Auteur Topic: ITT Schaub Lorenz B6/25 Speakerpair projectje  (gelezen 1315 keer)

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
Re: ITT Schaub Lorenz B6/25 Speakerpair projectje
« Reactie #15 Gepost op: 22 februari 2018, 20:59:55 »
Twee speakers parallel van 8 Ohm komt uit op 4 Ohm.
Twee speakers in serie van 8 Ohm komt uit op 16 Ohm. Verviervoudigt.

Ga je dan uit van de halvering van de parallel situatie?
2x8=16 en lees ik als verdubbeling :think:
Wat zie ik over het hoofd?
Rotel RC-1090 - Rotel RB-991 - Rotel RCD-991 - HDX-1000 - TDL Monitor

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #16 Gepost op: 22 februari 2018, 21:10:25 »
De twee 8 Ohm speakers parallel maken 4 Ohm, ik zie geen weerstanden o.i.d. in het filter, je halveert in dit geval gewoon de impedantie.

En ja, een weerstand van 16 Ohm maakt weer 8 Ohm, een weerstand wel; met speakers zelf kun je daar niet eindeloos mee door gaan klooien, omdat je impedantie en weerstand niet rechtlijnig met elkaar kunt vergelijken wanneer het spreekspoelen van een luidspreker betreft. Afhankelijk van de frequentie kan de impedantie dusdanig veranderen, dat er op een gegeven moment gevaarlijke dalingen te meten zijn, en je versterker in de stress schiet (Theveninbron).
Wharfedale Laser 100 mids, met IMF TL voor het laag, Philips ribbons, B&O receiver, Revox, Marantz en Loewe CD en DVD spelers.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

benjamin

« Reactie #17 Gepost op: 22 februari 2018, 21:27:13 »
Ga je dan uit van de halvering van de parallel situatie?
2x8=16 en lees ik als verdubbeling :think:
Wat zie ik over het hoofd?
Gewoon optellen, maar zoals gezegd, het zijn hele globale impedanties, omdat speakers nu eenmaal een grillig impedantieverloop hebben, een weerstand is dan veel nauwkeuriger. 2 keer 8 = 16, neem je nu weer 2 keer 8, dan krijg je 32 Ohm, het gevaarlijke van meerdere speakers daar parallel over te gaan schakelen is de enorme fluctuatie die bij eindeloos doorschakelen gaat optreden, inductie/capaciteit/weerstand=impedantie. Die waardes lopen echt enorm uiteen wanneer een spreekspoel aan het werk is.
Wharfedale Laser 100 mids, met IMF TL voor het laag, Philips ribbons, B&O receiver, Revox, Marantz en Loewe CD en DVD spelers.

benjamin

« Reactie #18 Gepost op: 22 februari 2018, 21:34:55 »
En dan heb je nog zoiets als reactantie, maar daar is mijn kennis inmiddels zo stoffig over, dat ik daar weinig over kwijt durf, misschien dat Erikjan, Be tweeter of Ruud 13 daar wat zinnigs over kunnen melden.

jopie1978

• *
« Reactie #19 Gepost op: 25 februari 2018, 08:13:53 »
Grappig dat mijn topic opeens vleugels heeft gekregen. :eye: Helaas is er een tijdje geleden een "plopje" geweest tijdens het produceren van een lage toon, waardoor een van de speakers niet goed meer klinkt. Het gebeurde tijdens een bassheavy nummer. Ik heb destijds deze speakers gereviseerd qua omkasting met vloeibaar hout om de kapotgebeukte hoeken netjes te repareren, maar als ik ze nu uit elkaar haal dan kan ik beter zelf een nieuwe speakerkast in elkaar timmeren want er blijft dan niets van over. Om die reden heb ik 2 stuks magnat monitor B aangeschaft via marktplaats voor 20 tientjes ofzoiets om het verlies in geluid tijdelijk op te vangen. Ze zijn volledig krasvrij (bejaarde man is altijd zuinig op zijn gerei) en ik ben wel gecharmeerd van stalen grilles op 2de handsjes. Dit omdat deze tijdloos zijn en zelfs na 20 jaar nog een strak aanzicht kunnen genereren zonder een nieuwe investering in doek. Het equivalent van deze doorsnee magnat speakertjes zou vandaag de dag volgens mijn berekening rond de 575 euro moeten kosten, dus die 2 tientjes zijn volgens mij wel goed besteed want zoveel zijn 3-weg speakers sinds 1980 nou ook weer niet doorontwikkeld. Ze staan nu op dezelfde plek als die schaub lorenz naast mijn computer monitor en het geluid is heerlijk.

