogelijk onder de garantie als het element niet al te oud is.

Ik heb overigens niet de indruk dat elementen uit de 2M-serie van Ortofon - inclusief de OEM-versie 2M Silver - snel kapot gaan. Vanzelfsprekend kan er natuurlijk te allen tijde iets aan een Ortofon element mankeren - net als bij alle andere elementen - maar denk dat je dat dan zeker bij een element van het merk Ortofon als exemplarisch moet beschouwen.     
« Laatst bewerkt op: 2 augustus 2017, 03:43:14 door Ruud13 »

Ruud13

« Reactie #22 Gepost op: 3 augustus 2017, 03:29:56 »
@ Raymond1

In mij reactie van 1 augustus op je bericht staat in de laatste alinea een voorbeeld rond de berekening van de stroom die in de spoeltjes van een element gaat lopen als je een universeelmeter gebruikt. Ik zei daar dat in het geval van 1000 ohm voor de spoeltjes dat de stroom door de spoeltjes dan afgerond 4,3 mA zou bedragen. Vanzelfsprekend klopt dat niet - excuus daarvoor - want als de spanning 1,5 volt bedraagt en de weerstand is 1000+350=1350 ohm dan is de stroom niet 4,3 mA maar afgerond op 2 decimalen 1,11 mA. De vermogensontwikkeling in de spoeltjes komt dan op 1,2 milliwatt per spoeltje. Dat de spoeltjes daar niet van kunnen doorbranden spreekt wel voor zich.

De door mij genoemde 4,3 mA loopt bij een weerstandsmeting door de spoeltjes als het om een low output dus laagohmig MC-element zou gaan. Als je dan 10 ohm als voorbeeld neemt voor de ohmse weerstand van de spoeltjes neemt, bedraagt de spanning over die spoeltjes 43 millivolt als je de weerstand meet. De vermogensontwikkeling is dan 0,185 milliwatt. Dat je ook de minuscule spoeltjes van het MC-element hiermee met geen mogelijkheid tot doorbranden toe heet kunt stoken behoeft vanzelfsprekend geen betoog.
« Laatst bewerkt op: 3 augustus 2017, 03:33:17 door Ruud13 »

Raymond1

« Reactie #23 Gepost op: 3 augustus 2017, 22:57:16 »
Bedankt voor je reactie, Ruud13. Ik ben weer wat wijzer geworden. Ik kan dus, mocht het eventueel nodig zijn, gerust mijn laag-ohmige low-output mc-elementje doormeten.

Ruud13

« Reactie #24 Gepost op: 4 augustus 2017, 00:53:58 »
Bedankt voor je reactie, Ruud13. Ik ben weer wat wijzer geworden. Ik kan dus, mocht het eventueel nodig zijn, gerust mijn laag-ohmige low-output mc-elementje doormeten.

Ja hoor, geen enkel probleem zolang je alleen maar de testpennen van een universeelmeter in n van de standen weerstandmeten op de elementspoeltjes aansluit. 

Tortel

• *
  • Hoop is uitgestelde teleurstelling.
« Reactie #25 Gepost op: 24 augustus 2017, 13:29:25 »
Hoi Ruud,

Deze week de tafel van de importeur terug gekregen.
Wat jij al vermoedde klopt helemaal. Door het wisselen van de stylus waren de spoeltjes van de body van de cartridge naar achteren geschoven. Dit hebben ze onder garantie gecorrigeerd en vastgezet.
Vandaag de speler weer aangesloten en inderdaad, de volledige dynamiek is weer terug!
Bedankt voor je advies!

Ben nu wel bang om de stylus te vervangen, straks heb ik weer hetzelfde probleem.
Sony STR-DN860 AV receiver, Denon DCD-50 cd speler, Pro-Ject RPM 3 Carbon draaitafel met Ortofon 2M silver cartridge, Pro-Ject Tube Box S via Dali Zensor 5 luidsprekers.

Ruud13

« Reactie #26 Gepost op: 2 september 2017, 00:37:45 »
Hoi Ruud,

Deze week de tafel van de importeur terug gekregen.
Wat jij al vermoedde klopt helemaal. Door het wisselen van de stylus waren de spoeltjes van de body van de cartridge naar achteren geschoven. Dit hebben ze onder garantie gecorrigeerd en vastgezet.
Vandaag de speler weer aangesloten en inderdaad, de volledige dynamiek is weer terug!
Bedankt voor je advies!

Ben nu wel bang om de stylus te vervangen, straks heb ik weer hetzelfde probleem.

Fijn dat het element weer goed werkt.