Auteur Topic: Surround achter-luidsprekers tijdelijk uitgeschakeld na harde geluidstik  (gelezen 1176 keer)

Theo Drummen

• *
Hallo,
Recentelijk ben ik bezig geweest om met mijn Dolby Surround versterker Onkyo TX-SV7171PRO hernieuwd een home cinema opstelling te maken. Probleem is nu dat vooral bij een hard volume de achterluidsprekers (JAMO 4-8 Ohm, 60 Watt) een harde tik laten horen waarna de luidsprekers ongeveer 10 seconden uitgeschakeld zijn. De Onkyo versterker vermeldt in de brochure dat in de surround mode de REAR channels '30 Watt min. RMS at 8 Ohm' hebben. Wat ik nu graag wil weten is het volgende:
- Is het een beveiliging van de verstreker die in werking wordt gezet zodra ik deze tik hoor en de achterluidsprekers (tijdelijk) worden uitgeschakeld?
- Is de achter-luidspreker qua vermogen te licht of juist te zwaar?
- Wat zou een ideaal vermogen voor de achterluidspreker zijn?
- Kan het nog zo zijn dat de totale luidsprekerset te veel vermogen vraagt en dat ik óf lichtere luidsprekers op de verschillende posities moet overwegen of juist een vermogenrijkere surround-versterker?
Alvast hartelijk dank voor evt. reacties

Met vriendelijke groet, Theo Drummen

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
Re: Surround achter-luidsprekers tijdelijk uitgeschakeld na harde geluidstik
« Reactie #1 Gepost op: 14 september 2017, 17:59:06 »
Kan een probleem met de impedantie wezen, wat de versterker niet kan trekken bij grotere belasting,als Onkyo uitgaat van 8 ohm voor de achterluidsprekers, en er zijn te grote impedantieschommelingen , dan schiet de versterker in de beveiliging.
Het vermogen van de Jamo's lijkt me voldoende.
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale units, 4 Wharfedale Rank Arena mids en 4 Rank tweeters, Philips ribbons. Gereviseerd Grundig Rosita 6500 stereomeubel met Dual 1239.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Theo Drummen

• *
« Reactie #2 Gepost op: 14 september 2017, 21:27:56 »
Benjamin, bedankt voor je reactie.

Zou volgens jou het vervangen van de achterluidsprekers (bijv. impedantie 8 Ohm en vermogen rond de 30 Watt) nog een oplossing kunnen bieden? Alvast bedankt en groet, T. Drummen

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #3 Gepost op: 14 september 2017, 21:53:29 »
Het vermogen van de luidsprekers doet er niet toe.
De impedantie mogelijk wel. Als je op dezelfde volumes wenst te blijven draaien dan bieden luidsprekers met een hoger rendement mogelijk soelaas omdat de versterker dan minder hard hoeft te werken voor hetzelfde volume. Ook kunnen gebruik van een subwoofer en instellen van de REAR (of alle luidsprekers) als SMALL en een crossover rond de 100 Hz. veel benodigd vermogen schelen.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

benjamin

« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2017, 22:00:37 »
Het vermogen van de luidsprekers doet er niet toe.
De impedantie mogelijk wel. Als je op dezelfde volumes wenst te blijven draaien dan bieden luidsprekers met een hoger rendement mogelijk soelaas omdat de versterker dan minder hard hoeft te werken voor hetzelfde volume. Ook kunnen gebruik van een subwoofer en instellen van de REAR (of alle luidsprekers) als SMALL en een crossover rond de 100 Hz. veel benodigd vermogen schelen.

+1  :)
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale units, 4 Wharfedale Rank Arena mids en 4 Rank tweeters, Philips ribbons. Gereviseerd Grundig Rosita 6500 stereomeubel met Dual 1239.

Theo Drummen

• *
« Reactie #5 Gepost op: 15 september 2017, 11:26:10 »
Benjamin en Be tweeter, bedankt voor jullie reacties. Doordat mijn oude Onkyo receiver behoorlijk gedateerd is (maar nog altijd geweldig geluid heeft), heeft ie geen Scart, laat staan HDMI of optische ingang. Dus gebruik ik mijn Smart tv en zijn koptelefoonaansluiting om de geluidsverbinding met de versterker te maken. Kan die verbinding ook nog invloed hebben op het eerder genoemde euvel? Gaat de surround beleving veel beter worden als een modernere surround receiver als bijv. Denon AVR-X2300 of 2400 op zijn minst via HDMI verbonden gaat worden? Alvast bedankt en groet

Subbuilder

« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2017, 16:52:57 »
Meer dan behoorlijk beter. Nu zit je met een zwak stereo signaal (minijack) dat je receiver omzet naar dolby prologic. Dat is zowat 3 generaties achter op de DTS HD formaten van vandaag. Maar als je enkel stereo signalen gaat versterken, is het verschil natuurlijk minder drastisch.
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

Theo Drummen

• *
« Reactie #7 Gepost op: 15 september 2017, 18:05:24 »
Subbuilder, bedankt voor je reactie! Wordt vermoedelijk dan toch tijd voor een vervanging. Inmiddels zit ik al te kijken naar goede, nieuwe AV-receivers die veel waar voor hun geld bieden. Kom in veel reviews vooral positieve geluiden tegen van Denon AVR-X2400H en Sony STR-DN1080. Toevallig iemand (gebruikers) ervaring welke van deze twee te prefereren valt? Alvast bedankt en groet, T. Drummen

Theo Drummen

• *
« Reactie #9 Gepost op: 16 september 2017, 11:37:10 »
Hallo Jan, bedankt voor je goede suggesties! Maar als ik de sprong naar een andere receiver maak dan zou ik eerlijk gezegd liever gelijk over nieuwe mogelijkheden als DTS, Atmos, 3D en 4K willen beschikken. Heb al even wat zitten surfen en receivers als ONKYO TX-NR575E, Denon AVR-X2400H en Sony STR-DN1080 bieden tussen de €450,- en €650,- erg veel waar voor hun geld. Afhankelijk van de site en review wordt de een dan wel de ander geprefereerd. Heeft iemand toevallig ervaring met een van deze 3 receivers? Alvast bedankt en groet,

Subbuilder

« Reactie #10 Gepost op: 16 september 2017, 16:01:32 »
Puur persoonlijk en uit ervaring met Denon en Onkyo...
Onkyo links laten liggen vanwege een "opgeblazen" - "equalised" geluid. Beetje genre Q music. Denon is prima.
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

benjamin

« Reactie #12 Gepost op: 17 september 2017, 00:46:10 »
Puur persoonlijk en uit ervaring met Denon en Onkyo...
Onkyo links laten liggen vanwege een "opgeblazen" - "equalised" geluid. Beetje genre Q music. Denon is prima.
Onzin, elke keer die flauwekul over karakters van versterker....
Gewoon er op letten of de versterker voldoende vermogen in huis heeft, beter een versterker met heel veel vermogen dan een te lichte versterker.

Alle grote, bekende fabrikanten bouwen puike versterkers, simpelweg omdat de lat heel, heel erg hoog ligt, en geen fabrikant het zich kan permitteren om een inferieure versterker op de markt te brengen: de reputatieschade zou funest voor het merk kunnen zijn.

erikjan

« Reactie #13 Gepost op: 17 september 2017, 09:03:05 »
Inderdaad. Daarnaast is het absoluut geen rocket science om een goede versterker te bouwen.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Subbuilder

« Reactie #14 Gepost op: 17 september 2017, 16:37:13 »
Best veel mensen houden van de typische "Q-music"-sound. Inderdaad.