Auteur Topic: Wat is jouw (eerste) WOW ervaring op HiFi gebied?  (gelezen 1479 keer)

PeterD

• **
    • Het weer en zo - IJsselstein
Wat is jouw (eerste) WOW ervaring op HiFi gebied?
« Gepost op: 30 november 2017, 13:18:30 »
Mijn eerste WOW ervaring op het gebied van HiFi, was in het Evoluon in Eindhoven.
Dit was toentertijd (1966-1989) het permanente educatief technologiemuseum van Philips.

Daar hadden ze rond 1975 luistercabines ingericht. Dit waren half-open cilinders waar je met één of twee personen in kon gaan zitten en kon genieten van HiFi stereo muziek uit de stal van Philips.
Dat was mijn eerste WOW ervaring. Zij speelden daar af “Lookin' out for Number One” van Bachman-Turner Overdrive.
Deze single staat nog steeds op mijn TOP2000 keuzelijst.
AV Receiver:   Marantz SR6007
TV:         Samsung UE50JU6870
Blue-Ray:      Sharp BD-HP22S
Platenspeler:   Technics SL-Q2 / AT95E
Luidsprekers:   Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround:      Mission 700
Center:      Infinity Alpha
Set-top box:   VuPlus Duo
Streaming:   ApplTV IV / iPad Air / Spotify Premium

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
    • RF and Microwave Rotary Joints
Re: Wat is jouw (eerste) WOW ervaring op HiFi gebied?
« Reactie #1 Gepost op: 30 november 2017, 15:20:27 »
Leuke vraag!

Ik heb niet echt een eerste "wow" moment, omdat ik het met de paplepel ingegeven heb gekregen.

Ik moet een jaar of acht zijn geweest toen mijn vader een set B&W luidsprekers en een Quad 33 - 303 serie het huis in sleepte. Ik kan me de grote dozen van de speakers en het moois dat daar vervolgens uit tevoorschijn kwam nog goed herinneren.

De 303 eindversterker heb ik om nostalgische redenen geclaimd toen mijn Pa 'm niet meer gebruikte. Die staat hier in de kast.
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

frits denon

• **
  • HiFi is emotie
« Reactie #2 Gepost op: 30 november 2017, 15:48:29 »
Nog niet zo lang geleden toen ik de Hepta Spring hier in huis haalde.
Oude(re) spullen van Scott, Technics, Denon, Sony, IMF, Hepta en Rel.

erikjan

« Reactie #3 Gepost op: 30 november 2017, 16:29:42 »
Tijdens een firato luisteren naar een Beveridge (in een hotel in de buurt van de Rai). Wow. :)
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #4 Gepost op: 30 november 2017, 17:29:29 »
Pink Floyd - The Wall. Op deze Magnat plasma's.

Ineens was er echte ruimte in de hoogweergave, niet geforceerd; en met een weergaloze spreiding die er meteen voor zorgde dat vrijwel alle instrumenten en vocalen een fenomenale plaatsing kregen.

Daarna J.J. Cale met Thirteen Days, en ik wist het zeker: dit is de nieuwe referentie. Helaas niet geworden.

« Laatst bewerkt op: 30 november 2017, 17:35:56 door benjamin »
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale units, 4 Wharfedale Rank Arena mids en 4 Rank tweeters, Philips ribbons. Rosita 6500 set.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Vincent Kars

• *
    • The Well-Tempered Computer
« Reactie #5 Gepost op: 30 november 2017, 21:52:20 »
infinity IRS
Ooit in de jaren 80  gehoord bij Theo "HiFi" Pruijs.
Beest van een systeem maar met F 150.000 net ietsje te prijzig.

erikjan

« Reactie #6 Gepost op: 30 november 2017, 22:31:35 »
En die vond ik echt stukken minder dan de Beveridge. Zelfde dag gehoord. :)
― Terry Pratchett, Eric

Vincent Kars

• *
    • The Well-Tempered Computer
« Reactie #7 Gepost op: 1 december 2017, 15:37:34 »
Een mij volstrekt onbekend merk.
Was het deze? https://www.stereophile.com/content/beveridge-2sw-loudspeaker-system

erikjan

« Reactie #8 Gepost op: 1 december 2017, 16:14:33 »
Ik denk het wel, maar weet het niet zeker. Er waren meerdere modellen als je de archieven napluist.
― Terry Pratchett, Eric

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #9 Gepost op: 1 december 2017, 19:17:35 »
Ik denk het wel, maar weet het niet zeker. Er waren meerdere modellen als je de archieven napluist.