De vorige eigenaar van deze schaub lorenz speakers heeft destijds een aantal speakers vervangen door alnico speakers die er origineel niet inzaten. Die alnico speakers zijn volgens de fabrikant jensen gericht op vooral voor jazz/blues qua positionering. Het zou best wel eens kunnen zijn dat deze vervanging/reparatie van speakers in combinatie met de crossover de reden is van de "plop", geen idee. Omdat ik de speakerkast niet opnieuw kan reviseren heb ik de speaker tijdelijk op zolder staan zodat ik binnenkort het binnenwerk eruit kan halen, een en ander kan testen en dan zelf een behuizing fabriceer. Eentje die eventueel beter past in toekomstig interieuropstelling of in een buitenopstelling kan worden geplaatst. Dus de hardware die nog functioneert zal worden hergebruikt, maar de omkasting kan niet nog eens gerepareerd worden. Opzich wel leuk want dat geeft weer 1 extra projectje. Ik had laatst op reddit een bericht gezien van iemand die zijn eigen speakerbehuizing had gemaakt uit gelaserde mdf plaat (hier een draadje op arstechnica), waardoor zijn speakers echt een highend look kregen, wel leuk.

Zoiets wil ik dus eventueel ook proberen, maar dan met in ieder geval 4 alnico speakers van jensen. Misschien wel een hangende speaker i.c.m. een hanglampfunctie ofzo.

« Laatst bewerkt op: 25 februari 2018, 09:49:59 door jopie1978 »

Mmuetst

« Reactie #20 Gepost op: 25 februari 2018, 10:55:49 »
Plop komt niet door muziek keuze, ook een klassiek stuk wat teveel vervormd de versterker uit komt zal een plop kunnen veroorzaken. Het probleem ligt dus bij de versterker. Luidsprekers begeven het (meestal de tweeters) als zo’n vervormd signaal te lang op de spoel staat. In jou geval is de spoel niet doorgebrand maar waarschijnlijk misvormd waardoor de luidspreker niet meer lekker klinkt.
Sommige maken er dan een hobby van om op YouTube bewusts bas speakers op te blazen. Wel om rekening mee te houden dat je versterker dit volume niet aankan. PS mooie deal die Magnat luidsprekers.
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2018, 11:07:38 door Mmuetst »

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #21 Gepost op: 25 februari 2018, 11:07:54 »
Plop kan wel degelijk door de muziekkeuze komen. Ik heb wel spreekspoelen op de magneet zien staan, volledig uit de luchtspleet geramd door teveel vermogen. Pulsen als in bijvoorbeeld elektronische muziek kom je in klassiek materiaal niet tegen.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Mmuetst

« Reactie #22 Gepost op: 25 februari 2018, 11:17:00 »
Plop kan wel degelijk door de muziekkeuze komen. Ik heb wel spreekspoelen op de magneet zien staan, volledig uit de luchtspleet geramd door teveel vermogen. Pulsen als in bijvoorbeeld elektronische muziek kom je in klassiek materiaal niet tegen.
das natuurlijk wel zo....de grilligheid van tonen zal in elektronische muziek anders zijn dan bij klassiek. Maar zal het defect door te veel vermogen naar de speaker, dus dat je de speaker een te groot signaal aan bied zodat zoals jij meld de spreekspoel uit zijn luchtspleet ramt, of door vervorming die de vorm van de spreekspoel aantast?

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #23 Gepost op: 25 februari 2018, 12:05:17 »
Geen idee waarom een spreekspoel zou vervormen door een vervormd signaal, nooit van het verschijnsel gehoord of meegemaakt
Een unit sneuvelt in mijn ervaring door:
-mechanische overbelasting
-thermische overbelasting
-moeheid en afbreken van aansluitdraden door langdurig fors spelen of productiefouten.
Vervorming op zich is geen enkel probleem voor een unit getuige de vele gitaarluidsprekers die tientallen jaren hun kunstjes vertonen, versterkervervorming wordt pas een probleem in meerwegluidsprekers waar de energie van de 'blokgolf-achtigen' via het filter  vooral in de richting van de tweeter wordt  gedirigeerd. Die is maar licht belastbaar dus daar ligt rookvorming al snel op de loer.
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2018, 12:08:45 door Be tweeter »
groeten,
Arjan

