Auteur Topic: Aardlek probleem  (gelezen 1642 keer)

Raymond1

Re: Aardlek probleem
« Reactie #30 Gepost op: 8 juni 2020, 18:57:36 »
Het is echter ook mogelijk de PPP uit te zetten, terwijl hij de normale netspanning blijft leveren aan de aangesloten apparatuur. Wanneer je hem weer aanzet, dan geeft hij weer zogeheten 'geregenereerde' spanning. Zou een klasse D versterker dit kunnen?

erikjan

« Reactie #31 Gepost op: 8 juni 2020, 20:34:41 »
Bypass. Kwestie van relais.
What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.
― Terry Pratchett, Eric

Raymond1

« Reactie #32 Gepost op: 8 juni 2020, 20:48:45 »
   >:( >:( >:( >:( >:( :( :( :( :think: :think: >:( >:(  >:( :-\ :-\ :-\ :sceptic: :sceptic: :o :o #@&*%##&~$$!!!!!

Nou heb ik die PPP er tussenuit gehaald omdat ik hem naar de filistijnen heb geholpen. Sluit ik de heleboel iets anders aan. De ht-set op een stekkerblok van Supra, de hifi-set op een Quintet van PS Audio. Flikkert die ALS er net zo hard uit! Die Quintet is precies hetzelfde als in de PPP zit qua in- en outlets. Dus f die phonotrap is stuk f de combinatie van deze phonotrap en de PPP en Quintet gaan niet samen. Denk je het eindelijk gevonden te hebben, is het toch weer wat anders. De Quintet en Supra omwisselen wordt nu de volgende uitdaging. Veel mogelijke oorzaken heb ik inmiddels niet meer over.

benjamin

• Oost, west, thuis is het ook niet alles
« Reactie #33 Gepost op: 9 juni 2020, 00:25:06 »
Verhuizen geen optie?  :wacko:
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale Laser 100 Rank- Arena units, 4 maal 10 cm. Wharfedale Laser 100 Rank- Arena mids. en 3 Wharfedale Laser 100 Rank tweeters, gemodificeerde Philips ribbons. Grundig Rosita 6500 set.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Raymond1

« Reactie #34 Gepost op: 9 juni 2020, 16:56:11 »
Inmiddels weer wat verder, mede nadat ik een persoon met de juiste kennis heb gesproken. Die PPP is kapot en daarvoor ga ik contact opnemen met de fabrikant. Hopelijk kunnen die me verder helpen, want het is een raar probleem. Hij werkt op zich wel. Alleen is de spanning op de rails die naar de outlets gaan 22 volt lager dan de ingangsspanning. Dat zou hoger moeten zijn. En uit de outlets komt geen spanning. Deze zijn geschakeld met relais en om de n of andere reden komen deze niet op.

Het aardlekprobleem blijkt uiteindelijk in de phonotrap te zitten. Ook aangesloten op de Quintet valt op een volkomen willekeurig moment de ALS uit. Gek genoeg gebeurt dit meestal wanneer de Quintet uit staat en de phonotrap geen spanning krijgt.

Raymond1

« Reactie #35 Gepost op: 24 juni 2020, 04:19:41 »
En de zoektocht gaat verder. Met de Quintet, met daarop alle audioapparatuur aangesloten, exclusief de phonotrap, gaat de ALS er gedurende ruim een week niet uit. Met de HT set, via het Supra stekkerblok aangesloten n de phonotrap apart aangesloten op de andere wcd van de aparte audiogroep, gaat de ALS er gedurende een ruime week niet uit. Beide apparaten lijken dus in orde te zijn. Heel misschien is het de combinatie van deze twee. MAAR: tot nu toe maakte ik vooral gebruik van de bovenste wcd van de aparte audiogroep. En de laatste paar weken van de onderste. Die bovenste wc-deur is van het vrij gammele kabelgootje los gekomen. En toen ik van de week daar een stekker in stak vonkte het een beetje. Wat uiteraard geen goed teken is. Heel heel heel heel heel heel heel misschien zit het probleem hierin. Maar hoe dan ook, ik ga dat gammele kabelgootje vervangen door degelijk spul en de hele zaak aansluiten zoals het aangesloten dient te worden. En hierbij laat ik het audiofiele (randdebiele) aspect buiten beschouwing.

Die audiogroep was samen met de bedrading van de andere groep op de aardlekschakelaar aangesloten. Maar die ALS had slechts n klem, waar je ook maar n draad in mag doen, geen twee, zoals hier het geval was. Ik trok die draden van de audiogroep er dan ook zomaar uit. Beslist niet de bedoeling. Wanneer je een klem hebt met een schroef in het midden en zo'n geknikt plaatje erboven kunnen er wel twee draden in, maar hier dus niet. Dus dit heb ik aangepast, en de enigste optie die overbleef was dat ik de draden van de audiogroep op een andere automaat moest aansluiten. Waardoor er nu een snelle automaat en een trage smeltzekering in serie staan. Uiteraard compleet onzin. Die audiofiele smeltzekering gaat eruit en ik ga de hele boel aansluiten zoals het met en net zoals het beter zou klinken.

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Lichtbij
« Reactie #36 Gepost op: 24 juni 2020, 09:22:12 »
Ik heb vrijwel altijd een vonk als ik de steker van een schakelende voeding in de wcd steek.
Dus een vonk is geen argument.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #37 Gepost op: 24 juni 2020, 09:45:08 »
Iedere laptopvoeding vonkt als een gek bij het insteken,
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

erikjan

« Reactie #38 Gepost op: 24 juni 2020, 11:13:35 »
Tenzij je geluk hebt en hem precies op de nuldoorgang inprikt. ;)

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je aardlekschakelaar niet helemaal gezond meer is?
― Terry Pratchett, Eric

Raymond1

« Reactie #39 Gepost op: 24 juni 2020, 18:47:24 »
Dat zou ook nog kunnen. Ik heb alleen niet de beschikking over een Fluke 1662 om hem goed te kunnen testen.

erikjan

« Reactie #40 Gepost op: 24 juni 2020, 23:01:07 »
Gewoon preventief vervangen, zo duur zijn die dingen niet.
― Terry Pratchett, Eric

Raymond1

« Reactie #41 Gepost op: 25 juni 2020, 00:17:44 »
Het type ALS in mijn meterkast kost bij de Hornbach dik 83 euro. Dat vind ik toch wel veel geld wanneer ik deze preventief, zeg maar als experiment, vervang. Ik ga eerst de hele audiogroep nalopen en correct en goed aansluiten, vervolgens verwissel ik de ALSs (ALS'en?) van plaats. Aan de hand van de resultaten hiervan ga ik verder zoeken. Alle conclusies die ik tot nu toe getrokken heb bleken niet waar te zijn.