Ze worden volgens mij nog op bestelling gemaakt, http://bevaudio.com/products.html

Ik heb ook het genoegen gehad om ze te beluisteren, maar het type weet ik ook niet meer. Zeer indrukwekkende definitie.
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale units, 4 Wharfedale Rank Arena mids en 4 Rank tweeters, Philips ribbons. Rosita 6500 set.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

PuNkEnStEiN

• **
« Reactie #10 Gepost op: 1 december 2017, 19:23:10 »
Bij een goeie vriend van mij halverwege de jaren 70: zijn pa had een Technics SP 10 met een SME-arm, McIntosh versterking (mooi! met die gekleurde verlichting), een Nakamichi cassetedeck en Bose 901 speakers. Er stond ook nog een grote taperecorder, maar het merk weet ik niet meer. Peperduur spul, zeker voor die tijd.
Zoonlief moest met iets minder genoegen nemen: een Technics SL 1100, Quad 33-303-FM3 en Bose 301 (ik zou er - afgezien van die 301's - nog steeds een moord voor doen).
Wow, dat klonk allemaal egwel onwijs mooi! Hoe oud zal ik toen geweest zijn... een jaar of 17?
We draaiden Billy Cobham, White Noise, Tonto's Expanding Head Band, Bowie, Lou Reed, The Tubes, Frank Zappa, Bonzo Dog Band, Captain Beefheart, George Duke, Stanley White, Gruppo Sportivo, Gino Vannelli, Supersister, Solution, Herbie Hancock, veel jazzrock (wat ze nu fusion noemen). Uiteraard met een blowtje of een pilletje erbij.
Het duurde niet lang voor ikzelf een Technics SL 1200 mk1, Quad 33-303 met een stel Technics speakers (type weet ik niet meer; was een drieweg waarvan je de tweeters met een draaiknop kon regelen) in huis had.
In mijn (subjectieve) herinnering klonk dat allemaal veeeeel mooier dan wat er nu te krijgen is...

« Laatst bewerkt op: 1 december 2017, 20:01:01 door PuNkEnStEiN »
Quad 99CDS ♦ FM ♦ PRE ♦ POW ♦ 21L2 Dual CS420 Synology DS215+
Squeezebox Touch Cambridge DacMagic ♦ Plus ♦ XS Shure SRH840

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #11 Gepost op: 1 december 2017, 19:52:14 »
Kennismaking met de ESL-63 in de Vest in Alkmaar.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

frits denon

• **
  • HiFi is emotie
« Reactie #12 Gepost op: 1 december 2017, 21:22:11 »
Nog niet zo lang geleden toen ik de Hepta Spring hier in huis haalde.

En lang daarvoor de Celestion Ditton 15 XR, iets dichterbij de Tannoy Sixes 613 en even later de 615 MK II en via Revolution R2 en R3 naar de Hepta Spring en de Four Tune nu.

Ook qua versterker was de Denon PMA 1500ae een WOW veroorzaker. Als een tank gebouwd met heeeeel veel ademruimte.

My 2 cents. ;)

Oude(re) spullen van Scott, Technics, Denon, Sony, IMF, Hepta en Rel.

turbomarco

• Audiofiel .....kuch
« Reactie #13 Gepost op: 4 december 2017, 11:22:34 »
Toen ik deze B&M beluisterde ,

:wacko:
diyma

Raymond1

« Reactie #14 Gepost op: 5 december 2017, 22:42:24 »
De eerste keer dat ik echt haast uit mijn stoel lazerde van verbazing was toen ik mijn huidige luidsprekers voor het eerst hoorde. Nooit gedacht dat zo'n goede luidspreker zo slecht kon klinken. Het was echt één grote, allesoverheersende bonk laag, niet om aan te horen. Waarschijnlijk een ongelukkige combinatie van slechte opstelling, slechte akoustiek en een slechte match met de gebruikte eindversterkers (waarbij ik sterk vemoed dat in de voorversterker de bass flink in de plus stond). Later bij mij thuis klonken ze geweldig en ik ben er zeer tevreden mee.
Albert Einstein: in het bestaan zijn er twee dingen oneindig. Het heelal en menselijke domheid. Maar van dat eerste ben ik niet helemaal zeker.