Mmuetst

« Reactie #24 Gepost op: 25 februari 2018, 12:21:41 »
Geen idee waarom een spreekspoel zou vervormen door een vervormd signaal, nooit van het verschijnsel gehoord of meegemaakt
Een unit sneuvelt in mijn ervaring door:
-mechanische overbelasting
-thermische overbelasting
-moeheid en afbreken van aansluitdraden door langdurig fors spelen of productiefouten.
Vervorming op zich is geen enkel probleem voor een unit getuige de vele gitaarluidsprekers die tientallen jaren hun kunstjes vertonen, versterkervervorming wordt pas een probleem in meerwegluidsprekers waar de energie van de 'blokgolf-achtigen' via het filter  vooral in de richting van de tweeter wordt  gedirigeerd. Die is maar licht belastbaar dus daar ligt rookvorming al snel op de loer.
Ik heb bij mijn stage bij Eringa in Zwolle wel eens een spreekspoel gezien die (nog) niet was doorgebrand maar wel zo warm was geworden dat deze is gaan vervormen. Je ziet dan dat de de isolatie van de windingen aan het verschroeien zijn. Gezien door deze vervorming de spoel niet meer lekker door de luchtspleet kan bewegen klinkt de luidspreker dan niet meer lekker. Maar die optie gaf je al mee...thermische overbelasting. De vervorming van de spreekspoel is dan niet de juiste uitdrukking. Verhaal over vervorming is duidelijk....zal dus overbelasting zijn geweest.
Beetje dit idee maar dan minder extreem:
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2018, 12:37:54 door Mmuetst »

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #25 Gepost op: 25 februari 2018, 13:09:48 »
Ja zo zien ze er wel eens uit na een uit de hand gelopen feestje. :)
groeten,
Arjan

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #26 Gepost op: 25 februari 2018, 13:13:29 »
Is het dan niet zo dat een woofer al flinke hoorbare vervorming laat horen wil de spreekspoel verbranden?
Rotel RC-1090 - Rotel RB-991 - Rotel RCD-991 - HDX-1000 - TDL Monitor

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #27 Gepost op: 25 februari 2018, 13:29:23 »
Ligt sterk aan aangeboden signaal, denk ik.
Wanneer het laag en dus de excursie binnen de perken blijft en je toch te veel vermogen aanbiedt kunnen ze te warm worden zonder dat ze hoorbaar vervormen. Andersom kun je met veel extreem laag een woofer (te) grote uitslagen laten maken zonder dat ze thermisch door het lint gaan.   Maar da's een inschatting.
groeten,
Arjan

erikjan

« Reactie #28 Gepost op: 25 februari 2018, 14:19:50 »
Zoals al eerder gesteld kan elektronische muziek signalen bevatten die een woofer kunnen overbelasten. Golfvormen die normale muziek instrumenten nooit zullen kunnen produceren (natuurlijk opgewekte signalen kunnen geen discontinuiteiten bevatten) is dat met elektronische instrumenten geen enkel probleem. Denk aan blokgolf of driehoek. Een blokgolf van lage frequentie zal al gauw ook de tweeter opblazen (nee, dat is niet tegenstrijdig, lees eens een stukje over fouriertransformatie, dan zul je zien dat een blokgolf gemaakt kan worden door alle oneven harmonischen aan de grondtoon toe te voegen op 1/x keer de frequentie x. Dat betekent dat een blokgolf van 10 Hz nog steeds hoogfrequente signalen en energie bevat. Nodeloos te zeggen dat 10 Hz een heel vervelend signaal voor woofers zal zijn.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

jopie1978

• *
« Reactie #29 Gepost op: 25 februari 2018, 18:40:29 »
Het zou wel eens kunnen dat jullie gelijk hebben over dat het signaal de boesdoener was. Ik had laatst gekraak over de versterker, ik heb hem toen opengeschroefd en behandeld met wat wd40 en een stofzuifer op goede hoop tegen beter weten in. Van wat ik heb gelezen is een versterker in dit scenario vaak op een onomkeerbare weg naar beneden door roestvorming op de contacten en weet ik wat. Dus misschien zodra het uitkomt eens een nieuwe versterker proberen te regelen, die 2de handse teac microversterkers zijn leuk voor naast een monitor (niet te groot) en anders een chinees 2.0 of 2.1 mini-versterker van een chinashop ofzo (beide ongeveer even duur, 30 tot 40 euro).